sa
door sarabande Jan 5, 2024 om 13:56
Auto & vervoer

Verpichte onderhoudsbeurten Bosch e-bike correct?(vanwege garantie)

Na de koop van mijn Bosch e-bike zijn twee (gratis) onderhoudsbeurten gegeven. De fietsenmaker gaf data voor de volgende beurten en gaf aan dat deze verplicht zijn vanwege de garantie op onderdelen.Dit is een kostbare zaak: is dit wel verplicht vanwege de garantie?

3729 14 Rapporteer
sira
door sira - Jan 5, 2024 om 14:03
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Als u niet wilt, kunnen ze u niet verplichten, maarrrrrrr als u in de toekomst iets bijzonders heeft met de fiets m.b.t. schade of ongeval t.g.v. een euvel aan de fiets (bijv. remmen, balhoofd), kunt u hier geen aanspraak op maken, want het uw keuze om geen onderhoudsbeurten uit te laten voeren.
Tijdens een onderhoudsbeurt wordt namelijk alles gecontroleerd.

sw
door swat1500 - Jan 5, 2024 om 14:17
3789 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft altijd recht op garantie in het eerste jaar na de aankoop. Na dit jaar heeft u recht op de wettelijke garantie. U moet dan echter aantonen dat het dan geconstateerde gebrek u niet te verwijten valt. Als het gebrek te voorkomen was geweest door de voorgeschreven beurten uit te voeren en u daar bewust van af ziet, is de kans groot dat een garantieclaim op goede gronden wordt afgewezen. U draait dan voor alle kosten op.
Verplichten kan men u niet maar anderzijds creërt u daarmee wel een risico dat zeer waarschijnlijk voor uw rekening gaat komen.

hereistom
door hereistom - Jan 5, 2024 om 14:18
736 Antwoorden / 1 Vragen

Klopt, extra garantie klinkt altijd leuk, maar betaald u meestal zelf door de verplichte onderhoudsbeurten.
Het ligt er aan hoe vaak u de fiets gebruikt en hoe belangrijk deze voor u is en wat u zelf aan onderhoud kunt doen.
Als u weinig kilometers maakt met de fiets en zelf het kleine onderhoud kunt doen, dan zou ik de extra garantie met de verplichte beurten laten vervallen.

rj
door rjw - Jan 5, 2024 om 14:30
3267 Antwoorden / 5 Vragen

Voor garantie is het niet meer dan logisch dat er fatsoenlijk met het product is omgegaan. Onderhoud hoort daar bij, zeker bij een complex ding als een ebike. Maar als je het zelf kunt doen volgens de voorschriften en bij een claim kunt aantonen dat je alle voorschriften hebt gevolgd sta je wel sterk om toch garantie te kunnen claimen. Dus probeer de onderhoudsvoorschriften te krijgen en doe het zelf. Documenteer precies wat je gedaan hebt.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jan 5, 2024 om 15:29
2068 Antwoorden / Vragen

Ik heb het gevoel dat veel mensen niet weten dat een e-Bike gewoon véél meer/vaker onderhoud nodig heeft dan een gewone fiets.

e-
door e-genius - Jan 5, 2024 om 17:27
12 Antwoorden / 1 Vragen

Het onderhoud is niet verplicht maar als u aanspraak wil doen op een garantiemoment moet u wel kunnen aantonen dat er onderhoud is gedaan. Met een elektrisch fiets is dat echt wel iets anders dan met een gewone fiets. Er is sprake van elektronica en software. Ook is een elektrische fiets zwaarder en dat zal zorgen dat er meer aandacht zal moeten zijn voor vering, ketting, spaken etc.
Over het algemeen is een e-bike flink duurder dan een gewone, investering in onderhoud maakt dat u er ook langer mee zal doen.
U bent niet verplicht tot het gebruik maken van de diensten van dezelfde fietsenmaker, vraag wel bij de andere of hij Bosch kan onderhouden en naar de prijs ervan. Bewaar dan wel zelf alle bonnetjes als bewijs.

ne
door neodutchio - Jan 5, 2024 om 21:39
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Aan extra garantie mogen voorwaarden gehangen worden. En uit de praktijk blijkt dat juist onderhoud kostenbesparend werkt en de levensduur verlengt. Daarbij is de verkoper/fabrikant ook niet van lotje getikt en kan pas zekerheden geven als de fiets op de juiste manier onderhouden word.

ro
door ronny530 - Jan 6, 2024 om 10:19
2784 Antwoorden / 41 Vragen

Hangt er vanaf, als de fiets zelf buiten de twee jaar garantietermijn is kan de fietsenmaker u niet verplichten om het vervolg onderhoud bij die fietsenmaker uit te laten voeren.
Garantie op slijtage onderdelen zoals remblokken is enkel van toepassing als er een fabrikagefout in zit en dan enkel nog op het onderdeel zelf en niet op de montage van dat onderdeel.
Binnen de garantietermijn van de fiets zijn de onderhoudsbeurten wel verplicht maar dat heeft niets met de garantie op de onderdelen van doen maar om het recht op garantie gedurende die twee jaar te behouden.

in
door inno1 - Jan 6, 2024 om 10:51
119 Antwoorden / Vragen

Misschien staat het anrwoord op uw vraag in uw garantievoorwaarden?

mo
door mof - Jan 8, 2024 om 14:33
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, dat kan bij de fabrieksgarantie geeist worden. U bent als koper verplicht uw product op de aangegeven manier te onderhouden. Anders vervalt de fabrieksgarantie. OVerigens, u geeft aan dat het twee gratis onderhoudsbeurten zijn. Hoezo is dat een kostbare zaak dan?

1paul
door 1paul - Jan 8, 2024 om 15:35
3156 Antwoorden / 0 Vragen

gratis en een kostbare zaak gaan toch niet samen lijkt mij!!

voor de rest is het net als met een auto, onderhoud hoort erbij en als je deze niet uit laat voeren is er geen garantie!!

kr
door kraanjan - Jan 8, 2024 om 17:16
16 Antwoorden / Vragen

Wanneer u de fiets verzekerd is, staat er w.s. in de polis dat de fiets jaarlijks in onderhoud ( door erkent instalateur ) moet van wege gebreken etc.

pr
door praat mee - Jan 8, 2024 om 17:46
30 Antwoorden / Vragen

Mijn vrouw heeft een gazelle E bike, 18 jaar oud en komt nooit bij de reparateur en gebruikt nog steeds de eerste accu

tdmduc
door tdmduc - Jan 9, 2024 om 13:55
704 Antwoorden / 2 Vragen

Als ik alles had moeten laten afhangen van de dealer/merken en hun zgn. garantie dan had ik weinig kunnen fietsen.

Internet en YouTube zijn groot en handig. Zelfs de (Yamaha) motor vervangen op mijn Giant fiets is mij gelukt.

Fietscomputer bleef maar stuk gaan, uiteindelijk koop je het onderdeel maar zelf en blijkt dat het een ontwerpfout was uit het verleden. Dankzij handige forums er achter gekomen dat dezelfde bediening van een veel nieuwere fiets er ook op paste.

Nu heb ik een handvat MET kelderhulp(soort gashandle). Als je niets probeert in het leven......