on
door onsument Sep 14, 2009 om 14:36
Auto & vervoer

Tomtom stuurt ons het bos in!

Wij hebben een TomTom en rijden voornamelijk in Nederland en in Duitsland (wonen in het noorden vlak bij de grens). Wij hebben een hekel aan koppelverkoop en wensen niet meer te kopen dan we echt nodig hebben. We hebben aan Tomtom de simpele vraag gesteld wat de nieuwste kaarten voor Nederland en Duitsland kosten (ook uitgelegd dat we niet meer wensen). We krijgen geen antwoord van Tomtom maar men wenst ons het internetbos in te sturen om langs ingewikkelde wegen natuurlijk weer geen direct antwoord te krijgen. Tomtom: Laat ons gewoon weten wat deze 2 kaarten (Nederland en Duitsland) kosten en hoe we deze in ons bezit kunnen krijgen en verder geen flauwekul.

Met vriendelijke groet, C Onsument

P.S. Men noemt het niet beantwoorden van een vraag bij Tomtom: Incident: 090912-003014.

1918 17 Rapporteer

johanpc
door johanpc - Sep 14, 2009 om 14:50
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Gewoon in loggen op de tomtom site en je vind oa de nieuwste kaarten en de prijzen.Ik neem aan dat de tomtom udate programmatuur op je komputer staat?

on
door onsument - Sep 14, 2009 om 14:59
19 Antwoorden / 13 Vragen

Beste Johan,

Ik kom op de site van Tomtom alleen bij pakketten kaarten uit (Benelux en West-Europa), maar ik wil alleen maar Nederland en Duitsland. Die staan niet afzonderlijk vermeld.

Met vriendelijke groet,

C Onsument

johanpc
door johanpc - Sep 14, 2009 om 15:02
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Dat klopt er zijn geen afzonderlijke kaarten voor nederland of duitsland en dat geld voor demeeste navigatie systemen ik heb er meerdere en geen van heen heeft losse kaarten.(medion / mio)

Maar de europa kaart die ik in mijn tomtom heb kost nu tijdelijk iets van 45,00 euro,

johanpc
door johanpc - Sep 14, 2009 om 15:13
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Zie net dat de aktie prijs van 45 euro niet meer geldig is nu is het 69.95.

Dus even wachten op een nioeuwe aktie lijkt mij.

Overigens de tomtom is voor de auto de medion is voor op mijn scootmobiel n de mio is voor de vuilnisbak.

on
door onsument - Sep 15, 2009 om 11:27
19 Antwoorden / 13 Vragen

Dit is nu precies wat ik bedoel: Je komt bij de slager en bestelt een biefstuk en de slager zegt, die kun je wel krijgen, maar dan moet je er ook nog wat worst, speklappen en karbonades bijnemen. Ik heb die andere kaarten (voorlopig) niet nodig, waarom zou ik er dan extra voor betalen?

Met vriendelijke groet,

C Onsument

johanpc
door johanpc - Sep 15, 2009 om 11:40
1379 Antwoorden / 2 Vragen

De slager weegt het vlees voordat hij de botten en het vet verwijdert en bepaald dan de prijs. Dus betaal je voor dingen die je niet krijgt.

Overigens kosten apparte kaarten per land veeeel duurder dan gecombineerde kaarten.

Overigens komen de kaarten niet van tomtom maar van een bedrijf dat gespecialiseerd is in het maken van die kaarten. o.a. teleatlas.

En voorzover ik weet zijn er maar 2 of 3 bedrijven die dat doen dus heb je jouw probleem bij alle navigatie systemen.

varabas
door varabas - Sep 15, 2009 om 12:05
450 Antwoorden / 35 Vragen

Onsument,

Gewoon van TOMTOM de Europakaart aanschaffen. Stel dat TOMTOM wel aparte kaarten zou verkopen dan zijn die 2 kaarten waarschijnlijk duurder dan één kaart. Ook geen gedoe van kaarten wisselen bij de grens. Dus aanschaffen die Europakaart, ook makkelijk als je volgend jaar misschien wat verder gaat.

Bassie (is ook weleens de weg kwijt)

on
door onsument - Sep 18, 2009 om 14:57
19 Antwoorden / 13 Vragen

Geachte lezers,

Het verbaast me met welk gemak de hedendaagse consument zich zaken door de strot laat duwen die ze niet nodig hebben. Voor nieuwe kaarten van de Benelux en West Europa wil tomtom mij op een paar centen na bijna 100 Euro afhandig maken. Ik vind dit erg veel geld, terwijl ik alleen om Nederland en Duitsland gevraagd heb. De klantenservice vertoont alle trekjes van het electronische doolhof met aan het eind gedresseerde apen die alleen na kunnen kauwen wat de trainer ze vertelt heeft. Tom Tom gaat niet in op de wezenlijke vraag waarom ze de consument wil dwingen tot koppelverkoop. Ik zou willen dat de consumenten in grote getale wat mondiger en kritischer waren zodat men zich niet en masse laat dwingen tot de aanschaf van zaken die men niet nodig. In het grote geheel zou dit ook nog eens tot een groenere wereld met minder verspilling en vervuiling kunnen leiden.

Met vriendelijke groet.

C Onsument

brynnar
door brynnar - Sep 18, 2009 om 15:27
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Hallo C Onsument,

De vergelijking gaat een beetje mank. Ben je op zoek naar kaarten van Europa, heeft de boekenwinkel alleen een wereldatlas. Dan kun je ook niet Azie, Afrika en Amerika eruit knippen en voor de helft van de prijs het boek meenemen.

Datgene wat u zoekt is waarschijnlijk gewoon geen product dat TomTom verkoopt en dat is alleen kaarten van heel Europa. Dan kunt u niet spreken van koppelverkoop als u maar een deel hiervan wilt hebben.

Mvgr - B

johanpc
door johanpc - Sep 18, 2009 om 15:30
1379 Antwoorden / 2 Vragen

@onsument TOMTOM is een wereld  bedrijf en zal echt niet wakkerliggen al zou heel nederland ze boycotten.

En geen tomtom kopen is natuurlijk ook niet verboden.

Overigens als je heelgoed de weg wil vinden gebruik je een gratis plattegrond van de anwb maar helaas staat daar dan wel een stukje duitsland op en onderaan een stuk je belgie maar dat kan je gemakkelijk afknippen.

En op de kaart van duitsland staat een stukje polen en dat wil je natuurlijk helemaal niet.

holpen
door holpen - Sep 18, 2009 om 15:58
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Tsja...

Ik wil u niet schofferen, beste collega-noorderling, maar ik vind dit echt moeilijkdoenerij. Als je niet wilt betalen, koop het dan niet! Als u zich van tevoren op de hoogte gesteld had van de producten van TomTom, dan had u kunnen weten dat dit het systeem is dat TomTom hanteert.

Niemand verplicht u tot het gebruik van een TomTom. Wilt u veel goedkoper? Gewoon naar de winkel en een ouderwetse kaart kopen. Scheelt u heel erg veel geld!

Dit is geen kwestie van dingen door de strot gedouwd krijgen, dit is een kwestie van een veel te verwende consument die in alles op zijn wenken bediend wil worden. Stel je voor dat ik alleen in Groningen en Friesland pleeg te rijden: dan moet TomTom dus er maar voor zorgen dat er aparte kaarten van deze provincies leverbaar zijn?

Bovendien: wees blij dat u meteen heel West-Europa erbij krijgt. Als u even op de Duitse TomTom-site kijkt, dan ziet u daar dat men daar een kaart kan bestellen van alleen Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland voor bijna 50 euro. Dus dan vallen die prijzen voor heel West-Europa nog best mee, relatief gezien.

on
door onsument - Sep 18, 2009 om 16:37
19 Antwoorden / 13 Vragen

Beste reageerders,

Hartelijk dank voor Uw reactie's, waarin U de bedrijfspolicy van Tomtom verdedigt, maar graag had ik van Tomtom zelf een redelijk antwoord gehad op mijn vraag via wat zij noemen klantenservice. Ik blijf de kaarten erg duur vinden in vergelijking met de aanschafprijs van rond de 200 Euro voor het apparaat. Ik denk dat ik gewoon nog een aantal jaartjes wacht en dan een nieuw navigatieapparaat koop ( de vraag is natuurlijk of dit weer een tomtom wordt) met nieuwe kaarten, dit lijkt me dan een betere keus. Ik zou het overigens helemaal geen gek idee vinden als aanbieders kaarten aanbieden met een straal van een x aantal kilometers rondom de woonplaats van de koper.

Met vriendelijke groet,

C Onsument

brynnar
door brynnar - Sep 18, 2009 om 16:43
1782 Antwoorden / 27 Vragen

"Ik blijf de kaarten erg duur vinden in vergelijking met de aanschafprijs van rond de 200 Euro voor het apparaat."

Ach, wat is duur? Ik denk dat de kaarten datgene zijn waar ze het meeste aan verdienen. De hardware levert op zich waarschijnlijk niet zoveel op. Vergelijk het met een printer, die koop je vaak ook al voor een prikkie, terwijl voor de toners de hoofdprijs moet worden afgerekend.

Mvgr - B

johanpc
door johanpc - Sep 18, 2009 om 16:50
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Nog een keer tomtom maakt geen kaarten edie kopen ze in bij tele atlas en als die geen aparte landen kaartern maken kan tomtom die dus ook niet kopen.

EN met de gratis bijgeleverde share optie heb je echt niet elk jaar een nieuwe kaart nodig.

En 69,95 euro is niet op een paar cent na 100 euro!!!!!!

Bij de meeste andere merken kan je zelfs na een jaar of 2- 3 geen nieuwe kaarten meer kopen.

on
door onsument - Sep 18, 2009 om 18:22
19 Antwoorden / 13 Vragen

Beste Johanpc,

Hieronder staat een reactie van Tomtom:

Hartelijk dank voor het contact met onze Customer Care betreffende uw vraag over de kaarten.

Het referentienummer voor uw vraag is 090914-009570.

Hieronder worden de kosten van de kaarten weergegeven:

Benelux kaart = EUR 49,95

Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland kaart = EUR 49,95

Einde citaat.

Als ik dit optel kom ik op 99,90 Euro

Met vriendelijke groet,

C Onsument

holpen
door holpen - Sep 18, 2009 om 19:13
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Dus heeft TomTom keurig netjes je vraag beantwoord. Sterker nog, ze hebben je de goedkoopste oplossing aan de hand gedaan: de kaart van Dld/O'rijk/Zw voor bijna 50 euro ipv de Europese kaart voor bijna 70. Ik snap je gezeur echt niet meer.

Had je dan voor aankoop van dat apparaat eerst eens laten informeren over hoe nu eigenlijk zat met die kaarten. Dan had je meteen geweten dat je a. geen aparte landkaarten van Nederland en Duitsland hebt en b. dat nieuwe kaarten inderdaad een burgermansfortuin kosten. Achteraf klagen is heel gemakkelijk als je niet weet wat je koopt.

En nee, daarmee verdedig ik niet de bedrijfspolicy van TomTom. Maar zo langzamerhand word ik echt een beetje misselijk van het gezeur van mensen over complete luxeproblemen. De consument kikt en de fabrikant moet springen. We zijn werkelijk tot op het bot verwend!

on
door onsument - Sep 21, 2009 om 12:48
19 Antwoorden / 13 Vragen

Geachte holpen,

Kennelijk bent u beter in het schofferen van mensen die er een andere mening op na houden dan in lezen. Ik heb namelijk via de zogenaamde klantenservice aangeven dat ik de recentste kaarten van Nederland en Duitsland wenste. De oplossing die mij dan door de klantenservice wordt aangedragen kost bijna 100 Euro in plaats van de kaart van west europa voor afgerond 70 Euro. Als ik het advies van de klantenservice in  deze volg betaal ik dus sowieso 30 Euro te veel. Inmiddels kreeg ik via mijn Tomtom account de melding dat de meest recente kaart van Europa 35,80 Euro kost, maar ik wordt dan wel geacht om een abonnement van 12 maanden voor de kaartupdateservice er bij te nemen á 8,95 per kwartaal, zodat het geheel mij toch weer 71,60 kost. Inmiddels heb ik nog steeds de echte antwoorden op mijn vragen via de klantenservice niet gekregen. Via een zogenaamd klantenserviceonderzoek mag ik wel mijn vraagstelling wel blijven veranderen tot ik een ons weeg.

Met vriendelijke groet,

C Onsument

P.S. Wat verwendheid betreft. Ik weet niet of U wel eens een krant leest en/of van de economische crisis, de vette bonussencultuur en de slachtoffers daarvan heeft gehoord, maar ik denk dat U moeilijk kunt staande houden dat de consument in deze tijd zo erg verwend wordt.