ma
door marvinng Jan 25, 2013 om 14:36
Auto & vervoer

Vervolg schande van het OV

Vervolg:

HTM Consumentenlijn
Telefoon: 0900- 486 46 36 (€ 0,10 p.m.)
Website: www.htm.nl

Helaas kunnen wij als Klantenservice OV-chipkaart u hiermee niet verder helpen.

Ik ga ervan uit dat u hiermee voldoende informatie heeft. Heeft u nog aanvullende vragen, neem dan gerust contact met ons op. Wij zijn bereikbaar op werkdagen van 7.00 tot 21.30 uur, op zaterdag en zondag van 10.00 tot 16.00 uur op telefoonnummer 0900-0980 (€ 0,10 p.m.).

Met vriendelijke groet,

[edit-red.]
Klantenservice OV-chipkaart

- - - - Origineel bericht - - - -
[edit-red.]
Datum: 25-1-2013
Betreft: Defecte kaart

Beste OV-mensen,

Wat ben ik verbaasd over jullie klantgerichtheid en betrokkenheid. Ik vind het echt een schande hoe jullie omgaan met gestolen, verloren of defecte kaarten. En ik begrijp dat sommige mensen hun kaart verliezen en dat het eigen stomme schuld is, maar in veel gevallen, is de kaart snel defect of wordt hij gestolen. En hoe gaan jullie en de NS, HTM, ARRIVA, CONNEXXIONS etc. er mee om: sorry meneer vraag een vervangende kaart, dit duurt twee weken en in de tussentijd reizen op eigen rekening. Ik ben een student, werk hard voor me geld en waar gaat dit geld de komende weken heen, naar HTM, ARRIVA, NS EN OV. Schandalig. Ik loop nu stage in Gouda, ik heb uitgerekend wat de kosten zijn voor twee weken. Een retourtje kost 6,40. Dit keer 10 werkdagen is inderdaad 64 euro. Dan moet ik nog met de tram en de bus. Daar doe ik mild en reken ik ongeveer 4 euro per dag. Keer 10 werkdagen inderdaad 40 euro. Dat betekent 104 euro voor 10 werkdagen. Veel geld hoor voor een student. En het is echt heeeeeeeel makkelijk op te lossen he. Echt heel makkelijk, Stuur een e-mail met daarin een handtekening en een bevestiging dat iemand tijdelijk reist zonder OV. En de kosten van de vervangende kaart en het geld wat op de kaart staat vervalt. Lijkt mij makkelijker en uiteindelijk goedkoper voor de consument. Maar ja we zijn afhankelijk van jullie soort. Dan heb je ook nog de conducteurs en de chauffeurs die ook geen begrip kunnen tonen en zonder schaamte een bonnetje schrijven. Schandalig is het en dat meen ik echt uit de grond van me hart. In een land waar het momenteel crisis is, waar sommigen mensen die het echt minder hebben dan ik en geen auto hebben en afhankelijk zijn van het OV doen jullie alsof het niets is. Voor 104 euro hebben sommigen mensen een maand te eten he.

3045 20 Rapporteer

ltmvz
door ltmvz - Jan 25, 2013 om 16:25
949 Antwoorden / 18 Vragen

Helaas (erg genoeg) zitten wij als afhankelijken van het openbaar vervoer niet alleen opgescheept met het wangedrocht dat 'OV-chipkaart' heet, maar deze kaart gaat geregeld ook nog eens zo maar opeens defect.

En, als je te maken krijgt met de klantenservice van de OV-chipkaart kom je, zoals ik zelf ook heb mogen ervaren, terecht in een volgende nachtmerrie want deze mensen begrijpen gewoon niet wat de vraag of het probleem is. Bij de OV-bedrijven is het meestal idem dito.

De mensen die dit systeem hebben bedacht en ingevoerd lijden er zelf niet onder want ze reizen in de meeste gevallen "gewoon" met de auto. Sterkte toegewenst!

rapil
door rapil - Jan 25, 2013 om 17:00
433 Antwoorden / 0 Vragen

Zo'n OV chipkaart gaat niet zomaar uit zichzelf defect. Het gaat erom hoe de eigenaar ermee omgaat. Dat je je kaart verliest of deze wordt gestolen is NIET de schuld van de vervoerder. Zelf beter op je spullen passen. Dat het je nu geld kost, maakt mischien dat je in de toekomst zuiniger met je spullen omgaat.

ltmvz
door ltmvz - Jan 25, 2013 om 17:04
949 Antwoorden / 18 Vragen

De kaart gaat inderdaad niet zomaar uit zichzelf kapot, maar wel bij volkomen normaal en voorzichtig gebruik.

rapil
door rapil - Jan 26, 2013 om 16:37
433 Antwoorden / 0 Vragen

Onze ervaring is anders, werkt al jaren perfect.

diumenge
door diumenge - Jan 26, 2013 om 16:46
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Waarom die kaart nou kapot gaat is helemaal niet relevant, ook niet of je 'm verliest of dat ie gestolen wordt en of dat nu je eigen schuld is of niet. Ze moeten in dat geval gewoon snel een nieuwe kaart kunnen verstrekken, dat hoeft geen twee weken te duren.

Een ouderwets abonnement kon in principe niet stuk, kon wel beschadigd raken maar dan kan je 'm nog steeds gebruiken. Een OV-chipkaart is elektronica en direct niet meer te gebruiken als ie beschadigd is. De kaart is dus kwetsbaarder geworden en daar moeten ze gewoon een goede, snelle vervangingsprocedure voor hebben.

totalovwebcare
door totalovwebcare - Feb 1, 2013 om 13:30
10 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte heer/mevrouw,

Onze organisatie krijgt dagelijks veel klachten binnen over de OV-chipkaart, de reiziger kan ook zelf maatregelen nemen om zijn OV-chipkaart heel te laten. Je moet hem wel 5 jaar kunnen gebruiken.
- Een OV-chipkaart gaat snel kapot, dit kan je voorkomen door zelf een OV Chipkaarthouder te kopen.

Maandelijks verliezen ruim 15.000 openbaar vervoer reizigers zijn/haar OV-chipkaart, de vervoerders zeggen makkelijk blokkeer het maar en betaal € 11,- en wacht paar dagen/weken voordat je een nieuwe krijgt.

- Via OVKwijt.nl kunnen alle reizigers zijn/haar verloren OV-chipkaart terug krijgen, binnen 48 of 96 uur. Kosten bedragen € 3,50. Een stuk goedkoper en snellere dienst dan die van de huidige vervoerders. Alle gemeentes, andere overheid instanties maken ondertussen gebruik van OVKwijt.nl

Met Vriendelijke Groet,

TotalOV Webcare

ltmvz
door ltmvz - Feb 1, 2013 om 14:33
949 Antwoorden / 18 Vragen

@totalovwebcare:

Dat is dus alwéér een extra uitgave: een OV-chipkaarthouder. Hadden wij ooit een strippenkaarthouder nodig?

En, u zegt nu dat je voor €3,50 je verloren chipkaart terug krijgt, maar dan moet hij dus wel eerst gevonden zijn en correct geretourneerd.

Bovendien is het onderwerp waar het hier over gaat de vroegtijdig kapot gegane chipkaart en niet de verloren chipkaart.

totalovwebcare
door totalovwebcare - Feb 1, 2013 om 14:43
10 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=ltmvz schreef op vrijdag 1 feb 2013, 14:33]@totalovwebcare:

Dat is dus alwéér een extra uitgave: een OV-chipkaarthouder. Hadden wij ooit een strippenkaarthouder nodig?

En, u zegt nu dat je voor €3,50 je verloren chipkaart terug krijgt, maar dan moet hij dus wel eerst gevonden zijn en correct geretourneerd.

Bovendien is het onderwerp waar het hier over gaat de vroegtijdig kapot gegane chipkaart en niet de verloren chipkaart.

U heeft helemaal gelijk, maar 2,90 voor een OV Chipkaarthouders is veel minder in tegenstelling van € 11,- voor een nieuw pasje (waar je 5 jaar mee moet doen). Elke reiziger kan het zelf bepalen, onze organisatie deelt de OV Chipkaarthouders vaak uit, maar ook dit kost veel geld.

OVKwijt.nl heeft met PostNL goede afspraken over verzenden en ontvangen van de OV-chipkaarten, zo zijn er meerdere maatregelen genomen. 99,9% van alle OV-chipkaarten wordt correct ontvangen en verzonden.

75% van alle verloren OV-chipkaarten worden opgestuurd naar OVKwijt.nl, Verschillende Gemeentes, Provincies, Scholen, Sportverenigingen, Politie, Rijkswaterstaat, NS, MediaMarkt maken al gebruik van OVKwijt.nl.\

We snappen u punt, maar een defect/verloren OV-chipkaart valt onder het zelfde geding bij vervoerders. Dankzij een hoesje raak je hem niet kwijt, gaat deze niet defect.

ltmvz
door ltmvz - Feb 1, 2013 om 15:46
949 Antwoorden / 18 Vragen

Er zou dus standaard een hoesje moeten worden bijgeleverd. Bij een bankpas heb ik altijd een gratis hoesje gehad en af en toe krijg je weer eens een nieuwe zoals recentelijk nog bij de ING.

Dat 75% van de verloren OV-chipkaarten wordt opgestuurd naar OVKwijt.nl vind ik een onverwacht hoog aantal en op zich een positief bericht.

jo
door jorisw - Feb 1, 2013 om 15:50
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=ltmvz schreef op vrijdag 1 feb 2013, 15:46]Er zou dus standaard een hoesje moeten worden bijgeleverd. Bij een bankpas heb ik altijd een gratis hoesje gehad en af en toe krijg je weer eens een nieuwe zoals recentelijk nog bij de ING.

Dat 75% van de verloren OV-chipkaarten wordt opgestuurd naar OVKwijt.nl vind ik een onverwacht hoog aantal en op zich een positief bericht.

Als het standaard wordt meegeleverd wordt de kaart duurder. Krijgen we daar weer gezeur over.

En hoelang is het wel niet geleden dat je een nieuwe ING pas kreeg met houder? Wij hebben onlangs allemaal nieuwe ING passen gekregen (4 stuks) en allemaal zonder houder (is ook helemaal niet handig, je portemonnaie puilt al uit van alle pasjes).

jo
door jorisw - Feb 1, 2013 om 15:52
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Kan je trouwens de OV kaart niet gewoon in je portemonnaie doen (en laten zitten). Het pasje van mijn werk (zelfde systeem) zit altjid in mijn portemonnaie en ik houd dan de portemonnaie tegen de lezers. Werkt feilloos. Op het pasje zie ik nog uit als een jongeman zo nieuw ziet het er nog uit ;-)

totalovwebcare
door totalovwebcare - Feb 1, 2013 om 16:02
10 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=ltmvz schreef op vrijdag 1 feb 2013, 15:46]Er zou dus standaard een hoesje moeten worden bijgeleverd. Bij een bankpas heb ik altijd een gratis hoesje gehad en af en toe krijg je weer eens een nieuwe zoals recentelijk nog bij de ING.

Dat 75% van de verloren OV-chipkaarten wordt opgestuurd naar OVKwijt.nl vind ik een onverwacht hoog aantal en op zich een positief bericht.

Als ze dit zouden realiseren kost het de vervoerders (TLS) € 1.760.000. (€ 2.129.600,- met 21% btw) Deze kosten zullen ze door berekenen in de OV-chipkaart of km tarief. Banken zijn ook al gestopt met het leveren van hoesjes, het kost ze te veel. En als mensen 1 hoesje kunnen halen dan vragen ze er altijd meer voor alle andere pasjes.

Ons organisatie heeft al meerdere malen OV Chipkaarthouders uitgedeeld en zelf wij zien dat mensen meteen meerdere houders willen onder de norm van voor me gezin, meerdere pasjes en andere redenen.

OVKwijt.nl neemt alle zorgen uithanden van de gemeentes, hierdoor maken zij nu massaal gebruik van OVKwijt.nl

totalovwebcare
door totalovwebcare - Feb 1, 2013 om 16:04
10 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=jorisw schreef op vrijdag 1 feb 2013, 15:52]Kan je trouwens de OV kaart niet gewoon in je portemonnaie doen (en laten zitten). Het pasje van mijn werk (zelfde systeem) zit altjid in mijn portemonnaie en ik houd dan de portemonnaie tegen de lezers. Werkt feilloos. Op het pasje zie ik nog uit als een jongeman zo nieuw ziet het er nog uit ;-)

Hoe gaat mijn OV chipkaart eigelijk defect?
1. Door uw OV-chipkaart los in uw jaszak, broekzak of tas te stoppen kan uw OV-chipkaart defect gaan!
2. Uw OV-chipkaart kan niet tegen scherpe voorwerpen, hierdoor kan uw OV-chipkaart defect gaan!
3. Door uw OV-chipkaart los in uw achterzak te stoppen, zelfs in een dikke portemonnee kan uw OV-chipkaart defect gaan.

si
door silven - Jul 24, 2013 om 13:15
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ik wilde gisteren met totaal 4 personen naar Amsterdam gaan met 4 anonieme ov-chipkaarten, waarvan er 2 reeds 2 jaar ongebruikt op een veilige plek liggen en 1 (wel gebruikt) in harde plastic hoes. Hoe veilig wil je het hebben? Toch niet veilig genoeg blijkbaar, want toen ik de 2 ongebruikte kaarten in een supermarkt wilde opladen, kreeg ik het bericht dat de kaarten waren verlopen, terwijl op beide kaarten toch echt een einddatum van 12 november 2014 staat (dat is ruim over een jaar). Deze waren dus al direct niet bruikbaar zonder dat ze ooit gebruikt zijn. Op de 2 andere passen stond nog voldoende saldo, maar 1 van deze 2 bleek bij het controleren in de oplader ook verlopen te zijn. Hierop stond overigens een einddatum van 1 september 2015 (dat is pas over 2 jaar !!). Dat betekent dus dat van de 4 passen die ik heb liggen en altijd zorgvuldig heb bewaard, er nu al 3 niet meer bruikbaar zijn (allemaal verlopen), terwijl de einddatum pas over 1 of 2 jaar verloopt. Toen ik belde met de OV-chipkaart-klantenservice, werd mij medegedeeld dat ik alleen het saldo van deze kaarten terug zou krijgen, maar dat ik de aanschafbedragen van 3 maal 7 euro 50 kwijt ben. Dit is volgens de klantenservice gewoon pech en stom toeval. Alleen als ik de kassabon van deze 3 of 4 jaar oude passen nog kon tonen, zou ik kunnen proberen om het bij de winkelier (!!) nog terug te krijgen.
Toen ik de klantenservice vervolgens vroeg wat er gebeurt als ik morgen nieuwe passen koop en deze over een maand ook automatisch op "Verlopen" staan was men heel simpel en duidelijk: "Dan heb je pech gehad, kan gebeuren en geld kwijt". Dat is lekker snel verdienen voor de ov-baronnen !!

Men doet het voorkomen alsof het de fout van jezelf is, maar van deze 3 passen kan ik 100% zeker stellen dat deze niet beschadigd zijn door wat dan ook. Het is de arrogantie ten top !

Wij hebben gisteren alvast een voorschot genomen op dit verlies en ons keurig door een familielid met de auto naar plaats van bestemming laten brengen en halen, en dat is mij zo goed bevallen dat ik dat zoveel mogelijk ga herhalen. Die 22,50 is daarmee bijna terugverdiend, en ga ik hoe dan ook in veelvoud terugverdienen op de OV-baronnen. Kan gebeuren, pech gehad, it's all in the game zou ik zeggen.

aurora1
door aurora1 - Jul 24, 2013 om 13:21
15645 Antwoorden / 6 Vragen

En dat familielid je vervoerskosten laten betalen?

si
door silven - Jul 24, 2013 om 13:34
3 Antwoorden / 0 Vragen

Die 4 euro benzine hebben we uiteraard lachend terugbetaald.

aurora1
door aurora1 - Jul 24, 2013 om 14:40
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat krenterig voor ook nog de inspanningen e.d.

ltmvz
door ltmvz - Jul 25, 2013 om 08:41
949 Antwoorden / 18 Vragen

@aurora1:

U weet toch niet hoe de relaties binnen de familie "silven" liggen?

Oordeelt niet opdat gij niet geoordeeld worde.

si
door silven - Jul 25, 2013 om 23:01
3 Antwoorden / 0 Vragen

Laten we vooral niet afdwalen van het hoofdonderwerp.
Met die familie-relaties zit het wel goed. Maar met de klantgerichtheid van OV-chipkaart helaas niet. Het beleid van OV-chipkaart voor zogenaamd verlopen passen blijkt na enig speurwerk toch wel een groot structureel probleem te zijn.

ltmvz
door ltmvz - Jul 26, 2013 om 17:13
949 Antwoorden / 18 Vragen

Niet alleen het beleid van 'OV-chipkaart' voor zogenaamd verlopen passen is een groot structureel probleem. De hele OV-chipkaart is een en al ellende voor wie geen andere keuze heeft.