sambal
door sambal Feb 14, 2007 om 14:10
Auto & vervoer

Schorsen of doorbetalen?

Ik rij iedere zomer op mijn motor en 's winters laat ik hem staan. Ik wil graag weten of het mogelijk/ handig is om in de wintermaanden de motor te schorsen voor wegenbelasting en verzekering. Kan dat? Of geldt zo'n schorsing uitsluitend in bijzondere gevallen? Kan ik de motor jaar in jaar uit voor een aantal maanden schorsen?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Gr Sambal

17552 9 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 14, 2007 om 14:16
16960 Antwoorden / 202 Vragen

ja zeker, u kunt schorsen waneer u wilt. Voor het schorsen wordt wel een schorsingsbedrag gevraagd hetgeen ik zo niet uit mijn hoofd weet voor een motor. Ga dus na of het zinvol is. Of u de verzekering ook kunt schorsen zal afhangen van uw verzekeringsmij en ook hoelang u schorst. Meestal is het zo dat bij langduriger schorsing de bonus/malus aanspraak kan vervallen. Doe daarover dus navraag bij de verzekeraar.

stacey
door stacey - Feb 14, 2007 om 14:18
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Informeer even bij je verzekeringsmaatschappij naar de mogelijkheden en eventuele kosten.

Volgens mij zijn er speciale verzekeringen voor `Zomer`motorrijders die een dekking hebben van aantal maanden (bepaald seizoen) of winterkorting.

Succes,

stacey
door stacey - Feb 14, 2007 om 14:22
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hier is een verzekeringsmaatschappij (je kunt premie berekenen hier) waar ze een Winterstop hebben. Kijk eens of het verschil met winterstop of zonder de moeite loont.  premiebereken   Groetjes,

mi
door misha1977 - Feb 14, 2007 om 14:34
6 Antwoorden / 4 Vragen

Beste Sambal,

De wegenbelasting voor motorrijders is al een gereduceerd tarief omdat de belastingdienst er van uit gaat dat de meeste motorrijders niet de hele winter doorrijden. Vandaar dat er ook nauwelijks voordeel is door de hoge schorsingskosten. En zeg nou zelf 60 euro wegen belasting per jaar is toch te overzien?

Het is misschien wel de moeite waard om te kijken of je op je verzekering kunt besparen. Deze kennen wel de zogeheten winterstop.
Dat scheelt vaak meer dan die 3 tientjes wegenbelasting (die je na aftrek van de schorsingskosten meer dan kwijt bent).

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 14, 2007 om 14:50
16960 Antwoorden / 202 Vragen

en het zou best kunnen zijn dat schorsen net als bij auto's € 60,00 kost (per keer)

hutch
door hutch - Feb 14, 2007 om 14:55
4521 Antwoorden / 29 Vragen

Schorsingskosten motorfiets: €22,70 per jaar.

Gr. Hutch

hutch
door hutch - Feb 15, 2007 om 15:13
4521 Antwoorden / 29 Vragen

Dag Sambal,

u betaalt voor een motorfiets maar 6 maanden per jaar indien u de houderschapsbelastingbelasting in één keer voldoet. Meestal zo'n 56 - 62 euro. Schorsen heeft dus niet zoveel zin, gezien het 'kosten-baten' plaatje.

V.w.b. verzekering, dat kunt u overleggen met uw maatschappij, wat te doen. Mogelijk dat u tijdelijk een lagere premie kunt betalen gedurende de wintermaanden. Formeel dient een motorfiets wel verzekerd te zijn, indien deze niet geschorst is.

Gr. Hutch

sambal
door sambal - Feb 15, 2007 om 15:15
2 Antwoorden / 3 Vragen

Bedankt allemaal voor de antwoorden. Het is idd geen groot bedrag p.j. aan wegenbelasting en verz. Ik houd het gewoon zo en nog hopen dat het mooi weer doorzet!

hutch
door hutch - Feb 15, 2007 om 15:17
4521 Antwoorden / 29 Vragen

Inderdaad, want als het zachte/mooie weer zo door gaat, hoeft de 'tuf' niet in de winterslaap.....

Gr. Hutch