zeilvrouw
door zeilvrouw Sep 23, 2008 om 21:35
Auto & vervoer

Wel of geen beurt bij APK?

Beste Kassa-wijzen,

Mijn Opel Corsa van 7 jaar oud moet APK gekeurd worden en nu twijfel ik of hij tegelijk echt een (kleine) beurt moet hebben. Ik heb sinds de vorige APK slechts 8000 km gereden. Ik vraag 't liever niet aan de garage want dan weet ik 't antwoord al :), maar als 't nodig is wil ik 't ook niet nalaten ondanks de kosten.

1679 9 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 23, 2008 om 21:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo zeilvrouw

Toeval: zelf ook bij de hand. Dit jaar ook maar een paar duizend gedraaid, ook wij slaan dit jaar een keer de 'beurt' over.

Dussuh, kan best naar mijn idee.

ve
door verwijderd - Sep 23, 2008 om 21:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Welke olie...?

Als je Olie langer dan 1 jaar laat zitten komen er zuren in die schade kunnen veroorzaken..
Soms gaat olie bij zwaar gebruik langer mee...

Dus olie verversen zou ik wel doen na een jaartje..

vol synthetische zou langer mee moeten gaan, maar die is zoveel duurder....

ve
door verwijderd - Sep 23, 2008 om 22:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag zeilvrouw,

In principe kun je het beste nu een kleine onderhoudsbeurt laten uitvoeren aan de wagen waarmee je zo weinig rijdt. Om de 2 jaar is met deze kilometrage een echte grote beurt wel nodig.

Met vriendelijke groet, Read3.

ve
door verwijderd - Sep 23, 2008 om 22:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is de vraag niet! Misschien moet je eens inhoudelijk reageren? Maar dat is voor een Rus nog steeds erg moeilijk.....

ve
door verwijderd - Sep 23, 2008 om 22:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je moet het zo zien dat de auto bij de vorige beurt weer oké was, maar dat wil niet zeggen dat hij het nu ook is, want als voorbeeld waren misschien toen de remmen nog goed, maar kunnen nu wel op de grens zitten.
Het is een overweging die je zelf maakt.
Ik laat ook niet iedere keer een beurt bij de APK doen, maar misschien zou dat wel moeten, al loopt het hier altijd nog prima.
De termen kleine en grote beurt bestaan bij mij niet, want ik maak een lijstje waar ze naar moeten kijken en meer niet, want ik wil niet betalen voor onzinnige dingen die vaak wel veel tijd en geld kosten.

ve
door verwijderd - Sep 23, 2008 om 22:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Zeilvrouw

bij zo weinig kilometers per jaar zou ik met de garage houder in overleg gaan en vragen naar een aangepaste kleine beurt ,en alleen laten vervangen (vernieuwen ) wat noodzakelijk is

tijdens de APK worden er al veel technische punten gecontroleerd

dus blijft er niet veel meer te doen

vraag wel vooraf naar de kosten

wens je veel succes

groet de sleutelaar

ve
door verwijderd - Sep 23, 2008 om 23:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Doe 's rustig man, dit is nou juist wel een inhoudelijke reactie. Onderhoudsbeurt (o.a. olie verversen) 1x per jaar is echt wel aan te raden.

ve
door verwijderd - Sep 24, 2008 om 19:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag zeilvrouw,

U rijdt weinig kilometers per jaar. Op zich niets mis mee. Als u de auto meestal laat staan en vaak de fiets neemt en de auto alleen voor langere ritten met slecht weer neemt is dat zelfs prima, ook voor u.
Alleen korte ritten is niet zo best voor een auto. De motor moet toch minimaal een tijdje, zeg een kwartier, op bedrijfstemperatuur kunnen draaien. Ook om de accu op peil te houden, vooral als u altijd met dimlicht rijdt.
De rest van de auto, op de accu na zal niet echt van kleine ritten lijden.
Maar, ook al rijdt u weinig kilometers per jaar, als u op het moment dat u de auto wilt gebruiken, absoluut geen alternatief hebt en de Corsa ook echt MOET rijden, dan zou ikdeze, als ik u was, bij Opel een wintercheck laten doen, gecombineerd met APK.

U krijgt dan garantie dat de auto u deze winter niet laat staan. Als het goed is, heeft u daar al eeb rief over gekregen, of deze komt nog.

Heeft u een alternatief, dan zou ik alleen APK laten doen en iemand, in de garage of een terzake deskundige kennis, even naar sludge aan de binnenzijde van de olievuldop en de peilstok laten kijken.
Sludge komt door vocht in de olie en komt meestal door veel korte ritten. Lichtbruine smurrie. Als er sludge sporen te zien zijn, dan toch de olie maar vervangen. Anders niet.

Er is een forum over het nut en onnut van olieverversen. Zelf vind ik het onnut als de auto veel kilometers per rit maakt.

Mijn vorige Opel liep vanaf nieuw 14 jaar bij mij en ruim 400000 km.
De laatste 10 jaar zonder olieverversen, alleen bijvullen met de goedkoopste (Aldi) olie.
Afgelopen dag maakte ik nog bijna 500 km. met mijn 13 jaar oude en 6 jaar geleden gekochte Opel.
Vorige week kwam hij voor de 3-e achtereenvolgende keer zonder bijkomende kosten door APK: € 29,-- bij Kwik-Fit. Zelfs geen aandachtspunten. De kostenloze vóórcontrole deed ik zelf.

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Sep 24, 2008 om 19:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt allemaal, ik zal jullie opmerkingen in de besluitvorming meenemen (maaar het blijft moeilijk).