duif2
door duif2 Sep 4, 2015 om 17:34
Auto & vervoer

Slechte chauffeur

In mijn straat woont een oudere vrouw die erg slecht ziet.
Toch rijdt zij auto, zij meent dat zij dit veilig doet.
De rest van de buurt twijfelt daar ernstig aan, als we haar weg zien rijden houden we ons hart vast.
Zij is niet van plan te stoppen met rijden, wij vrezen voor ernstige ongelukken.
Kunnen wij dit ergens aangeven?
Zodat zij in ieder geval (verplicht ) gekeurd wordt?

3098 34 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 4, 2015 om 17:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Al eens met die dame zelf besproken?

me
door mein33 - Sep 4, 2015 om 17:40
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Heeft u hierover al eens contact opgenomen met de wijkagent.

edrick3
door edrick3 - Sep 4, 2015 om 17:45
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo duif2,

.....Kunnen wij dit ergens aangeven? ......
Politiebureau?
Maar eerst met mevrouw zelf overleggen of is die niet voor rede vatbaar?
Kinderen waarschuwen?

Met vr.gr.

duif2
door duif2 - Sep 4, 2015 om 18:07
371 Antwoorden / 116 Vragen

Zeker met mevrouw besproken, zij meent dat zij goed rijdt.
Ze heeft geen contact met haar kinderen dus dat is lastig.
Inderdaad misschien de wijkagent vragen

mahadma
door mahadma - Sep 4, 2015 om 18:19
11547 Antwoorden / 51 Vragen

Wellicht een gezamenlijk met naam en adres ondertekende verklaring van alle buren naar het CBR sturen?

duif2
door duif2 - Sep 4, 2015 om 18:53
371 Antwoorden / 116 Vragen

@mahadma, heb je daar ervaring mee? Weet je of dat ook werkt?
Mij is verteld dat daar niet op gereageerd wordt omdat je de pest aan iemand kunt hebben en op zo'n manier dwars kan zitten.

pi
door pieterwolters - Sep 4, 2015 om 18:54
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe oud is ze? Vanaf 75 is er vanzelf een medische keuring voor het rijbewijs.

Hoeveel schade heeft ze al veroorzaakt?

mahadma
door mahadma - Sep 4, 2015 om 19:05
11547 Antwoorden / 51 Vragen

@duif2,

Ik heb er geen ervaring mee, maar als u èn doet wat ik voorstelde, in combinatie met de wijkagent, die ook tekent, met functie, zullen ze er toch niet omheen kunnen lijkt mij.

tijger1
door tijger1 - Sep 4, 2015 om 19:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Men al dan allen wel zijn echte naam en adres moeten vermelden. Dan is het zo na te gaan dat het geen pesterij is van iemand met fake gegevens.

duif2
door duif2 - Sep 4, 2015 om 19:36
371 Antwoorden / 116 Vragen

Bedankt voor het meedenken, ik heb het met de buren besproken en het wordt eerst de wijkagent en als die niet doordringt tot haar schrijven we een brief naar het CBR

snah
door snah - Sep 4, 2015 om 20:20
654 Antwoorden / 61 Vragen

Hallo ,
Het beste kunt u morgen eerst met het cbr bellen en aan een medewerker uw verhaal voorleggen .
Zij hebben verstand van zake en zullen uitleggen wat u of de buurt (wijkagent) kan ondernemen .

De politie heeft de bevoegdheid om een melding bij het cbr te doen maar dan moet slecht rijgedrag wel geconstateerd worden ( een heterdaadje )

Heeft zij vaak schade ?

duif2
door duif2 - Sep 4, 2015 om 20:36
371 Antwoorden / 116 Vragen

O ja, regelamtig schade, maar dat doen "anderen"

tenormin
door tenormin - Sep 4, 2015 om 21:50
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@duif2, maar is het dan echt "dat doen anderen"? En wat bedoelt u met "oudere vrouw?". 85+ of zo? U zult wel met echte 'bewijzen' moeten komen, niet alleen met 'de rest van de buurt'. Trouwens, ook veel jongeren zijn niet echt capabel, maar dat is inderdaad een ander probleem. Als u dus echt bezorgd ben over de dame in kwestie, en niemand haar "een hak wil zetten vanwege alleen haar leeftijd", dan ja, kunt u het inderdaad eens aanhangig maken met of de wijkagent of het hogerop zoeken. B.V. even bij de RDW nakijken of ze de laatste APK keuring keurig heeft gedaan, etc. Als u met oprechte bezorgdheid uw Topic heeft geopend over de oudere dame en ze blijkt niet capabel, bewijst u haar een grote (nu nog niet te beseffen) dienst.

duif2
door duif2 - Sep 4, 2015 om 21:54
371 Antwoorden / 116 Vragen

Geloof me maar, het is niet om iemand een hak te zetten maar ik wil hier niet teveel details geven.
Het is echte bezorgdheid wat wij hebben, zowel voor haarzelf als voor andere weggebruikers.

tenormin
door tenormin - Sep 4, 2015 om 22:06
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Beste duif2, ik geloof u op uw woord, dus doet U wat het beste is voor "de oude dame". Zeker als u oprecht bezorgd bent voor haar en medeweggebruikers. Veel 'succes' gewenst met uw zeer goed bedoelde missie.

h.
door h.terpstra - Sep 4, 2015 om 23:55
202 Antwoorden / 1 Vragen

Terecht dat duif 2 zijn bezorgdheid uit. Slechtziend ? Dat ziet deze mevrouw de problemen niet.

De leeftijd, heeft er minder mee te me maken dan de geestelijke en lichamelijke gesteldheid van de auto rijder.Mijn buurvrouw net 65 jaar kan alleen recht achteruit rijden. Ruimte genoeg in Friesland.

Stuurvast is ze bepaald niet. Zat dagelijks op de weg. Ook in de winter toen er sneeuw en ijzel was met zomerbanden op een auto die 350 000 km gereden had. Met de eerste schokdempers.
Dus slechte dempers. Risicovol. Waarschuwing en advies hielpen niet.

De medische keuring is een wassen neus.!!
Na vaders dood hoorde ik dat hij na goedkeuring de sleutel niet goed in de autodeur kon krijgen. de sleutel viel op straat. Maar als hij auto reed ging dat uitstekend.??
Mijn kinderen zijn eenmalig met opa in de auto geweest. Nimmer meer.

O,ja vergeet de snuivers niet.
Vriendelijk verzoek; laat mij weten hoe je als burger mensen kunt aanpakken die hun burgerplicht niet kennen.

Groet , H. 1941

duif2
door duif2 - Sep 5, 2015 om 09:25
371 Antwoorden / 116 Vragen

Was het maar ergens op het platteland met veel ruimte maar het gaat om een grote drukken stad waar wij wonen.

ro
door ron530 - Sep 5, 2015 om 09:42
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Een brief naar de directeur van het CBR sturen zou kunnen maar als die al op het verzoek ingaat is dat wel een verregaande maatregel die mevrouw veel geld gaat kosten. Als het slechte zicht van mevrouw de oorzaak van haar rijgedrag is en dat wil maar niet tot haar doordringen dan zou de wijkagent een adviserende rol kunnen spelen door haar te adviseren naar de oogarts/opticien te gaan.

gerbera
door gerbera - Sep 5, 2015 om 15:59
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Ik kan mij de ongerustheid wel voorstellen maar is deze wel terecht. De dame ziet het allemaal niet zo best volgens u maar ze rijdt wel regelmatig weg en komt ook weer heelhuids terug neem ik aan. Misschien is haar rijstijl net ff anders dan normaal maar dat wil niet zeggen dat ze een gevaar op de weg is. En soms hoeft er maar een in de buurt te vertellen dat ze rottig rijdt en na korte tijd is iedereen het daar mee eens. Kent u die reclame nog van dat Omatje die in haar autotje scheurt. Zolang ze zó nog niet rijd valt het denk ik nog wel mee.

duif2
door duif2 - Sep 5, 2015 om 16:04
371 Antwoorden / 116 Vragen

Ik vroeg om tips hoe dit aan te pakken, ik wil geen discussie opstarten of mevrouw wel of niet veilig rijdt en of onze ongerustheid terecht is. Dank u.

tijger1
door tijger1 - Sep 5, 2015 om 16:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar het is toch wel van belang of die ongerustheid terecht is? Ik vind sommige mensen ook slecht rijden, maar misschien vinden zij dat ook van mij.

Als zij zo slecht rijdt, moet zij toch veel ongelukken en schade veroorzaken en dan zou ze allang uit de verzekering gegooid zijn.

mahadma
door mahadma - Sep 5, 2015 om 16:24
11547 Antwoorden / 51 Vragen

Wij hier als vraagbeantwoorders (een mooi woord voor Scrabble) kunnen hier NIET beoordelen hoe deze mevrouw rijdt. Wij kunnen alleen aannemen dat de vraagsteller dat wel kan. Als er sprake is dat de wijkagent ingeschakeld wordt, ga ik er van uit dat deze mevrouw mogelijk, let wel: mogelijk, niet of minder of minder goed of zelfs een gevaar op de weg kàn zijn, in staat is, lees een bevoegd automobiliste is.

tijger1
door tijger1 - Sep 5, 2015 om 16:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar heeft ze dan al in de straat schade of ongelukken veroorzaakt?

mahadma
door mahadma - Sep 5, 2015 om 16:32
11547 Antwoorden / 51 Vragen

[quote=duif2 schreef op vrijdag 4 sep 2015, 20:36]O ja, regelamtig schade, maar dat doen "anderen"

@Tijger1, zie bovenstaande, kennelijk regelmatig schade, al of niet in de straat doet niet terzake.

snah
door snah - Sep 5, 2015 om 17:02
654 Antwoorden / 61 Vragen

Hallo duif2 ,

Zoals ik al eerder schreef , u moet bij het cbr zijn . Zij zijn de instantie die beslissen of iemand wel of niet kan / mag rijden .
U krijgt een telefoniste aan de lijn en laat haar u doorschakelen met een medewerker die verstand van zake heeft . Hij / zij kan u uitleggen wat u wel en niet kan doen .

Ik ben rijinstructeur en krijg nog wel eens het verzoek van kinderen of een partner om te kijken of vader /moeder , man / vrouw nog wel geschikt is om auto te rijden , soms zijn zij een gevaar op de weg en soms met een paar opfris rijlessen gaat het weer prima .

Als deze vrouw voor rede vatbaar is kunt u haar taktisch uitleggen wat u en de buurt van haar rijstijl vinden . En dan voorstellen om een rijles te nemen en een ervaren instructeur haar te laten beoordelen over haar rijstijl en een advies geven , misschien is een ander brilletje de oplossing .
U betaald deze rijles en eventueel in de buurt met de pet rond .

Succes

tijger1
door tijger1 - Sep 5, 2015 om 17:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=mahadma schreef op zaterdag 5 sep 2015, 16:32][quote=duif2 schreef op vrijdag 4 sep 2015, 20:36]O ja, regelamtig schade, maar dat doen "anderen"

@Tijger1, zie bovenstaande, kennelijk regelmatig schade, al of niet in de straat doet niet terzake.

Dat doet dus wel terzake, want de Ts schrijft; "als we haar weg zien rijden, enz."

Dan zijn er toch genoeg getuigen van de schaden. En daar is een verzekeringsmaatschappij niet blij mee.

duif2
door duif2 - Sep 5, 2015 om 17:53
371 Antwoorden / 116 Vragen

@snah, als mevrouw voor rede vatbaar was zou ik deze vraag niet gesteld hebben

snah
door snah - Sep 5, 2015 om 18:03
654 Antwoorden / 61 Vragen

Ik bedoel kan er nog ( zonder ruzie ) met mevrouw gepraat worden .

Uit uw zin " Zij is niet van plan te stoppen met rijden," lijd ik af dat er gepraat is .

Mijn ervaring is dat ( nagenoeg ) iedereen die slecht rijdt denkt dat zij goed rijden en dat het probleem bij anderen ligt .

hansje klein
door hansje klein - Sep 5, 2015 om 18:03
3037 Antwoorden / 62 Vragen

STAP-1: Probeer erachter te komen hoe oud de dame is.

Vanaf 75 wordt ze automatisch gekeurd, hopelijk dan ook grondig genoeg!

Het is een voorbeeld van ingrijpen in de privacy en moet dus aan professionals overgelaten worden, die, éénmaal gewaarschuwd, mede-verantwoordelijkheid dragen.

hansje klein
door hansje klein - Sep 5, 2015 om 18:44
3037 Antwoorden / 62 Vragen

De FEITELIJKE constatering voor een vorderingsprocedure:

http://www.cbr.nl/vorderingsprocedure.pp

hansje klein
door hansje klein - Sep 5, 2015 om 18:59
3037 Antwoorden / 62 Vragen

STAP-2: Begeleiding van een vertrouwenspersoon uit uw straat naar een opticien voor een eventuele aangepaste brilsterkte, met de toezegging, dat er zelfs bij TE slechte ogen, nog CBR-toegestane hulpmiddelen als de telescoopbril zijn:

http://auto-mobiliteit.nl/snel-verkeer/auto/voorwaarden

snah
door snah - Sep 5, 2015 om 19:10
654 Antwoorden / 61 Vragen

@ hänschen klein

Waar slaat dit op ?

hansje klein
door hansje klein - Sep 5, 2015 om 19:12
3037 Antwoorden / 62 Vragen

[quote=snah schreef op zaterdag 5 sep 2015, 19:10]@ hänschen klein

Waar slaat dit op ?

Ik geef gefaseerd advies aan TS......

tijger1
door tijger1 - Sep 5, 2015 om 19:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik ben nog steeds benieuwd hoeveel auto's deze dame in de prak heeft gereden.;-))