toselien
door toselien May 11, 2010 om 12:37
Auto & vervoer

Welke electrische fiets is de beste ?

Vanweg artrose is mij aangeraden een electrische fiets te kopen, maar deze kosten nogal wat. Wie heeft goede ervaring met een bepaald merk/type fiets en wat is belangrijk om op te letten ? Reacties zie ik met veel belangstelling tegemoet.

41451 90 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 11, 2010 om 13:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

http://www.elektrischefietsen.com

Op deze site vind u een schat aan informatie let wel de duurste is niet altijd de beste En achterwiel aandrijving is in onderhoud vele malen duurder.

T

ve
door verwijderd - May 11, 2010 om 14:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

toselien

Nog niet zolang geleden heeft de ANWB hier vergelijkend onderzoek naar gedaan en (maar dit weet ik niet zeker) is er ook zo'n onderzoek voorhanden bij de Consumentenbond.

Sukses en met vriendelijke groetn ReadAC.

ve
door verwijderd - May 11, 2010 om 14:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

belangrijk is natuurlijk of die prettig zit en ook de actieradius is belangrijk.fietsenmakers hebben vaak veel voordelige inruilmodellen met garantie.
gewoon een paar bekende merken uitproberen , die ontlopen elkaar niet zoveel. er kan groot verschil zijn in de kwaliteit van de accu.

ve
door verwijderd - May 11, 2010 om 21:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Neem bij voorkeur een fiets met gesloten kettingkast en versnellingsnaaf. Geef de voorkeur aan roller brakes boven knijpremmen.
Voor de hanteerbaarheid bij het wegzetten (parkeren) van de fiets is een goede gewichtsverdeling handig.
Een fiets met de batterij achterop en de motor in het achterwiel, is al snel te zwaar om de achterzijde op te tillen en gemakkelijk opzij te kunnen verplaatsen bij het wegzetten in de schuur of elders.
Beter is het om het extra gewicht van motor en batterij meer naar voren te hebben, zodat de achterkant van de fiets niet te zwaar is.
Bepaal zelf of een vaste batterij in het frame of een uitneembare batterij de voorkeur heeft.
Helaas hebben alle fietsen een gel-zadel. Persoonlijk heb ik daar een grote hekel aan en gebruik ik altijd een leren zadel. Laat het zadel eventueel omruilen voor iets beters.
Neem een fiets die ook zonder ondersteuning nog te fietsen is.
De opgegeven afstand die de batterij moet kunnen halen is in de praktijk flink korter, dan de afstand die door de fabrikant wordt genoemd.

Belangrijk:
Zorg dat de batterij altijd op tijd wordt opgeladen, zodat deze nooit (bijna) leeg zal raken. Een moderne batterij kan niet tegen leegstand en zal daardoor defect raken. Wel kan de batterij net zo vaak opgeladen worden als je maar wil, zonder dat het de levensduur van de batterij noemenswaardig bekort.

ve
door verwijderd - May 11, 2010 om 22:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

toselien,

In de Consumentengids van mei 2010 van de Consumentenbond staat een test van deze fietsen.

Bassie

ve
door verwijderd - May 11, 2010 om 23:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi toselien
Ik ga voor de rode duimen.

Laat je niet misleiden door de ondeskundige reacties alhier.

T

ve
door verwijderd - May 12, 2010 om 12:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Halfords heeeft momenteel een goeie elobike van Union in de aanbieding voor ca 1600.-
Persoonlijk vind ik de Giant Twist met 2 accu's de beste maar die is een stuk duurder net als de elobikes van Gazelle .

ve
door verwijderd - May 12, 2010 om 12:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Wij hebben een gazelle easyglider,en zijn hier buiten gewoon tevreden over,wel wil ik je erop attenderen als je in flat of op een appartement woont,het opladen een probleem kan zijn,daarom hebben wij gekozen voor dit type omdat je daar de batterij eruit kan nemen en in je woning kan opladen.
Ook het gewicht valt wel mee,wij kunnen hem goed hanteren.
Wij bezitten deze fietsen ruim drie jaar en hebben nog geen problemen gehad van welke aard ook.
Ik wens je succes bij je keuze en veel fietsplezier.

ve
door verwijderd - May 12, 2010 om 12:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

toselien

Momenteel staat er in het nieuwste ANWB-blad een grote advertentie van een GIANT. Het is een fiets met een zeer grote actie radius. Kijk daar ook even naar.

Sukses en vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - May 12, 2010 om 13:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zelf heb ik de Union van Halford, ik ben daar zeer tevreden over!

ve
door verwijderd - May 12, 2010 om 13:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

De Rols Roys onder de E-fietsen is het Zwitserse merk flyer. Die heeft de aandrijving op de trapas en werkt veel beter dan aandrijving op voor of achter naaf. Hij is wel stukke duurder maar dan heb je ook wat. Ieder onderdeeltje is van de hoogste kwaliteit.

ve
door verwijderd - May 12, 2010 om 13:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een puch Boots plus ,dat is een fijne fiets. Hij is buitengewoon stabiel omdat de moter en de accu in het midden van het frame zit. Hij is buiten gewoon handig en gebruiks vrindelijk. Het opladen van de accu is gemakelijk je neemt hem mee in huis en daar kunt U hem opladen.
Dit is een topper we hebben er 2.

ve
door verwijderd - May 12, 2010 om 13:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

read schreef op woensdag 12 mei 2010, 12:48: toselien

Momenteel staat er in het nieuwste ANWB-blad een grote advertentie van een GIANT. Het is een fiets met een zeer grote actie radius. Kijk daar ook even naar.

Sukses en vriendelijke groet, ReadAC.
Ik heb mijn Giant Twist single in geruild voordeze elobike met 2 accu's.Een prima fiets een aanrader dus.

ve
door verwijderd - May 12, 2010 om 13:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb 2 jaar geleden een "CityBike"gekocht bij Aldi en deze bevalt uitstekend! Had in het begin problemen met de accu, maar die werd binnen een week omgeruild. Gratis,.Aldi heeft de aanbieding tot nu toe 2 x gedaan voor € 699,--.

Rob

ve
door verwijderd - May 12, 2010 om 13:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

johntab schreef op woensdag 12 mei 2010, 13:01: De Rols Roys onder de E-fietsen is het Zwitserse merk flyer. Die heeft de aandrijving op de trapas en werkt veel beter dan aandrijving op voor of achter naaf. Hij is wel stukke duurder maar dan heb je ook wat. Ieder onderdeeltje is van de hoogste kwaliteit.
Kost wel 3000 euro,maar kun je uitleggen waarom aandrijving op de trapas beter is.

ve
door verwijderd - May 12, 2010 om 13:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

wij hebben alle twee een giant twist met dubbele accu,s waarmee gemiddeld 90/100km kunnen fietsen.
ze hebben een geweldige ondersteuning bij het fietsen.de accu,s zijn er makkelijk uit te halen,zonder accu,s kun je ze achter op de fietsdrager van de auto meenemen.zijn dan samen slechts 44kg.
deze fietsen zijn natuurlijk niet de goedkoopste maar dan heb je ook wat.een echte aanrader.

ve
door verwijderd - May 12, 2010 om 13:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben twee jaar ervaring met Koga Myata fietsen.Zijn wel de duurste maar kwalitatief de beste kwaliteit. Hebben er al 5450 km mee gefiest.
We kunnen er gemiddels 70-80 km per tourbeurt mee fietsen.
Nog geen euro onkosten gehad. nogmaals wij zijn er uitermate mee tevreden.
Vr.grt Karel

ve
door verwijderd - May 12, 2010 om 13:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

johntab schreef op woensdag 12 mei 2010, 13:01: De Rols Roys onder de E-fietsen is het Zwitserse merk flyer. Die heeft de aandrijving op de trapas en werkt veel beter dan aandrijving op voor of achter naaf. Hij is wel stukke duurder maar dan heb je ook wat. Ieder onderdeeltje is van de hoogste kwaliteit.

Aandrijving op de trapas heeft als voordeel een betere ondersteuning bij het wegrijden. Daarbij profiteert de aandrijving ook nog eens van de lage versnelling die je eventueel kiest.

ve
door verwijderd - May 12, 2010 om 13:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Aandrijving op de trap as heeft het zelfde resultaat als aandrijving bij een gewone fiets. Je trapt toch ook niet op je voor of achter naaf !. bekijk de site van de flyer en ga naar een goede fietsenzaak voor een proefrit en je zal het geheel met me eens zijn. Ik kom met die Flyer rustig trappend de grootste hellingen (bergen) op. Het is niet voor niets een Zwitserse fiets. Ook de afneembare accu zit in het midden dus het gehele zwaarte punt zit in het midden.

ve
door verwijderd - May 12, 2010 om 13:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste: Wij zijn in het bezit van 2 trek fietsen. Dit is een relatief onbekend merk, maar wint steeds meer terrein in ons land. Deze fietsen hebben een wrijvingsloze motor in het achterwiel. Hij levert een vermogen van 250 wat, dat is erg veel. Het byzondere aan deze fiets is dat wanneer je remt of wanneer je een heuvel afgaat hij alle vrijkomende energie weer terugstopt in de accu. Het zijn dus een soort hybriede fietsen. In zijn vrijstand is het dus een gewone fiets die erg ligt trapt. Wij hebben de fietsen nu een half jaar, en zijn ongelooflijk tevreden over deze aanschaf. En inderdaad, het opladen tijdens het rijden is een wondertje op zich. De koplamp is weggewerkt in de voorvork, die kan dus nooit gejat worden.( ik) wij hebben een webblog, en als je daar naar toe gaat zie je foto's van de fietsen. Je moet wel een tijdje terug in de tijd gaan, maar dan zie je ze zeer duidelijjk. Klik even op een foto, en de foto word vanzelf schermgroot uitvergroot. Het adres is: http://hsomers.blogspot.com Veel succes met zoeken naar de voor u juiste fiets.

ve
door verwijderd - May 12, 2010 om 13:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Om dat het zwaartepunt midden op de fiets zit en zo veel stabiller is.

ve
door verwijderd - May 12, 2010 om 13:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn vrouw en ik hebben een Giant gekocht.Voordeel hiervan is:Er zitten 2 accus in en die hebben gegarandeerd een actie radius van 50 kilometer per stuk.Samen dus goed voor 100 km.per fiets.Er hoeft maar licht mee getrapt te worden.Niet goedkoop maar ideaal.Een aan rader

ve
door verwijderd - May 12, 2010 om 13:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij het inwinnen van informatie over elektrische fietsen werd mij erop gewezen dat bepaalde type's niet op de gewone Twinny Load passen door het blok dat bij de trapas zit. Je moet dan een andere type Twinny Load aanschaffen. Even iets om aan te denken als je een nieuwe fiets gaat ophalen.

ve
door verwijderd - May 12, 2010 om 13:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is natuurlijk voor iedereen persoonlijk, maar ik vind voorwiel aandrijving zwaar sturen, en als je de fiets voor wil optillen, bijv. een stoeprand of zo, is dit erg zwaar.
Ook ben ik bang met uitglijden, de motor voor trekt hard en met glad weer heb ik het gevoel dat hij mij vooruit trekt, en dat hij de neiging tot schuivien heeft.
ik heb alle fietsen geprobeerd en uiteindelijjk voor een achterwiel aandrijving gekozen met losse accu onder de pakkedrager.
Waarom: als de fiets in de fietsdrager mee gaat, ik de accu er af te halen en dus minder zwaar.
Ik heb een Trek fiets, duur, maar in verhouding goedkoper dan de "Bekende" broertjes.
Voordeel: ik kan hem overal opladen, dus overal mee te nemen. Al is hij zonder accu ook goed om te fietsen.
De gebruiks - tijdsduur van de accu heeft te maken met hoeveel ondersteuning ik vraag en hoeveel wind of hoe vlak het land is.
Succes, de keuze is toch erg persoonlijk!

ve
door verwijderd - May 12, 2010 om 13:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tegen woordig zijn alle Twinny Loads geschikt gemaakt voor electrische fietsen.

ve
door verwijderd - May 12, 2010 om 13:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

laat je niet misleiden door allerlei adviezen hoe goed bedoeld ook
stel eerst voor je zelf vast hoe vaak ga ik hem gebruiken en hoe groot zijn de afstanden die ik fiets.
maak een weekend uitgebreid een proefrit op zo,n fiets.
neem absoluut geen fiets met voorwielaandrijving daar krijg je enorme spijt van.
sparta is de uitvinder van de electriche fiets en is samen met batavus de koploper op deze markt.
met een ingebouwde accu van 11ampere kun je in de zomer zo,n 95 km fietsen.
aan 7 versnellingen heb je genoeg maar niet in de naaf ,dan heb je een gesloten kettingkast,maar als je onverhoopt zonder stroom staat weet je haast niet vooruit te komen.
bedenk dat zo,n fiets ongeveer 28 kilo weegt.
ikzelf heb een sparta xts met 24 versnellingen ,kost 2499 euro,maar die heb je echt niet nodig.
voor ongeveer 2000 euro koop je een fantastische sparta of batavus waar je veel plezier aan gaat beleven.
koga-myata word in de zelfde fabriek gebouwd al sparta/batavus maar is een stuk duurder maar niet beter het zijn de zelfde onderdelen die gebruikt worden.
alleen is hij 5kilo lichter.
de goedkoopste koga kost 2700 euro.
mijn advies:laat je niet beinvloeden naar goedkope of vreemde merken je krijgt er gegarandeerd spijt van.
ik hoop dat je hier iets aan hebt.
vr.gr.
giel

ve
door verwijderd - May 12, 2010 om 14:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vorig jaar maart/april heb ik met de meeste elo-fietsen proefgereden.
Ik heb vele fietsenzaken bezocht en heel veel test km. gereden.
Voor mij was de SPARTA ION GLS de meest aansprekende elo-fiets.
Ik heb deze gelijk gekocht (de fiets was net binnen en voor mij gelukkig nog niet verkocht) en heb inmiddels ruim 2300km probleemloze rijervaring met deze, voor mij in ieder geval, prettige, comfortabele en vooral betrouwbaar gebleken fiets.
Aktieradius, afhankelijk van buitentemp. en weer-, rij-omstandigheden meestal tussen de 65 en 90 km.

Succes met beslissen, Mebo

ve
door verwijderd - May 12, 2010 om 14:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Let ook vooral op uw houding als u op de fiets zit. Bij een voorovergebogen stand komt er veel druk op de polsen, ellebogen en schouders, wat (meer) pijn bij reuma kan geven. Ik heb pas een "Batavus intermezzo easy de luxe" gekocht en ben heel tevreden. Mijn zadel staat op de laagste stand, en ik zit rechtop; mijn armen steunen niet op het stuur, zodat alle gewicht op het zadel rust. (mensen die groter zijn dan ik zouden hun stuur iets hoger moeten laten zetten)

ve
door verwijderd - May 12, 2010 om 14:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn vriendin en ik hebben goede ervaringen met Gazelle Easy Rider.Wat ik U kan adviseren,zoek eens op Marktplaats,daar zijn vaak goede electrische fietsen-ook Gazelle -voor vaak minder dan de helft van de nieuw waarde.De actie radius is ongeveer 40 kilometer en daar heeft U op termijn ruim voldoende aan.
Veel succes.

toselien schreef op dinsdag 11 mei 2010, 12:37: Vanweg artrose is mij aangeraden een electrische fiets te kopen, maar deze kosten nogal wat. Wie heeft goede ervaring met een bepaald merk/type fiets en wat is belangrijk om op te letten ? Reacties zie ik met veel belangstelling tegemoet.

ve
door verwijderd - May 12, 2010 om 14:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo toselien,
mijn man en ik hebben 3 jaar terug sparta ion gekocht alleen maar problemen mijn batterij ging 3 x kapot en die van mijn man 2 x nu hadden we een goede fietsenmaker en die regelde alles maar sparta gaf niet thuis ook al belde je, ja jammer mevrouw. dus vorig jaar allebei ingeruid met verlies en toen hebben we allebei een giant gekocht mijn man een sportmodel en ik de twist met 2 batterijen niks anders dan lof, heb hem nu 15 maanden en al meer als 2500 km gereden zonder problemen terwijl de ion al kapot ging op 1200 km. maar je moet toch geluk hebben maar het is zonde ze zijn duur zat.

succes er mee

groet maria

ve
door verwijderd - May 12, 2010 om 14:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,
Zelf rijd ik de Sparta Ion, dit is mijn tweede
elctrische fiets, de eerste was ook een sparta
maar zonder versnelling, die ik nu heb heeft
versnellingen en een groot scherm. Rijd hier
ongeveer 70 km mee.
Fiets moet altijd op de oplader staan. Ben heel
erg tevreden. Kost 2300 euro.Neem vooral geen
onbekend merk

ve
door verwijderd - May 12, 2010 om 14:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Rij al een paar jaar op een Gazelle Innergy. Ben er zeer tevreden mee. Goede actieradius, prettig fietsen en hij ziet er mooi uit. Maar over smaak valt niet te twisten. De doorslag voor mijn keuze was destijds de losse accu.
Persoonlijk vind ik dit gemakkelijker bij het opladen. Alleen de accu gaat in het stopkontakt en niet de hele fiets.
Bij eventuele vervanging van de accu heeft dit ook voordeel.
Voor de rest schaar ik me achter de opmerkingen van gsm. Zeker ook heel belangrijk.
Succes bij je keuze.

ve
door verwijderd - May 12, 2010 om 14:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

johntab schreef op woensdag 12 mei 2010, 13:27: Aandrijving op de trap as heeft het zelfde resultaat als aandrijving bij een gewone fiets. Je trapt toch ook niet op je voor of achter naaf !. bekijk de site van de flyer en ga naar een goede fietsenzaak voor een proefrit en je zal het geheel met me eens zijn. Ik kom met die Flyer rustig trappend de grootste hellingen (bergen) op. Het is niet voor niets een Zwitserse fiets. Ook de afneembare accu zit in het midden dus het gehele zwaarte punt zit in het midden.
Ik ben niet overtuigd van het voordeel,want mijn Giant schiet ook weg zodra ik begin te trappen.De eerste Gazelle's hadden de ondersteuning ook direct op de trapas en de accu inhet midden en toch is Gazelle overgestapt naar een motor in het voorwiel en de accu op de bagagedrager.Je drijft met dit systeem zo de beide wielen aan.Het zal ongetwijfeld een goeie elobike zijn maar met een verouderd aandrijf systeem.

ve
door verwijderd - May 12, 2010 om 15:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn advies is ga naar een fietsenwinkel en maak test ritten .Dan merk je vanzelf welke je het fijnste vind rijden.Zelf rij ik op een Sparta Ion M-Gear ben er zeer te vreden mee er ging weer een wereld voor mij open.Heb hem ook vanwege botontkalking en Dystrofie.Succes met je fiets.

ve
door verwijderd - May 12, 2010 om 15:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

toselien,

Na het stellen van je vraag is het m.i. nog moeilijker om te kiezen want in de antwoorden is iedereen tevreden over de aangeschafte fiets of het nu een Giant, Union, Gazelle, Flyer, Aldi Citybike, Koga Myate een Trek of een Sparta is.
Kortom er zijn waarschijnlijk geen "slechte merken"
Mijn advies: Kijk in de laatste Consumentengids naar de test en ga n.a.v. de testresultaten een proefrit maken op meedere fietsen.

Succes,
Bassie

ve
door verwijderd - May 12, 2010 om 15:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn vrouw heeft actrose aan haar knie daar heb ik vorig jaar gazelle innergy
chamonix voor aangeschaft en voor mijn zelf ook een perfecte fiets was vorig
jaar de fiets van het jaar. voor 1699€ deze staat nu in de opruiming voor 1669€
bij www.mantel-tweewielers.nl elst gld.

ve
door verwijderd - May 12, 2010 om 16:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

toselien schreef op dinsdag 11 mei 2010, 12:37: Vanweg artrose is mij aangeraden een electrische fiets te kopen, maar deze kosten nogal wat. Wie heeft goede ervaring met een bepaald merk/type fiets en wat is belangrijk om op te letten ? Reacties zie ik met veel belangstelling tegemoet.

Mijn man heeft ook een Sparta ION,hij heeft niet zo veel kracht,en ik moest de fiets buiten zetten ,hij vond het toch nog zwaar rijden,nu is de fiets 4 jaar, en gebruik ik de fiets af en toe,maar nu is de baterij al stuk ,dus dat kost ook weer 400 euro,dus eerst maar goed proberen en denken of het wat is. ik laat hem wel maken anders heb je niks.

ve
door verwijderd - May 12, 2010 om 16:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Verrassend zoveel reacties als ik heb gekregen op mijn vraag naar een goeie electrische fiets. Er zitten heel veel goede en bruikbare tips bij. Ik ga alles nog eens op mijn gemak nalezen en de aanbevolen websites bekijken.
Heel hartelijk bedankt en ik wens jullie veel e-fietsplezier !
Groeten,
Toselien.

ve
door verwijderd - May 12, 2010 om 17:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het gaat hier niet alleen om het merk fiets, maar ook om de technologie. Wij hebben een Sparta XTS met de ION technologie en zijn super tevreden. Zodra je stopt met trappen, wordt je ook niet meer voortgedreven. Het is een heel raar gevoel als dat wel gebeurt.Iets was we wel gevoeld hadden op fietsen met een andere technologie.
Ion is verkrijgbaar bij Sparta, Batavus en Koga Miyata.
Daarnaast hebben wij heel bewust gekozen voor een fiets met 24 versnellingen. Wij fietsen nl. niet continue met trapondersteuning. Met 8 versnellingen is het vaal moeilijk om de juiste versnelling te vinden als je zonder ondersteuning fietst. De ene versnelling is het net niet, maar de andere ook weer niet. Met 24 versnellingen is het verschil veel kleiner.

Ik adviseer altijd een rpeofrit te maken en het liefst op dezelfde dag met verschillende fietsen.

Ik wens je veel suc6 en wijsheid toe met het bepalen van je keuze.

ve
door verwijderd - May 12, 2010 om 17:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Joselien,

Het beste kun je jezelf afvragen wat voor jou de beste fiets is en niet wat de beste electrische fiets is, want deze kan zaken hebben die je misschien helemaal niet nodig hebt.
Voor mijn vrouw heb ik twee jaar geleden een Sparta Ion gekocht, tweedehands, maar nog zeer goed. Deze had geen versnellingen en nu zou zij deze wel graag willen hebben. Als je snel fiets moet je namelijk zonder versnellingen vrij snel meetrappen en dat is na een tijdje minder prettig , als je een rustig tempo fietst is het het goed te doen zonder versnelling.
Om het mogelijk te maken om versnellingen te hebben op de fiets en een dichte kettingkast is de motor in het voorwiel geplaatst . Ik heb zelf een paar fietsen uitgeprobeerd met de motor in het voorwiel maar het stuurt een beetje zwaarder, dus minder prettig .
Wat betreft geluiden van de motor zijn de merken Sparta, Batavus en Koga het prettigst want je hoort de motor niet en dat is bij andere merken zeker niet het geval. De motor van deze merken geven een heel natuurlijk , vloeiend duwtje in de rug . Ook is het mogelijk om het programma voor de steun die je wilt hebben aan te passen aan jouw wensen via de computer.
Ook is het belangrijk of je er grote afstanden mee wilt afleggen , dan is een mogelijkheid voor een extra accu handig . Kun je hem in de schuur opladen of moet je hem er af kunnen halen om hem thuis op te laden.
Sparta, en dus ook Batavus en Koga hebben in Nederland de meeste en langste ervaring met electrische fietsen en komen er in tests ook altijd zeer goed uit. Er zijn misschien ook nog wel andere goede fietsen (zoals bv o.a de genoemde Flyer) maar qua prijs/kwaliteit is Sparta volgens mij het meest interessant.
Als je een goede fietsenmaker hebt ga met hem praten en maak een proefrit op verschillende modellen, motor in voorwiel of in achterwiel , met of zonder versnelling.
Een open kettingkast met een derailleur voor de versnelling hoeft niet zo'n probleem te zijn als je de goede spullen hebt om deze zo af en toe te onderhouden , derailleurs schakelen tegenwoordig helemaal automatisch en de fiets ziet er ook heel sportief uit .
Ik zou geen fiets nemen met remblokjes of het zou een heel mooi systeem moeten zijn, remblokjes vergen regelmatig onderhoud en gaan vaak bij nat weer veel geluid maken, zwaar piepen. Een verend zadel is ook niet nodig, een verende voorvork kan de druk op handen en armen verminderen bij een slecht wegdek .

Succes met de aankoop van een electrische fiets, ik ga er binnen twee jaar ook zeker een kopen voor mijzelf.

ve
door verwijderd - May 12, 2010 om 17:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook met de aankoop prijs moet je goed uit kijken.
Onze puch Boots Plus kost bij sommige 1999,-- euro
Maar ook bij andere 1499,-- euro.
Teluit je winst.!!

ve
door verwijderd - May 12, 2010 om 18:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

De Giant double gts
niet de goedkoopste maar ik denk een van de beste
met 2 lithium-ion accu,s

ve
door verwijderd - May 12, 2010 om 19:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

globetrotter schreef op woensdag 12 mei 2010, 17:03: Het gaat hier niet alleen om het merk fiets, maar ook om de technologie. Wij hebben een Sparta XTS met de ION technologie en zijn super tevreden. Zodra je stopt met trappen, wordt je ook niet meer voortgedreven. Het is een heel raar gevoel als dat wel gebeurt.Iets was we wel gevoeld hadden op fietsen met een andere technologie.
Ion is verkrijgbaar bij Sparta, Batavus en Koga Miyata.
Daarnaast hebben wij heel bewust gekozen voor een fiets met 24 versnellingen. Wij fietsen nl. niet continue met trapondersteuning. Met 8 versnellingen is het vaal moeilijk om de juiste versnelling te vinden als je zonder ondersteuning fietst. De ene versnelling is het net niet, maar de andere ook weer niet. Met 24 versnellingen is het verschil veel kleiner.

Wat is in hemelsnaam ION technologie ???
Medelezende snap ik er niks meer van alleen gebruikers van merk xxx reageren.
Zelf ben ik actief met die fietsen dus ga er van uit heb enige kennis van.
Levert alleen rode duimen op.
Laat u niet misleiden een goede e bike hoeft niet meer te kosten dan 1000 euro.

T

ve
door verwijderd - May 12, 2010 om 19:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ion technology is een registreerd merk. Als je meer wilt weten dan zal je je toch echt moeten inlezen. Google maar. Ik heb anders meerdere A-4tje nodig om je alles uit te leggen.

ve
door verwijderd - May 12, 2010 om 20:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

johntab schreef op woensdag 12 mei 2010, 13:27: Aandrijving op de trap as heeft het zelfde resultaat als aandrijving bij een gewone fiets. Je trapt toch ook niet op je voor of achter naaf !. bekijk de site van de flyer en ga naar een goede fietsenzaak voor een proefrit en je zal het geheel met me eens zijn. Ik kom met die Flyer rustig trappend de grootste hellingen (bergen) op. Het is niet voor niets een Zwitserse fiets. Ook de afneembare accu zit in het midden dus het gehele zwaarte punt zit in het midden.

Dat de Flyer zo goed de berg op komt heeft te maken met het feit dat de motor gebruik kan maken van de lagere versnellingen en zo een grotere trekkracht (wel bij een lagere snelheid) kan leveren, dan bij motoren in de voor- of achteras het geval is. Een motor in de trapas is vaak wel wat lawaaiiger door de ingebouwde tandwiel overbrenging.

ve
door verwijderd - May 12, 2010 om 20:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn vrouw en ik hebben sinds een paar weken een een electrische RIH dames en heren fiets.
In een woord geweldig, gesloten kettingkast, afneembare accu onder de bagage drager, motor in het voorwiel, daarom is deze electrische RIH fiets ook zeer geschikt om mee te nemen op de fietsendrager achter op de caravan,want daarop mag je nooit meer als 50 kg op zetten.
En daar voldoet deze RIH fiets ruimschoots aan zonder accu.
Makkelijke afneembare display op het stuur, mooi uiterlijk.
Kost wel wat, maar dan heb je ook wat.

ve
door verwijderd - May 12, 2010 om 21:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

[
Wat is in hemelsnaam ION technologie ???
http://www.ion.nl/intelligent/ion_concept.aspx.Nou daar zijn geen aantal A4 tje voor nodig omdat je dat uit te leggen .Het is door de fabrikant van Sparta en Batavus bedachte en niets zeggende afkorting.'' De innovatieve ION technology betekent de definitieve doorbraak van de elektrische fiets. ION staat voor: Intelligent, Onzichtbaar, het Nieuwe fietsen''.

ve
door verwijderd - May 12, 2010 om 21:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

.@ Toolboy

Wat is in hemelsnaam ION technologie ???

http://www.ion.nl/intelligent/ion_concept.aspx.Nou daar heb ik geen aantal A4 tje voor nodig om je dat uit te leggen .Het is door de fabrikant van Sparta en Batavus bedachte en niets zeggende afkorting. voor:quote'' De innovatieve ION technology betekent de definitieve doorbraak van de elektrische fiets. ION staat voor: Intelligent, Onzichtbaar, het Nieuwe fietsen''.Sorry dubbel verstuurd

ve
door verwijderd - May 12, 2010 om 22:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

gsm schreef op woensdag 12 mei 2010, 20:16:
johntab schreef op woensdag 12 mei 2010, 13:27: Aandrijving op de trap as heeft het zelfde resultaat als aandrijving bij een gewone fiets. Je trapt toch ook niet op je voor of achter naaf !. bekijk de site van de flyer en ga naar een goede fietsenzaak voor een proefrit en je zal het geheel met me eens zijn. Ik kom met die Flyer rustig trappend de grootste hellingen (bergen) op. Het is niet voor niets een Zwitserse fiets. Ook de afneembare accu zit in het midden dus het gehele zwaarte punt zit in het midden.

Dat de Flyer zo goed de berg op komt heeft te maken met het feit dat de motor gebruik kan maken van de lagere versnellingen en zo een grotere trekkracht (wel bij een lagere snelheid) kan leveren, dan bij motoren in de voor- of achteras het geval is. Een motor in de trapas is vaak wel wat lawaaiiger door de ingebouwde tandwiel overbrenging.

Onzin je hoort die motor totaal niet !

ve
door verwijderd - May 12, 2010 om 22:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik u mag aanraden neem een fiets met voorwiel aandrijving, een afneembare accu, bv onder zadel, en vooral een met derailleur en niet met naaf versnelling, een derailleur loopt zonder ondersteuning beduidend lichter, uit ervaring meegemaakt.
En zoals als eerder vermeld de duurdere zijn bijlange niet de beste.
Veel fietsen zijn samengesteld en hebben bv dezelfde voorvork, wielen, versnelling,stuur,zadelpen, motor, remmen, accu, enz.
Let ook op de accu er zijn 3 types waarvan de Lithium of Lion het lichtste is, er worden ook nog fietsen uitgeleverd met een NiMH of Cadmium accu's deze zijn in capaciteit lichter en in gewicht zwaarder .

ve
door verwijderd - May 13, 2010 om 07:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

frits schreef op woensdag 12 mei 2010, 22:46: Als ik u mag aanraden neem een fiets met voorwiel aandrijving, een afneembare accu, bv onder zadel, en vooral een met derailleur en niet met naaf versnelling, een derailleur loopt zonder ondersteuning beduidend lichter, uit ervaring meegemaakt.
En zoals als eerder vermeld de duurdere zijn bijlange niet de beste.
Veel fietsen zijn samengesteld en hebben bv dezelfde voorvork, wielen, versnelling,stuur,zadelpen, motor, remmen, accu, enz.
Let ook op de accu er zijn 3 types waarvan de Lithium of Lion het lichtste is, er worden ook nog fietsen uitgeleverd met een NiMH of Cadmium accu's deze zijn in capaciteit lichter en in gewicht zwaarder .
Een derailleur heeft veel meer onderhoud nodig, kan niet schakelen als je stil staat.
En wat licht lopen betrefd, dan moet je eens een een RIH fiets uit proberen, dan weet je meteen wat licht lopen is, en schakelen.

ve
door verwijderd - May 13, 2010 om 09:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

toselien schreef op dinsdag 11 mei 2010, 12:37: Vanweg artrose is mij aangeraden een electrische fiets te kopen, maar deze kosten nogal wat. Wie heeft goede ervaring met een bepaald merk/type fiets en wat is belangrijk om op te letten ? Reacties zie ik met veel belangstelling tegemoet.

Beste mensen,
Allemaal hartelijk bedankt voor jullie reacties. Er zijn héél veel bruikbare tips en verwijzingen naar websites bij.
Het is voorlopig toch nog geen fietsweer, dus kan ik alles rustig en op mijn gemak doorlezen om tot een overwogen besluit te komen
.

Ik blijf met veel belangstelling alle reacties volgen en wens ons allemaal een fantastisch fietsseizoen.
Toselien.

ve
door verwijderd - May 13, 2010 om 11:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Goede ervaringen met Sparta Ion. Al 3 jaar in gebruik zonder problemen. Wordt hoofdzakelijk gebruikt voor afstanden tot 25 km. Staat altijd, zo luidt ook het advies van Sparta, aan de oplader als ie niet gebruikt wordt.

ve
door verwijderd - May 13, 2010 om 11:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

De koga myata is de mercedes onder de fietsen. Ook de elektrische fiets.
Uiteraard ook de duurste maar dan heb je ook wat.
Wij fietsen al tien jaar met koga fietsen, nog nooit een probleem gehad en ze schakelen fantastisch.
Maar voordat je iets koopt, eerst naar je budget kijken.
Het is net als met een auto kopen.
De een vindt een fiat leuk en betaalbaar, de ander een volkswagen.
Succes.

ve
door verwijderd - May 13, 2010 om 12:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor je een fiets koopt, moet je voor jezelf een aantal vragen beantwoorden.
Van belang is of je een losse accu wilt, wat je actieradius is, of je de fiets voor woon-werkverkeer of recreatief gebruikt, wat je leeftijd is, gebruik je de fiets alleen met ingeschakelde motor of ook zonder. Denk als je wat ouder bent er ook eens aan dat je als man kunt kiezen voor een damesfiets met lage instap. Ideaal als je wat minder soepel wordt.

Wij hebben nu ruim een jaar een gazelle orange innergy. Zijn daar heel tevreden over. Het is een mooie sportieve fiets om te zien en hij fiets (ook zonder de accu te gebruiken) licht. De accu is afneembaar, waardoor meenemen op de fietsendrager gemakkelijker wordt en je kan opladen op de hotelkamer of op je kantoor.
Actieradius bij normaal fietsen is ruim 60 km. Je kunt eventueel ook een extra batterij meenemen, waardoor je je actieradius verdubbeld (in feite het systeem dat Giant standaard gebruikt)

ve
door verwijderd - May 13, 2010 om 16:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

grapje48 schreef op donderdag 13 mei 2010, 12:49: Voor je een fiets koopt, moet je voor jezelf een aantal vragen beantwoorden.
Van belang is of je een losse accu wilt, wat je actieradius is, of je de fiets voor woon-werkverkeer of recreatief gebruikt, wat je leeftijd is, gebruik je de fiets alleen met ingeschakelde motor of ook zonder. Denk als je wat ouder bent er ook eens aan dat je als man kunt kiezen voor een damesfiets met lage instap. Ideaal als je wat minder soepel wordt.

Wij hebben nu ruim een jaar een gazelle orange innergy. Zijn daar heel tevreden over. Het is een mooie sportieve fiets om te zien en hij fiets (ook zonder de accu te gebruiken) licht. De accu is afneembaar, waardoor meenemen op de fietsendrager gemakkelijker wordt en je kan opladen op de hotelkamer of op je kantoor. Dan heb ik hierop nog een aanvulling, een RIH fiets heeft ook een losse accu die je overal kunt opladen, en waarmee je gemiddeld 80 to 90 km met ondersteuning kunt fietsen.
Actieradius bij normaal fietsen is ruim 60 km. Je kunt eventueel ook een extra batterij meenemen, waardoor je je actieradius verdubbeld (in feite het systeem dat Giant standaard gebruikt)

ve
door verwijderd - May 14, 2010 om 00:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben invalide en kan niet op een gewone fiets rijden daar deze te belastend is voor mijn rug en voeten.
Ik had een Giant gekocht maar heb hem de volgende dag omgeruild omdat hij voor mij toch nog te zwaar trapte en heb toen een Sparta Ion genomen.
Ik was er niet tevreden over.Ook deze was voor mijn te zwaar en één nadeel,hij was elektronische.Wat inhoud dat de software steeds bijgewerkt moest worden en dat moet in de winkel gebeuren.Je kan ook je achterband niet zelf vervangen want dan is de software vanslag.Kassa ping.

Ik heb er een jaar opgereden en ben nu al weer 3 jaar in het bezit van een Flyer.Is een echte aanrader.Hij is wel duurder maar is het wel waard.Deze trapt super ligt en is geheel van aluminium.Ook met deze accu maak je veel meer kilometers.De accu weegt niet veel dus kan je hem makkelijk mee de winkel innemen een fiets zonder accu laten ze staan.
Ik wil hem voor geen goud meer missen!

Succes
Eugenie

ve
door verwijderd - May 14, 2010 om 10:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk even op onderstaande site staan van div. electrische fiets testen op, en ga naar een goede fiets zaak die diverse merken heeft.
Gazelle zou ik niet nemen valt erg tegen.

Diverse electrischefietsen testen

De Union Switch en de Sparta E-motion C2 krijgen als enige in de recente Telegraaf Test van 17 elektrische fietsen vijf sterren. Ze scoren daarmee het beste wat betreft prijs-prestatieverhouding. Tegelijkertijd wordt opgemerkt, dat 'er weinig slechte fietsen in deze test zitten' en dat 'de gemiddelde kwaliteit van E-fietsen alsmaar stijgende is'. De testen werden uitgevoerd door Kees Bakker van de Fietsersbond met als zijn adviseur Jappe Zijlstra van de Consumentenbond

ve
door verwijderd - May 14, 2010 om 10:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Johntab schreef dat de Flyer de Rolls Roys onder de elektrische fietsen is en dat is wel zo maar ook een Flyer heeft zijn minpuntjes. Het is namelijk geen fiets om door het regenachtige Nederland mee te rijden want door de regen laat het elektrische gedeelte het vaak afweten. Voor nieuwe onderdelen wacht je vaak tien weken want deze moeten uit Zwitserland komen. Ja en ook met de nieuwe onderdelen is het niet te doen in regenweer. Bovendien kost zo'n fiets al meer dan drieduizend euro of meer. Dus toch maar een oerdegelijke Nederlandse fiets kopen is mijn oordeel.

ve
door verwijderd - May 14, 2010 om 15:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

bekkerdrees,

Ik heb nu ± 1 jaar een Giant Twist. Met twee accu's. Qua fietsen en ondersteuning geen klacht. Maar de actieradius van de accu,s is 53% vanaf koopdatum van wat fabrikant vermeld. Een verleis van 47%! Die meld 1 accu 60km dus 2 120 km. Kan helaas net 70 km halen met 2 accu's.Ben een woonwerk verkeer- mooi weer en recreatie fietser. Fiets alleen dus in ideale omstandigheden. Maar voor zwaarlijvige mensen kleeft dit aan de prestatie van de fiets. Hoe zwaarder hoe minder actie radius. Fietshandelaar heeft diverssen test uitgevoerd en Giant heeft de fiets zelfs teruggeroepen voor test. Niets gevonden. Dus geef ik het de schuld aan mijn gewicht. Ben door een handicap, door bedrijfsongeval, mobiel zéér geremd. Voor de rest een prima fiets!

ve
door verwijderd - May 14, 2010 om 15:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

bekkerdrees schreef op vrijdag 14 mei 2010, 15:06: bekkerdrees,

Ik heb nu ± 1 jaar een Giant Twist. Met twee accu's. Qua fietsen en ondersteuning geen klacht. Maar de actieradius van de accu,s is 53% vanaf koopdatum van wat fabrikant vermeld. Een verleis van 47%! Die meld 1 accu 60km dus 2 120 km. Kan helaas net 70 km halen met 2 accu's.Ben een woonwerk verkeer- mooi weer en recreatie fietser. Fiets alleen dus in ideale omstandigheden. Maar voor zwaarlijvige mensen kleeft dit aan de prestatie van de fiets. Hoe zwaarder hoe minder actie radius. Fietshandelaar heeft diverssen test uitgevoerd en Giant heeft de fiets zelfs teruggeroepen voor test. Niets gevonden. Dus geef ik het de schuld aan mijn gewicht. Ben door een handicap, door bedrijfsongeval, mobiel zéér geremd. Voor de rest een prima fiets!
Dit verhaal klopt wel.Ik heb vorige week een Giant Twist model 2010 gekocht.Volgens Giant heeft deze fiets verbeterde accu's.Mijn oude Twist single reed ca 38 km op een accu.Mijn nieuw Twist rijdt ca 30 km met die zogenaamde verbeterde accu's.Dat is toch ruim 20% minder.Goedkoop verkooppraatje dus

ve
door verwijderd - May 14, 2010 om 19:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is nu heel moeilijk aan het worden op dit forum!
Dagelijks ben ikzelf zei de gek: met e fietsen bezig en denk er dan ook meer over te weten dan de stuurlui algier op dit forum!
Mijn mening /oordeel doet blijkbaar niet ter zake.

T

ve
door verwijderd - May 14, 2010 om 21:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

toolboy schreef op vrijdag 14 mei 2010, 19:28: Het is nu heel moeilijk aan het worden op dit forum!
Dagelijks ben ikzelf zei de gek: met e fietsen bezig en denk er dan ook meer over te weten dan de stuurlui algier op dit forum!
Mijn mening /oordeel doet blijkbaar niet ter zake.

T
Met e fietsen bezig zijn is iets anders dan er mee fietsen, je kunt dan wel veel verstand van e fietsen hebben maar geen eigen praktijk ervaring.
Ben zelf altijd automonteur geweest, maar als je alle automaat bakken repareerd en zelf nog nooit mee in de bergen met een automaat bent geweest, weet je niet hoe automaat rijden is.

ve
door verwijderd - May 14, 2010 om 22:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij heeft topic starter al zijn waardering uitgesproken over alle bijdrages en goede adviezen van mensen die een bepaald merk uit ervaring de beste vinden.De keuze is nu aan Toselein.

toolboy schreef op vrijdag 14 mei 2010, 19:28: Het is nu heel moeilijk aan het worden op dit forum!
Dagelijks ben ikzelf zei de gek: met e fietsen bezig en denk er dan ook meer over te weten dan de stuurlui algier op dit forum!
Mijn mening /oordeel doet blijkbaar niet ter zake.

T

ve
door verwijderd - May 15, 2010 om 13:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste rond kijken en uitproberen en het liefst kopen bij een goede fietsenmaker. Want iedereen heeft andere wensen , zitpositie en andere voorkeuren.
Soms word een fiets niet goed afgeleverd of word er geen goede voorlichting gegeven waardoor een fiets mindergoed of minder lang rijd.

Het belangrijkste is eerst om te kijken wat u met de fiets wilt gaan doen. Korte ritjes naar het dorp,school,boodschappen of langere tochten. dit is vooral belangrijk voor welke type frame u kiest (moeten er kinderzitjes etc op) Het merk is een persoonlijke voorkeur. (ikzelf vind belangrijk of het merk een goede nazorg bied) derraileur vernellingen rijden meestal lichter maar er kan makkelijk vuil bijkomen en je hebt twee schakelaars op je fiets stuur zitten.niet erg handig als je last van je handen zou hebben. naaf versnelling zijn onderhoudsvriendelijker en er is maar een schakelaar op het stuur nodig. Nadeel is dat ze iets zwaarder rijden maar dit is bij een nexus premium 8 naaf van shimano niet zo. accu in het frame lijkt mij minder als je geen verwarmde berging hebt met stopcontact. afneembare accu lijkt mij dan beter. onthoud dat accu,s problemen kunnen gaan geven bij lage temperaturen.Veel mensen vergeten te kijken wat voor een banden er gemonteerd zijn. vaak zijn fietsen afgemonteerd met goedkope banden die wel degelijk een invloed hebben hoe je fiets fietst.De afstand die je kunt fietsen is vaak afhankelijk van het type accu dat je hebt of de hoeveelheid accu,s. Voor de mensen die een fiets hebben en vinden dat deze niet goed fietst geef ik een goede tip: ga naar een goede fietsenmaker en vertel daar wat je niet bevalt aan je fiets en zij lossen het meestal op.

ve
door verwijderd - May 16, 2010 om 00:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Pierre60,

Ik denk dat je niet weet waar je over praat.Ik heb zelf 3 jaar een Flyer.Nog nooit wat aan gehad.Met een accu rij je gauw 75 á 80 km.Totaal geen onderhoud want er kan weinig stuk gaan. Ook de prijs is sterk overdreven € 2700.
Het voordeel met de Flyer is dat je juist wel door plassen kan rijden wat niet met de Sparta en vele anderen merken kan.De Flyer heeft een heel gesloten circuit waar geen druppel water bij kan komen.

Mijn fiets staat de hele dag voor de deur door weer en wind, ik moet de hond er mee uitlaten en gaat tegen 18.00 uur pas de schuur in.
De fiets ziet er nog perfect uit(aluminium)
Kwa model mag hij er ook wel wezen, lekker vlot vergeleken bij de anderen merken die allemaal op elkaar lijken.Kan ook niet anders vele merken komen uit de zelfde fabriek.

Gr. Eugenie

ve
door verwijderd - May 21, 2010 om 22:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Leonardo,
Ben ook erg tevreden over de PUCH.
Goede kwaliteit. Niet de goedkoopste fiets maar prijs duidelijk waard!
Je kan er een heel eind op fietsen maar wat de fabrikant meldt als maxium zal je niet altijd halen. Dan gaan ze er vanuit, dat je hem op economiestand heb staan en een niet extreem lichaamsgewicht, zonder tegen wind of hellingen een gunstige weg berijdt. Maar ik zal toch nooit meer dan 60km afleggen en dat haal je makkelijk zelfs in zware omstandigheden. Prettig vind ik ook dat hij direct ondersteunt en niet zoals sommige andere fietsen eerst iets op gang moeten komen, wat veel kracht kost en dan pas reageert.
Rudy

ve
door verwijderd - May 22, 2010 om 11:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Steek uw licht eens op bij Panasonci, de grootste fietsaccufabrikant iin het verre oosten, met een eigen Nederlandse vestiging. En koop de volgende keer geen Chinese prul, maar een Giant, die in Nederland wordt gemaakt. Niet goedkoop, maar wel erg goed en met 2 fietstassen voor reserveaccu's. Met 2 accu's kan 100 km worden gefietst. Advies: de fiets moet wel zijn voorzien van een kilometerteller, dus 50 km van huis en 50 km om weer terug te komen.

ve
door verwijderd - May 22, 2010 om 11:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ eugenie

De flyer komt hier goed uit de test, maar er hangt een behoorlijk prijskaartje aan.
test

ve
door verwijderd - Jul 12, 2010 om 16:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

De afgelopen 3 weken hebben we met verschillende soorten fietsen gereden.
Onze fietsenmaker (Stoof in Zegveld) boodt ons de gelegenheid om proefritten te maken met verschillende typen van Sparta en ook met Giant.
Sparta heeft twee verschillende vormen van ondersteuning. Het bekende ION type, met trapkracht ondersteuning en de Emotion, waarbij ondersteuning volgt na het draaien van de pedalen. (dit systeem is aanzienlijk goedkoper)
We hadden deze fietsen 10 dagen tot onze beschikking en vonden het verschil zeer groot. De Emotion viel dan ook al snel af, want de ondersteuning is niet bepaald vloeiend. Als je even je voeten stilhoudt en daarna weer gaat trappen, "vliegt" de fiets na een relatief zware omwenteling van de trappers vooruit, omdat hij dan pas weer ondersteunig krijgt.
Na deze 10 dagen, hebben we nog een ander Sparta ION type en een inruil Giant tot onze beschikking gekregen, omdat de demo-Giant niet beschikbaar was.
Ondanks dat de Giant ongeveer 2 jaar oud is en zo te zien veel is gebruikt, vielen we toch direkt voor deze fiets. De ondersteuning vinden we veel prettiger. We hebben er inmiddels twee van besteld en hebben gedurende de levertijd nog de beschikking over de gebruikte fiets.
Wat de accu aangaat, kan ik alleen maar tevreden zijn. De ritten die we maken zijn meestal zo'n 40 km en dan geeft de meter nog 3 of 4 van de 6 blokjes aan.
Afhankelijk van de omstandigheden van de rit.
De accu-conditie wordt overigens op de Sparta wel mooier aangegeven. Daar staat het in procenten aangegeven en zaten we bij gelijke ritten veelal op nog 50 tot 60% capaciteit.

Het maakt overigens wel heel veel verschil of je in de juiste versnelling fiets.
Als je de fiets in z'n achtste versnelling zet en op de krachtigste ondersteuning en vervolgens tegen een hoge brug op gaat, zie je de capaciteit minder worden. Als je echter terugschakelt naar de derde versnelling, verbruikt de fiets heel veel minder batterij.
Dit zal dan ook wel de oorzaak zijn dat sommige mensen aangeven dat de accu sneller leeg is.

Ik hoop over twee weken de beschikking over onze eigen Giants te hebben en dan nog net zo positief te zijn.

ve
door verwijderd - Jul 14, 2010 om 21:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

hoi,
even een vraagje aan de eventuele eigenaren van een giant twist go van jaar 2010.
is jullie iets bekend van een terugroep actie van giant, betreffende de bevestiging van spatbord.
mijn schoonouders hebben recentelijk 2 van deze fietsen gekocht en die werden voor spatbord teruggeroepen, maar blijkbaar is er toch iets niet goed gegaan, want bij hun eerste ritje op vakantie is bij schoonmoeder het voorspatbord afgebroken/los geschoten en tussen haar spaken gekomen met als gevolg een ernstige valpartij met als ergste verwonding dat har jukbeen gedeeltelijk is versplinterd en ze nu een titanium implantaat heeft gekregen om haar gezicht enigzins toonbaar te krijgen.

is het nu een produktfout, montagefout of een construciefout?

ve
door verwijderd - Jul 15, 2010 om 22:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

toselien schreef op dinsdag 11 mei 2010, 12:37: Vanweg artrose is mij aangeraden een electrische fiets te kopen, maar deze kosten nogal wat. Wie heeft goede ervaring met een bepaald merk/type fiets en wat is belangrijk om op te letten ? Reacties zie ik met veel belangstelling tegemoet.

Ik heb eerder al eens aangegeven dat de Electrische fiets van RIH geweldig was.
Nou dat ''was'' klopt maar na 2 maanden moet ik toch tot mijn teleurstelling zeggen, dat hij niets waard is, de RIH als fiets is geweldig maar van electronica hebben ze geen verstand, dat is voor mij duidelijk.
Dus absoluut geen aanrader. Alleen maar pech en ellende.

ve
door verwijderd - Jul 15, 2010 om 23:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

diadino schreef op woensdag 14 jul 2010, 21:31: hoi,
even een vraagje aan de eventuele eigenaren van een giant twist go van jaar 2010.
is jullie iets bekend van een terugroep actie van giant, betreffende de bevestiging van spatbord.
mijn schoonouders hebben recentelijk 2 van deze fietsen gekocht en die werden voor spatbord teruggeroepen, maar blijkbaar is er toch iets niet goed gegaan, want bij hun eerste ritje op vakantie is bij schoonmoeder het voorspatbord afgebroken/los geschoten en tussen haar spaken gekomen met als gevolg een ernstige valpartij met als ergste verwonding dat har jukbeen gedeeltelijk is versplinterd en ze nu een titanium implantaat heeft gekregen om haar gezicht enigzins toonbaar te krijgen.

is het nu een produktfout, montagefout of een construciefout?

Het lijkt me handiger als u deze vraag als een nieuwe vraag toevoegd. Deze vraag is oud en heeft wellicht niet de vraagstelling die u behoeft om ervaringen te delen.

ve
door verwijderd - Jul 15, 2010 om 23:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

leengerard schreef op donderdag 15 jul 2010, 22:22:
toselien schreef op dinsdag 11 mei 2010, 12:37: Vanweg artrose is mij aangeraden een electrische fiets te kopen, maar deze kosten nogal wat. Wie heeft goede ervaring met een bepaald merk/type fiets en wat is belangrijk om op te letten ? Reacties zie ik met veel belangstelling tegemoet.

Ik heb eerder al eens aangegeven dat de Electrische fiets van RIH geweldig was.
Nou dat ''was'' klopt maar na 2 maanden moet ik toch tot mijn teleurstelling zeggen, dat hij niets waard is, de RIH als fiets is geweldig maar van electronica hebben ze geen verstand, dat is voor mij duidelijk.
Dus absoluut geen aanrader. Alleen maar pech en ellende.

Wellicht deze opmerking als nieuwe vraag stellen? Bedankt voor de terugkoppeling.

ve
door verwijderd - Jun 10, 2011 om 16:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo toselien,

De cnsumentenbond heeft onlangs acht elektrische fietsen getest. Ook Plus magazine heeft een uitgebreide test gedaan. Klik hier maar eens. Maar bedenk: alle waar naar z'n geld. Koop liever niet bij online warenhuizen, maar bij een plaatselijke fietsenwinkel. Als er dan wat mee is, kun je makkelijker service krijgen.

ve
door verwijderd - Jun 10, 2011 om 16:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

@icarus,

Het topic is al meer dan een jaar oud. Denk dat er wel al een fiets is aangeschaft.
De reactie is dan een beetje mosterd na de maaltijd.

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Jun 11, 2011 om 15:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

uitstekende ervaringen met 2 Giants ! Elk met 2 accu's, dus 4 in het totaal. Actieradius met 1 accu = 35 km, zonder wind in de rug, dus 70 km in het totaal.
Dat betekent dus 35 m van huis en 35 km om weer thuis te komen. Met tegenwind loopt de actieradius dus terug. En let erop de bandenspanning op 3,5 bar te houden in verband met de zo gering mogelijke rolweerstand.

ve
door verwijderd - Oct 22, 2011 om 01:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

woow 3000 euro

ve
door verwijderd - Oct 22, 2011 om 13:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben hem nog niet lang, maar zijn zeer te spreken over onze RIH's, die wij wel bij een officiele dealer, die al meer RIH's heeft verkocht. En mochten er zich in verre toekomst ooit eens problemen voordoen, de RIH fabriek zit in Blerick (L).
Wij vinden onze RIH's aanraders !

ve
door verwijderd - Oct 22, 2011 om 13:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

estestpro schreef op zaterdag 22 okt 2011, 13:23: Wij hebben hem nog niet lang, maar zijn zeer te spreken over onze RIH's, die wij wel bij een officiele dealer, die al meer RIH's heeft verkocht. En mochten er zich in verre toekomst ooit eens problemen voordoen, de RIH fabriek zit in Blerick (L).
Wij vinden onze RIH's aanraders !

Na 1,5 jaar zal topicstarter ondertussen wel zo'n ding hebben aangeschaft.

ve
door verwijderd - Apr 9, 2012 om 10:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je tekst hier...

vr1944 schreef op woensdag 12 mei 2010, 13:05:
read schreef op woensdag 12 mei 2010, 12:48: toselien

Momenteel staat er in het nieuwste ANWB-blad een grote advertentie van een GIANT. Het is een fiets met een zeer grote actie radius. Kijk daar ook even naar.

Sukses en vriendelijke groet, ReadAC.
Ik heb mijn Giant Twist single in geruild voordeze elobike met 2 accu's.Een prima fiets een aanrader dus.

Ik ben nu wel benieuwd hoe de fiets na bijna twee jaar bevalt. Hoe is nu de actieradius?

ve
door verwijderd - Jun 16, 2013 om 08:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb zelf een sparta en die bevalt me prima, ik zou als ik u was wel goed kijken als de accu goed is want die is het duurst van alles.
Die van mij is ook gechipt, omdat het nogal roofgoed is.
bij mij kan je de accu met een slotje er af halen en kan ik hem opladen zonder dat ik de hele fiets mee hoef.
En ik zou ook kijken als die goed op maat is omdat je anders naar de fietsmaker moet om de zadel te verstellen.

ve
door verwijderd - Jun 16, 2013 om 10:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste ehartjer,

Deze vraag is 3 jr. geleden gesteld en hopelijk voor toselien niet meer actueel.

ve
door verwijderd - Jun 16, 2013 om 11:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk eens op de site van de fietsersbond daar staat een test van 2013.
http://www.fietsersbond.nl/de-fiets/fietssoorten/elektrische-fietsen/test-elektrische-fietsen-2013

ve
door verwijderd - Jun 16, 2013 om 11:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

sjj schreef op zondag 16 jun 2013, 11:39: Kijk eens op de site van de fietsersbond daar staat een test van 2013.
http://www.fietsersbond.nl/de-fiets/fietssoorten/elektrische-fietsen/test-elektrische-fietsen-2013

@sjj in mijn reactie, net iets eerder dan de uwe, geef ik reeds aan dat deze vraag reeds 3 jr. oud is en hopelijk niet meer actueel voor toselien.

ve
door verwijderd - Jun 16, 2013 om 12:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,
Het antwoordt is eigenlijk niet welke fiets..... maar welke batterijen (accu's) het best zijn !
De testen die worden uitgevoerd gaan over het gebruik NU en niet hoe de fiets en de batterijen zich houden na b.v. drie jaar. En hoe het fiets gedrag cq. gebruik is.
Wordt de fiets alleen voor tochten of ook voor steeds korte stukjes gebruikt. Ook is het belangrijk of de fiets ook in de winter en/ of bij weer en wind wordt gebruikten of de fiets b.v. een tijd niet gebruikt wordt.
Mijn Geant double twist gekocht in 2008 is nog als nieuw maar heeft nu een twee nieuwe batterijen (heel duur bijna de helft van een nieuwe fiets) en ik vind het WAARDELOOS. Ik fiets niet veel, alleen met mooi weer en in de vakantie.( Vanwege gewrichtsproblemen).En dat is dus niet goed voor de batterijen. Ik kan niet zo maar spontaan even de fiets pakken want misschien zijn de batterijen leeg of lopen snel leeg. Met lege batterijen is er voor mij niet op te fietsen. Zo zwaar, als ik dat kon had ik geen elektrische fiets nodig .Hoewel ik ook van iemand hoorde die de fiets alleen op vakantie in Oostenrijk gebruikt en toch heel tevreden over de batterijen is.
Er moet eigenlijk vaak op gefietst worden en de batterijen moeten helemaal leeg gefietst worden.En dat kan ik niet altijd doen. De batterijen haal ik altijd v.d. fiets en bewaar ze in huis.
Kortom laat U goed informeren hoelang de accu's meegaan. En wat zijn de kosten vanr evt. nieuwe accu's. Wat is daarop de garantie.
( Ik had een jaar garantie op de accu's. Dat is dus NIETS )
Ik wens U heel veel succes en wijsheid bij Uw keuze.

ve
door verwijderd - Jun 16, 2013 om 12:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

pippa 13 schreef op zondag 16 jun 2013, 12:36: Hallo,
Het antwoordt is eigenlijk niet welke fiets..... maar welke batterijen (accu's) het best zijn !
De testen die worden uitgevoerd gaan over het gebruik NU en niet hoe de fiets en de batterijen zich houden na b.v. drie jaar. En hoe het fiets gedrag cq. gebruik is.
Wordt de fiets alleen voor tochten of ook voor steeds korte stukjes gebruikt. Ook is het belangrijk of de fiets ook in de winter en/ of bij weer en wind wordt gebruikten of de fiets b.v. een tijd niet gebruikt wordt.
Mijn Geant double twist gekocht in 2008 is nog als nieuw maar heeft nu een twee nieuwe batterijen (heel duur bijna de helft van een nieuwe fiets) en ik vind het WAARDELOOS. Ik fiets niet veel, alleen met mooi weer en in de vakantie.( Vanwege gewrichtsproblemen).En dat is dus niet goed voor de batterijen. Ik kan niet zo maar spontaan even de fiets pakken want misschien zijn de batterijen leeg of lopen snel leeg. Met lege batterijen is er voor mij niet op te fietsen. Zo zwaar, als ik dat kon had ik geen elektrische fiets nodig .Hoewel ik ook van iemand hoorde die de fiets alleen op vakantie in Oostenrijk gebruikt en toch heel tevreden over de batterijen is.
Er moet eigenlijk vaak op gefietst worden en de batterijen moeten helemaal leeg gefietst worden.En dat kan ik niet altijd doen. De batterijen haal ik altijd v.d. fiets en bewaar ze in huis.
Kortom laat U goed informeren hoelang de accu's meegaan. En wat zijn de kosten vanr evt. nieuwe accu's. Wat is daarop de garantie.
( Ik had een jaar garantie op de accu's. Dat is dus NIETS )
Ik wens U heel veel succes en wijsheid bij Uw keuze.

@pippa 13, Deze vraag is al 3 jr oud.

ve
door verwijderd - Jun 16, 2013 om 12:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

mein33 schreef op zondag 16 jun 2013, 12:39:
pippa 13 schreef op zondag 16 jun 2013, 12:36: Hallo,
Het antwoordt is eigenlijk niet welke fiets..... maar welke batterijen (accu's) het best zijn !
De testen die worden uitgevoerd gaan over het gebruik NU en niet hoe de fiets en de batterijen zich houden na b.v. drie jaar. En hoe het fiets gedrag cq. gebruik is.
Wordt de fiets alleen voor tochten of ook voor steeds korte stukjes gebruikt. Ook is het belangrijk of de fiets ook in de winter en/ of bij weer en wind wordt gebruikten of de fiets b.v. een tijd niet gebruikt wordt.
Mijn Geant double twist gekocht in 2008 is nog als nieuw maar heeft nu een twee nieuwe batterijen (heel duur bijna de helft van een nieuwe fiets) en ik vind het WAARDELOOS. Ik fiets niet veel, alleen met mooi weer en in de vakantie.( Vanwege gewrichtsproblemen).En dat is dus niet goed voor de batterijen. Ik kan niet zo maar spontaan even de fiets pakken want misschien zijn de batterijen leeg of lopen snel leeg. Met lege batterijen is er voor mij niet op te fietsen. Zo zwaar, als ik dat kon had ik geen elektrische fiets nodig .Hoewel ik ook van iemand hoorde die de fiets alleen op vakantie in Oostenrijk gebruikt en toch heel tevreden over de batterijen is.
Er moet eigenlijk vaak op gefietst worden en de batterijen moeten helemaal leeg gefietst worden.En dat kan ik niet altijd doen. De batterijen haal ik altijd v.d. fiets en bewaar ze in huis.
Kortom laat U goed informeren hoelang de accu's meegaan. En wat zijn de kosten vanr evt. nieuwe accu's. Wat is daarop de garantie.
( Ik had een jaar garantie op de accu's. Dat is dus NIETS )
Ik wens U heel veel succes en wijsheid bij Uw keuze.

@pippa 13, Deze vraag is al 3 jr oud.

ve
door verwijderd - Jun 16, 2013 om 13:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben de Gazelle Orange Excellent Innergy met Platina accu, na vele soorten electrische fietsen te hebben gehad is dit de beste!
De Gazelle Orange Excellent Innergy fietst perfect en de Platina accu gaat in de hoogste stand 100km mee en in de laagste stand zelfs 250km.
Een echte aanrader dus!

ve
door verwijderd - Jun 16, 2013 om 13:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

pippa 13 schreef op zondag 16 jun 2013, 12:36: Hallo,
Het antwoordt is eigenlijk niet welke fiets..... maar welke batterijen (accu's) het best zijn !
De testen die worden uitgevoerd gaan over het gebruik NU en niet hoe de fiets en de batterijen zich houden na b.v. drie jaar. En hoe het fiets gedrag cq. gebruik is.
Wordt de fiets alleen voor tochten of ook voor steeds korte stukjes gebruikt. Ook is het belangrijk of de fiets ook in de winter en/ of bij weer en wind wordt gebruikten of de fiets b.v. een tijd niet gebruikt wordt.

Kortom laat U goed informeren hoelang de accu's meegaan. En wat zijn de kosten vanr evt. nieuwe accu's. Wat is daarop de garantie.
( Ik had een jaar garantie op de accu's. Dat is dus NIETS )
Ik wens U heel veel succes en wijsheid bij Uw keuze.

@pippa13,
Ondanks dat dit al een oud topic is, misschien toch een nuttig antwoord.

Je moet eens een accu-revisie moeten overwegen van je bestaande accupak, dat scheelt je enorm veel geld.
Uitleg.
Een fietsaccu bestaat uit een enorme partij "penlight" batterijen die op een bepaalde manier met elkaar geschakeld zijn.
De nieuwste soort batterij is de LiFePo4.
Het staat voor Lithium IJzer Fosfaat en is de nieuwste soort batterij.

Quote:

Lifepo4, revolutionaire accu's voor elektrische fietsen
Vrijdag 22 Oktober 2010

Misschien heeft u de term al eens gezien. LiFePo4. Het staat voor Lithium-IJzer-Fosfaat en is de laatste ontwikkeling op accugebied. De technologie bestaat al een aantal jaren, maar begint nu echt door te breken. Er zijn inmiddels al elektrische fietsen te koop met dit type accu.

Voordelen van deze technologie
Eén van de grote voordelen van LiFePo4 zijn de lange levensduur (> 10 jaar) en de milieuvriendelijkheid. De accu kan meer dan 2000 keer opgeladen worden. Voor een gemiddelde elektrische fiets met een actieradius van 60km betekent dat maar liefst 120.000 kilometer fietsplezier zonder dat de accu vervangen hoeft te worden. De accu zal zelfs de levensduur van de fiets kunnen overleven.

Dagelijks gebruik
Veel veiliger dan andere accusoorten. Er is geen kans op explosies bij beschadiging, oververhitting overladen of kortsluiting. De accu heeft geen last van prestatieverlies bij lage of hoge temperaturen (-20 tot 60 graden Celsius). Daarnaast zijn ze vergelijkbaar in gewicht met de tegenwoordig gangbare Li-Ion batterij op elektrische fietsen.

Laden en ontladen
De accu mag volledig ontladen worden. U kunt op de elektrische fiets de accu dus zonder problemen 'leeg rijden' zonder bang te zijn voor structurele schade aan de accu. Daarnaast is de accu ook weer snel op te laden.

Het enige nadeel is momenteel nog de vrij hoge prijs, maar deze daalt naar verwachting snel.

We voorspellen dat door al deze voordelen de LiFePo4-accu binnen enkele jaren standaard zal worden op de elektrische fiets en vele andere vormen van elektrisch vervoer. Zodra er meer fietsen beschikbaar zijn met deze accu melden we het uiteraard op fietsen.123.nl

Hier te lezen, klik -> Fietsen-123.nl

Inmiddels zijn we een aantal jaren verder en de prijs van die LiFePo4 batterijen/accu's is ook gedaald.
Je kunt eens informatie inwinnen bij een accurevisiebedrijf die met dat soort batterijen werkt.
Kijk her eens:
Klik -> Fietsaccu-revisie

Ik weet niet wat de prijs zal zijn voor een gereviseerd fietsaccu-pack, maar ik denk toch altijd goedkoper als een originele fietsaccu plus het feit dat die gereviseerde veel langer mee gaat.