pi
door pieterdeboer May 22, 2009 om 08:03
Auto & vervoer

Verbruik C1 - 10% verschil tussen twee tankstations

Na een aantal keren niet bij mijn vaste tankstation benzine getankt te hebben kom ik er achter dat het verbruik van mijn auto behoorlijk verschilt tussen de benzines van twee tankstations.
Bij tankstation A is het verbruik zo'n 1 liter op 19 km, bij tankstation B 1 liter op 21 km, dus 10% verschil in verbruik. Omdat ik iedere dag dezelfde route rijdt op vergelijkbare wijze lijkt het er op dat er verschil is in de brandstof.
Zijn er onderzoeken gedaan in Nederland naar dit soort verschillen?
Zijn er minimale eisen aan de brandstofkwaliteit?
Per jaar rijd ik zo'n 35000 km en zal dit verschil in verbruik ruim 200 euro per jaar schelen. Veel meer dan de besparing door het verschil in brandstofprijs van 2 ct/liter of te wel 35 euro per jaar.

4276 39 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 22, 2009 om 09:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Is diesel op 35.000 km. een goed alternatief i.p.v. benzine als brandstof?

Is tankstation A een (on)bekend merk en tanksation B de Shell?

Alle pompstations hebben geijkte pompen.

Invloeden: omgevingstemperatuur, de hoek van de auto bij het tanken, rijstijl, belading, weersomstandigheden, verlichting, file, doorstroming van het verkeer, stadsverkeer etc.

Er was eens iemand die schreef dat hij meer kilomters reed met brandstof getankt in Duitsland.

Kortom: het is moeilijk een antwoord op deze vraag te geven; zelf rijd ik soms ook 1:21 dan weer 1:18,6 met een Fiat Panda.

ve
door verwijderd - May 22, 2009 om 09:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Benzine is 95 RON! Er kunnen door de fabrikanten stofje(s) worden toegevoegd, o.a. Shell en BP, waarbij de motor wordt gereinigd en de brandstof beter verbrand.

Vroeger 30 à 40 jaar terug had je van die witte pompen, daar zou de kwaliteit toen beweerd minder van kwaliteit zijn geweest.

Er bestaat m.i. geen slechte brandstof meer, EU-normen worden gehanteerd.

ve
door verwijderd - May 22, 2009 om 10:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

>Is diesel op 35.000 km. een goed alternatief i.p.v. benzine als brandstof?

Dat dacht ik eerst ook tot ik alle kosten ging meerekenen. Vooral de afschrijving telt hard mee.

>Is tankstation A een (on)bekend merk en tanksation B de Shell

A is een bekende onbemande discounter, B is een lokaal station met een onbekend merk.

>Invloeden: omgevingstemperatuur, de hoek van de auto bij het tanken,
rijstijl, belading, weersomstandigheden, verlichting, file,
doorstroming van het verkeer, stadsverkeer etc.

Inderdaad is van alles van invloed op het verbruik. De omstandigheden zijn behoorlijk gelijk omdat het mijn woon werk verkeer is waarbij ik ook rekening houd met airco, verlichting enz. op gelijke manier. Daarom vind ik het verschil tussen benzine A en benzine B toch zo vreemd dat ik er op ben gaan letten.

ve
door verwijderd - May 22, 2009 om 13:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

ben wel benieuwd naar de naam van dat tankstation B

Als ik in Duitsland benzine tank, kan ik ook langer rijden op een tank,

heel vreemde gewaarwording, ik ben eigenlijk wel benieud of meer dit hebben

ve
door verwijderd - May 22, 2009 om 13:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

We vertrouwen allen dat de stations GOED geijkt zijn. Zo'n groot verschil kan natuurlijk komen dat station A 9.0 liter geeft ipv de aangegeven 10!

ve
door verwijderd - May 22, 2009 om 13:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

de temperatuur van het weer heeft behoorlijk invloed op het gebruik van brandstof. maar misschien is een gasauto een optie. neem dan wel lpg g3. (dit is op het kenteken aangegeven)je betaald maar een paar euro meer aan wegenbelasting. dan rij je minstens voor de helft goedkoper.

ve
door verwijderd - May 22, 2009 om 13:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

We hebben de laatste tijd gezien dat de benzine bij de BP in

Limburg erg omhoog gaat, waarom weet ik niet, gelukkig kunnen wij profiteren om even over de grens te gaan met tanken, en dat scheelt nu al gauw zo'n 15 ct per liter bij de Aral, dus voor een volle tank 60 liter kun je toch wat verdienen.

Eerder was het daar ook meer in duitsland, maar ik denk zoals het er nu weer  uit ziet dat je rustig weer naar duitsland kunt blijven tanken.

Het is vanaf hier maar een paar kilometer dus. Weet niet of dat U ook in de buurt van Duitsland woont, plus je kunt daar ook nog beter winkelen.

vriendelijke gr.

ve
door verwijderd - May 22, 2009 om 13:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wij merken wel als we grote stukken rijden, we rijden een volvo S 40 en die is dan wel zuinig alleen op korte stukjes dan verbruikt die dan wat meer, maar dat is ook normaal.

Daarom doen we onze tank dan ook goed vol maken voor een vakantie of zo, en dat haal je er wel uit, als je dan bij Aral tankt.

O ja en verder in Duitsland bijvoorbeeld op die dorpen bij nuernberg is de benzine nog goed koper dan bij Kaldenkirchen of zo.

ve
door verwijderd - May 22, 2009 om 13:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je meet je verbruik waarschijnlijk met de volle tank methode en niet met een trip-computer o.i.d. in je auto. De ene pomp slaat eerder af dan de andere en dat verklaart het verschil. Het gezeur over verbruik is onzin: Shell maakt nu weer reclame over een benzine die maar liefst 1 liter op een volle tank scheelt; op een tank van 50 liter is dat slechts 2% !!, maar de benzine is meer dan 2% duurder.

ve
door verwijderd - May 22, 2009 om 13:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ooit aan wind gedacht, scheelt heel veel in verbruik. Vrachtwagens voor je scheelt enorm . Hier geeft mijn boordcomputertje altijd geweldige verschillen bij  aan .

ve
door verwijderd - May 22, 2009 om 13:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Alleen als je een raam of zo open hebt staan, dan zal je auto ook meer verbruiken, en wat dacht je als je een paar fietsen met de vakantie meeneemt of zo, dan pas zal dit anders zijn maar normaal nee.

ve
door verwijderd - May 22, 2009 om 15:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik rij zelf een aantal malen per jaar naar Zuid-Frankrijk en hou het verbruik daarbij nauwkeurig bij (ook als indicatie van de conditie en afstellingen van de motor). En soms had ik ook grote verschillen in brandstofverbruik.
Een punt wat ook nog zwaar meetelt is de temperatuur van de afgeleverde brandstof. Hoe warmer het is des te minder kg's je aan brandstof krijgt.

ve
door verwijderd - May 22, 2009 om 15:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het verschil van gebruik met benzine is voor mij ook erg duidelijk want als ik in Belgie tank dan rijd ik ook meer kilometers per tank met m'n normale rijstijl en alle opmerkingen over open raam, fiets achterop, radio aan etc. doen in de vraagstelling niet terzake. Ik heb zelfs al eens met de ANWB contact gehad en die hadden ook geen antwoordt hierop het blijft dubieus

ve
door verwijderd - May 22, 2009 om 15:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

1 liter benzine (95 RON) = 0,73 kg.

ve
door verwijderd - May 22, 2009 om 16:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hier zit wel degelijk verschil in. Gebruikte ook merkloze benzine, makkelijk, een pasje via de zaak voor iets extra korting. Van collega"s gehoord dat ze anders gingen tanken omdat het verbruik opliep. Ben zelf een sportieve rijder, MB SLK, en kon mijn ogen niet geloven !!  van 1:11  naar  1:14.7 !!!  Ondanks leuke korting rij ik nu met duurdere merkbenzine véél goedkoper !!

ve
door verwijderd - May 22, 2009 om 16:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

klopt !!!!! persoonlijk zeer slechte ervaring bij TINQ

ve
door verwijderd - May 22, 2009 om 16:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Werk zelf op een Benzinestation van bekend merk, er is wel degelijk verschil tussen de diverse benzines, want een goedkoop merk, moet aan de minimale eisen voldoen en verder niets, maar een merkbenzine voegt doping toe voor zuinig rijden en smering. Een goedkoop merk doet dit niet of in mindere mate. De diverse merken staan zelfs naast elkaar te laden op een depot, maar daar worden de merkafhankelijke dopings pas toegevoegd.

ve
door verwijderd - May 22, 2009 om 16:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Peter het is mij ook opgevallen. Als ik diesel tank bij Gulf dan rij ik daar zeker twee kilometer per liter meer op. Het verschil zie ik helemaal als ik in Frankrijk ben, want ik ben van mening dat de brandstof daar beter is dan in Nederland. Dat komt door de dope ofwel toevoegingen in de brandstof. Er is wel degelijk verschil in kwaliteit per land. Ook al rij je in Frankrijk langere stukken dan nog mag het verschil niet 5 km per liter worden. Als ik vanuit Hilversum naar Groningen rij, dan is mijn verbruik 1:16. Rij ik op Franse diesel een afstand van 50 km dan is het verbruik 1:20. Dat is nogal een verschil en dat kan alleen komen door de toevoegingen waardoor verstuivers schoner worden en dus beter hun werk kunnen doen.

ve
door verwijderd - May 22, 2009 om 17:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Benzine kwaliteit verschilt inderdaad sterk per tankstation echter de meeste auto' s zijn daar niet gevoelig voor. Dan kun je in principe altijd een goedkope pomp uitzoeken.

Ik heb zelf een auto gehad waar per se bp-ultimate in moest en als keer zo uitkwam echt bij een texaco moest tanken, had ik de hele tank plezier aan niet zo goed lopende motor. Bp-ultimate is duur, maar die auto reed ook zeer zuinig erop. Maar ik heb ook een auto gehad waarbij echt nooit ook maar enig verschil te merken was wat voor benzine erin gegooid was, Als het maar minimaal eur95 benzine was.

Verder heb ik wel is mee gemaakt dat er 5 liter meer in een auto ging bij een bepaalde pomp dan in hele jaar ervoor in te krijgen was. Dat wil dus zeggen dat bepaalde benzinestations de boel inderdaad oplichten. De auto erna met lpg waren de verschillen nog groter.

Het is dus beetje zoeken welk benzinestation goede benzine levert, echter voor sommige auto's maakt het echt helemaal niets uit en is het verspilde moeite. Tevens een benzinestation met een goed geijkte pomp zoeken heeft zeker wel nut.

ve
door verwijderd - May 22, 2009 om 17:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat de pomp geijkt is zegt weinig. Zelf een aantal malen een proef genomen met 10 ltr tankje voor grasmaaier. Pomp A   (met hoge pompdruk) geeft 10 liter aan en tankje is vol. Pomp B (met rustige uitstroomstraal) geeft ook 10 liter aan en tankje is precies even vol. Na een nacht blijkt het volume van A meer dan 10% zijn gedaald en B nauwelijks. Wat  blijkt? Door de hoge pompdruk wordt lucht in de benzine geblazen! Pomp A geeft al 50 euro cent aan bij snel in en uitschakelen van de pomphandle en pomp B tussen 20 en 25 eurocent. Ga dus tanken bij een station dat na de keuring de druk niet onmiddellijk opvoert.

ve
door verwijderd - May 22, 2009 om 17:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Uiteraard kan de rij- stijl en omstandigheden invloed hebben op het verbruik. Echte (significante) verschillen kunnen ontstaan door octaangehalteverschillen. 30 jaar geleden reed ik veel in Hongarije waar de octaanpercentage onder de 90 lag. Elke keer als ik tankte (50 liter-tank) deed ik 1 liter benzol (verfwinkel) in de tank, en pepte daarmee het octaanhegalte naar de gewenste hoogte op.

Maar mij lijkt dat station B geen sub-standaard octaan mag verkopen.

Succes, Karel

ve
door verwijderd - May 22, 2009 om 19:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

zoals al verschillende personen aangaven maakt het wel degelijk uit :
- waar je tankt [ welke bezinepomp/merk];
- of dat in ons pokkenlandje is of over de grens;
- of er aan die benzine iets is toegevoegd.
je moet dus om vergelijkingen te kunnen treffen altijd peren met peren vergelijken en geen appels met peren zoals het gezegde is.
wat dacht je bv. van de weersomstandigheden zoals iemand ook al zei nl. of je de wind mee of tegen hebt; welke temperatuur en ga maar na.
zo duurt het in de koudere periode bij stadsverkeer veel en veel langer eer de automatische choke uitvalt, zodat je dan een heel hoog verbruik hebt. [ de fabrikanten hebben onder  een hoedje gespeeld met de benzineboeren om de omzet hoog te houden; daarnaast tikt de catalisator ook behoorlijk aan [veel meer verbruik dan het oplevert ] en ga zo maar door.
maak je korte riten en vergelijk je die met verbruik op de langere riten bv. 500 km op een dag, ja dan ligt in de laatste situatie het verbruik beduidend lager. temeer als je weinig met het gaspendaal fibreert en constant kunt blijven in de trekkracht [ hoeft niet snelheid te zijn !] .
toch blijft het gegeven dat er verschillen blijven en dát moet dan wel aan de kwaliteit toe te schrijven zijn óf de onderhoudsstaat van de auto, bv na een grote beurt of vóór die beurt.

ve
door verwijderd - May 22, 2009 om 19:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er is - ook bij Euro95 - verschil in energie-inhoud van verschillende benzines. Zo bevat winterbenzine meer lichte aardoliefracties dan zomerbenzines. Op zich is dat functioneel uit oogpunt van verbrandings- en ontstekingseigenschappen. Gevolg is wel dat de dichtheid (vroeger soortelijk gewicht genaamd), maar daarmee ook de energetische inhoud van een liter zomerbenzine hoger is dan van winterbenzine. Je kunt dus op een liter zomerbenzine meer kilometers rijden dan op een liter winterbenzine.

Daarnaast kunnen er ook tussen merken en zelfs tussen afgeleverde partijen benzine van hetzelfde merk verschillen in dichtheid bestaan als gevolg van produktie- en markt (c.q. marketing-) omstandigheden.

ve
door verwijderd - May 22, 2009 om 20:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Pieter,
Het is voor mij (20.000 km per jaar - benzine) ook een feit dat er verschil is in benzine. Met diesel heb ik geen recente ervaring. We kennen allemaal de reclame en die klopt niet met mijn feiten. Al eerder werd gemeld dat Tinq mindere kwaliteit heeft. Ja, met Tinq gaat mijn auto tijdens koudere dagen pingelen. Dat zou niet meer mogen in de huidige tijd. Andere goedkope benzine pingelt niet in mijn auto.

Al eerder (een paar jaar terug) is door een consumentenprogramma getest of het uitmaakt of je tijdens kou of tijdens warmte benzine tankt. Ja dat maakt uit, maar de meeste tanks zitten onder de grond en daar zijn de verschillen niet per dag, maar wel per seizoen te voelen.

Zou het niet een idee zijn voor de redactie (Kassa) eens een proefje hiermee te doen als dit niet te veel lijkt op die temperatuur test???

Groet,
Erky

ve
door verwijderd - May 22, 2009 om 22:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Elk merk en elke pomp kan zo z'n eigen additieven toevoegen. Er zijn additieven die de oppervlakte-spanning van de brandstof beïnvloeden en/of water aantrekken. Dit heeft weer gevolgen voor het verbruik.

Met m'n vorige wagen op Diesel heb ik het verbruik vergeleken tussen de lokale Shell, Gulf, Tango en Tinq pompen. Tussen Shell, Tango en Tinq merkte ik geen verschil in verbruik, maar met Gulf was het verbruik hoger.

De politiek wil trouwens ook werk maken van bio-brandstof, wat ook al niet goed is voor het verbruik. Op die manier verstook je meer brandstof en o.a. alle graanproducten zijn er fors duurder door geworden. Hoezo groen denken?

ve
door verwijderd - May 22, 2009 om 22:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook ik tank 99% in Duitsland (Shell) en ben reeds lang erachter gekomen dat ik met een Duitse tank Shell zuiniger rij dat met een Nederlandse en in Duitsland ben je ook goedkoper uit.

gr. Frits

ve
door verwijderd - May 23, 2009 om 10:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat van Tinq heb ik meer gehoord, dat je op merkbenzine beter of zuiniger rijdt heb ik zelf nog niet kunnen ontdekken. Toen wij twee jaar geleden een dieselbus kochten zeiden collega's tegen ons dat ze van die powerdiesel gebruikten en dat ze daar véél langer mee deden dan met gewone. Tja, de broodje aap verkoper moet ook zijn handel slijten! We hebben het zo'n drie tankbeurten geprobeerd en we houden de euro's nu weer in onze eigen zak, dat is het eerste verdiend. Een rustige rechtervoet doet wonderen, maar dat weet iedereen al.

Ik verbaas me over de berichten over Duitse en Franse brandstof, we zullen eens op gaan letten, want we komen daar elk jaar. Benzine is ook in Frankrijk goedkoper, diesel niet (meer), die is eerder duurder dan geodkoper, dat is in België ook zo.

Bij 35.000 km zou je met gas (zeker G3) of diesel goedkoper uit moeten zijn, ware het niet dat je op geel kenteken een wurgtarief aan wegenbelasting betaalt. De enige oplossing is grijs gaan rijden, maar dat kan alleen nog maar als je een BTW-nummer hebt of als je een aangepaste auto hebt vanwege een handicap.

De zuinigste oplossing is zo weinig mogelijk rijden, voor ons is het melkkoegevoel ernstig genoeg om het rijden zoveel mogelijk te beperken. Dat is voor mij persoonlijk jarenlang de reden geweest om naar België te rijden (we wonen in de grensstreek), ik spek onze staaskas al meer dan genoeg.

ve
door verwijderd - May 23, 2009 om 11:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Klopt helemaal. Ze doen maar wat bij die pompen. Ik zelf heb het uit geprobeerd. Bij de ene pomp rijd ik 380 k/m met 1 tank benzine en de andere bijna 450 k/m.  Ra Ra hoe kan dat. Het wordt tijd dat er eens iemand deskundig naar kijkt. Bij shell tank ik nu de benzine die iets duurder is en inderdaad, ook volgens de gegevens van Schell,  rijd ik meer dan 500 k/m.

ve
door verwijderd - May 23, 2009 om 13:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Piet:

Je kunt bij buitenritten en tanken aan de pomp totaal geen vergelijking maken over verbruik per kilometer!

Wanneer ik 35.000 km per jaar zou rijden en niet ieder jaar een nieuwe auto kocht, zou ik LPG gaan rijden. Wanneer en hoe je het ook uitrekent, je komt met LPG altijd minstens 1 ct. per km. goedkoper uit dan met diesel.
Autogas, dat rijdt super. Dit jaar is mijn 30-e jaar met LPG. Nu m'n 5-e auto. Dan lukt meer dan 400.000 km met hetzelfde motorblok zonder problemen.

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - May 23, 2009 om 15:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens een bekende van ons die vrachtwagenchauffeur is ligt dat aan het octaangehalte in de benzine. Even simpel uitgelegd: op volle melk kan een motor meer kilometer rijden dan op magere melk. Esso en Shell verkopen dus benzine met het hoogste octaan gehalte en de goedkopere concurenten met minder octaan waardoor deze de benzine goedkoper verkocht kan worden.

ve
door verwijderd - May 23, 2009 om 16:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

moderne motoren "meten" wat voor brandstof je in de tank gooit, zodat ze het maximale er uit halen.
als je euro 95 tankt bij de ene pomp, en die ìs ook RON 95 ,maar bij de andere pomp is hij nèt iets hoger, bijvoorbeeld 96, dan kan de motor daar meer kilometers èn pk's uit halen.
een vriend van mij rijdt zelfs zuiniger èn voordeliger op merkbenzine met 98 RON dan op goedkope 95
ikzelf rij in mijn 1300 kg zware stationwagon met 2 liter motor op gas (G3) veel voordeliger (ongeveer €1000 per jaar minder brandstofkosten)dan een vriendin van ons in haar kleine stadsautootje vergelijkbaar met de C1.. we rijden allebei 30.000km per jaar...

ve
door verwijderd - May 23, 2009 om 16:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

voor de duidelijkheid: het is octaangetal en niet -gehalte: de benzine wordt in een testmotor vergeleken met pure octaan
dit zegt niets over de energie-inhoud van de benzine, als wel over hoeveel bewegingsenergie de motor er uit kan halen.
heb in een oude bootmotor ook wel eens meegemaakt dat goedkope benzine de motor deed pingelen (te laag octaangetal!)
moderne motoren passen zich daaraan aan, evenals aan benzine (of LPG, octaangetal bòven de 100!) met een hoger octaangetal.

ve
door verwijderd - May 23, 2009 om 21:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben er achter gekomen dat ondanks de ijking van de pompen je bij de ene pomp meer benzine krijgt dan bij de andere.Het maakt niet uit of dit een merkpomp is of niet. het was zelfs zo extreem dat ik een keer bij de pomp die dus minder geeft, meer benzine tankte dan eigenlijk de maximale inhoud van de brandstoftank is! Ik heb nu een pomp gevonden die de meeste benzine geeft voor je geld. Omdat ik de tank meestal bijna leeg rijdt, en de kilometerstand bijhoud na het tanken, kom je hier vrij snel achter door verschillende pompen te proberen.

ve
door verwijderd - May 24, 2009 om 00:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb de indruk dat de calorische waarde van de duitse goedkopere benzine Ron 95 lager is en dat ik daardoor minder kilometers maak per liter. Let op: de RON waarde geeft de klopvastheid weer en niet de calorische waarde! De klopvastheid heeft te maken met de compressiewaarde en de voorontsteking van de motor.
P.meijs

ve
door verwijderd - May 24, 2009 om 11:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Pardon, daar waar ik Gulf schreef moet staan: Esso.
Voor het verhaal maakt het geen verschil, want waar het om ging is dat elke pomp anders kan zijn.

ve
door verwijderd - May 26, 2009 om 11:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik had dat sterke vermoeden ook al.
Gek genoeg is het tanken bij een lokale shell boer ONGUNSTIGER dan bij de lokale Tinq/Tango.
Sterker nog, er zijn twee Tangos in de buurt en de ene is weer ongunstiger dan de andere.
(Pijnacker-nootdorp).
En dan heb ik over het aantal liters brandstof dat in de tank wordt gegoten en het aantal kilometers dat met die getankte hoeveelheid wordt gemeten.

Ik wist het wel..er wordt nog steeds geknoeid met die pompen.
"geijkt" of niet.
(Als er een ijking op komst is DAN WORDT TOCH EVEN TEVOREN DE INSTELLINGEN AANGEPAST) zo moeilijk is het niet om de ijkers te beduvelen.

Hier mag vara Kassa wel eens een testje doen !

ve
door verwijderd - May 31, 2009 om 22:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste heer Pieter de Boer.

Het verschil in verbruik is eenvoudig te verklaren.  U krijgt namelijk niet altijd het gelijke aantal liters!  En dat is geen incident! Ik kwam er jaren geleden achter toen ik in Frankrijk meer liters kon tanken dan mijn tankinhoud groot is?! En...mijn waarschuwingslampje voor de tankinhoud was nog NIET gaan branden!

Ik vond het al raar dat de tank nog steeds niet vol was. Ik heb gelijk een foto gemaakt van de afgiftegegevens op de bezinepomp en ben, nadat ik afgerekend had en het bonnetje in ontvangst had genomen, naar de eigenaar van die pomp gestapt.

Hij blies hoog van de toren omdat hij niet gewend is door een buitenlander ter verantwoording te worden geroepen. (Ik spreek namelijk vloeiend Frans omdat ik daar vroeger werkte). Ik heb er ook een officiele klacht over ingediend. En die wonderwel ook na een herinnering afgehandeld is.

Ik heb hier een franse brief liggen van brandstofmaatschappij met excuses en uiteraard restitutie van het "hele" bedrag. Met de verklaring dat dit "incident" om een technische fout ging en dat deze inmiddels hersteld was en dat ze dankbaar waren dat ik het opgemerkt had, zodat er niet meer klanten gedupeerd waren enz....bla.bla,bla,bla.

Mijnheer de Boer.  Mijn zwager werkt voor een van de grootste internationale transporteurs van Nederland, en hij is onder andere verantwoordlijk voor brandstofleveranties aan hun wagens in zowat de hele EU. Daar houden ze ook alle verbruiken van iedere rit (inclusief route en beladingsgegevens en snelheid) nauwlettend in de gaten want dat gaat om grote bedragen.  Hij kent dit soort praktijken met afleveringsverachillen al jaren!

Er is niets aan uw auto.....maar wel iets met uw brandstoflevereancier.(ik kan natuurlijk alles wat ik hier beweer met foto, kopieen en brieven staven)

ve
door verwijderd - Aug 17, 2009 om 22:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zeg Djeezus. ik woon ook in pijnacker-nootdorp. over welke pompen heb jij het precies?
ben wel benieuwd welke ik voortaan kan overslaan. tankte vaak bij Tinq in delfgauw of shell op de noordweg. Is de tango in nootdorp beter?

ve
door verwijderd - Sep 28, 2009 om 13:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beetje are conclusie dat je bij gulf meer kilometer rijdt dan bij een witte pomp dit is namelijk ook een handelaar alleen een grotere dan de andere witte pompen. Tinq is ook van Gulf dus dezelfde brandstof. De brandstoffen van de groter merken zijnde BP SHELL ESSO leveren de beste brandstoffen dit zijn beursgenoteerde bedrijven en zullen de eigen brandstoffen niet blenden. De onbemande merken niet gekoppeld aan raffinaarderijen kunnen brandstoffen kopen buiten nederland wat dus kwaliteitsverschil opleverd en rendement. Ik heb een tijdje terug een vrouw gesproken met een VW GOLF V welke slecht liep en vaker last had van startproblemen sinds ze bij TINQ tankte ook het verbruik ging met ruim 10 procent omhoog. Wat erger is is dat je motor schade op kan lopen gezien de techniek welke tegenwoordig allemaal in motoren gebruikt worden. En dan is goedkoop ineens duurkoop. Mijn tip tank voor wat meer brandstofkosten per jaar bij BP SHELL ESSO.