ma
door malou_1986 Nov 25, 2010 om 14:05
Auto & vervoer

Te laat met bromfietscertificaat omwisselen

Hallo,

Ik wilde vandaag een scooter kopen, maar kwam er achter dat ik mijn certificaat kwijt ben, heb nu iets van 2 jaar niet meer gereden, maar heb werk waar ik wat verder voor moet reizen dus wilde een nieuwe scooter aanschaffen.
Dus bel ik op naar het CBR met de vraag of ik een nieuwe aan kon vragen, ze had meteen mijn gegevens gevonden, ik heb 7 jaar geleden mijn certificaat gehaald dus ervaring genoeg.
Verteld die mevrouw me dat ik vorig jaar mijn certificaat had moeten omwisselen tegen een rijbewijs.
Hoe had ik dat moeten weten?
Dus ik vroeg kan het nu niet alsnog, nee het moest voor 1 oktober 2009. Nu zou ik dus opnieuw mijn theorie moeten halen en nog eens mijn praktijk wat me dus minimaal 140 euro gaat kosten als ik er geen lessen bij hoef te nemen.
Hier ben ik het dus totaal niet mee eens, maar volgens hun is er niets aan te doen en heb ik het maar te accepteren.
Dit kan toch niet zomaar? Heb totaal ook niet meegekregen dat dat verandert moest worden.
Maar hoe moet ik dit nu aanpakken?

19425 8 Rapporteer

stacey
door stacey - Nov 25, 2010 om 14:08
10352 Antwoorden / 12 Vragen

--Heb totaal ook niet meegekregen dat dat verandert moest worden --

Is anders genoeg over te doen geweest in de media.

Is helaas niets aan te doen, je zult het over moeten doen net als je dat moet als je rijbewijs (te lang) is verlopen.........

stacey
door stacey - Nov 25, 2010 om 14:53
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Je zou eventueel ook kunnen overwegen auto- of motorrijbewijs te gaan halen, dan is je geld (zei het wel iets duurder) nog beter besteed.

--Bromfietsrijbewijs

Iedereen die 16 jaar of ouder is mag op een bromfiets rijden.
Een bromfietsrijbewijs is verplicht, tenzij de bestuurder in het bezit is van een geldig autorijbewijs (B) of motorrijbewijs (A).--Rijksoverheid

vladja
door vladja - Nov 25, 2010 om 15:07
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Je zou eventueel ook kunnen overwegen auto- of motorrijbewijs te gaan halen, dan is je geld (zei het wel iets duurder) nog beter besteed.

Zij het iets duurder?

Een autorijbewijs halen is tegenwoordig een flinke investering. Een rijles kost maximaal € 49,75. Met het huidige verkeer en de drukte op de wegen heeft een gemiddelde leerling zo’n 40 rijlessen nodig. Daar komen de examenkosten nog bij.

Aldus de ANWB.

Vladja

stacey
door stacey - Nov 25, 2010 om 15:11
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Ja maar dan heb je ook wat ;-)

Nu kost papiertje voor scooter al minimaal 140 en dan zit je niet eens droog ;-)

Vind rijbewijs goede investering, ook bij werkgevers op prijs gesteld, beter dan scooterrijbewijsje, afhankelijk van je leeftijd dan natuurlijk.

ma
door malou_1986 - Nov 25, 2010 om 16:56
7 Antwoorden / 4 Vragen

Auto kan ik echt niet betalen nu, ben net verhuisd dus dat neemt ook de nodige kosten met zich mee.
Plus dan heb je een rijbewijs, maar dan heb je nog geen auto.
Vandaar dus dat ik ook gewoon mijn bromfietscertificaat wil hebben... wie weet halen.
Heb de ombusman gesproken, ik moet eerst een klacht indienen bij het CBR, en mocht dat niet helpen dan toch contact opnemen met hun.
Nogmaals, ze ziet voor dr neus staan dat ik geslaagd ben voor mijn theorie, het staat dus in de computer.
En dan moet je het nog opnieuw doen, gaat echt nergens over.

stacey
door stacey - Nov 25, 2010 om 17:01
10352 Antwoorden / 12 Vragen

--Plus dan heb je een rijbewijs, maar dan heb je nog geen auto.--

Nee, maar dan mag je wel op die scooter ;-)

Maar dan zal je voorlopig wel even zoet zijn met bezwaren en klachten ed
want dat zal ook niet snel geregeld zijn Als er al iets te regelenen valt dan ;-(

Laat nog even horen hoe het allemaal afgelopen is.

Succes,

vladja
door vladja - Nov 25, 2010 om 17:12
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Het eerste wat een medewerker van de ombudsman vraagt is of je al een klacht ingediend hebt. Voordat je je tot de ombudsman kan wenden, moet je eerst een klacht ingediend hebben. Vandaar dat er gezegd wordt, dat je eerst een klacht moet indienen.

Ik denk dat de ombudsman niet verder goed geluisterd heeft naar wat er precies aan de hand is. Zelfs een ombudsman kan de wet niet wijzigen. Omwisselen voor 1 oktober 2009 blijft omwisselen voor 1 oktober 2009. Daar verandert geen ombudsman iets aan.

Maar als je het zo wil afhandelen, dat wordt dan maanden fietsen.

En dan alsnog opnieuw examen doen.

Vladja

invalide
door invalide - Nov 25, 2010 om 18:09
787 Antwoorden / 5 Vragen

Er is voor dit rijbewijs er kwam al vooraf en ook ruim de tijd genomen dat U gewoon de kranten beter had moeten lezen.

Helaas is deze maatregel genomen wegens de pubers die zich zo gedragen dat er wel een rijbewijs moest komen.

Vroeger moest je voor auto rijbewijs ook tijdig verlengen en nu niet meer maar U heeft nog niets, dit certificaat was minder dan rijbewijs dus je had de kans en niet opletten is nu eenmaal kostbaar.

Een verlopen rijbewijs is dus in toekomst wel altijd te verlengen!