j
door j van e Dec 12, 2010 om 19:38
Auto & vervoer

Schade leenauto: hoe formulier invullen?

Mijn auto was voor een grote beurt en APK in de garage. Ik heb een leenauto meegekregen (zonder contract of wat dan ook). Vervolgens heb ik een ongeluk veroorzaakt met een andere auto. Beide auto's zijn beschadigd (koplamp kaduuk en de leenauto nog wat extra deuken). In de auto lagen geen papieren en de tegenpartij had ook niets bij zich, dus ga ik daar morgen even langs om het schadeformulier in te vullen.

Maar... wat moet ik invullen bij vraag 6 Verzekeringnemer en 8 Verzekeringsmaatschappij...? Moet ik MIJN gegevens invullen of moet ik daar de gegevens van de garage invullen (en alleen bij vraag 9 Bestuurder mijn gegevens invullen)?

4935 17 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Dec 12, 2010 om 19:53
11547 Antwoorden / 51 Vragen

U moet uw gegevens als bestuurder invullen, maar even de garage contacten m.b.t. de verzekering. De verzekering staat op kenteken en dat behoort bij de garage.

vladja
door vladja - Dec 12, 2010 om 19:56
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Bij vraag 9: de naam van de werkelijke bestuurder invullen.

Bij verzekeringnemer: naam invullen van de garage en met de garage even bellen, welke verzekeringsmaatschappij hij heeft.

Een WA-autoverzekering is kentekengebonden en niet persoonsgebonden, dus jouw verzekeringsgegevens doen niet ter zake.

Sommige All Risk/Caso-dekkingen dekken ook het casco-gedeelte van een leenauto, terwijl jouw auto in de garage staat. Maar dat kan je terugvinden in de verzekeringsvoorwaarden.

Wie had schuld aan de aanrijding?

Vladja

j
door j van e - Dec 12, 2010 om 20:03
3 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de snelle reacties! In mijn polis (casco!) staat dit:

Art. 13 Tijdelijke vervanging van de auto
De verzekering geldt ook voor een gelijksoortig vervangende auto van dezelfde prijsklasse die u tijdens reparatie, onderhoud of wettelijk verplichte keuringen in gebruik heeft en die niet van u of uw echtgeno(o)t(e) is. Deze dekking geldt voor maximaal dertig achtereenvolgende dagen.
Deze dekking wordt geacht niet te bestaan als voor de vervangende auto al een andere verzekering - al dan niet van oudere datum - is gesloten. Voor de verzekerde auto blijft tijdens deze periode de bestaande dekking gelden.

Dat laatste lijkt te impliceren dat de schade van de andere auto via verzekering van de garage geregeld moet worden... Het ongeluk was trouwens mijn schuld (nou ja, eigenlijk de schuld van het gladde wegdek). Dus... gegevens van de garage invullen en alleen bij de bestuurder mijn gegevens. Eigenlijk wel gek dat de garage dat niet wist, want die laat mij alles invullen... ze gaven me zelfs het schadeformulier: dat hadden ze dus meteen zelf even moete invullen. Nu moet ik er weer langs of bellen om de info op te halen.

vladja
door vladja - Dec 12, 2010 om 20:25
8293 Antwoorden / 27 Vragen

De schade aan de andere auto loopt inderdaad via het WA-gedeelte op de garageverzekering.

De garageverzekering is een combinatie van een algemene aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven (AVB) en een op het garagebedrijf toegespitste motorrijtuigverzekering.
De garageverzekering dekt schade toegebracht mèt motorrijtuigen (van het bedrijf of van klanten), schade áán motorrijtuigen van klanten tijdens reparatie- en onderhoudswerkzaamheden, en schade door een onjuiste uitvoering van de werkzaamheden aan het motorrijtuig. Het opnieuw uitvoeren van deze werkzaamheden is uitgesloten.

Als ook de casco/all risk-schade verzekerd is op de garagepolis, gaat de garagepolis voor. Dat is een al lopende verzekering. Mocht de auto niet casco/all risk verzekerd zijn, dan neemt jouw casco/all risk-verzekering de schade (met het eigen risico) voor haar rekening.

Op het schade-aangifteformulier (SAF) moet ook ingevuld worden de plaats, toedracht, bestuurder, tekening, rijbewijsnummer etc. Dat zijn zaken die de garage niet weet. Alleen de verzekeringsmaatschappij en polisnummer moet de garage "leveren".

Vladja

vladja
door vladja - Dec 12, 2010 om 20:32
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Op een garageverzekering zit ook een eigen risico-bedrag. De hoogte van dat bedrag is afhankelijk van wat er is afgesproken bij het afsluiten van de verzekering

Vladja

j
door j van e - Dec 12, 2010 om 20:34
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ok, bedankt! Ik ga morgenvroeg even langs de garage voor hun gegevens!

du
door dubbelzout - Dec 13, 2010 om 13:37
100 Antwoorden / 0 Vragen

Wat heeft de garage gezegd?

j
door j van e - Dec 13, 2010 om 16:30
3 Antwoorden / 1 Vragen

De garage heeft zonder morren hun verzekeringgegevens ingevuld. Een groene kaart hadden ze niet, voor geen enkele leenauto... Ze hebben een of andere algemene 'garage-WA-verzekering' voor hun 'wagenpark'.

Nu maar afwachten hoe de diverse maatschappijen het op gaan lossen!

vladja
door vladja - Dec 13, 2010 om 16:42
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Geen probleem, dat lossen die verzekeringsmaatschappijen zo op. De meeste verzekeringsmaatschappijen verkopen ook garageverzekeringen. Die weten dus precies hoe het werkt.

Was er ook een casco-dekking op de garagepolis? Zo niet, dan moet je een kopie van het schade-aangifteformulier insturen aan je eigen verzekeringsmaatschappij met jouw polisnummer en op het formulier vermelden (of briefje aanhangen) dat het een leenauto betreft en je een beroep doet op

Art. 13 Tijdelijke vervanging van de auto

van jouw cascoverzekering. Doe dit ook zo snel mogelijk, zodat jouw verzekering in staat gesteld wordt om de schade aan de leenauto te kunnen vaststellen.

Vladja

1paul
door 1paul - Dec 13, 2010 om 16:43
3156 Antwoorden / 0 Vragen

Niets afgesproken en alleen WA verzekering dan kan het zo maar zijn dat u aansprakelijk word gesteld voor de schade aan de leenauto, ik zou even informeren hoe dit precies zit als ik u was en word u aansprakelijk gesteld informeer dan bij uw eigen verzekering he men dit oplost of dat dit voor uw eigen rekening is...

vladja
door vladja - Dec 13, 2010 om 18:01
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=1paul schreef op maandag 13 dec 2010, 16:43]Niets afgesproken en alleen WA verzekering dan kan het zo maar zijn dat u aansprakelijk word gesteld voor de schade aan de leenauto, ik zou even informeren hoe dit precies zit als ik u was en word u aansprakelijk gesteld informeer dan bij uw eigen verzekering he men dit oplost of dat dit voor uw eigen rekening is...

Lezen is en blijft een vak apart.

j van e, geeft al aan dat de cascoschade aan de leenauto gedekt is op zijn eigen cascoverzekering volgens art. 13 (3e antwoord), voor het geval een leenauto alleen WA verzekerd is.

Vladja

1paul
door 1paul - Dec 13, 2010 om 19:01
3156 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=vladja schreef op maandag 13 dec 2010, 18:01][quote=1paul schreef op maandag 13 dec 2010, 16:43]Niets afgesproken en alleen WA verzekering dan kan het zo maar zijn dat u aansprakelijk word gesteld voor de schade aan de leenauto, ik zou even informeren hoe dit precies zit als ik u was en word u aansprakelijk gesteld informeer dan bij uw eigen verzekering he men dit oplost of dat dit voor uw eigen rekening is...

Lezen is en blijft een vak apart.

j van e, geeft al aan dat de cascoschade aan de leenauto gedekt is op zijn eigen cascoverzekering volgens art. 13 (3e antwoord), voor het geval een leenauto alleen WA verzekerd is.

Vladja

Ja ja koningin Vladja vandaar ook dat ik aangeef om ALS TS aansprakelijk gesteld word dan enz enz...

Het kan zomaar zijn dat men er onderuit wil met de smoes "ja maar die auto is al verzekerd" in verzekeringsland weet je het nooit!!!

Er staat namelijk bij, MITS oor deze auto GEEN andere verzekring afgesloten is, lezen is inderdaad een kunst!!!

Anders hoeft het niet he!!! MUTS..

vladja
door vladja - Dec 13, 2010 om 20:05
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Het kan zomaar zijn dat men er onderuit wil met de smoes "ja maar die auto is al verzekerd" in verzekeringsland weet je het nooit!!!

Er staat namelijk bij, MITS oor deze auto GEEN andere verzekring afgesloten is, lezen is inderdaad een kunst!!!

In art. 13 (polisvoorwaarden) staat, zoals geciteerd door j van e :

Deze dekking wordt geacht niet te bestaan als voor de vervangende auto al een andere verzekering - al dan niet van oudere datum - is gesloten.

Niks geen smoesjes, het staat toch gewoon in de voorwaarden. Als er al een casco-verzekering loopt voor de leenauto, dan is er geen casco-dekking voor de Tijdelijke vervangende auto op de polis van de auto, die in de garage staat. Bij deze samenloop van verzekeringen gaat de verzekering van de garage voor. Simpeler kan niet.

Burgerlijk Wetboek nr. 7, .... Titel 17 : Verzekering,
Afd.: Schadeverzekeringen, .... Artikel 961,
regelt het "dubbel" verzekerd zijn en werkt als volgt:
:
Men spreekt van meervoudige verzekering - ook wel dubbele verzekering of samenloop van verzekeringen genoemd - als één en hetzelfde belang door meer dan één verzekering gedurende hetzelfde tijdsbestek tegen hetzelfde gevaar wordt gedekt. Hoe moet worden gehandeld bij schade, is geregeld in art. 7:961 van het Burgerlijk Wetboek. Dit is een regel van aanvullend recht. In de betreffende polissen opgenomen non-contributionclausules (zijn de : na-u-clausules) kunnen tot een andere uitkomst leiden.

Allemaal keurig netjes geregeld in de wet. Verzekeringsmaatschappijen staan er niet om bekend dat ze met graagte uitbetalen. Maar ze houden zich wel aan de wet.

Bewaar die muts maar voor straks. Het wordt weer winterweer en dan bevriezen je hersenen niet.

Vladja

1paul
door 1paul - Dec 14, 2010 om 09:02
3156 Antwoorden / 0 Vragen

Oke nog maar een keer dan, de garage heeft een algmene WA_verzekering, WA betekent (volgens mij dan he) alleen verzekerd voor schade toegebracht aan derden en NIET de schade aan de leenauto!!!

Als de garage je nu AANSPRAKELIJK stelt voor deze schade dan even alsnog naar je eigen verzekering langsgaan en vragen hoe DIT geregeld word...

Geld ook voor (eventuele) eigen risico trouwens...

Dit bovenstaande zei ik in mijn eerdere berichtje ook Vladja en inderdaad lezen is een KUNST, blijkbaar OOK voor jouw (of misschien wel ALLEEN voor jouw)!!!

vladja
door vladja - Dec 14, 2010 om 13:04
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Oke nog maar een keer dan, de garage heeft een algmene WA_verzekering, WA betekent (volgens mij dan he) alleen verzekerd voor schade toegebracht aan derden en NIET de schade aan de leenauto!!!

Begin eerst eens - als je er zoveel van af weet - met de dingen bij de juiste naam te noemen.

Onder schade, hieronder genoemd, wordt bedoeld de financiële gevolgen van een veroorzaakte schade. Gezondheid en total loss zijn niet te repareren en wat gestolen is kan alleen vervangen worden of vergoed.

In Nederland is een aansprakelijkheidsverzekering wettelijk verplicht voor de houder van een motorrijtuig, voor jagers en voor exploitanten van kerncentrales.

WA-verzekering = wettelijk verplicht voor motorvoertuigen om alle schade, toegebracht aan een derde (ding/mens/dier) door het motorvoertuig, te kunnen vergoeden met uitsluiting schade aan loslopende dieren. Daar kan je niet voor aansprakelijk worden gesteld. De echte WA-verzekering.

AVP-verzekering = Aansprakelijkheidsverzekering Voor Particulieren geeft dekking voor schade aan een derde (ding/mens/dier) onbewust en onbedoeld toegebracht door een privé persoon / zijn partner / zijn kinderen / zijn huisdier(en) / zijn fiets etc. met uitsluiting van alle schade toegebracht door een motorvoertuig dat als zodanig in gebruik is. Vaak ten onrechte aangeduid met WA-verzekering en niet verplicht. Wordt een dure zaak als je een fietser omver loopt, die ongelukkig valt.

"Kale" AVB-verzekering = Aansprakelijkheidsverzekering Voor Bedrijven geeft dekking voor onopzettelijke schade aan derde (ding/mens/dier) veroorzaakt door het. bedrijf. Onder het verzekerde bedrijf vallen uiteraard ook - indien van toepassing - de betreffende werknemers. Uitgesloten schade toegebracht door motorvoertuigen, die als zodanig in gebruik zijn en schade aan goederen die men onder "opzicht" heeft. Ten onrechte aangeduid met WA-verzekering en niet verplicht (vreemd genoeg, gezien mogelijke bedrjfsongevallen voor personeel)

De kale AVB wordt meestal uitgebreid met bijv.:

Goederen onder opzicht.

Met 'opzicht' wordt bedoeld de goederen die men van derden onder zich heeft, als ware het eigen goederen, of goederen die in bewerking zijn.

WA motorvoertuigen :

Het begrip motorrijtuig zodanig breed geformuleerd, dat daar behalve auto's e.d. ook mobiele arbeidsmiddelen als heftrucks, elektrotrucks, hydraulische graafmachines, wielladers, walsen onder vallen.

Dit betekent, dat de werkgever wettelijk verplicht is voor de mobiele arbeidsmiddelen een aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten. Deze verzekeringsplicht geldt ook voor mobiele arbeidsmiddelen die op het eigen terrein werken en nimmer op de openbare weg verschijnen. .

Garageverzekering = een combinatie van een (AVB) en een op het garagebedrijf toegespitste motorrijtuigverzekering, dus WA (schade aan derde) en kan uitgebreid worden met schade aan een nieuw, verkocht, maar nog niet geleverd motorrijtuig. Zo ook met schade aan de eigen auto´s van het bedrijf en de auto´s die het bedrijf in consignatie heeft (voor de verkoop). Het brandrisico moet ook apart/toegevoegd verzekerd worden.

Een leenauto is een eigen auto van het bedrijf en kan dus op een garagepolis gewoon casco verzekerd zijn, mits die uitbreiding is meeverzekerd.

Vladja

invalide
door invalide - Dec 16, 2010 om 10:26
787 Antwoorden / 5 Vragen

Ik had in mijn leenauto gewoon een foto copy van zowel het kenteken als verzekering en ook een schade formulier.
Er zat ook een kaart bij met reeds aanwezige eerder gemelde schades en met datum en handtekening dus ik weet of het deukje in deur er al zat of niet.

Zo hoorde dat bij goede garage!
Origineel doen ze liever niet maar een copy is dus beter, ziet te Politie ook dat het een leenauto is en weten dan wie eigenaar en of verzekerd...
Jammer dat deze het zo onduidelijk doet.

Ik had €450,- eigen risico en dus ook alle voorwaarden.
Dus er zijn er ook die het wel netjes en goed doen.

orgelmuts
door orgelmuts - Dec 16, 2010 om 17:37
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=1paul schreef op dinsdag 14 dec 2010, 09:02]Oke nog maar een keer dan, de garage heeft een algmene WA_verzekering, WA betekent (volgens mij dan he) alleen verzekerd voor schade toegebracht aan derden en NIET de schade aan de leenauto!!!

Als de garage je nu AANSPRAKELIJK stelt voor deze schade dan even alsnog naar je eigen verzekering langsgaan en vragen hoe DIT geregeld word...

Geld ook voor (eventuele) eigen risico trouwens...

Dit bovenstaande zei ik in mijn eerdere berichtje ook Vladja en inderdaad lezen is een KUNST, blijkbaar OOK voor jouw (of misschien wel ALLEEN voor jouw)!!!

Blijkbaar is niet alleen lezen een kunst.....................;-)