hrdwerrorman
door hrdwerrorman Jan 5, 2010 om 10:22
Auto & vervoer

Sony camera DSC-W180 Vóór's en tegen's

Ben van plan mijn eerste digicamera aan te schaffen. Fotografeer weinig. Tot dusver met spiegelreflex met groothoek-, normaal- en tele-objectief.
Zag deze camera, Sony DSC-W180 voor €99,--
Heb reviews gezocht doch niet gevonden. Wel technische spec's. Ben benieuwd naar ervaring en/of adviezen. Ook alternatieven zijn welkom.

Alvast bedankt voor terzake doende reacties.

797 12 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 5, 2010 om 10:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Experts:

Was nog niet goed wakker. Heb niet verder gekeken dan m'n neus lang is en stond bij de uitgifte daarvan niet vooraan.... Sorry. Heb de vraag nu ook onder Foto en Video staan.
Met een [EDIT] knop was dit maar kort zichtbaar geweest....

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Jan 5, 2010 om 10:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hier dus >> *klik*

ve
door verwijderd - Jan 5, 2010 om 11:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nog meer reviews: kieskeurig

Of een camera wel/niet goed is, hangt in zeer sterke mate af van wat je er mee wilt fotograferen en wat je eisen/verwachtingen zijn en natuurlijk wat je er voor uit wilt geven. Eén v.d. reviews lezende, heeft deze camera een trage reactiesnelheid, wat betekent dat bijv. bij het fotograferen van rondrennende of gekke bekken trekkende kleinkinderen, het toestel te laat reageert.

ve
door verwijderd - Jan 5, 2010 om 11:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hier nog een nuttige link, met aan de linkerkant v.d. pagina diverse keuze menu's:
letsgodigital

ve
door verwijderd - Jan 5, 2010 om 11:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste hrdwerrorman:

Zoals reeds gemeld, op Kieskeurig.nl staan een aantal reviews. Toevallig heeft mijn dochter ook hetzelfde toestel.
Leuk, handig voor het simpele huis-tuin en keukengebruik, maar als ik lees dat jij reeds spiegelreflex hebt gebruikt zou ik zelf voor een beter type gaan. De digitale spiegelreflexcamera's worden steeds goedkoper, wellicht is dat een idee?
Persoonlijk zou ik NIEt voor de Sony kiezen.

ve
door verwijderd - Jan 5, 2010 om 13:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag herman,

Persoonlijk zou ik geen Sony kopen. Sony is al jaren een B-merk met een ontzettend slechte service en reparatie afdeling (gezien de veelvuldige berichten op de verschillende consumentensites).

Met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Jan 5, 2010 om 14:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ tp en anderen:

Tja, met die spiegelreflex was het wel leuk en ik heb ook heel wat uren DoKa ervaring, overigens alleen zwart-wit.

Doch wanneer ik eindelijk eens die Spiegelreflex bij me had en foto's maakte, kreeg ik achteraf het commentaar van mijn echtgenote dat ik teveel van hetzelfde had. Ik iedere (iets) andere situatie zie ik wel iets voor een nieuw plaatje..... Het tweede commentaar was dat ik zelf nooit op een foto stond (is natuurlijk ook zo) en zij de camera niet wilde hanteren. Veel te ingewikkeld.

Nu onze zoon permanent in het buitenland zit wil ik wat digitaals, licht en simpels, zodat zij ook het ding kan hanteren. Dan is ze niet van mij afhankelijk op de oude dag. Dan kan zoonlief ons beiden oud zien zijn;-)

Ik schreef hem van mijn plannen en kreeg meteen het commentaar: geen Sony. Veel te dure attributen! Hij heeft wel gelijk: een 4 GB module kost 3 tot 4 maal zoveel als een SD moduul van gelijke capaciteit. Om van een reserve Li-ion accu maar niet te spreken.
En ik dacht nog wel dat ik iets leuks had voor een leuke prijs, zonder op internet te kopen. (Lokale Expertshop, zie landelijk annonceblad van deze week.)
Hij gaf mij ook een stel links die ik nog moet bekijken en wenste me sterkte met de kwaal.... ("Wer der Wahl hat, hat der Quaal") De Judas.... ;-)

Wanneer ik overvoerd wordt koop ik niets: kopersstaking.

Nu houd ik me nog aanbevolen voor reacties met eigen ervaringen met iets kleins en simpels van Olympus, Casio, Ricoh o.i.d. met een lens niet zwakker dan 3.2, +/- ISO3000 wegens in schemering kunnen fotograferen of zonder flits. Moet wel een flits in zitten en/of evt. flits aansluiting. Heb nog een goede 40-er.
Landschap en portret moet ook kunnen i.v.m. foto's van meetapparatuur voor verkoop op Marktplaats.

Tot zover bedankt voor het meedenken en reacties.

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Jan 5, 2010 om 14:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Correctie omwille van de leesbaarheid en bij gebrek aan een [EDIT] knop:

"Ik iedere (iets) andere situatie zie ik wel iets voor een nieuw plaatje..... " moet zijn: In iedere.... Sorry!

H.

ve
door verwijderd - Jan 5, 2010 om 17:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Neem een Canon! Altijd goed!

ve
door verwijderd - Jan 5, 2010 om 19:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Herman

Reken er wel op bij een ISO3000 dat foto's ruis gaan v ertonen (net zoals bij analoge fotografie korrel) maar daar zit per merk en type wel verschil in.
Portret en landschapinstelling zit tegenwoordig in zo'n beetje in elke camera (van bekend merk) ingebouwd.
Wat portret betreft is het raadzaam 3 of 4x zoom te nemen (ook bijna standaard).
Wil je vogels fotograferen dan minimaal 12 x zoom.

Foto's van meetapparatuur: als die klein zijn moet er ook een macrofunctie op zitten (maar ja, ook vrijwel standaard op bijna iedere camera tegenwoordig .....)

Kijk ook eens op http://www.letsgodigital.org

Naast de al genoemde merken zou ik ook Panasonic nog willen noemen als aanrader.

Vrgr. AF

ve
door verwijderd - Jan 8, 2010 om 13:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Experts:

Van die Sony DSC -80 was ik gauw genezen na het lezen van diverse reviews,

Het is heden een Canon SX 200 IS geworden van €229,--. Wel ver over budget, doch mooi voor echtgenote's verjaardag, deze maand.
Anders was het een Panasonic TZ6 geworden voor €222,-

Bedankt voor het meedenken en reacties.

H.

ve
door verwijderd - Jan 8, 2010 om 16:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Goeie keus! En alvast gefeliciteerd!