Start stop systeem Fiesta
Waarom zit er een start-stop systeem op mijn Fiesta als het alleen maar werkt wanneer ik dagelijks lange afstanden rijdt? Dit is de verklaring van mijn Ford dealer. Het werkt namelijk nooit. Ik rijd per keer 8 tot 12 km en dat is te weinig om bij te laden zeggen ze.
Het fijne weet ik er helaas ook niet van maar ik begrijp wel dat als je steeds heel korte stukjes rijdt,
en dus ook telkens weer moet starten, de accu verhoudingsgewijs te veel belast wordt. Die paar km die er gereden worden kunnen nauwelijks het verlies aan energie van de accu om te starten, weer aanvullen.
Dus als dat stop/start systeem op uw auto altijd ingeschakeld zou zijn loopt u de kans dat u voor het stoplicht staat en er niet meer gestart kan worden. Logisch dus dat de fabrikant voor het gebruik een ondergrens stelt.
U geeft het antwoord zelf al. Zo'n systeem is uiteraard gebaseerd op gemiddeld gebruik. Bij zulke korte afstanden zou er behalve de negatieve impact op de accu (zoals hierbven al vermeld) ook geen brandstofbesparing zijn uiteraard en om eigenaren van dit model te beschermen tegen zichzelf zal het systeem niet inschakelen als de boordcomputer aangeeft dat er te weinig is gereden. Da's toch geweldig? Slim auto'tje dus!
De dealer heeft u het juiste antwoord gegeven en toch komt u hier navragen of uw dealer wel gelijk heeft. Wat een wantrouwen.
Je kunt de vraag beter omdraaien: waarom heb jij een Fiesta met start-stop systeem gekocht als je maar 8 tot 12 km per keer rijdt?
Dan was je beter af geweest met een 40-km autootje wat je geen wegenbelasting kost, wat in de stad ruimschoots voldoet en waarv an het verbruik absurd laag is.
Ik heb even op internet gesnuffeld maar het start/stop systeem zal ook bij kleine afstanden moeten werken. Er komt toch nog wel wat bij kijken want de motor moet op temperatuur zijn en in de eco stand staan, de versnellingsbak in de vrijstand, de koppeling mag niet ingetrapt zijn en de handrem moet aangetrokken zijn. Zomaar een paar dingetjes die in het instructieboekje staan dus pak het boekje erbij en lees het hoofdstuk eens goed door.
Werkt dan wel maar je.motor slaat vanzelf na paar seconden weer aan. Dus eigenlijk werkt het niet.
Het werkt wel, maar de besparing is niet optimaal. Om deze reden wordt ook nergens vermeld hoeveel de besparing is van een start-stopsysteem. Niemand kan dat zeggen omdat het compleet afhangt van de rijgedrag. En dan maakt het ook nog uit hoe je weg rijdt. Een optimaal werkend start-stop systeem is zinloos als je vervolgens plankgas wegrijdt bij het verkeerslicht.
Kijk eens naar dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=CnrhTDjHLdY
Kijk eventueel ook nog op een Ford forum of op de site problemcar.
De dealer heeft overigens gelijk, kennelijk laadt de accu niet voldoende op.
Goed. Uit meerdere reacties blijkt dat het normaal is dat het niet werkt wanneer je alleen in de stad rijdt. Nu de volgende vaag. Hoeveel km moet een Fiesta rijden om de accu na 1x starten weer bij te laden? 12km is te weinig blijkt wel uit eigen ervaring. Als ik dan eens uit ga van 20km. In welke stad in Europa staan de stoplichten dan 20 km uitelkaar?
Er zijn meerdere factoren die bepalen of het systeem werkt. De temperatuur, hou kouder hoe langer het duurt voor de motor op temperatuur is en bij koude temperaturen is de accu zwakker. Heb je de radio aan, je verlichting, kachel of airco aan, navigatie enz allemaal stroom verbruikers. Zomers zal het start stop sneller werken dan in de winter.
Het heeft weinig te maken met de afstanden tussen de stoplichten, maar alles te maken met de motor temperatuur en de lading van de accu. Na 8-12 km is kennelijk de motor nog niet zo opgewarmd dat het start/stop systeem in werking komt, of dat de accu voldoende opgeladen is.
Met zulke lage kilometers per dag bereikt de auto nooit goed zijn normale bedrijfstemperatuur. Start stop zal dus maximaal enkele seconden werken.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
TrackR app voor android
Ik heb een TrackR tracker hier maar de bijhorende android app werkt niet meer. Is er iemand die hier een alternatieve app voor weet? Lees meer
NS e-ticket niet te wijzigen/annuleren
In de vragenlijst zie ik dat al sinds 2011 gevraagd wordt om een e-ticket te kunnen restitueren/van datum veranderen. NS zegt dat dit niet kan, omdat er kennelijk mensen zijn die een ticket meerdere keren uitprinten en dus profiteren van 1x betalen.
Betekent dus weer dat uitgegaan wordt van wantrouwen jegens de klant. (net als de toeslagenaffaire, controle zelfscankassa's, etc) Ik weet zeke
...
Lees meer
Compensatie voor een non EU vlucht
Op 19 april 2024, om 15:40 (Japanse tijd) zou ik in het vliegtuig stappen van Haneda airport naar Guangzhou airport om daar mijn directe vlucht om op 20 april 08:00 (NL tijd) aan te komen in Amsterdam, deze vluchten werden gedaan door China Southern Airlines (CSA). Vanaf Haneda airport waren de vertragingen al begonnen, 3x vertraagd (19:00, 22:40 en 01:00) waardoor ik uiteindelijk op 20 april ... Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer