lo
door loesje48 Nov 21, 2009 om 13:51
Auto & vervoer

TGV gemist na vertraging NS trein

Beste experts,
Een vriend van mij zou 2 weken geleden een weekend naar Parijs gaan om zijn vriendin daar op te zoeken. Hij had een retour Rotterdam/Parijs geboekt via nshispeed, en ging naar Rotterdam met de intercity. Hij was nog maar net zijn stad uit, of de intercity stopt omdat de trein ervoor een aanrijding heeft gehad. Zijn trein heeft 1.5 uur stilgestaan, waarna de trein terug is gereden naar het beginpunt. De TGV naar Rotterdam kon die vriend dus nooit meer halen. De eerstvolgende reis mogelijkheid was pas weer een halve week later, als zijn vriendin ook weer terug naar NL kwam en hij heeft zijn ticket dus geannuleerd. Hij had eerst een cliam (vergoeding van de €100 die zijn ticket kostte) ingediend bij de NS, maar die is niet verantwoordelijk voor gevolgschade bij vertragingen. NShispeed wilde zijn geld ook niet retourneren omdat de schuld niet bij NShispeed lag. Dus dan maar de reisverzekering, maar die vond dat hij nog niet aan de reis begonnen was, en dat hij een annuleringsverzekering had af moeten sluiten, dan was het wel vergoed. Is die vriend nu zijn €100 kwijt omdat het echt alleen onder de annuleringsverzekering valt? Wij (zijn vrienden) dachten namelijk dat hij al op reis was en dat de reisverzekering dus uit moet keren. En dat zijn reisverzekering er gewoon onderuit probeert te komen. Ik had hem al aangeraden om de voorwaarden van de annuleringsverzekering (als die online) staan door te lezen, om te kijken of dit ook onder annuleringsverzekering valt. Indien dit erbuiten valt, kan hij op grond daarvan wel claimen bij de reisverzekering, of is het echt gewoon pech, als je je reis mist door treinvertraging?
Alvast bedankt!

7785 13 Rapporteer

vladja
door vladja - Nov 21, 2009 om 14:56
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Bij welke maatschappij heeft hij een reisverzekering afgesloten en welk pakket ?

Je kunt niet stellen dat - als het niet onder een annuleringsverzekering valt - het wel onder de reisverzekering moet vallen. Het gaat erom wat verzekerd is op de verzekering. Dus of het een gedekte calamiteit is.

Vladja

lo
door loesje48 - Nov 21, 2009 om 15:32
116 Antwoorden / 17 Vragen

Hij heeft, zoals ik begrepen heb, een doorlopende reisverzekering bij IZZ. Welk pakket weet ik verder niet. Wat op ons een beetje "typisch verzekering"achtig overkomt, is dat de reisverzekering zegt dat hij geen annuleringsverzekering heeft afgesloten en dat dit geval dáár onder valt, en niet de reisverzekering. wat blijkt nu, we hebben net even de voorwaarden van de annulereingsverzekering doorgenomen, maar deze had ook geen soelaas geboden in dit geval, had hij een ann.verz. afgesloten. ik citeer uit de voorwaarden van de ann.verz:

Deze vergoedingen zijn niet in de dekking begrepen als:
a. alleen de kosten van het vervoer naar en van de bestemming zijn
verzekerd en niet de verblijfkosten op de plaats van bestemming;

Omdat hij bij zijn vriendin zou verblijven, had hij geen verblijf geboekt. Bij de reisverzekering kan ik het even niet terug vinden.

Kunnen we hieruit concluderen dat als je een reis die puur uit vervoer boekt, en deze mist doordat de trein van de NS anderhalf uur stilstaat op het spoor, iedereen maar fijn de schuld van zich aftrekt en jij je geld kwijt bent? Als die trein gelijk was teruggereden (ze weten toch wel dat met een aanrijding het spoor niet binnen een half uur begaanbaar is), had die vriend nog ander vervoer kunnen regelen en de TGV wel kunnen halen.

edrick3
door edrick3 - Nov 21, 2009 om 15:33
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Dit soort schade valt niet onder een 'gewone' reisverzekering.
Uit de vraagstelling begrijp ik dat er géén annuleringsverzekering was afgesloten.
Zou dus toch maar een beroep doen op coulance van de NS, ook al sluiten die gevolgschade ten gevolge van vertragingen blijkbaar uit.
Voor het gevoel is dit onrechtvaardig!!
Met vr.gr.

lo
door loesje48 - Nov 21, 2009 om 15:54
116 Antwoorden / 17 Vragen

Er is idd geen ann.verzk afgesloten, maar deze situatie zou uberhaupt niet gedekt zijn, volgens de online voorwaarden van de ann.verz. (fijn voor hem, hoeft hij in ieder geval er geen "had ik nou maar wel een ann. verzk. afgesloten" gevoel aan over te houden. van de andere kant: heb je n keer je verzekering nodig, valt het er weer niet onder ) . Het voelt ook heel onrechtvaardig, zeker met de huidige commerical van de NS "kom op tijd, vertrouw op de trein", NOT! Ik zal hem adviseren de NS nog maar eens aan te schrijven.
Bedankt voor de antwoorden, ik zal de afloop laten weten, als deze er is.

edrick3
door edrick3 - Nov 21, 2009 om 16:03
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo loesje48,
Kijk ook eens hier: geld terug na vertraging
Misschien kun je hier iets mee. In ieder geval voor de reis naar R'dam.
Met vr.gr.

lo
door loesje48 - Nov 21, 2009 om 16:16
116 Antwoorden / 17 Vragen

Ja, het geld terug van het treinkaartje naar Rotterdam was geen probleem. Over vervolgschade is niets te vinden op de NS site.

ho
door honza23 - Nov 23, 2009 om 17:07
262 Antwoorden / 3 Vragen

waarom een los treinkaartje van R'dam naar Parijs plus een intercity-kaartje?

Voorbeeld: ik moest vanuit Alkmaar naar Hannover v.v., en de desbetreffende IC(E) gaat vanuit Schiphol/A'dam. Je zou dus denken: ik boek een kaartje A'dam - Hannover via NSHispeed, plus een los kaartje Alkmaar naar A'dam.
Echter, als je op de NSHispeed-site gaat experimenteren dan blijkt: a) je kan de reis boeken van elk station in NL, en b) de prijs is altijd gelijk !
Dus als ik boek Alkmaar-Hannover kost me dat evenveel als A'dam-Hannover !
Ik verwacht dus dat je vanaf je vertrekstation naar Parijs evenveel betaalt als vanaf R'dam !
Voordeel :
1) je hebt 1 reis geboekt, dus geldt hulp, restitutie e.d. voor de hele reis !
2) is dus veel goedkoper
3) mij werd verteld dat als er vertraging zou optreden op het normale NS-net ik dan recht zou hebben op een plaats in de volgende IC(E); bij losse kaartjes geldt dat niet !
Voor nu helpt het niet maar voor de toekomst ?
Voor dit geval geldt: nee heb je, ja kun je krijgen; en: men vangt meer vliegen met stroop dan met azijn ! Oftewel: Schrijf uitgebreide brief naar NSHispeed, leg de speciale omstandigheden uit; zeg dat je met je rechtsbijstandverzekering hebt gesproken, en zeg vervolgens dat je graag liever in onderling overleg tot een voor beide partijen bevredigende oplossing wil komen. Dat je begrip hebt voor regels, maar dat je zelf ook slachtoffer van overmacht bent geworden. Vraag of ze open willen staan voor een coulance; en vraag dan niet het geld terug; vraag of ze je een ticket voor een volgende trip kunnen aanbieden...(in natura kost ze waarschijnlijk amper iets, en zeker als je (slijm slijm) vermeld vaker en tot volle tevredenheid van hun diensten gebruik te maken en dat ook in de toekomst te willen doen).
Succes

ti
door tiempje - Nov 27, 2009 om 13:12
40 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=vladja schreef op zaterdag 21 nov 2009, 14:56]Bij welke maatschappij heeft hij een reisverzekering afgesloten en welk pakket ?

Je kunt niet stellen dat - als het niet onder een annuleringsverzekering valt - het wel onder de reisverzekering moet vallen. Het gaat erom wat verzekerd is op de verzekering. Dus of het een gedekte calamiteit is.

En nog belangrijker, heb je de reis vanaf je woonplaats of alleen vanaf Rotterdam bij dat bureau geboekt? In het eerste geval is natuurlijk het bureau volledig aansprakelijk, ook zonder annuleringsverzekering, anders klopt het wel, je bent niet begonnen aan de reis!

Vladja

edrick3
door edrick3 - Nov 27, 2009 om 13:18
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@tiempje,
Je moet niet IN een quote antwoorden en zéker niet tussen het geschrevene en de naam van de afzender. Dit is erg onduidelijk!
Met vr.gr.

di
door diemenees - Dec 16, 2009 om 03:44
196 Antwoorden / 15 Vragen

het verhaal is nogal onduidelijk. Er staat dat hij pas een halve week later verder kon. Wat hij echter HAD moeten doen was METEEN in R/dam naar de servciebalie gaan en verlangen dat door fout van NS hij overgeboekt wou worden op de volgende Thalys (een TGV rijdt geheel niet in NL). Volgens de regels had dat zonder kosten moeten gebeuren. Het komt mij eerder voor als een geval van iemand die geen weet had van wat ie had moeten doen en achteraf pas daarover gaat nadenken. Probeer anders nog eens nadere info-en formuleer dan precies wat er gebeurde en gebruik de jusite termen-bij ROVER>klachtenloket.

lo
door loesje48 - Dec 16, 2009 om 09:29
116 Antwoorden / 17 Vragen

Beste diemenees,

Om te stellen dat het verhaal onduidelijk is en dat het gaat om iemand die geen weet had van wat hij moest doen, omdat ik het heb over TGV terwijl het de Thalys is vind ik nogal kort door de bocht. Zoals ik al zei stel ik de vraag voor een vriend van mij, ik weet niet of die trein nou TGV of Thalys heet, doet er mijns inziens ook niet toe voor de rest van het verhaal.
Verder, hij is dus nooit in Rotterdam aangekomen. Wat hij wel heeft gedaan is gelijk (toen hij door had dat zijn trein Rotterdam niet op tijd zou bereiken) telefonisch contact gezocht met NShispeed / thalys. Hem werd toen medegedeeld dat er pas plaats was in een trein die een halve week later reed, eerder niet. Omboeken naar een volle trein lukt nu eenmaal niet. Maar dan had naar parijs gaan geen zin, want zijn vriendin was weer aan de studie overdag, en zijn retour zou 2 dagen later zijn dan zij naar NL zou komen. Hij begreep dat hij zjin geld wel terug kon krijgen, maar nu geeft niemand thuis (NShispeed vind dat het zijn schuld is (hij was te laat), de NS is niet aansprakelijk voor gevolgschade, het valt niet onder de reisverzekeringm, en ook niet onder de (overigens niet afgesloten) annuleringsverzekering.
Duidelijker zo?

ti
door titusvh - Dec 16, 2009 om 09:39
25 Antwoorden / 0 Vragen

Lullig, 100 euro is een fors bedrag om zomaar kwijt te raken.

Ik begrijp het gevoel. Maar anderzijds: kan de NS er echt wat aan doen dat er een aanrijding is? Denk het niet.... mooi voorbeeld van overmacht. Ik vind het dan ook niet redelijk de NS de schuld te geven.

Is het ongeluk al 4u geleden, dan is het - in elk geval moreel - een ander verhaal omdat de NS dan allang tijd heeft gehad om bussen in te zetten (wat ze in het algemeen ook keurig doen).

Ik denk dat het een gevalletje 'pech gehad' is.

lo
door loesje48 - Dec 16, 2009 om 12:07
116 Antwoorden / 17 Vragen

Beste titusvh,

Nee, natuurlijk kan de NS er niets aan doen dat er een aanrijding is, is op zich al tragisch genoeg. Maarr, bij een aanrijding weet de NS inmiddels toch wel dat het een paar uurt duurt voordat het spoor wordt vrijgegeven? Waarom wordt de trein die erachter komt dan eerst 1.5 uur stilgezet (zonder dat de passagiers eruit mogen) en vervolgens rijdt die toch terug naar het beginpunt? Waarom doen ze dat niet gelijk? Of laten ze de passagiers eruit? (ze waren in de buurt van een station waar de trein normaal gesproken niet stopt). Dan had die vriend van mij nog iets kunnen regelen. Niet nu hij 1.5 uur vast zat in een trein waar niets mee aan de hand was...