mijnnaamwashaas2345
door mijnnaamwashaas2345 Jun 7, 2023 om 13:16
Auto & vervoer

Rubberen handvat fiets plakt, is daar wat aan te doen?

ik heb een (prima) tweedehands fiets gekocht. Is circa 10 jaar oud. Rijdt goed, alleen het rubberen handvat van het stuur plakt. Al schoongemaakt met water. Daarna een keer met afwasmiddel. Maar het plakken blijft. Is dit te verhelpen?

16247 20 Rapporteer
ju
door juliomariner - Jun 7, 2023 om 13:20
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Koop voor een paar euro bij de Action of Euroshop een paar nieuwe. Graag gedaan.

mahadma
door mahadma - Jun 7, 2023 om 13:22
11544 Antwoorden / 51 Vragen

Je kunt backing powder proberen.

Gr
door Grunn1 Jun 7, 2023 om 16:39
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Oftewel in fatsoenlijk Nederlands "bakpoeder"

Ozymandias
door Ozymandias Jun 7, 2023 om 17:12
167 Antwoorden / Vragen

Zelfs in het Engels was het niet goed. Het is nog steeds baking powder. :P

tenormin
door tenormin Jun 7, 2023 om 17:49
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@ozymandias Ha ha. +10

mahadma
door mahadma Jun 9, 2023 om 17:56
11544 Antwoorden / 51 Vragen

Zolang  er begrepen wordt wat er bedoelt wordt is het toch duidelijk.

me
door mein33 - Jun 7, 2023 om 13:23
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Nee, dit is niet te verhelpen.
Het plaatsen van een setje nieuwe is de enige oplossing.

TIP : Neem lederen handvatten.

vd
door vdlieuw - Jun 7, 2023 om 13:32
211 Antwoorden / 6 Vragen

Met alle respect maar na 10 jaar handsmeer denk ik dat het handvat dusdanig verzadigd is dat u het nooit meer schoon krijgt.
Na 10 jr (!) een paar nieuwe voor een paar euro, wat kan u hebeuren ?

sjjoppy
door sjjoppy - Jun 7, 2023 om 13:33
7195 Antwoorden / 3 Vragen

Het enige dat blijvend kan helpen zijn katoenen handschoenen dragen tijdens het fietsen.

sira
door sira Jun 7, 2023 om 14:04
2347 Antwoorden / 24 Vragen

Mogen lederen handschoenen ook?

atlas1302
door atlas1302 Jun 9, 2023 om 17:23
341 Antwoorden / 13 Vragen

Het voordeel van het plakken is...? dat je handen aan het stuur blijft, en niet aan je mobieltje!

sira
door sira Jun 9, 2023 om 18:02
2347 Antwoorden / 24 Vragen

Daar had ik nog niet aan gedacht Atlas1302 ;-))

Topantwoord

sira
door sira - Jun 7, 2023 om 14:03
2347 Antwoorden / 24 Vragen

De plakkerigheid komt van de weekmakers die toegevoegd zijn in het kunststof.

Het enige dat helpt is schoonmaken met WD40, maar beter is om gewoon nieuwe handvatten te kopen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jun 7, 2023 om 14:09
2067 Antwoorden / Vragen

Zelf nooit geprobeerd maar ik heb ook wel eens gelezen bakpoeder of zelfs soda als je er nog een schepje bovenop wil doen.

marita5
door marita5 - Jun 7, 2023 om 14:24
11519 Antwoorden / 15 Vragen
hereistom
door hereistom - Jun 7, 2023 om 15:11
736 Antwoorden / 1 Vragen

Insmeren met een beetje olie ;-)

sw
door swat1500 - Jun 7, 2023 om 15:56
3789 Antwoorden / 0 Vragen

Met Dusty van de Wibra wil het ook nog wel eens lukken.

Topantwoord

msermo
door msermo - Jun 7, 2023 om 16:14
9 Antwoorden / Vragen

De handvatten van fietsen die 'plakken' bevatten meestal onder andere giftige weekmakers.

Deze giftige weekmakers dringen dwars door de huid van je handen je lichaam binnen, met alle toekomstige gevolgen van dien.

Deze giftige handvatten verwijderen en andere handvatten (laten) plaatsen.

mijnnaamwashaas2345
door mijnnaamwashaas2345 Jun 7, 2023 om 16:21
34 Antwoorden / 51 Vragen

bah, da's niet bes! wat is uw bron voor deze tekst?

Ozymandias
door Ozymandias Jun 7, 2023 om 17:13
167 Antwoorden / Vragen

https://www.nvwa.nl/onderwerpen/weekmakers

Alsjeblieft. 3 seconden googlen.

msermo
door msermo Jun 9, 2023 om 17:00
9 Antwoorden / Vragen

Met dank aan
Ozymandias voor het antwoord.

Plasticsoorten die 'zweten' en plakken zijn erg goedkope en inferieure plasticsoorten.

Plasticsoorten horen niet te gaan 'zweten', te gaan plakken of te ruiken naar een soort olieachtige geur, zeker niet als je langdurig in contact met de onbeschremde huid of de damp inademt.

Citaat:

"Een weekmaker is een vloeistof die wordt toegevoegd aan plastic om het zachter te maken. Het probleem met die stoffen is dat ze na verloop van tijd gaan migreren. Ze komen weer vrij uit het plastic, en daardoor ontstaat dat plakkerige effect." Een definitieve oplossing om dat probleem te voorkomen is er niet.

ze
door zeemannetje - Jun 9, 2023 om 11:26
120 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, dit gebeurt wel vaker met sommige rubbers. Laat een nieuw rubber plaatsen door de fietsenmaker.

rj
door rjw Jun 9, 2023 om 17:29
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Daar heb je echt geen fietsenmaker voor nodig. Dat is 2 minuten werk als je het zelf doet,

ze
door zeemannetje - Jun 9, 2023 om 11:37
120 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, dit gebeurt wel vaker met sommige rubbers. Laat een nieuw rubber plaatsen door de fietsenmaker.

gerardk
door gerardk - Jun 9, 2023 om 12:17
175 Antwoorden / 8 Vragen

insmeren met talkpoeder lost het probleem op

Du
door Dutchbyte - Jun 9, 2023 om 14:04
2 Antwoorden / Vragen

Je ziet bij meerdere artikelen dat er zo'n rubber laagje op zit wat na een tijd ook gaat plakken, b.v. een afstandsbediening, balpen, Dat is hard plastic met zo'n 'rubber' laagje erop. Ik heb dat laatst met ammoniak er verrassend makkelijk afgekregen. Geen idee of dat ook werkt met zo'n handvat want dat is waarschijnlijk volledig van 1 materiaal

Op
door Opa Eus - Jun 9, 2023 om 14:09
41 Antwoorden / 18 Vragen

Probeer eens met gewoon talkpoeder of babypoeder. In hand strooien en dan de greep goed vastpakken en wrijven. Moet lukken. Succes. Groet Jan.

Arnold Remkes
door Arnold Remkes - Jun 9, 2023 om 15:16
1 Antwoorden / Vragen

Inderdaad, talkpoeder gebruiken.
Handvaten verwijderen is soms lastig. Gewoon open snijden en nieuwe plaatsen.

1paul
door 1paul - Jun 9, 2023 om 15:50
3156 Antwoorden / 0 Vragen

Jazeker, er afhalen en nieuwe monteren!

sira
door sira - Jun 9, 2023 om 18:12
2347 Antwoorden / 24 Vragen

Ik heb een solar noodradio die ook opwindbaar is. Toen ik deze vorig jaar zomer tevoorschijn haalde om buiten te gebruiken, was die niet aan te pakken van het plakken, voornamelijk de rubberachtige delen. Met het harde kunststof was niets aan de hand..
Alles geprobeerd om hem schoon te maken, zoals o.a. Dasty, alcohol, citroenzuur, spiritus en noem alles maar op wat een doorsnee huishouden in het keukenkastje heeft staan. Tot iemand mij de tip gaf WD40 te gebruiken. Een kleine transistor radio is moeilijk schoon te maken, je komt niet overal even gemakkelijk bij, maar het is gelukt. WD40 op een doek spuiten en alle kleverige delen insmeren en uitwrijven.
Ik heb hem zojuist er nog even bij gepakt, maar hij plakt niet meer c.q. nog steeds niet en we zijn nu een jaar verder.

mijnnaamwashaas2345
door mijnnaamwashaas2345 - Jun 28, 2023 om 16:41
34 Antwoorden / 51 Vragen

volgens de fietsenmaker was plakkerige handvaten een veelgehoorde klacht bij de eerste generatie van deze Gazelles. Nieuw paar erop is de beste remedie