hu
door hutsefluts Dec 5, 2008 om 16:22
Auto & vervoer

Winterbanden wel of niet op velg?

Afgelopen jaren heb ik winterbanden gereden welke door een bandenfitter steeds op de lichtmetalen velgen gelegd worden.
Mijn dealer daarentegen adviseerde altijd om de banden niet van de velg af te halen, maar een extra set stalen velgen te gebruiken voor de winterbanden.

Wat zijn de voor/nadelen van velgen wisselen vs. banden op de velg laten zitten als het gaat om winter- en zomerbanden?

2707 10 Rapporteer

gsm
door gsm - Dec 5, 2008 om 16:36
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Voordelen zijn niet zo moeilijk te raden:
- Minder werk, dus lagere arbeidskosten, want demonteren,
  monteren en balanceren is niet steeds nodig.
- Kans op beschadiging velgen of banden is veel minder.
- Lichtmetalen velgen worden niet aangetast door strooizout

GSM

hu
door hutsefluts - Dec 5, 2008 om 19:55
8 Antwoorden / 6 Vragen

Ben ook wel nieuwsgierig naar het effect van bandenwissels op de uitlijning van de wielen, een en ander natuurlijk ook weer in combinatie met al dan niet wisselen van de velg.

poltol
door poltol - Dec 5, 2008 om 19:55
3885 Antwoorden / 22 Vragen

En...

Niet onbelangrijk. De bandenboeren hebben heel veel banden met velg op voorraad. Daarmee bent u snel en voordelig geholpen. En sommige banden boeren nemen uw normale banden ook nog, soms tegen een kleine vergoeding, in opslag. Heeft u ook geen zooi in schuur of garage.

Succes, poltol

hu
door hutsefluts - Dec 5, 2008 om 19:57
8 Antwoorden / 6 Vragen

Je bedoelt dat je gewoon voor een aantal weken een set winterbanden, al dan niet op velg, kunt huren?

hu
door hutsefluts - Dec 5, 2008 om 19:58
8 Antwoorden / 6 Vragen

waarom is bovenstaand antwoord ineens oranje gekleurd?

poltol
door poltol - Dec 5, 2008 om 20:44
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Dat het verkleurd komt omdat u het beste antwoord heeft aangeklikt. En inderdaad u kunt band met velg huren. Maar ook kopen en dan, de zomerset, opslaan bij de bandenboer. U kunt dan vaak alweer gelijk een afspraak maken voor het terug zetten van winter naar zomer. De bandenboer bewaard dan weer uw winterset.

Vr.gr. poltol

hu
door hutsefluts - Dec 5, 2008 om 20:50
8 Antwoorden / 6 Vragen

oh niet bewust op het knopje beste antwoord gedrukt.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Dec 6, 2008 om 01:12
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag huts,

Dat het verkeerde knopje vaak gebruikt wordt is bekend. Ze zitten te dicht naast elkaar.

Wat dacht je hoe ik aan de punten kom? ;-)

Als je goedkoop uit wilt zijn haal je op de sloop een stel passende velgen voor iets meer dan de oud ijzer prijs.
Bij een ruim gesorteerde bandenboer laat je op die velgen een stel winterbanden monteren.

Zo was ik vorig jaar voor € 260,- voor 4 geheel nieuwe winterbanden incl. BTW, montage en balanceren klaar. De banden houd ik zelf in opslag met 3 bar druk erin tegen het onrond worden.

Hardware ERror MAN.

grindweg
door grindweg - Dec 6, 2008 om 18:04
2308 Antwoorden / 28 Vragen

de winter banden moeten eigenlijk niet te breed zijn dus meer druk per vierkante centiemeter. stalen velgen eisen in de winter veel minder onderhoud, uw lm velgen blijven dus netter, bij veel bedrijven bieden ze al allin prijzen van velgen en banden voor scherpe prijzen.let op bij het rijden in bv duitsland de snelheids codering in de gaten houden. soms is die daar te laag voor.

gsm
door gsm - Dec 6, 2008 om 19:11
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Offtopic:
Er wordt inderdaad waarschijnlijk vrij vaak per ongeluk op het verkeerde knopje gedrukt, waardoor de puntentelling nogal vertekend kan zijn.
Het probleempje is al een aantal jaren bij Kassa bekend, maar is blijkbaar niet zo eenvoudig te verhelpen.

GSM