ee
door eefjelisa Mar 8, 2012 om 01:44
Auto & vervoer

Verzekering scooter

Hallo,

Een vraagje, ik heb een boete gekregen van het RDW voor het onverzekerd rijden op mijn scooter. Toen ik de aankondiging kreeg heb ik direct mijn verzekeringsmaatschappij gebeld. Zij zeiden me dat ik 1 betaling had gemist , ze daar een herinnering voor hebben gestuurd en daarna de verzekering stop hebben gezet. De maanden ervoor en erna heb ik alles netjes betaald. Die herinnering heb ik niet gezien/gekregen. Ze hebben zonder mij dit te laten weten mijn verzekering voor ongeveer een maand stop gezet. Bij navraag hebben ze wel een mail gestuurd aan mijn tussenpersoon dat dit ging gebeuren.
Mijn tussenpersoon heeft hier verder niets mee gedaan en wil ook geen verantwoordelijkheid nemen aangezien zij zeggen dat ik al een brief , die herinnering , zou hebben gehad. Toeval wil dat net in die periode het RDW controleerde en ik nu met een boete van 316,- zit.
Mag een verzekeraar een verzekering zomaar stopzetten???
Na het niet betalen van 1 maand premie?

Ik hoor het graag ,

Eefje

5561 28 Rapporteer

he
door henkhh - Mar 8, 2012 om 12:43
174 Antwoorden / 0 Vragen

Op het moment dat je achterstand hebt met het betalen van de premie wordt de dekking opgeschort dwz dat je op dat moment NIET verzekerd bent. Je hebt het in je verhaal alleen over de herinnering maar niet over het eerste verzoek voor betaling van de premie. Je hebt natuurlijk zelf ook een verantwoordelijkheid tav het voldoen van de premie. Wanneer er sprake is van wanbetaling dan mag de verzekeraar de verzekering beeindigen dat staat ongetwijfeld beschreven in je polisvoorwaarden. Het acteren van de tussenpersoon, ik neem aan dat hij ook een kopie van de herinnering heeft gehad, vind ik laakbaar maar ik denk dat je daar juridisch niet veel mee kunt. Dergelijke kwesties kun je voorkomen door de premie bij de volgende verzekering middels automatische incasso te laten lopen dan hoef je er verder zelf niet op te letten indien je voldoende saldo op je rekening hebt.

vr1944
door vr1944 - Mar 8, 2012 om 12:52
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Ja dat zal wel in de voorwaarden vermeld staan.Persoonlijk betaal ik rond de 30 euro per jaar voor mijn WA scooterverzekering.Automatisch betalen is de beste oplossing.Je bent zelf verantwoordelijk voor tijdig betalen.Gelukkig voor je heb je schadevrij gereden in de onverzekerde periode.Misschien wil je verzekering meewerken met een verklaring dat ze je onterecht afgemeld hebben,zodat je in beroep kunt gaan.

vr1944
door vr1944 - Mar 8, 2012 om 12:55
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Sorry ik ben een trage typer jouw bijdrage stond er niet op de site.

=henkhh schreef op donderdag 8 mrt 2012, 12:43: Op het moment dat je achterstand hebt met het betalen van de premie wordt de dekking opgeschort dwz dat je op dat moment NIET verzekerd bent. Je hebt het in je verhaal alleen over de herinnering maar niet over het eerste verzoek voor betaling van de premie. Je hebt natuurlijk zelf ook een verantwoordelijkheid tav het voldoen van de premie. Wanneer er sprake is van wanbetaling dan mag de verzekeraar de verzekering beeindigen dat staat ongetwijfeld beschreven in je polisvoorwaarden. Het acteren van de tussenpersoon, ik neem aan dat hij ook een kopie van de herinnering heeft gehad, vind ik laakbaar maar ik denk dat je daar juridisch niet veel mee kunt. Dergelijke kwesties kun je voorkomen door de premie bij de volgende verzekering middels automatische incasso te laten lopen dan hoef je er verder zelf niet op te letten indien je voldoende saldo op je rekening hebt.

ee
door eefjelisa - Mar 9, 2012 om 04:02
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reactie.
Ja ik weet dat het mijn eigen verantwoordelijkhied is om bij te houden of ik de premie heb betaald. Ergens is er in mijn administratie iets fout gegaan, helaas.
Een eerste verzoek van betaling heb ik naar mijn weten niet gehad. Anders had ik uiteraard betaald. Vreemd vind ik , omdat ik een automatische incasso heb , dat ze de periode erna wel hebben afgeschreven maar toch op dat moment de verzekering stop hebben gezet. Maar goed er valt weinig aan te doen. Boete heb ik overigens wel direct betaald. Maar ik ga nog wel proberen of ik op mijn tussenpersoon iets kan verhalen. Zij hebben inmiddels een mail gekregen met waarschuwing dat de verzekering bij niet betalen stop zou worden gezet.
Het minste , vind ik zelf dan, wat je kan verwachten van hen is dat zij dat even melden ipv iemand onverzekerd rond laten rijden. Zoals al gezegd heb ik gelukkig geen schade gemaakt in de 26 dagen.
De verzekering wil overigens niet meewerken aan die verklaring , zij zeggen dat dit fraude is.

vr1944
door vr1944 - Mar 9, 2012 om 09:24
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Als ik dit zo lees bezwaar zou ik maken tegen de boete.Als je kunt aantonen dat je premie betaald hebt maak je een goede kans dat ze de boete intrekken Ik neem aan dat je voldoende saldo op je rekening had op het moment van afboeken.Welke fraude de verzekering pleegt is me niet duidelijk,want ze hebben je geen herinnering voor achterstand betaling of gewaarschuwd dat de verzekering geschorst was.Bovendien hebben ze wel degelijk een fout gemaakt als je voldoende saldo had..

he
door henkhh - Mar 9, 2012 om 10:33
174 Antwoorden / 0 Vragen

vr1944, het is niet helemaal correct wat je hier zegt. Je hebt ten opzichte van de verzekering een brengplicht. Ook is niet aangetoond dat de fout bij de verzekeraar ligt voor hetzelfde geld was er onvoldoende saldo of ligt de fout bij de bank.
Eefjelisa zegt zelf al: Ergens is er in mijn administratie iets fout gegaan, helaas.
Lijkt mij dan niet correct om dan de schuld bij anderen te leggen. Dat er op het punt van communicatie de verzekeraar en tussenpersoon steken hebben laten vallen is wel duidelijk maar daar kun je je helaas niet achter verschuilen denk ik.

vr1944
door vr1944 - Mar 9, 2012 om 11:24
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Ik ging er dus vanuit dat er voldoende saldo op moment van afboeking was.Verzekeraar is niet schuldloos.TS is niet bij de tussenpersoon verzekerd.Ze hadden de betalingsherinnering en/of de schorsing naar TS moeten sturen .Inplaats van een herinnering sturen hadden ook nog een poging kunnen doen om het bedrag af te boeken van TS zijn rekening.Waarom zou TS geen bezwaar tegen de boete kunnen maken?Niet geschoten is altijd mis.

=henkhh schreef op vrijdag 9 mrt 2012, 10:33: vr1944, het is niet helemaal correct wat je hier zegt. Je hebt ten opzichte van de verzekering een brengplicht. Ook is niet aangetoond dat de fout bij de verzekeraar ligt voor hetzelfde geld was er onvoldoende saldo of ligt de fout bij de bank.
Eefjelisa zegt zelf al: Ergens is er in mijn administratie iets fout gegaan, helaas.
Lijkt mij dan niet correct om dan de schuld bij anderen te leggen. Dat er op het punt van communicatie de verzekeraar en tussenpersoon steken hebben laten vallen is wel duidelijk maar daar kun je je helaas niet achter verschuilen denk ik.

wimmi20
door wimmi20 - Mar 9, 2012 om 13:38
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Ik vind het maar een raar verhaal.
TS betaalde toch met automatische incasso ?
Beste TS, stond je soms zo super rood dat de premie niet werd afgeschreven ?
Het verhaal wordt nog gekker : de maand nadat de verzekering werd be-eindigd
schreef de verzekeringsmaatschappij weer premie af.
Waarom werd in de maand dat je niet verzekerd was de premie niet automatisch afgeschreven ???

emcede
door emcede - Mar 9, 2012 om 13:50
960 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op vrijdag 9 mrt 2012, 13:38]Ik vind het maar een raar verhaal.
Dat is het ook. Een verzekeraar mag de dekking niet stopzetten zonder de verzekerde daar duidelijk op te wijzen. Een herinnering voor de premiebetaling is daarvoor niet zomaar voldoende. Er is vast meer aan de hand.

vladja
door vladja - Mar 9, 2012 om 14:09
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=emcede schreef op vrijdag 9 mrt 2012, 13:50][quote=wimmi20 schreef op vrijdag 9 mrt 2012, 13:38]Ik vind het maar een raar verhaal.
Dat is het ook. Een verzekeraar mag de dekking niet stopzetten zonder de verzekerde daar duidelijk op te wijzen. Een herinnering voor de premiebetaling is daarvoor niet zomaar voldoende. Er is vast meer aan de hand.

In de herinnering (1e aanmaning) wordt altijd al vermeld, dat bij niet tijdig betalen de dekking wordt opgeschort en dat dit doorgegeven wordt aan de RDW. Daar is geen aparte brief voor nodig.

Vladja

killroy
door killroy - Mar 9, 2012 om 15:30
87 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo Eefjelisa, wat is dit voor een domme vraag, of een dom gebeuren, als je toch voor een automatische incasso opdracht gegeven hebt aan jou verz: dan is het toch ook meer dan logisch dat deze verzekering deze verzekerings premie elke maand van je bank-saldo afhoud, ik neem aan dat je dit toch kunt bewijzen door het te tonen op de juiste plaats dat er elke maand premie in is gehouden voor je verzekering, maar toevallig voor deze ene maand dus niet? Als je dan hierdoor beboet bent geworden stuur dan bewijzen van dit gebeuren naar de daarvoor verantwoordelijke instanties ( ik bedoel het contenu maandelijks afhouden van je verzekerings premie door je verzekerings maatschappij.) en wacht dan maar af wat er gaat gebeuren. Wie is er nou zo dom om in zulk geval als je ons wil doen geloven al direct klaar staat om de boete te betalen. Ze lachen zich allemaal kapot als mensen zo reageren zoals jij, kunnen ze zich nog wat meer hun zakken vullen, hoe naiëf ben je wel niet? Maar ik denk dat Wimmi 20 wel gelijk zal hebben, je zult wel super in het rood gestaan hebben, anders vind ik dit verhaal onmogelijk en vind ik het grote onzin, als je eerlijk bent geef je hier antwoord op, het is NL: geen schande om super hoog in het rood te staan bij je bank, zeker in deze tijden niet, maar als je goed met je geld om gaat hoeft dit ook niet te gebeuren, maar dit maakt ieder voor zich uit en de bank natuurlijk. Maar is het wel zo gegaan dan had je van te voren even een belletje kunnen geven naar je tussen persoon dan had die het toch wel even voor je geregeld? Maar om € 30.00 als jaarpremie per maand te betalen dan moet het toch wel heel erg met je gesteld zijn. Dit betaal je toch in een of twee maal, dan ben je er toch vanaf? Maar zoals je het nu geregeld hebt, daar had je heel wat jaartjes voor verzekerd voor kunnen zijn. Ik kan nog maar een ding concluderen, als je het zelf schuld bent doordat je bankrek: niet met geld gedekt was, eigen schuld, dikke bult. Gr: Kilroy

mahadma
door mahadma - Mar 9, 2012 om 15:47
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Welk maandbedrag wordt er afgeschreven?

killroy
door killroy - Mar 9, 2012 om 15:47
87 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo Eefjelisa, ik schreef hier wel of je het moeilijk had om € 30.00 ineens of in twee maal te betalen, moeilijk voor je was? maar je geeft zelf niet aan dat het € 30.00 is, daar ging ik van uit omdat vr 1944 dit aangaf over zijn verz: Zodoende ging ik ervan uit dat dit zo voor eenieder hetzelfde bedrag zou zijn, zou zomaar kunnen, de een iets meer de ander iets minder, maar de vraagstelling in mijn vorig schrijven blijft toch staan!!!! Mgr: Killroy.

mahadma
door mahadma - Mar 9, 2012 om 15:51
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Als ik van mijn bromfietsverzekering uitga kom ik WA op € 80 per jaar = € 6,70 per maand. Dus dat is nu niet echt een bedrag waar je failliet aan gaat. De vraag is dan ook terecht of er die maand voldoen dekking dan wel elastiek in het krediet was.

vr1944
door vr1944 - Mar 9, 2012 om 16:03
1210 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=killroy schreef op vrijdag 9 mrt 2012, 15:47]Hallo Eefjelisa, ik schreef hier wel of je het moeilijk had om € 30.00 ineens of in twee maal te betalen, moeilijk voor je was? maar je geeft zelf niet aan dat het € 30.00 is, daar ging ik van uit omdat vr 1944 dit aangaf over zijn verz: Zodoende ging ik ervan uit dat dit zo voor eenieder hetzelfde bedrag zou zijn, zou zomaar kunnen, de een iets meer de ander iets minder, maar de vraagstelling in mijn vorig schrijven blijft toch staan!!!! Mgr: Killroy.[quote=mahadma schreef op vrijdag 9 mrt 2012, 15:51]Als ik van mijn bromfietsverzekering uitga kom ik WA op € 80 per jaar = € 6,70 per maand. Dus dat is nu niet echt een bedrag waar je failliet aan gaat. De vraag is dan ook terecht of er die maand voldoen dekking dan wel elastiek in het krediet was.Mogelijk is TS All Risk verzekerd ,dat kost ca 300 euro

wimmi20
door wimmi20 - Mar 9, 2012 om 16:29
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Vergis je niet :
een scooterverzekering van een duur merk bromfiets kan zomaar rond de duizend euro gaan als je geen korting hebt.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++============

=vr1944 schreef op vrijdag 9 mrt 2012, 16:03:
=killroy schreef op vrijdag 9 mrt 2012, 15:47: Hallo Eefjelisa, ik schreef hier wel of je het moeilijk had om € 30.00 ineens of in twee maal te betalen, moeilijk voor je was? maar je geeft zelf niet aan dat het € 30.00 is, daar ging ik van uit omdat vr 1944 dit aangaf over zijn verz: Zodoende ging ik ervan uit dat dit zo voor eenieder hetzelfde bedrag zou zijn, zou zomaar kunnen, de een iets meer de ander iets minder, maar de vraagstelling in mijn vorig schrijven blijft toch staan!!!! Mgr: Killroy.[/quote
=mahadma schreef op vrijdag 9 mrt 2012, 15:51: Als ik van mijn bromfietsverzekering uitga kom ik WA op € 80 per jaar = € 6,70 per maand. Dus dat is nu niet echt een bedrag waar je failliet aan gaat. De vraag is dan ook terecht of er die maand voldoen dekking dan wel elastiek in het krediet was.
Mogelijk is TS All Risk verzekerd ,dat kost ca 300 euro

vr1944
door vr1944 - Mar 9, 2012 om 17:05
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Orion Direct
de premie per jaar is: € 570,-
de premie per maand is: € 52,-
U heeft gekozen voor:
soort voertuig: Automaat 45 km/h
welke dekking: All Risks
cat waarde 2500 euro

wimmi20
door wimmi20 - Mar 9, 2012 om 17:48
2154 Antwoorden / 7 Vragen

VR1944

doe die berekening nog eens over :
Vespa LX50 met accecoires, nieuwprijs : 3500 euro.
En een postcode in een grote stad, zonder no claim korting.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++======

=vr1944 schreef op vrijdag 9 mrt 2012, 17:05: Orion Direct
de premie per jaar is: € 570,-
de premie per maand is: € 52,-
U heeft gekozen voor:
soort voertuig: Automaat 45 km/h
welke dekking: All Risks
cat waarde 2500 euro

mahadma
door mahadma - Mar 9, 2012 om 17:52
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Een antwoord van TS zou veel duidelijk maken. Je krijgt bijna het idee dat TS geen interesse heeft in een antwoord.

vr1944
door vr1944 - Mar 9, 2012 om 18:52
1210 Antwoorden / 5 Vragen

de premie per jaar is: € 819,-
de premie per maand is: € 74,-
U heeft gekozen voor:
soort voertuig: Automaat 45 km/h
welke dekking: All Risks

aanvullende dekking: Gee

=wimmi20 schreef op vrijdag 9 mrt 2012, 17:48: VR1944

doe die berekening nog eens over :
Vespa LX50 met accecoires, nieuwprijs : 3500 euro.
En een postcode in een grote stad, zonder no claim korting.
]

hi
door hipppo - Mar 9, 2012 om 21:19
303 Antwoorden / 2 Vragen

De verzekeringsmij. heeft de tussenpersoon een bericht gestuurd dat er niet betaald, c.q. automatisch afgeschreven was. Gelet op het feit dat niet die tussenpersoon maar de verzekerde degene is die een boete moet betalen zit m.i. de verzekeringsmij. hier fout door dit bericht niet aan verzekerde te sturen.

ro
door roosje.ehv - Mar 10, 2012 om 00:29
12 Antwoorden / 2 Vragen

ik heb hetzelfde meegemaakt maar dan voor een autoverzekering. Ben in korte tijd 2x verhuist. 1e keer is het verhuisbericht wel aangekomen bij verzekeringsmaatschappij, 2e keer blijkbaar niet. Ik heb dus de acceptgiro nooit ontvangen en ook de aanmaning niet. Kreeg een brief van het RDW dat ik onverzekerd rond reed. Boete 380 euro + 6,00 adm.kosten. Ik moest uiteindelijk toch met terugwerkende kracht mijn premie betalen en de verzekering wilde ook niet doorgeven aan RDW dat het een fout was. Dit is fraude zeggen zij omdat ik mijn verplichtingen niet was nagekomen en dus niet verzekerd was. Als er in die tijd wat gebeurt was waren zij toch verplicht geweest de schade aan derden te betalen. In mijn ogen ben ik dus WEL verzekerd dan. Ik had het terecht gevonden als de verzekeringsmaatschappij mij een boete had opgelegd omdat ik mijn premie te laat had betaald, maar helaas er was geen mogelijkheid om onder de boete uit te komen en heb de premie alsnog moeten betalen. Inmiddels ben ik overgestapt naar een andere verzekering en betaal voortaan automatisch. Dit gaat mij niet meer gebeuren. Ik ben er overigens 100% zeker van dat ik WEL een adreswijziging heb gestuurd. Heb hiervoor dezelfde lijst gebruikt als bij de 1e verhuizing en die was wel aangekomen. Vreemde zaak, maar het is niet anders.

ro
door roosje.ehv - Mar 10, 2012 om 00:31
12 Antwoorden / 2 Vragen

Voor alle duidelijkheid, in mijn geval heeft de verzekeringsmaatschappij aan het RDW doorgegeven dat ik niet verzekerd was. Heeft niets met een controle van het RDW te maken.

killroy
door killroy - Mar 10, 2012 om 08:40
87 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo, Roosje.ehv. het is toch logisch dat uw verzekering doorgeeft aan de RDW. dat u onverzekerd rondrijd, dit zijn ze zelfs verplicht, en dat u de maand met terugwerkende kracht na moet betalen is toch vanzelfsprekend?, U hebt toch een verzekerings-contract met deze maatschappij? Nou dan lopen ook uw verplichtingen gewoon door, alleen met die verstanden, zolang als uw premie niet betaal is of word, is alle schade die u dan eventueel veroorzaakt niet verzekerd, dus bent u op dat moment ook niet verzekerd. In uw zaak kan ik begrijpen dat het ergelijk is dat uw verhuis berichten niet aangekomen zijn bij uw maatschappij om een of andere reden, waarschijnlijk omdat er zoveel Postbezorg bedrijven zijn op dit moment, want dit gebeurde niet vlug bij onze goede oude PPT: Maar dit alles had u kunnen voorkomen als u uw verzekeringsmaatschappij een machtiging had gegeven om maandelijks uw premie van uw bankrekening te mogen innen, en dit kun je dan uit voorzorg elke maand even controleren of het allemaal wel goed zit, nou en dat is het, nooit geen centje pijn. Nu hebt u dit gedaan begrijp ik, maar dit noemd men DE PUT DEMPEN ALS HET TE LAAT IS, Ik kan iedereen aanraden om op deze wijze verzekerings premies te betalen, ( voor motorvoertuigen ) kom je ook nooit voor zulke rot verrassingen te staan? Mvgr: Killroy.

vedion
door vedion - Mar 10, 2012 om 11:12
54 Antwoorden / 3 Vragen

gewoon je eigen zaakjes regelen en niet via een tussenpersoon
ga gewoon naar een andere verzekeraar en doe dat onder eigen beheer
ik betaal rond de 45 euro per jaar voor mijn scooter bij london verzekeringen en betaal gewoon de rekening elk jaar in 1 keer , niks geen gezeur
ik ga die 45 euro toch niet splitsen in 12 keer kom op zeg
laat het zitten zoals het is en beschouw het als een boete , je hebt inmiddels betaald
anders word het een welles nietes spelletje met een verzekerings maatschappij
vaak verlies je daarvan[zie hun voorwaarden]
mijn mening : ga gewoon naar een ander verzekerings maatschappij er zijn er zat en niet via een tussenpersoon.

maanaap
door maanaap - Mar 10, 2012 om 12:05
45 Antwoorden / 1 Vragen

Je kunt ook op de site van het RDW zien of je voertuig verzekerd is.

Bij de rubriek voertuig gegevens het kenteken intoetsen en je ziet gelijk of je wa verzekerd bent.

Groetjes en een fijn wekend.

vr1944
door vr1944 - Mar 10, 2012 om 12:29
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Toeval wil dat net in die periode het RDW controleerde en ik nu met een boete van 316,- zit.

=maanaap schreef op zaterdag 10 mrt 2012, 12:05: Je kunt ook op de site van het RDW zien of je voertuig verzekerd is.

Bij de rubriek voertuig gegevens het kenteken intoetsen en je ziet gelijk of je wa verzekerd bent.

Groetjes en een fijn wekend.

hi
door hipppo - Mar 10, 2012 om 14:26
303 Antwoorden / 2 Vragen

Het beste is, zoals vedion al opmerkte, je eigen zaakjes te regelen en niet via een tussenpersoon.
Maar ook dat garandeert niet dat het nooit mis gaat. Enkele jaren geleden werd ik, op weg naar huis, achtervolgd door een politiewagen. Het was noodweer dus ik zag niet dat men mij tot stoppen wilde manen. Thuisgekomen werd mij te verstaan gegeven dat ik onverzekerd rondreed. Niet dus, ik kon mijn groene kaart tonen! Wat bleek, Ohra had verzuimd mij aan te melden. Men had daar trouwens een reeks fouten gemaakt m.b.t. mijn verzekering, van een dusdanig kaliber dat ik tussentijds ben overgestapt naar een ander, met goedvinden van Ohra. Helaas, je kan niet alles zelf doen, soms heb je daar een ander(e) (instantie) voor nodig.