ma
door macboomgaard Jul 10, 2023 om 11:52
Auto & vervoer

Toyota Aygo, 7 jr, 34.000km,

Dealer stelt elk jaar onderhoud, onderhoudsboekje elke 2jr of na 20.000km. Ik rijd minder dan 10.000km p jr. Verlies ik 10 garantie als ik alleen APK laat uitvoeren??

2521 10 Rapporteer
mahadma
door mahadma - Jul 10, 2023 om 11:59
11544 Antwoorden / 51 Vragen

U houdt zich dus niet aan de contract voorwaarden, dus waarom zou de dealer dat ook niet doen? U vraagt dus bij volle wetenschap (in theorie) voor problemen.

lo
door lovewinnie - Jul 10, 2023 om 12:03
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Het is elke 2 jaar of indd na 20.000 km ( als dit sneller is dan 2 jaar) en zou dat gewoon opvolgen
Kia is daar heel streng in. Wij hadden een kia uit 2015 en netjes volgende de boekjes onderhouden. 2019 zn 3 maand te laat met onderhoudsbeurt en dat is ons duur komen te staan. Motor liep vast ondanks voldoende olie etc en ze vergoeden niks omdat we niet de 2 jaar hadden aangehouden. Zou dat dus mooi opvolgen ( rijden ca 8.000/10.000 per jaar en dachten dat want we 20.000 aanhouden het goed zat) .
Hebben de auto naar de stort gereden. Was klaar met kia . Moest een compleet nieuwe motor in en kreeg geen euro vergoed.

Ik weet niet hoe Toyota dealer er in staat maar zou daar niet op bezuinigen .

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 10, 2023 om 12:15
1767 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Lovewinne,

Om welk model Kia ging het?

lo
door lovewinnie Jul 10, 2023 om 13:30
1210 Antwoorden / 1 Vragen

kia cerato

Ad
door Adeevee Jul 10, 2023 om 16:34
2 Antwoorden / Vragen

Cerato? Die bestaan allang niet meer in Nederland, ik denk tot 2008 geleverd.

atlas1302
door atlas1302 Jul 10, 2023 om 17:11
341 Antwoorden / 13 Vragen

Een Toyota is zeker niet verkeerd, ik rijd in een Landcruiser 4.2 Maar onderhoudsbeurtjes is gewoonweg noodzakelijk op de gestelde intervals.
U zegt al, onvoldoende olie! Ik weet niet wat onvoldoende in dit geval is, heb het ook niet gezien, maar olie is toch een heel belangrijk puntje voor de motor. Ik heb dan een dikke 6 cylinder, maar als het oliepeil niet helemaal strak staat dan hoor je dat direct aan het lopen van de motor. Mechanische klepstoters!
Dus ja, gevalletje pech onderweg. Ik zou niet weten wat Toyota nog voor u kan betekenen.

Is de motor aan gort?

lo
door lovewinnie Jul 23, 2023 om 15:51
1210 Antwoorden / 1 Vragen

In Nederland niet nee. Maar wordt gewoon nog gebouwd hoor.  Kunt gewoon bestellen bij de kia dealer en ze voeren hem voor je in

Auto had een grote beurt gehad voor vertrek naar Spanje en dit gebeurde 2 dg na terugkomst . Anwb heeft de auto gecontroleerd en er zat voldoende olie in. Eerste waar ze naar keken omdat motor vast was gelopen. Deze heeft hem gesleept naar kia dealer bij ons in de buurt en ook deze kon niet verklaren wat er was gebeurd. Olie afkomstig van de Dealer ( dealer onderhouden maar dus paar maanden net te laat waardoor 10 jaar garantie was te vervallen. Bij elke beurt wordt hij verlengt met een jaar en als je niet gaat of te laat gaat dat niet meer)

hereistom
door hereistom - Jul 10, 2023 om 12:08
736 Antwoorden / 1 Vragen

Die langjarige garanties zijn vaak een wassen neus als je de kleine lettertjes allemaal leest.
Dealers/garages maken er graag misbruik van om u beurten te laten doen omdat anders de 'garantie' vervalt.
Als je weinig rijdt en de auto is verder nog goed dan moet je doen waar je jezelf het lekkerst bij voelt en vaak is een APK dan al voldoende, daarmee wordt op veiligheid gecontroleerd. Zelf af en toe eens kijken of de vloeistoffen misschien nog moeten worden bijgevuld.

sira
door sira Jul 10, 2023 om 16:24
2347 Antwoorden / 24 Vragen

Helemaal mee eens.

Ik rij vanaf 1974 auto, thans (nog niet zo lang) in mijn 9e auto. Allemaal tweedehands. Bij mijn 4e auto of 5e auto ben ik gestopt met beurten laten geven, geen grote, geen kleine en ook geen olieverversen (uitsluitend bijvullen). Wel ieder jaar de APK bij de plaatselijke garage (geen dealer) en dan laat ik ook alles wat vloeibaar is controleren.
De auto's waar ik tamelijk kort in heb gereden, waren mijn 1e auto (kon ik voor een mooie prijs verkopen), mijn 3e auto (door een dronkelap technisch total loss gereden), mijn 6e auto (2-zitter en verkocht samen met auto vader en een 4/5-persoons voor teruggekocht) en mijn huidige auto (ca. 2 jaar nu).
Voor alle andere auto's geldt dat ik er lang in heb gereden, wat betreft bouwjaar waren ze ca. 20 jaar oud, maar ze zagen er als nieuw uit, bovendien met geen enkele auto een probleem gehad, uitsluitend de gangbare reparaties, zoals accu, uitlaat of ruitenwisser vernieuwen. Het heeft mij een hoop geld gescheeld, ik ben ook geen lid van de ANWB, maar het kan natuurlijk altijd een keer mis gaan (afkloppen).

hereistom
door hereistom Jul 10, 2023 om 16:47
736 Antwoorden / 1 Vragen

@SIRA Precies hier, bezig met mijn 3e auto. Alle auto's 2e hands gekocht en alleen APK laten doen, niet bij dealer.
De Auto die ik nu heb is een Kia, maar meteen toen ik hem kocht kreeg ik allerlei brieven van de Kia dat ik toch echt ieder jaar alle beurten moest doen anders verviel de garantie.
De beurten bij de dealers zijn vaak ook nog 2x duurder dan bij gewone garage, dus zo verdienen ze er lekker aan.
Mijn vorige 2 auto's zijn ook 20+ jaren oude geworden en nog goed kunnen verkopen met alleen ieder jaar de APK.
Die hele dealerbranche is één groot verdienmodel waar de meeste mensen in trappen. Grote beurt, kliene beurt, winterbeurt, zomerbeurt laat me niet lachen ;-)

sira
door sira Jul 10, 2023 om 23:26
2347 Antwoorden / 24 Vragen

Ik heb begin 2000 bij een VW/AUDI dealer gewerkt. Daar kan ik je verhalen over vertellen!
Kwam iemand voor uitsluitend voor een APK, waren altijd de remblokken of remschijven versleten. Was wel heel toevallig. En zo ken ik nog veel meer verhalen. Ook met mijn eigen auto meegemaakt. Het leek zo gemakkelijk om de keuring te laten doen bij het bedrijf waar je werkte. Er bleek van alles gerepareerd te moeten worden, maar ik gaf aan dat ze alles mochten laten zoals het was en ik de reparaties in mijn dorp zou laten verrichten. Er bleek niets aan de hand te zijn, terwijl ik achteraf nog geluk heb gehad, want ze hadden ook zaken opzettelijk kunnen vernielen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 13, 2023 om 02:57
1767 Antwoorden / 31 Vragen

@Sira en Tom,

Ik ben nu toch wel benieuwd in welke auto jullie rijden nu?.....;-))

sira
door sira Jul 16, 2023 om 20:15
2347 Antwoorden / 24 Vragen

@GA
Ik heb nu een Mazda CX5

Roli56
door Roli56 - Jul 10, 2023 om 12:18
10 Antwoorden / 0 Vragen

Ja inderdaad, voor je garantie ben je verplicht om in de garantieperiode de beurten te laten doen bij de dealer. Na de garantieperiode is het aan jou. Hou er ook rekening mee dat je bij je onderhoudsbeurten vaak de ANWB-service gratis erbij krijgt. Dat is bij de dorpsgarage nog maar de vraag.

Franske1958
door Franske1958 - Jul 10, 2023 om 12:20
428 Antwoorden / 2 Vragen

Gewoon de tijd en de KM stand en datum zelf in de gaten houden en die beurten gewoon laten uitvoeren bij
uw dealer. Die onderhoudbeurten horen gewoon bij het autorijden. Helaas zijn er veel mensen die bezuizigen
op dit soort beurten en als gevolg daarvan ergens geen garantie op krijgen. Toen ik nog werkte reed ik 25.000
per jaar, nu nog maar ongeveer 4.000 KM per jaar, maar ik breng mijn auto netjes ieder jaar naar mijn dealer
voor die jaarlijkse beurt en keuring

hereistom
door hereistom Jul 10, 2023 om 16:50
736 Antwoorden / 1 Vragen

Tja als je graag je geld over de balk smijt, garantie bij een auto stelt namelijk niets voor en met al die dure beurten verdien je een reparatie zo weer terug!

rj
door rjw Jul 10, 2023 om 18:42
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Regulier onderhoud niet uitvoeren is echt penny wise pound foolish. De kosten er van vallen ook in het niet bij de overige kosten.

Franske1958
door Franske1958 Jul 11, 2023 om 11:25
428 Antwoorden / 2 Vragen

"Tja als je graag je geld over de balk smijt," Nee in smijt niet graag geld over de balk, daarom breng ik ook ieder jaar mijn auto naar mijn garage voor die jaarlijkse beurt, daarmee voorkom ik dus juist dit soort gedoe als hierboven word beschreven.

sira
door sira Jul 11, 2023 om 11:48
2347 Antwoorden / 24 Vragen

https://www.autokopen.nl/autonieuws/2008/april/10857-olie-verversen-is-pure-onzin

Dit werd jaren daarvoor al beweerd door de toenmalige directeur van Shell die met pensioen ging. Dat schreef hij in één van de gratis boekjes die je bij een Shell pompstation van de balie mocht meenemen. De ouderen onder ons kennen die boekjes nog wel "Shell helpt".

Al die beurten overslaan hebben mijn auto's nooit kwaad gedaan en ik heb ook nimmer problemen gehad of langs de weg gestaan met welk automerk danook. Ik weet wel dat het me een hoop geld bespaard heeft.

Franske1958
door Franske1958 Jul 12, 2023 om 12:57
428 Antwoorden / 2 Vragen

"Al die beurten overslaan hebben mijn auto's nooit kwaad gedaan en ik heb ook nimmer problemen gehad of"
Dit bewijst dus maar weer eens dat het gezegde "het geluk is met de domme" op waarheid berust.

sira
door sira Jul 12, 2023 om 23:13
2347 Antwoorden / 24 Vragen

@Franske1958
Uw antwoord slaat als een l*l op een modderschuit.
In de jaren '80 (ca. 40 jaar geleden) ben ik al gestopt met beurten laten geven en dat kunt u niet afdoen met geluk is bij de domme.
Onthoud 1 ding, alles wat naar olie stinkt, stinkt. De autobranche is niet bepaald een branche die je blindelings kunt vertrouwen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 13, 2023 om 03:09
1767 Antwoorden / 31 Vragen

Die link van Sira kan ik onderbouwen.

Ik rij in een Smart Forfour uit 2004,destijds nieuw gekocht.

De 1ste jaren netjes de beurten bij de dealer...: erg duur.

Daarna had ik het financieel zwaar en sloeg ik 15 jaar onderhoudsbeurten over.....dus ik heb 15 jaren met dezelfde motorolie gereden.....

Ik rij er nog steeds bijna dagelijks mee rond .....

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jul 10, 2023 om 12:26
1767 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Mac Boomgaard,

Het antwoord op uw vraag is simpel: ja (u verliest de garantie als u bezuinigt op onderhoud).

U heeft te maken met de Toyota dealer : doe dus precies wat zij zeggen.

Tenzij u afziet van de garantie en genoeg zelf gespaard heeft om onderhoud te betalen.

br
door bravehenk - Jul 10, 2023 om 13:52
206 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft een Toyota van 7 jaar oud. begrijp ik en heeft het over 10 jaar garantie? Toen de auto nieuw geleverd werd was er 3 jaar garantie bij nieuwe autos,nu 10 jaar bij nieuwe autos .
Als auto 7 jaar is, is er geen enkele garantie tenzij occasion met 1 jaar bovag garantie maar geen fabrieksgarantie

@H
door @HENK@ Jul 10, 2023 om 14:15
159 Antwoorden / 1 Vragen

foutje, brave versie van mij ...... toyota heeft de garantiebepalingen aangepast, elke toyota welke in het regelmatige onderhoud zit, nieuw of tweedehands maakt niet uit, heeft tegenwoordig 10 jaar garantie

De garantie is uiteraard niet nog 10 jaar maar nog 3 voor een 7 jaar oude auto ;-)

br
door bravehenk Jul 10, 2023 om 14:44
206 Antwoorden / 0 Vragen

Had ik niet begrepen bedankt voor je quote nooit te oud om te leren.
Dus antwoord op de vraag TS alleen APK  is niet voldoende je moet wel onderhoud laten uitvoeren door dealer daar zit  ook het verdien model.Je krijgt  pas jaar garantie na je complete service beurt met apk. APK alleen kost 30 euro Service beurt aanzienlijk duurder nagelang leeftijd auto,omdat mensen daarop bezuinigen proberen ze toch omzet te genereren.

@H
door @HENK@ - Jul 10, 2023 om 14:19
159 Antwoorden / 1 Vragen

tekst van toyota:

Op een Toyota kunt u bouwen. Hij brengt u overal, door weer en wind. Dat geeft een vertrouwd gevoel, maar we gaan nog een stap verder. Vanaf nu geven we op iedere Toyota tot 10 jaar garantie, tot maar liefst 200.000 kilometer*. Zo kunt u zich vol vertrouwen richten op de dingen die belangrijk voor u zijn, zonder stil te hoeven staan bij uw auto.

Voor iedereen

We geven op iedere Toyota tot 10 jaar garantie, tot maar liefst 200.000 kilometer*. Of u nu de eerste eigenaar bent of de derde, u krijgt nu tot 10 jaar garantie zolang uw auto bij Toyota in onderhoud is. Na elke onderhoudsbeurt wordt er voor een jaar garantie afgegeven, totdat uw auto 10 jaar is! Iedereen is welkom bij de Toyota dealer. Kom langs voor onderhoud en verzeker uzelf ook van deze garantie.

Hoe werkt 10 jaar garantie?

Zodra de reguliere garantie is verlopen komt u in aanmerking voor de additionele garantie tot uw auto 10 jaar oud is. Wanneer u het fabrieksonderhoudsschema volgt dan ontvangt u automatisch additionele garantie.

1paul
door 1paul - Jul 13, 2023 om 08:45
3155 Antwoorden / 0 Vragen

als je zo weinig rijd is het altijd slim om elke 2 jaar even de boel na te laten kijken zoals olie enz,  juist als je weinig KM maakt is dit van belang, ook door stilstand gaat de boel achteruit, misschien nog wel meer als dat je regelmatig een flink stuk rijd..

Analoog
door Analoog - Jul 24, 2023 om 09:19
137 Antwoorden / Vragen

Automerken geven garantie of was het niks, maar als je je aan hun voorwaarden wil gaan houden ben je over de jaren van zogenaamde garantie een vermogen aan onderhoud en beurten kwijt, oftewel een sigaar uit eigen doos.