De
door Denise1986 Jan 23, 2019 om 09:35
Auto & vervoer

Scooter met verborgen gebreken

Op 18 januari wezen kijken bij een particulier voor een scooter, en op 19 januari de scooter gekocht. Testrit gemaakt, rondje om de scooter, helmbak eruit gehaald, motorblok enz bekeken, en naar bedrading gekeken, alles zag er netjes uit. Dezelfde dag na ongeveer 10 kilometer begon de scooter te haperen en viel uit. Dat kan heel toevallig de bougie zijn, geen probleem. Maar er blijkt meer aan de hand.
-roest
-lager kapot in t stuur (opgemerkt bij binnenzetten over de deurdrempel)
De verkoper zegt dat hij het bij hem wel deed. En hij wil niet meer lastig gevallen worden. Maar het gaat mij om de andere gebreken die hij geweten moet hebben (hij heeft zelf wat dingen vervangen/aangepast vertelde hij)
Wat kan ik nu doen en heb ik ergens recht op? Communicatie verliep via de marktplaats app.
Het liefst breng ik de scooter terug.

4384 10 Rapporteer

Topantwoord

ju
door juliomariner - Jan 23, 2019 om 09:40
1330 Antwoorden / 2 Vragen

Bij verkoop tussen 2 particulieren wordt het heel moeilijk.

Topantwoord

vd
door vdlieuw - Jan 23, 2019 om 09:43
211 Antwoorden / 6 Vragen

Corner garantie noemden wij dat vroeger, kennelijk denkt u zelf enig verstand te hebben van motorische- en/of mechanische zaken gezien uw opsomming waar u voor de koop naar gekeken heeft. Maar de mankementen die u noemde zijn u dus ontgaan. Koop is koop en ik denk dat u uzelf alleen maar een verwijt kunt maken en niet de verkoper.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Jan 23, 2019 om 09:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Jammer voor u. Goed bekeken, proefrit gemaakt, in orde bevonden en gekocht. U hebt helaas geen poot om op te staan.

De
door Denise1986 - Jan 23, 2019 om 09:51
1 Antwoorden / 1 Vragen

En hoe zit dat met vragen die gesteld zijn waar geen eerlijk antwoord op is gegeven? Die heb ik zwart op wit.

ne
door neodutchio - Jan 23, 2019 om 10:00
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Bij de testrit was er niets aan de hand en 10 kilometer later zat er ineens roest op en was het lager kapot? Als u dat na 10 kilometer kon zien en merken had dat dus ook vooraf opgemerkt kunnen worden.

Tussen consumenten is koop ook echt koop. Als u heel zeker bent van uw zaak kunt u alleen via een jurist uw gelijk halen. Waarschijnlijk zullen de kosten van het juridische getouwtrek de aanschafprijs overstijgen. Oftewel, kost meer als het zal opleveren.

ha
door harrybre Jan 23, 2019 om 16:07
240 Antwoorden / Vragen

via een jurist uw gelijk halen....
Een kennis had eind 2015 een dispuut over ca € 2500,- Na wat correspondentie e.d een schikking getroffen van € 1000,-, begin 2016
Kennis had een aanvraag voor gesubsidieerde rechtsbijstand gevraagd en gekregen, dus... eigen bijdrage € 143,-
Echter, 5 jan 2016 werd de rechtsbijstand ingetrokken, want.. het toetsingssalaris over 2013 was net te hoog ( € 25.800 en had net € 26.000). Nieuw toetsjaar aangevraagd, 2015. Helaas, ook hier kwam de belastingdienst met een correctie in sept 2018 en ging weer net over die grens.
Gevolg: moet de € 1.557,50 aan reeds betaalde rechtshulp terug betalen en... de factuur van de advocaat voor 69,5 uur ( hoe dat te bewijzen is... ja met zijn eigen uurstaatje) : € 11.773,30 ( ja, elf duizend zevenhonderd drieen zeventig Euro). Nooit een berichtje gehad als: "mevrouw, zeker weten, dat u dioe toevoeging krijgt, want... mijn urenrekening staat reeds boven de bediscussieerde vordering.

ne
door neodutchio Jan 23, 2019 om 17:39
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Vandaar dat ik zei dat de kosten niet zullen opwegen tegen de baten.

Ka
door Kassagebruiker - Jan 23, 2019 om 10:34
683 Antwoorden / 5 Vragen

Wat kan ik nu doen ?
Of opknappen/laten herstellen of niet laten opknappen/laten herstellen.
en heb ik ergens recht op?
tenzij u juridische kosten wilt gaan maken, nee.

Het liefst breng ik de scooter terug.
Dat zal  als het al kan niet samen gaan met geld retour.
U heeft alles kunnen testen.

Grunnen.
door Grunnen. - Jan 23, 2019 om 11:29
509 Antwoorden / Vragen

Lagers kunnen ieder moment kapot gaan.Een stuurlager van een scooter gaat vrijwel nooit kapot tenzij je met de scooter gevallen bent.Beetje olie erop of de lager vervangen zou ik aanraden .Roest ?? Daar gaat de motor niet van haperen.Typisch gevalletje van garantie tot de voordeur.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 23, 2019 om 15:40
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Tja, u heeft zich dus aardig laten 'belazeren', zachtjes uitgedrukt.
Zoals @KASSAGEBRUIKER al meldt, maar dan anders om,  zou u gerechtelijke actie kunnen ondernemen op basis van civiel recht BW art 6:248 (Redelijkheid en billijkheid van de overeenkomst), het in gebreke blijven van naleving door het leveren van een niet goed product, (BW 6:74) en mogelijk nog wel meer maar dat zal u, als u dat gaat doen niet allen redeliujk veel geld kosten maar het resultaat, zelfs b ij een heel erg goede advocaat, zal m.i. negatief zijn voor u.
U heeft ten eerste een testrit gemaakt en naar eigen zeggen ook alles goed bekeken en daarmee feitelijk de aankoop bevestigd. Daarna heeft u de scooter ook meegenomen naar huis.
'Alles zag er netjes uit' maar wel roest?

Mijn advies is de scooter laten repareren als het qua kosten de moeite waard is. Uw eventuele recht claimen is iets anders dan het krijgen en zal, als gemeld veel kosten met zich mee brengen.

ha
door harrybre - Jan 23, 2019 om 15:52
240 Antwoorden / Vragen

Bij koop tussen consumetne  geldt: "voetstoots" oftewel: in de staat, die te konstateren is terplekke. U heeft zelf e.e.a gecontroleerd, sdus..  drempelgarantie. zie ook vdlieuw - e.v.

edrick3
door edrick3 - Jan 23, 2019 om 17:56
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Dat is dan mooi balen.

Testrit gemaakt, rondje om de scooter, helmbak eruit gehaald, motorblok enz bekeken, en naar bedrading gekeken, alles zag er netjes uit.
Maar dat lijkt mij geen technische vakkundige inspectie (al is dat testritje wel gemaakt).
Roest had je natuurlijk wél al vast kunnen stellen.
En dat dat lager 'opeens' kapot is .... tja.
Wat kan ik nu doen: je 'verlies' nemen en de scooter laten herstellen.
heb ik ergens recht op? Nee, dit betreft een particuliere verkoop en je hebt de scooter - na je inspectie - geaccepteerd in de staat waarin die zich nu bevindt.