Fe
door Febian Aug 7, 2018 om 15:25
Auto & vervoer

Scooter verzekering

Beste mensen
mijn scooter is gestolen en krijg niks vergoed omdat ik een achterstand had waar van ik niks van af wist 9,56
ik had een rekening van 109,65
waarvan 100 is betaald maar ik heb geen aanmaning gehad of brief  dat er te weining is afgeschreven en de maand er op is er gwn 100 euro afgeschreven
blijbaar was ik niet verzekerd maar betaalde wel de rekening en nu krijg niks vergoed voor me gestolen scooter omdat ik 9,65 nog zou moeten betalen wat kan ik doen om toch een vergoeding te krijgen ??

4265 10 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Aug 7, 2018 om 15:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En waarom is er € 100 afgeschreven terwijl het bedrag € 109,65 was?

Lees uw polis eens door wat er gebeurd als u niet of te weinig betaalt.

En hoe lang loopt die verzekering al?

Fe
door Febian - Aug 7, 2018 om 15:34
2 Antwoorden / 1 Vragen

Blijbaar iets niet goed gegaan met de betaling maar begrijp niet dat er dan de volgende maand het niet word verrekend

Fe
door Febian - Aug 7, 2018 om 15:35
2 Antwoorden / 1 Vragen

Me verzekering loopt al 3 maanden bij ANWB zit er een jaar aan vast

Grunnen.
door Grunnen. - Aug 7, 2018 om 15:50
509 Antwoorden / Vragen

Type je kenteken in bij rdw.nl en kijk daar of je brommer verzekerd was.Als je volgens hete RDW niet verzekerd was had je allang een bekeuring gehad.Als je de ANWB een machtiging gegeven hebt.kan het alleen maar mis gaan als er onvoldoende saldo is op het moment van afschrijven..

edrick3
door edrick3 - Aug 7, 2018 om 16:12
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Heb je al contact met de ANWB-verzekering gehad over het bedrag?

marita5
door marita5 - Aug 7, 2018 om 17:04
11522 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Febian ,

ik had een rekening van 109,65

Betaalde u de rekening zelf , zo ja lees dan hier , klik op de rode regel .

https://www.anwb.nl/contact-en-service/factuur-informatie

ne
door neodutchio - Aug 7, 2018 om 19:34
5157 Antwoorden / 12 Vragen

U wist dat er een rekening was van € 109,56 en u wist dat er maar € 100,- betaald is. Dan weet u dus ook dat er te weinig betaald is. Maar hoe is die € 100,- betaald? Automatische incasso, of overboeking? Of is die € 109,56 de eerste premie geweest. Dus 1 maand en een dag. En dat de rest premie € 100,- per periode bedraagd? Dat zou namelijk ook kunnen betekenen dat de eerste termijn helemaal niet betaald is.

marita5
door marita5 - Aug 7, 2018 om 20:47
11522 Antwoorden / 15 Vragen

@ Febian ,

De voorwaarden :

Artikel 11 . Wanneer moet de premie betaald worden ?

1. U betaalt de premie altijd vooruit.

2 Eerste Premie
Met de eerste premie bedoelen wij de premie die u moet betalen vanaf de ingangsdatum van de verzekering tot aan de eerste premievervaldag.
a. Betaalt u de eerste premie niet binnen 14 dagen nadat deze verschuldigd is, dan is er vanaf de ingangsdatum van de verzekering geen dekking. Wij zijn niet verplicht u in dit geval een betalingsherinnering te sturen.
b. Als wij besluiten de eerste premie alsnog te innen dan komen alle bijkomende kosten voor uw rekening. De dekking herstellen wij 1 dag na ontvangst van alle openstaande bedragen, als de verzekering nog niet door ons is beëindigd. Schade die zich heeft voorgedaan in de periode dat de dekking was vervallen, is niet verzekerd.

3. Vervolgpremie
 Met de vervolgpremie bedoelen wij de premie die u na de eerste premie moet betalen op de premievervaldag. Dit is inclusief de premie in verband met tussentijdse wijzigingen.
a. De vervolgpremie moet u uiterlijk op de dertigste dag nadat deze verschuldigd is, aan ons betalen.
b. Als wij genoodzaakt zijn de vervolgpremie langs gerechtelijke weg of via een andere externe procedure te innen, dan komen alle bijkomende kosten voor uw rekening.
c. Als u de vervolgpremie of bijkomende kosten weigert te betalen, wordt geen dekking verleend voor schade die daarna ontstaat.
d. Betaalt u de vervolgpremie of bijkomende kosten niet op tijd? Dan heeft u geen dekking voor schade die plaatsvindt vanaf de 15e dag nadat wij u een aanmaning hebben gestuurd onder vermelding van de gevolgen van niet betaling en betaling desondanks is uitgebleven.
e. U blijft verplicht de vervolgpremie en bijkomende kosten te betalen. Ook ingeval van schorsing van de dekking. De dekking wordt hersteld 1 dag na ontvangst van alle openstaande bedragen, als de verzekering nog niet door ons is beëindigd. Schade die zich heeft voorgedaan in de periode dat de dekking was vervallen, is niet gedekt.

Lees hier de volledige voorwaarden ,

https://www.anwb.nl/binaries/content/assets/anwb/pdf/verzekeringen/polisvoorwaarden/voorwaarden-bromfietsverzekering.pdf

Gr
door Grunn1 Aug 8, 2018 om 11:04
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Lijkt mij een duidelijk verhaal en duidelijke voorwaarden.
Niet de volledige verschuldigde premie betaald geen dekking. Klaar, geen discussie meer mogelijk.

marita5
door marita5 Aug 8, 2018 om 11:09
11522 Antwoorden / 15 Vragen

Ja , als de verschuldigde premie voldaan was , dan zou de dekking hersteld zijn na 1 dag . Ts had ook in Mijn ANWB kunnen zien of hij / zij een achterstand had .

ro
door ron503 - Aug 8, 2018 om 09:59
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Als u middels automatische incasso de premie betaald dan valt u niets te verwijten. Het wordt anders als u zelf te weinig premie overmaakt want het onbetaalde deel wordt niet met een volgende termijn verrekend. De achterstand blijft bestaan met uiteindelijk opschorting van de verzekering.

Essie_V
door Essie_V - Aug 8, 2018 om 12:13
25 Antwoorden / 2 Vragen

@Ron503

Dat is niet helemaal juist. Verzekerde is ten alle tijden zelf verantwoordelijk voor het betalen van de premie.

Voorbeeld: een verzekeraar stuurt u elk jaar een accept giro voor de premie, welke u betaalt. Wanneer de verzekeraar geen accept giro stuurt, en u niet betaalt, wordt de dekking nog steeds opgeschort omdat het uw verantwoordelijkheid is dat de premie volledig en tijdig betaald wordt. Verzekeraar heeft hier geen zorgplicht in.

Als verzekerde met automatische incasso betaalt, zal hij  nog steeds zelf moeten checken of de betaling volledig en juist was.

ro
door ron503 Aug 8, 2018 om 12:40
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Met het laaste ben ik het niet eens want om een automatische incasso plaats te laten vinden dient er voldoende saldo op de rekening te staan. De verzekeraar bepaald het bedrag dat afgescheven wordt en niet de rekeninghouder.

Essie_V
door Essie_V Aug 8, 2018 om 12:47
25 Antwoorden / 2 Vragen

Klopt helemaal. Maar wat ik vermoed dat hier aan de hand is, is dat het normale termijn afgeschreven (€ 100) is en de premie voor 'de extra dagen' niet afgeschreven of wellicht mislukt is. De verzekeraar moet, conform Sepa, een doorlopende machtiging hebben voor de normale termijnen en daarbij kan verzekerde er niet vanuit gaan dat de 'extra premie' óók automatisch geïncasseerd wordt.

Dit zal hij echt zelf moeten controleren en is hij ook zelf verantwoordelijk voor.

marita5
door marita5 Aug 8, 2018 om 13:06
11522 Antwoorden / 15 Vragen

@Essie-V , Ik denk dat het te maken heeft met de eerste premiebetaling , kan die € 9,65 geen poliskosten zijn ? ik heb geen idee .

Essie_V
door Essie_V Aug 8, 2018 om 13:11
25 Antwoorden / 2 Vragen

@Marita5

Dat zou zeker kunnen, ja. Wellicht eenmalige kosten? Als verzekerde een doorlopende machtiging heeft afgegeven, hoeft dat niet te betekenen dat alles automatisch geïncasseerd wordt. Hoewel ik me wel afvraag of het niet betalen van de poliskosten de dekking opschort. Dat klinkt onlogisch. Maar, in mijn ervaring, zijn zaken bij de verzekeraar af en toe behoorlijk onlogisch ;-))

marita5
door marita5 Aug 8, 2018 om 13:14
11522 Antwoorden / 15 Vragen

Bij de belastingen zijn de zaken ook onlogisch en zelfs nog erger ;-))

Gr
door Grunn1 Aug 8, 2018 om 13:56
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@essie,

klinkt wel logisch, een achterstand is een achterstand. Poliskosten hebben betrekking op de verzekering die je afsluit waarbij je dus een betalingsachterstand hebt.

Essie_V
door Essie_V Aug 9, 2018 om 09:57
25 Antwoorden / 2 Vragen

@Marita5

Iets met twee zekerheden in het leven, niet waar? ;-))

@Epcot

Dat zou kunnen, hoewel ik alleen maar kan vinden dat als de premie niet betaald wordt, de dekking vervalt. Er wordt niet gesproken over een algemene betalingsachterstand, hoewel dat ook een uitleg zou kunnen zijn. Ik zou ook niet weten hoe dit wettelijk geregeld is.