Onze Vara doet een enquete over aanschaf winterbanden. Ik had liever gehad dat automobilisten hun weggedrag aanpasten aan de weersomstandigheden. Want zelfs bij gladde besneeuwde wegen wordt ik veel te vaak voorbij gereden met onverantwoorde snelheden op linkerrijbanen die niet geheel sneeuwvrij zijn, zelfs door vrachtwagens!
Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.
Veel mensen hebben het idee van een bepaalde 'schijn' veiligheid met winterbanden. Tja.. ik pas wel mijn snelheid aan, maar ja wat is dan verantwoordelijke snelheid, indien iedereen om je heen raast...
[quote=pino123 schreef op maandag 10 okt 2011, 21:06]Veel mensen hebben het idee van een bepaalde 'schijn' veiligheid met winterbanden. Tja.. ik pas wel mijn snelheid aan, maar ja wat is dan verantwoordelijke snelheid, indien iedereen om je heen raast...
Dacht ik vroeger ook, totdat ik 1 keer met winterbanden heb gereden. Ook bij lagere snelheden heb je veel betere grip. Je rijdt veel makkelijker weg in de sneeuw (om maar een voorbeeld te noemen).
En voor de kosten hoef je het niet te laten: als je op winterbanden rijd, slijten je zomerbanden niet en 1 uitglijer richting een lantaarpaal (ook bij lage snelheden) levert meer schade op dan wat een setje winterbanden kost.
Met winterbanden kan je zonder probleem op de linker baan (van 3) 80 à 90 km/h rijden als het licht gesneeuwd heeft. Het is wel zaak ver vooruit te kijken naar bestuurders, zoals grootvader, die met 30 km/h voor onveiligheid zorgen en beter thuis hadden kunnen blijven.
Er zijn ook hele hordes die ook in gewone omstandigheden de meest rare toeren uithalen. "Blik op de weg"
Tsja, jong he en zo'n grote blufkar natuurlijk. Race gerust, de katjes zijn op,zo las ik eens aan De Amstel te Amsterdam.
Bovendien; "Wat u niet wil dat u geschied,doe dat dan ook een ander niet" Want wie begon met beledigen? Dat gedrag geeft goed weer het soort chauffeur achter het stuur. Flink hoor!
Aanpassen aan de weersomstandigheden betekend dat op die rechterbaan wel vaak met die 80- 90 km/h gereden kan worden en juist niet op die linkerbaan waar vaak die sneeuw tot ijs is gereden of grote plakken vastgereden sneeuw heeft en op dat soort gladde stukken doe je met winterbanden net zo weinig. Spijkerbanden zijn in Nederland verboden. Anduril moet het maar halen met zijn winterbanden die ruim 30 jaar schadevrij en nog nooit een schade door eigen schuld. Bovendien ook als taxichauffeur gewoon verzekerd kunnen zijn tegen een doodgewoon tarief 70% korting.
Maar Anduril......... schuif maar gewoon door met die winterbanden van je! En natuurlijk géén lid van Veilig Verkeer Nederland natuurlijk! Nou, deze Vrije Vogel WEL !!
[edit redactie] ik schreef "licht gesneeuwd" en dat is wat anders dan ijs en grote plakken sneeuw. En op winterbanden schuif je niet, maar rijd je. In Nederland hebben we geen winterbanden nodig, zo hoor je (te) vaak. De beelden op de TV wijzen anders uit. Gaan we opbieden ? Ik heb 75%.
[quote=anduril schreef op donderdag 13 okt 2011, 13:00] zoals grootvader, die met 30 km/h voor onveiligheid zorgen en beter thuis hadden kunnen blijven.
Erg onaardig opgemerkt t.o.v. de vraagsteller.
Ik pas mijn snelheid aan aan de weersomstandigheden. Ik rijd niet op winterbanden.
@grootvader Waar haal je al die wijsheden vandaan? Jong, blufkar? Ben gepensioneerd en rij een veilige vierwielaangedreven auto (nee, geen SUV c.q. blufkar). @tedehond Prima, maar in de winter winterbanden, dàt is pas aanpassen; voor eigen en andermans veiligheid!
Toch wonderlijk hoe ik die chauffeur anduril inschatte gezien zijn tekst:
"Ben gepensioneerd en rij een veilige vierwielaangedreven auto"
Het zijn over het algemeen juist die vierwielaangedreven autobezitters die van mening zijn dat zij die goede chauffeurs zijn en de meeste anderen gek. Het zijn dan ook vaak de bumperklevers (zeker met winterbanden!) en de voorhoofdwijzers en beseffen niet dat juist die fourweeldrivers door hun constructie meer dan 50 x gevaarlijker zijn voor voetgangers dan een normale personenauto
Het moedwillig beledigende karakter vind men dan ook vaak bij scholen waar juist die moeders met zo'n kar op de meest a-socilale manier "even" parkeren en een grote bek geven als je hen wijst op hun a-sociale (want gevaarlijk voor anderen) manier van doen.
Kortom, hou uw beledigingen voor u. U maakte te duidelijk wat voor 'n soort chauffeur u bent.
@grootvader Wéér niet goed gelezen? Ik schreef "geen SUV c.q. blufkar". Mijn auto is een gewone personenauto (dus geen 'gevaarlijke constructie') met uit veiligheidsoverwegingen vierwielaandrijving (betere wegligging en handelbaarheid). En wilt u nu ophouden met uw verdachtmakingen en ongefundeerd gezever.
Vind winterbanden ok,meer grip op de weg.Denk niet ik heb winterbanden gaan met die banaan,ook dan om je snelheid denken.Meestal denk ik een auto van de zaak en ik moet naar mijn afspraak dus ze gaan ervoor die sukkels.Als ze je dan inhalen krijg je een bak natte prut over je auto.Ga gewoon wat eerder van huis als het weer zover is,kan me niet voorstellen dat je als je gehaast bent lekker aan je werk kan gaan.Maar ja zal wel aan mij liggen.
[quote=anduril schreef op donderdag 13 okt 2011, 15:30]@grootvader Waar haal je al die wijsheden vandaan? Jong, blufkar? Ben gepensioneerd en rij een veilige vierwielaangedreven auto (nee, geen SUV c.q. blufkar). @tedehond Prima, maar in de winter winterbanden, dàt is pas aanpassen; voor eigen en andermans veiligheid!
Ik ben het met u eens dat met winterbanden veiliger rijden is, maar ik rijd zonder winterbanden. Dus pas ik mijn snelheid en afstand aan, rekening houdend met het feit dat ik geen winterbanden onder mijn kleine 4 wieler heb.
Ik heb jaren achtereen met winterbanden gereden, met een caravan erachter naar de wintersport. Het is echt ideaal!! Uiteraard moet je niet denken dat er dan niets gebeuren kan! Pas wel je snelheid en de afstand tot je voorligger aan! Ook met of zonder de caravan in de bergen, nooit kettingen hoeven te gebruiken. Het is absoluut veiliger en je rijdt meer ontspannen! En niet alleen veiliger bij sneeuw en ijs, óók bij een nat wegdek!! Van mij mag het verplicht worden..........!
Ik ben met 22 jaar met pensioen. als het slecht weer is rij ik gewoon niet dus winterbanden zijn aan mijn niet besteed. Maar vroeger was 50000 km per jaar mijn gemiddelde aantal KM. En toen waren er geen winterbanden maar wel verschil in banden altijd gezorgt dat mijn auto uo to date was. Wegens verplicht aan mijn vrouw en kinderen en de andere weg gebruikers.Rij van af 1973 schade vrij.
[quote=grootvader schreef op donderdag 13 okt 2011, 13:13]Aanpassen aan de weersomstandigheden betekend dat op die rechterbaan wel vaak met die 80- 90 km/h gereden kan worden en juist niet op die linkerbaan waar vaak die sneeuw tot ijs is gereden of grote plakken vastgereden sneeuw heeft en op dat soort gladde stukken doe je met winterbanden net zo weinig. Spijkerbanden zijn in Nederland verboden. Anduril moet het maar halen met zijn winterbanden die ruim 30 jaar schadevrij en nog nooit een schade door eigen schuld. Bovendien ook als taxichauffeur gewoon verzekerd kunnen zijn tegen een doodgewoon tarief 70% korting. Maar Anduril......... schuif maar gewoon door met die winterbanden van je! En natuurlijk géén lid van Veilig Verkeer Nederland natuurlijk! Nou, deze Vrije Vogel WEL !!
[edit - redactie]
Wordt je een beter chauffeur door lid te zijn van VVN ??? ik dacht van niet
Word hier nu erg onoverzichtelijk,quote/quote enz,krijg je er punten voor ofzo.Lees het nieteens veel telang en geeft geen meerwaarde denk ik.Dus denk gewoon antwoord op discussie en laat die guotes.Tenzij je het antwoord mee wil nemen in discussie.Maar zie dit niet bij deze.
IK pas mijn snelheid altijd aan aan de omstandigheden en begrijp wat TS bedoelt. Mooi voorbeeld: de invoering van ABS... Toen ABS nog lang geen gemeengoed was gebeurde er al wel veel meer ongelukken met auto's met ABS dan met voertuigen zonder... ABS gaf een gevoel van veiligheid waardoor men onveiliger gedrag ging vertonen. Het gebruik van winterbanden is niet anders. Het is veiliger zolang men zijn gedrag blijft aanpassen aan de omstandigheden. Niet als men denkt: "ik heb winterbanden dus ik kan sneller rijden dan de rest". Want dan is het juist minder veilig!
Zelf ook geen winterbanden, vaak zie ik wel degene met winterbanden harder rijden dan de gemiddelde auto zonder winterbanden. Veel van dit gedrag is gestoeld op schijnveiligheid. Net zoals acjr1 aangeeft en juist weer niet zoals Andurill aangeeft, je kan iet klakkeloos ff 90 km op de linkerbaan, het is juist van veel factoren afhankelijk, niet alleen van de winterbanden.
Winterbanden zijn handig als je naar duitsland wil in de winter, daar moet je, je auto aanpassen aan de weersomstandigheden. en dus met sneeuw winterbanden hebben.
@pino123 Geen winterbanden in de winter is pas ONaangepast. Als iedereen winterbanden zou hebben, dan zou er onderling geen (groot!) verschil zijn tussen de auto's en zou het verkeersbeeld rustiger zijn - geen auto's die (te) langzaam moeten rijden omdat ze niet over de juiste banden beschikken - en dus veiliger.
@eva369 Je monteert geen winterbanden omdat dat 'handig' is, maar omdat daarmee de veiligheid is gediend. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor de andere weggebruikers. Wist je dat de remafstand met zomerbanden op sneeuw dubbel zo lang is? Als dat geen argument is! Lees de artikelen op de website van de ANWB er maar eens op na. Nederland zou Duitsland moeten volgen in deze.
[quote=anduril schreef op dinsdag 18 okt 2011, 12:19] @eva369 Je monteert geen winterbanden omdat dat 'handig' is, maar omdat daarmee de veiligheid is gediend. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor de andere weggebruikers. Wist je dat de remafstand met zomerbanden op sneeuw dubbel zo lang is? Als dat geen argument is! Lees de artikelen op de website van de ANWB er maar eens op na. Nederland zou Duitsland moeten volgen in deze.
ik had ze op mijn vorige auto niet. want moest ze zelf betalen en had niet even een paar honderd euro liggen. bovendien kost elke keer wisselen ook veel geld. nu heb ik een leasebak en zit het gewoon bij de prijs in, dus neem ik ze.
in Nederland ligt er minder sneeuw dan in Duitsland. minder lang ook. de overheid moet niet teveel betuttelen en mensen gewoon zelf hun verantwoordelijkheid laten nemen.
Sommige beantwoorders op mijn vraag hebben naar mijn idee toch een veel te groot vertrouwen in winterbanden. Rijden met 90 km/h op de linkerbaan?? Over viaducten rijdend is dat niet bepaald een veilige snelheid in veel gevallen omdat op bruggen en viaducten daar vaak ijsvorming optreed en op ijs (ijzel) doe je met winterbanden ook niets.
En dan die vraag of je met een lidmaatschap van Veilig Verkeer Nederland een betere chauffeur wordt? In ieder geval wordt je daar een bewustere chauffeur van en een chauffeur die heel bewust is en blijft van de gevaren die het verkeer nu eenmaal met zich meebrengt is m.i. dan ook een betere chauffeur.
Naar mijn ervaring zijn winterbandenchauffeurs bezig met een hype die niet echt bezig zijn met een veiliger verkeer door hun te grote vertrouwen in hun banden en hun rijstijl daaraan gekoppeld.
Naar mijn mening zou men eerder moeten vragen om ABS dan om winterbanden.
Ik ben op zoek naar een huurwoning in Den Haag, nu heb ik er een aantal gevonden die interessant zouden kunnen zijn, echter allemaal op websites waar je een betaald account dient aan te maken alvorens je kunt reageren op een woning of een bezichtiging kunt plannen. Zitten hier ook betrouwbare websites tussen en zo ja welke zijn dit?
Ik help iemand van 85 met administratieve dingen. In Dec 2023 heeft hij overschrijvingsform abn gestuurd voor anwb lidmaatschap van €17. In feb 2024 kreeg hij aanmaning en bleek het niet afgeschreven. Dus maakte hij nog een aan, die werd betaald. Nu is er met het 1. Formulier in maart € 497 afgeschreven naar rekening in België, met zelfde naam erbij als hij heet. Blijkbaar is formulier bij po
...
Lees meer
Op mijn verjaardag kreeg ik een mooie hortensia voor op mijn balkon. Ik heb hem meteen in een grotere pot gezet, maar dat had ik beter niet moeten doen, want ik had er even niet bij nagedacht dat je moet wachten tot het najaar als de bloemen helemaal uitgebloeid zijn. Nu lijkt de plant dood te gaan.
Lees meer
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen. Dat kon en zo gezegd zo gedaan. Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot. Lees meer