he
door heenni Feb 17, 2012 om 17:16
Auto & vervoer

Via adres naar kenteken?

Een paar weken geleden stond ik voor het rode stoplicht met mijn 13 jaar oude auto toen ik vanachter aangereden werd.
Gelukkig niet hard. Een vrouw die een paar straten van mij vandaan woont stapte uit en zei: sorry, ik zat te slapen. Zullen we het vanavond even regelen na het werk? Ze vroeg mijn adres en inderdaad stond ze om 6 uur op mjn stoep.
Ze wilde het buiten de verzekering omregelen want haar all riskpremie was al erg omhooggegaan na een eerdere schade.. Ik stemde toe. O, zei ze, mijn buurman wil er wel naar kijken en eventueel repareren. Hier werkt hij. En ze gaf me de naam van het garage bedrijf waar de buurman werkt.

Ik had echter geen zin in de bevriende buurman en ben naar een schade bedrijf gegaan om de preciese schade vast te laten stellen. 430 euro.
Toen ik de volgende dag naar haar toe ging, werd ze erg boos dat ik niet bij de buurman was geweest en ze wees me de deur. Ik ben je tegemoetgekomen , door buiten de verzekering om te gaan , maar ik wil naar mijn eigen garage waar ik al jaren kom.

Twee weken verder, op mijn telefoontjes reageert ze niet, ze laat me voor de deur staan, ook als zij of haar man thuis is. Ik heb haar per brief medegedeeld dat ik het nu aan mijn verzekering door ga geven als ze de schade niet vergoed.
Na ontvangst van de brief belde haar man:
Ik was onredelij, zij wilden de schade vergoeden, Wat maakt het uit wie de auto repareert Het is toch maar een oude auto.

IK heb alles doorgegeven aan de verzekering, echter ik weet alleen haar naam en adres. Ze reed in een zwarte auto, maar helaas weet ik het merk en het nummerbord niet. Er staan zoveel zwarte auto,s bij haar in de straat

Mijn vraag is: kan de verzekering hier wat mee. Van nummerbord naar adres is op te zoeken voor hen. Maar kunnen zij van adres naar nummerbord zoeken?

Ik ben veel te goed van vertrouwen geweest en erg naief, dat heb ik wel geleerd hiermee.

6435 17 Rapporteer

mabureau
door mabureau - Feb 17, 2012 om 17:37
102 Antwoorden / 12 Vragen

Als zij de schade erkent, dan kan je haar rechtstreeks aanspreken. Het is dan haar keus of ze dit bij haar verzekering meldt of zelf betaalt.
Als je echter haar verzekering rechtstreeks aan wilt spreken, dan zal het moeilijker worden, als je geen gegevens hebt en er geen getuigen zijn.

Je zegt echter dat je het bij je eigen verzekering hebt gemeld, maar was je nog all risk verzekerd of heb je een verhaalsbijstand verzekering ? Anders doet jou verzekering zo ie zo al niets.

Heb je die wel, dan zullen ze haar persoonlijk benaderen en aansprakelijk stellen, maar dan kom je toch voor de bewijslast te staan als ze het bij nader inzien gaan ontkennen.

Ik zou haar even schriftelijk, per aangetekende post aansprakelijk stellen en zeggen dat je het zonder omgaand bericht uit handen zal geven.

mahadma
door mahadma - Feb 17, 2012 om 17:38
11568 Antwoorden / 51 Vragen

Gelet op "Ze reed in een zwarte auto, maar helaas weet ik het merk en het nummerbord niet." is de auto zeer waarschijnlijk niet te achterhalen. Je weet wel haar adres, dus vul het schadeformulier ins en stuur het naar de verzekering.

marjon1
door marjon1 - Feb 17, 2012 om 17:40
284 Antwoorden / 3 Vragen

Wat zegt uw verzekering hier zelf van, lijkt me toch de eerste aangewezen partij om aan te vragen of zij hier genoeg aan hebben en of ze dit na kunnen kijken. Als die zeggen dat ze hier niet genoeg aan hebben neem ik aan dat dat zo is.
Heeft u al gekeken of er een auto staat met voorschade bij haar in de buurt?
Misschien heeft ze zelf haar auto nog niet gerepareerd en kunt u het nog zien en is het misschien een optie er een foto van te maken.

he
door heenni - Feb 17, 2012 om 17:43
20 Antwoorden / 5 Vragen

Beste mabureau

Ik heb geen all risk, maar wel rechtsbijstand bij mijn auto verzekering.
Toevallig reed er die ochtend een kennis mee, die ik bij het metrostation zou afzetten, dus ik heb een getuige. Zij heeft ook een getuige verklaring op papier gezet die ik meegestuurd heb naar de verzekering.

ro
door ron530 - Feb 17, 2012 om 18:57
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Heeft u een verzekerings agent dan daar de kwestie voorleggen die is voor dit soort geschillen de aangewezen persoon. Die handelt de boel verder af. Het wordt echter moeilijker als u een internet verzekering heeft, die lui behandelen enkel schades en thats it. Schade verhaal is aan u. Eerlijk gezegd is 430 euro ook voor de rechtsbijstand advocaten niet iets waar ze voor in de rij staan.

emcede
door emcede - Feb 17, 2012 om 20:45
960 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=heenni schreef op vrijdag 17 feb 2012, 17:16]Mijn vraag is: kan de verzekering hier wat mee. Van nummerbord naar adres is op te zoeken voor hen. Maar kunnen zij van adres naar nummerbord zoeken?
Nee, dat is niet mogelijk.

Je bent niet verplicht van hun garage gebruik te maken. Brief sturen met aansprakelijkstelling of bij je rechtsbijstandverzekeraar in behndeling geven.

r.kemperman
door r.kemperman - Feb 22, 2012 om 18:34
423 Antwoorden / 4 Vragen

Altijd onder alle omstandigheden een schadeformulier maken.
Ook al is de schade niet of nauwelijks te zien. Vaak zijn er onderliggende delen wel beschadigd.
Ook kan iemand later altijd zeggen dat zij het niet geweest zijn. Je ziet je hebt nu niet eens een kenteken.

snah
door snah - Feb 22, 2012 om 19:34
654 Antwoorden / 61 Vragen

@ r.kemperman

Aanvulling , dus ook als je de schade buiten de verzekering om regeld !!!

Het schade formulier ter plekke invullen , dus niet achteraf . Als die dame een vals adres had gegeven dan had u helemaal niets .

Tip , zorg dat je altijd een schade formulier in je auto hebt waarvan alles wat je van te voren kan invullen al is ingevuld .

Hans

snah
door snah - Feb 22, 2012 om 19:38
654 Antwoorden / 61 Vragen

Misschien kan het RDW jouw helpen om via naam en adres het kenteken te achterhalen .
Weet niet of zij dat doorgeven aan een particulier .

r.kemperman
door r.kemperman - Feb 22, 2012 om 19:45
423 Antwoorden / 4 Vragen

RDW geeft geen gegevens door van adres naar kenteken.
Van kenteken naar eigenaar kan wel, daar zijn kosten aan verbonden en de kentekenhouder moet toestemming geven

snah
door snah - Feb 22, 2012 om 19:50
654 Antwoorden / 61 Vragen

Dacht ik al , maar de verzekeringmaatschappij kan dat wel .

r.kemperman
door r.kemperman - Feb 22, 2012 om 20:00
423 Antwoorden / 4 Vragen

En waarom zou de verzekering dat doen?
Stel ik heb een hekel aan jou en ik weet alleen je naam en adres. (bijvoorbeeld na een mislukte transactie bij Marktplaats)
Ik vraag aan de verzekering om jouw voertuiggegevens en vervolgens dien ik een schadeclaim in.
Zou een mooie boel worden.

snah
door snah - Feb 22, 2012 om 20:06
654 Antwoorden / 61 Vragen

Als de verzekering de schade in behandeling heeft en deze gaat claimen bij de verzekering van de tegenpartij

r.kemperman
door r.kemperman - Feb 22, 2012 om 20:11
423 Antwoorden / 4 Vragen

Oh en als de bewoner meerdere auto's heeft?
Ik geef je op die manier geen schijn van kans zonder dat de schuldige het zelf bewijst door middel van een brief.

he
door heenni - Feb 22, 2012 om 23:23
20 Antwoorden / 5 Vragen

Allereerst iedereen bedankt voor alle reacties.

Nog even ter informatie, ik had een kennis bij me tijdens de aanrijding, Zij heeft een getuigenverklaring gestuurd naar mijn verzekering.. Helaas weet zij ook niet wat voor een auto het was., alleen dat het een zwarte auto was.

Ik heb de politie gebeld en twee kentekens van zwarte auto,s in haar straat doorgegeven en gevraagd of zij konden zien of er een bij het adres van de buurvrouw hoorde, maar die informatie mochten zij me niet geven..

Morgen ben ik vrij en ga ik de verzekering maar eens bellen om te vragen wat mijn kansen zijn. Nogmaals± dit overkomt me geen tweede keer.

he
door heenni - Mar 2, 2012 om 14:03
20 Antwoorden / 5 Vragen

Vandaag bericht gekregen van de rechtsbijstand. De kentekens van de zwarte auto,s klopten geen van beiden helaas.
Maar ze hebben de bestuurster op persoonlijke titel aansprakelijk gesteld voor de door haar veroorzaakte schade met aan haar de keuze: mij de schade zelf te vergoeden of haar verzekeringsgegevens door te geven aan de rechtsbijstand.

marjon1
door marjon1 - Mar 2, 2012 om 15:22
284 Antwoorden / 3 Vragen

Gelukkig, ben blij voor je, komt het toch nog goed.
Groet,
Marjon