d2
door d29081960v Mar 7, 2016 om 14:04
Auto & vervoer

Tweede hands auto gekocht die niet deugd

3 weken geleden bij een suzuki dealer een tweede hands seat ibiza gekocht voor mijn dochter
geen zichtbare schade aan de auto, test rit gereden en als ging goed naar mijn mening
oke auto gekocht, zou nog apk gekeurd worden en is ook gebeurd.en goed gekeurd
de auto 12-2-2016 opgehaald en dochter kon rijden
na 200 honderd kilometer begint er een lampje te branden op het dashbord, dealer gebeld kon er gewoon mee rijden maar wel  langs komen om te laten uitlezen
laten uitlezen maar ze konden het niet precies zeggen maar waarschijnlijk de lambda sensor
ik natuurlijk mopperen dat hij mij gewoon een kapotte auto verkocht had maar dat was niet waar
volgens de dealer kon ik er gewoon mee rijden lampje hadden ze uit gezet
maar ik niet gek en gezord dat er zo snel mogelijk weer 200 kilometer meer op de teller stond en wat denk je lampje gaat weer branden en stinken gewoon een brandlucht
dealer weer gebeld moet ik maar een afspraak maken om de auto telaten repareren ja dat wil ik wel maar betaal geen cent en volgens de verkoper kunnen we wel iets regelen maar zegt niks concreets en de monteur zegt dat ik alles moet betalen
dit kan toch niet ze hebben geweten dat er iets was met die auto
ze hebben mij met opzet een kapote auto verkocht
en volgens mij heb ik gewoon recht op een degelijk produkt ook al zit er geen garantie op  en moet de koop ontbonden worden

2612 11 Rapporteer

Topantwoord

simon55
door simon55 - Mar 7, 2016 om 14:08
1556 Antwoorden / 5 Vragen

En hoe oud is de auto wat ik de kilomterstand en ja laat hem voortaan zelf keuren bespaart hoop gedoe en ergenis

d2
door d29081960v - Mar 7, 2016 om 14:15
1 Antwoorden / 1 Vragen

bouwjaar 2003 kilometer stand 134400

fr
door frans56 - Mar 7, 2016 om 15:11
230 Antwoorden / 9 Vragen

Ik neem aan dat de betreffende garage een erkend BOVAG dealer is en dat U dus een beroep kunt doen op garantie.
Geen erkend bovag garage.  U was een beetje dom     ( nee, die laatste tekst heb ik niet van mezelf.........)

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 7, 2016 om 15:23
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Boeiend: een wedervraag als topantwoord. Het derde antwoord leek mij meer top namelijk de verwijzing naar BOVAG. Ik mag toch aannemen dat uw Suzuki dealer is aangesloten bij BOVAG.
Afgezien van het feit dat BOVAG een klachtregeling kent en een garantieregeling is hier ook wel degelijk sprake van een consumentenaankoop waarvoor de consumentenwetgeving geldt hetgeen betekent dat de verkoper iets diende te leveren dat aan de verwachting voldoet die er redelijk aan gesteld kan worden en dat is bij deze aankop niet het geval!
Dat betekent echter niet dat de koop ontbonden dient te worden. Dat kan eerst aan de orde zijn als de dealer niet kan repareren.

 Afgezien van hetgeen ik al noem ten aanzien van consumentenwetgeving, BW boek 7 art en verder maar ook 'niet nakomen van een overeenkomst, boek 6  art 74. Wijs de dealer daarop.

tr
door truvanu - Mar 7, 2016 om 15:41
51 Antwoorden / 0 Vragen

"Bij de BOVAG-dealers krijgt u standaard zes maanden garantie op occasions vanaf € 4.500,- of vanaf 35% van de cataloguswaarde."
Ik neem aan dat die Seat Ibiza uit 2003 niet zoveel heeft gekost. Ergo: geen garantie.
Overleg met de verkoper is m.i. het eerste dat moet gebeuren. Misschien dat reparatie met een onderdeel van de sloop alsnog voor een deugdelijke auto zorgt? Qua kosten zal het dan toch een gevalletje coulance (over en weer) worden.

Gerry1969
door Gerry1969 - Mar 7, 2016 om 17:01
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ik kan me niet voorstellen dat de dealer er zelf 200km mee zou hebben gereden om deze klacht zelf vast te stellen. Hoezo met opzet een kapotte auto verkocht het is geen helderziende.  Daarnaast heeft u zelf geschreven dat u de auto oké vond na een proefrit.
Nooit van een aankoopkeuring gehoord. Vast wel maar dat kost geld, geld wat u ook niet uit wilt geven bij de dealer of voor garantie op uw aanschaf. Dealer mag zoals gezegd gewoon het probleem oplossen.
Diewilik

zoekster1
door zoekster1 - Mar 7, 2016 om 17:33
1583 Antwoorden / 3 Vragen

U heeft geen fabrieksgarantie, maar binnen 6 maanden kunt u wel een beroep doen op de wettelijke garantie (non-conformiteit). Omdat bij een gebrek dat zich binnen 6 maanden na aflevering openbaart, vermoed wordt dat het gebrek aan het product ligt en niet aan de consument. De verkoper zal in zo'n geval het gebrek kosteloos moeten herstellen. Is hij daar niet toe in staat, dan mag u de overeenkomst ontbinden. Dus u zult de verkoper nog wel een kans moeten geven. Maar dit moet kosteloos!

Ik vind het overigens nogal vreemd dat de monteur zegt dat u alles moet betalen, terwijl de verkoper daar nog geen uitsluitsel over heeft gegeven.

U kunt klik HIER  een vonnis nalezen, waarbij de verkoper ook geen weet had van het gebrek, de rechter zegt daarover het volgende

Aan de bedoelde non-conformiteit van de auto doet niet aan af dat (verkoper) , zoals zij zegt, geen garantie heeft gegeven. Ook zonder garantie rust op de verkoper de (basis)verplichting om te verkopen en te leveren van datgene wat de koper op grond van de koopovereenkomst mocht verwachten.

ro
door ronny530 - Mar 7, 2016 om 18:14
2794 Antwoorden / 41 Vragen

Uw dochter rijdt bijna 200 km probleemloos rond als het motormanagement lampje oplicht. De dealer adviseerd u om wel terug te komen om de storing uit te laten lezen, de dealer reset de storing maar deze komt binnen 200 km weer terug want nu heeft de lambda sonde het echt begeven. De dealer zegt iets te regelen dus heeft u geen garantie afgesproken want dan was de reparatie zonder kosten uit gevoerd. Waarschijnlijk zal dit betekenen, u betaald de lambdasensor en zij de arbeid maar als u gaat hakken en zagen omdat het gratis moet dan kan de dealer dat nog veel beter dan u want de dealer hoeft helemaal niets voor u te doen omdat u geen garantie heeft.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 7, 2016 om 18:22
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Zie vooral ook de reactie van zoekster @ met jurisprudentie. De verkoper heeft, herhaald,  iets geleverd dat niet aan d verwachting voldoet. Juridisch: niet voldoet aan confomiteitseisen ook al is het geen nieuwkoop.

Gerry1969
door Gerry1969 - Mar 7, 2016 om 18:51
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Waarom nog bij een Bovagdealer kopen als je bij Sjonnie op de hoek eenzelfde auto voor vele euro's minder kan halen ook met zes maanden garantie.???
Diewilik

sw
door swat1500 Mar 7, 2016 om 21:41
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Omdat als Sjonnie niet wil meewerken je naar de rechter zal moeten en het nodige aan bewijzen zal moeten leveren en bij de Bovaggarantie je een beroep op de Bovag kan doen als de handelaar moeilijk doet.

Gerry1969
door Gerry1969 Mar 7, 2016 om 23:09
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Swat500 Sorry maar dat is utopie en dat kan ik uit eigen ervaring zeggen.  Bovagdealer houdt zijn leden een hand boven het hoofd. Mijn geval 2e hands auto Audi met automaat,bijna 25.000 euro.  Eigen auto ingeruild. Haal de Audi op rijdt maximaal 80km per uur. Binnen 10.minuten stond ik bij de verkoper, de auto moest even warmlopen. Wat een kul, chef werkplaats erbij, hij rijdt net me mee.  Automatische bak defect.  Krijg keurig een leenauto en kon na 4 dagen alsnog mijn auto ophalen. 2 dagen gereden weer max 80km,weer terug. Was een gereviseerde bak onder gezet zouden nu een nieuwe bestellen.  Week later weer opgehaald binnen 1 dag weer max 80km per uur. Ik boos terug en wilde mijn oude auto en geld terug.  Deden ze niet, dus ik Bovag gebeld, tja mijnheer u moet ze wel de kans geven om het op te lossen dus ik leg uit dat ze die kan 3x hebben gehad. Tja dan kunnen we de dealer wel voor u bellen en nemen we contact me u op.  Ze belden netjes terug dat ze niets voor me konden betekenen omdat de dealer niet wilde meewerken.
Ik heb de auto op zijn terrein gezet met aan de binnenkant A4tje met mijn relaas, na 2 dagen kon ik mijn oude auto terug kopen voor 2000 euro want hij was showroomklaar gemaakt.
Nu zal dit misschien een uitzondering zijn maar het vertrouwen is wel weg.
Diewilik