Rob Bergen
door Rob Bergen Oct 31, 2019 om 15:23
Auto & vervoer

Schadevrijejaren vervallen

Beste Mensen van Kassa,

Ik ben ZZPer heb sinds kort weer een auto en natuurlijk een verzekering. Nou heb ik voor het laatst een auto op mijn naam gehad in 2015 en tot dat jaar 36 schade vrijejaren. Mijn ANWB/Unigarant autoverzekering zegt nu doodleuk dat na 3 jaar mijn schadevrijejaren zijn vervallen, ze kunnen ze niet meer vinden in Roy-data en ik de maximale premie moet gaan betalen ... alsof ik 0 jaren schadevrij heb gereden.

Klopt dit en is er geen tussen vorm mogelijk? Ik heb toch laten zien dat ik jaren lang schadevrij heb gereden.

Verneem graag van jullie,
Vriendelijke groet,
Rob

4978 11 Rapporteer

pe
door peentjes - Oct 31, 2019 om 15:29
421 Antwoorden / 0 Vragen

Coulance hangt van uw verzekeraar af. Ik lees net dat de houdbaarheid van schadevrije jaren tot voor kort maar 1 jaar was, nu 3 of 4. Daarna bent u ze kwijt.

tijger1
door tijger1 - Oct 31, 2019 om 15:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, helaas, de ANWB heeft gelijk. Dus u had verleden jaar weer een auto moeten aanschaffen. Blijkbaar nooit de polisvoorwaarden doorgelezen.

sw
door swat1500 - Oct 31, 2019 om 16:04
3779 Antwoorden / 0 Vragen

Als u tussentijds een leaseauto heeft gereden kunt u wellicht een verklaring van de lease maatschappij krijgen waarmee u kunt aantonen schadevrij te hebben gereden.
Anders houdt het inderdaad op er is door de verzekeraars niet gekozen voor tussen oplossingen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 31, 2019 om 16:15
16851 Antwoorden / 202 Vragen

Helaas kan dit maar kijk toch eens bij een andere verzekeraar hoe die er mee omgaat. En als ook al geadviseerd: als u hiervoor een zakelijke leaseauto heeft gehad, vraag dan daar in ieder geval de info op en benader dan de ANWB/Unigarant nog een keer met het dan verkregen bewijs. Wie niet waagt die niet wint.

Ma
door MarliesFeytens - Nov 1, 2019 om 11:46
1 Antwoorden / Vragen

Dit is inderdaad oneerlijk. Zie de informatie hierover (leaseauto's en schadevrije jaren): www.consumentenbond.nl/private-lease/schadevrije-jaren
U kunt nog wel bij andere maatschappijen terecht met een ruimere geldigheid van schadevrije jaren. Bij ABN Amro, Allianz (reguliere autoverzekering), Allsecur, Hema en Inshared 4 jaar. Bij Aegon en FBTO zijn schadevrije jaren zelfs 5 jaar houdbaar.

tijger1
door tijger1 Nov 1, 2019 om 12:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wie zegt dat de Ts een lease auto had?

ja
door jannekeje - Nov 1, 2019 om 12:01
28 Antwoorden / 0 Vragen

Lees ook de blog 'Schadevrije jaren niet altijd eerlijk' https://www.poliswijzer.nl/blog/het-systeem-van-de-schadevrije-jaren-is-niet-altijd-eerlijk/2278/.

jo
door jorisw - Nov 1, 2019 om 14:08
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Je moet ergens een grens leggen voor de houdbaarheid van schadevrije jaren. Schadevrij rijden is ook een kwestie van regelmatig rijden om ervaring te houden. Wellicht kan men de grens op 4 of 5 jaar leggen maar dan zullen er ook wel mensen zijn die een probleem hebben.

mo
door mof - Nov 1, 2019 om 14:27
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als u dit kunt bewijzen, dan heeft u een punt.

endemion
door endemion - Nov 1, 2019 om 16:40
237 Antwoorden / 3 Vragen

Gebruik verschillende verzekering vergelijkingssites. Daar kunnen best wat aanbiedingen uit rollen die simpelweg op basis van je leeftijd al een deel schadevrije jaren korting aanbieden. Soms heb je ook de optie om niet officieel vastgelegde schade vrije jaren op te geven wat ook weer wat korting kan opleveren. Dus shop rond ipv te blijven hangen bij een bepaalde verzekeraar.

jo
door johnnl - Dec 5, 2019 om 20:32
1 Antwoorden / 1 Vragen

Rob,

Mijn advies zou zijn om gewoon over te stappen van verzekeraar. Soms is een andere verzekeraar goedkoper met minder schade vrije jaren. De bijtelling van mijn auto wordt per 1/1 25% en daarom ga ik nu ook privé rijden en dus ook opnieuw verzekeren.
Op dit moment betaal ik 800E per jaar. Nu doe ik net een berekening op http://goedkoopsteautoverzekering.net/ en betaal ik bij Ohra 40e per maand (480e) per jaar. Dezelfde auto, dezelfde allrisk dekking.

Ben dus goedkoper 50% goedkoper uit! verzekeraars zijn een soort blackbox, met iedere berekening op hun modellen willen zij risico's indekken maar soms klopt het gewoon niet. Verzekeraar 1) is dan duurder op een bepaald data punt, terwijl verzekaar 2) goedkoper is.

Misschien ben je dus goedkoper uit als je gewoon vaarwel zegt tegen de anwb. Sowieso komen die vrij duur uit de gemiddeldes.