gr
door grootvader_1 Oct 10, 2011 om 18:34
Auto & vervoer

Winterbanden

Onze Vara doet een enquete over aanschaf winterbanden.
Ik had liever gehad dat automobilisten hun weggedrag aanpasten aan de weersomstandigheden.
Want zelfs bij gladde besneeuwde wegen wordt ik veel te vaak voorbij gereden met onverantwoorde snelheden op linkerrijbanen die niet geheel sneeuwvrij zijn, zelfs door vrachtwagens!

Wie o wie past WEL zijn/haar snelheid aan?

De Vrije Vogel

4576 27 Rapporteer

pino123
door pino123 - Oct 10, 2011 om 21:06
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Veel mensen hebben het idee van een bepaalde 'schijn' veiligheid met winterbanden. Tja.. ik pas wel mijn snelheid aan, maar ja wat is dan verantwoordelijke snelheid, indien iedereen om je heen raast...

rj
door rjw - Oct 11, 2011 om 09:06
3264 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=pino123 schreef op maandag 10 okt 2011, 21:06]Veel mensen hebben het idee van een bepaalde 'schijn' veiligheid met winterbanden. Tja.. ik pas wel mijn snelheid aan, maar ja wat is dan verantwoordelijke snelheid, indien iedereen om je heen raast...

Dacht ik vroeger ook, totdat ik 1 keer met winterbanden heb gereden. Ook bij lagere snelheden heb je veel betere grip. Je rijdt veel makkelijker weg in de sneeuw (om maar een voorbeeld te noemen).

En voor de kosten hoef je het niet te laten: als je op winterbanden rijd, slijten je zomerbanden niet en 1 uitglijer richting een lantaarpaal (ook bij lage snelheden) levert meer schade op dan wat een setje winterbanden kost.

anduril
door anduril - Oct 13, 2011 om 13:00
167 Antwoorden / 1 Vragen

Met winterbanden kan je zonder probleem op de linker baan (van 3) 80 à 90 km/h rijden als het licht gesneeuwd heeft. Het is wel zaak ver vooruit te kijken naar bestuurders, zoals grootvader, die met 30 km/h voor onveiligheid zorgen en beter thuis hadden kunnen blijven.

gr
door grootvader_1 - Oct 13, 2011 om 13:30
153 Antwoorden / 44 Vragen

Er zijn ook hele hordes die ook in gewone omstandigheden de meest rare toeren uithalen.
"Blik op de weg"

Tsja, jong he en zo'n grote blufkar natuurlijk.
Race gerust, de katjes zijn op,zo las ik eens aan De Amstel te Amsterdam.

Bovendien; "Wat u niet wil dat u geschied,doe dat dan ook een ander niet"
Want wie begon met beledigen?
Dat gedrag geeft goed weer het soort chauffeur achter het stuur.
Flink hoor!

De Vrije Vogel

Redacteur
door Redacteur - Oct 13, 2011 om 14:01
1055 Antwoorden / 62 Vragen

Beste deelnemers aan deze discussie. Hou het a.u.b. vriendelijk en inhoudelijk.

De redactie

gr
door grootvader_1 - Oct 13, 2011 om 14:02
153 Antwoorden / 44 Vragen

Aanpassen aan de weersomstandigheden betekend dat op die rechterbaan wel vaak met die 80- 90 km/h gereden kan worden en juist niet op die linkerbaan waar vaak die sneeuw tot ijs is gereden of grote plakken vastgereden sneeuw heeft en op dat soort gladde stukken doe je met winterbanden net zo weinig.
Spijkerbanden zijn in Nederland verboden.
Anduril moet het maar halen met zijn winterbanden die ruim 30 jaar schadevrij en nog nooit een schade door eigen schuld.
Bovendien ook als taxichauffeur gewoon verzekerd kunnen zijn tegen een doodgewoon tarief 70% korting.

Maar Anduril......... schuif maar gewoon door met die winterbanden van je!
En natuurlijk géén lid van Veilig Verkeer Nederland natuurlijk!
Nou,
deze Vrije Vogel WEL !!

[edit - redactie]

anduril
door anduril - Oct 13, 2011 om 14:02
167 Antwoorden / 1 Vragen

[edit redactie] ik schreef "licht gesneeuwd" en dat is wat anders dan ijs en grote plakken sneeuw. En op winterbanden schuif je niet, maar rijd je. In Nederland hebben we geen winterbanden nodig, zo hoor je (te) vaak. De beelden op de TV wijzen anders uit. Gaan we opbieden ? Ik heb 75%.

eva369
door eva369 - Oct 13, 2011 om 14:05
308 Antwoorden / 2 Vragen

Hoe veiliger de auto, hoe onveiliger mensen ermee rijden.

tdehond
door tdehond - Oct 13, 2011 om 14:08
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=anduril schreef op donderdag 13 okt 2011, 13:00] zoals grootvader, die met 30 km/h voor onveiligheid zorgen en beter thuis hadden kunnen blijven.

Erg onaardig opgemerkt t.o.v. de vraagsteller.

Ik pas mijn snelheid aan aan de weersomstandigheden. Ik rijd niet op winterbanden.

anduril
door anduril - Oct 13, 2011 om 15:30
167 Antwoorden / 1 Vragen

@grootvader
Waar haal je al die wijsheden vandaan? Jong, blufkar? Ben gepensioneerd en rij een veilige vierwielaangedreven auto (nee, geen SUV c.q. blufkar).
@tedehond
Prima, maar in de winter winterbanden, dàt is pas aanpassen; voor eigen en andermans veiligheid!

gr
door grootvader_1 - Oct 13, 2011 om 15:42
153 Antwoorden / 44 Vragen

Lees de opmerking van tdehond.
Zegt genoeg lijkt mij.

De Vrije Vogel

gr
door grootvader_1 - Oct 13, 2011 om 17:34
153 Antwoorden / 44 Vragen

Toch wonderlijk hoe ik die chauffeur anduril inschatte gezien zijn tekst:

"Ben gepensioneerd en rij een veilige vierwielaangedreven auto"

Het zijn over het algemeen juist die vierwielaangedreven autobezitters die van mening zijn dat zij die goede chauffeurs zijn en de meeste anderen gek.
Het zijn dan ook vaak de bumperklevers (zeker met winterbanden!) en de voorhoofdwijzers en beseffen niet dat juist die fourweeldrivers door hun constructie meer dan 50 x gevaarlijker zijn voor voetgangers dan een normale personenauto

Het moedwillig beledigende karakter vind men dan ook vaak bij scholen waar juist die moeders met zo'n kar op de meest a-socilale manier "even" parkeren en een grote bek geven als je hen wijst op hun a-sociale (want gevaarlijk voor anderen) manier van doen.

Kortom, hou uw beledigingen voor u.
U maakte te duidelijk wat voor 'n soort chauffeur u bent.

De Vrije vogel

anduril
door anduril - Oct 13, 2011 om 17:51
167 Antwoorden / 1 Vragen

@grootvader
Wéér niet goed gelezen? Ik schreef "geen SUV c.q. blufkar". Mijn auto is een gewone personenauto (dus geen 'gevaarlijke constructie') met uit veiligheidsoverwegingen vierwielaandrijving (betere wegligging en handelbaarheid).
En wilt u nu ophouden met uw verdachtmakingen en ongefundeerd gezever.

mhofman
door mhofman - Oct 13, 2011 om 18:39
530 Antwoorden / 93 Vragen

Vind winterbanden ok,meer grip op de weg.Denk niet ik heb winterbanden gaan met die banaan,ook dan om je snelheid denken.Meestal denk ik een auto van de zaak en ik moet naar mijn afspraak dus ze gaan ervoor die sukkels.Als ze je dan inhalen krijg je een bak natte prut over je auto.Ga gewoon wat eerder van huis als het weer zover is,kan me niet voorstellen dat je als je gehaast bent lekker aan je werk kan gaan.Maar ja zal wel aan mij liggen.

gr
door grootvader_1 - Oct 13, 2011 om 18:40
153 Antwoorden / 44 Vragen

Dan begrijp ik niet waarom u in dit forum begint met medeforumleden te beledigen.
Een slechte karaktertrek!

De Vrije Vogel

tdehond
door tdehond - Oct 13, 2011 om 18:41
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=anduril schreef op donderdag 13 okt 2011, 15:30]@grootvader
Waar haal je al die wijsheden vandaan? Jong, blufkar? Ben gepensioneerd en rij een veilige vierwielaangedreven auto (nee, geen SUV c.q. blufkar).
@tedehond
Prima, maar in de winter winterbanden, dàt is pas aanpassen; voor eigen en andermans veiligheid!

Ik ben het met u eens dat met winterbanden veiliger rijden is, maar ik rijd zonder winterbanden. Dus pas ik mijn snelheid en afstand aan, rekening houdend met het feit dat ik geen winterbanden onder mijn kleine 4 wieler heb.

hans515
door hans515 - Oct 13, 2011 om 19:20
250 Antwoorden / 117 Vragen

Ik heb jaren achtereen met winterbanden gereden, met een caravan erachter naar de wintersport. Het is echt ideaal!! Uiteraard moet je niet denken dat er dan niets gebeuren kan! Pas wel je snelheid en de afstand tot je voorligger aan!
Ook met of zonder de caravan in de bergen, nooit kettingen hoeven te gebruiken.
Het is absoluut veiliger en je rijdt meer ontspannen!
En niet alleen veiliger bij sneeuw en ijs, óók bij een nat wegdek!!
Van mij mag het verplicht worden..........!

valerius-2
door valerius-2 - Oct 13, 2011 om 19:32
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ik ben met 22 jaar met pensioen. als het slecht weer is rij ik gewoon niet dus winterbanden zijn aan mijn niet besteed. Maar vroeger was 50000 km per jaar mijn gemiddelde aantal KM. En toen waren er geen winterbanden maar wel verschil in banden altijd gezorgt dat mijn auto uo to date was. Wegens verplicht aan mijn vrouw en kinderen en de andere weg gebruikers.Rij van af 1973 schade vrij.

gerardk
door gerardk - Oct 13, 2011 om 20:18
175 Antwoorden / 8 Vragen

[quote=grootvader schreef op donderdag 13 okt 2011, 13:13]Aanpassen aan de weersomstandigheden betekend dat op die rechterbaan wel vaak met die 80- 90 km/h gereden kan worden en juist niet op die linkerbaan waar vaak die sneeuw tot ijs is gereden of grote plakken vastgereden sneeuw heeft en op dat soort gladde stukken doe je met winterbanden net zo weinig.
Spijkerbanden zijn in Nederland verboden.
Anduril moet het maar halen met zijn winterbanden die ruim 30 jaar schadevrij en nog nooit een schade door eigen schuld.
Bovendien ook als taxichauffeur gewoon verzekerd kunnen zijn tegen een doodgewoon tarief 70% korting.
Maar Anduril......... schuif maar gewoon door met die winterbanden van je!
En natuurlijk géén lid van Veilig Verkeer Nederland natuurlijk!
Nou, deze Vrije Vogel WEL !!

[edit - redactie]

Wordt je een beter chauffeur door lid te zijn van VVN ??? ik dacht van niet

mhofman
door mhofman - Oct 15, 2011 om 17:04
530 Antwoorden / 93 Vragen

Word hier nu erg onoverzichtelijk,quote/quote enz,krijg je er punten voor ofzo.Lees het nieteens veel telang en geeft geen meerwaarde denk ik.Dus denk gewoon antwoord op discussie en laat die guotes.Tenzij je het antwoord mee wil nemen in discussie.Maar zie dit niet bij deze.

acjzr1
door acjzr1 - Oct 17, 2011 om 21:39
295 Antwoorden / 3 Vragen

IK pas mijn snelheid altijd aan aan de omstandigheden en begrijp wat TS bedoelt.
Mooi voorbeeld: de invoering van ABS...
Toen ABS nog lang geen gemeengoed was gebeurde er al wel veel meer ongelukken met auto's met ABS dan met voertuigen zonder...
ABS gaf een gevoel van veiligheid waardoor men onveiliger gedrag ging vertonen.
Het gebruik van winterbanden is niet anders.
Het is veiliger zolang men zijn gedrag blijft aanpassen aan de omstandigheden.
Niet als men denkt: "ik heb winterbanden dus ik kan sneller rijden dan de rest".
Want dan is het juist minder veilig!

pino123
door pino123 - Oct 17, 2011 om 23:58
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Zelf ook geen winterbanden, vaak zie ik wel degene met winterbanden harder rijden dan de gemiddelde auto zonder winterbanden. Veel van dit gedrag is gestoeld op schijnveiligheid. Net zoals acjr1 aangeeft en juist weer niet zoals Andurill aangeeft, je kan iet klakkeloos ff 90 km op de linkerbaan, het is juist van veel factoren afhankelijk, niet alleen van de winterbanden.

eva369
door eva369 - Oct 18, 2011 om 10:21
308 Antwoorden / 2 Vragen

Winterbanden zijn handig als je naar duitsland wil in de winter, daar moet je, je auto aanpassen aan de weersomstandigheden. en dus met sneeuw winterbanden hebben.

anduril
door anduril - Oct 18, 2011 om 12:19
167 Antwoorden / 1 Vragen

@pino123
Geen winterbanden in de winter is pas ONaangepast. Als iedereen winterbanden zou hebben, dan zou er onderling geen (groot!) verschil zijn tussen de auto's en zou het verkeersbeeld rustiger zijn - geen auto's die (te) langzaam moeten rijden omdat ze niet over de juiste banden beschikken - en dus veiliger.

@eva369
Je monteert geen winterbanden omdat dat 'handig' is, maar omdat daarmee de veiligheid is gediend. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor de andere weggebruikers. Wist je dat de remafstand met zomerbanden op sneeuw dubbel zo lang is? Als dat geen argument is! Lees de artikelen op de website van de ANWB er maar eens op na. Nederland zou Duitsland moeten volgen in deze.

eva369
door eva369 - Oct 18, 2011 om 13:41
308 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=anduril schreef op dinsdag 18 okt 2011, 12:19]
@eva369
Je monteert geen winterbanden omdat dat 'handig' is, maar omdat daarmee de veiligheid is gediend. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor de andere weggebruikers. Wist je dat de remafstand met zomerbanden op sneeuw dubbel zo lang is? Als dat geen argument is! Lees de artikelen op de website van de ANWB er maar eens op na. Nederland zou Duitsland moeten volgen in deze.

ik had ze op mijn vorige auto niet. want moest ze zelf betalen en had niet even een paar honderd euro liggen. bovendien kost elke keer wisselen ook veel geld. nu heb ik een leasebak en zit het gewoon bij de prijs in, dus neem ik ze.

in Nederland ligt er minder sneeuw dan in Duitsland. minder lang ook. de overheid moet niet teveel betuttelen en mensen gewoon zelf hun verantwoordelijkheid laten nemen.

gr
door grootvader_1 - Oct 18, 2011 om 14:19
153 Antwoorden / 44 Vragen

Sommige beantwoorders op mijn vraag hebben naar mijn idee toch een veel te groot vertrouwen in winterbanden.
Rijden met 90 km/h op de linkerbaan??
Over viaducten rijdend is dat niet bepaald een veilige snelheid in veel gevallen omdat op bruggen en viaducten daar vaak ijsvorming optreed en op ijs (ijzel) doe je met winterbanden ook niets.

En dan die vraag of je met een lidmaatschap van Veilig Verkeer Nederland een betere chauffeur wordt?
In ieder geval wordt je daar een bewustere chauffeur van en een chauffeur die heel bewust is en blijft van de gevaren die het verkeer nu eenmaal met zich meebrengt is m.i. dan ook een betere chauffeur.

Naar mijn ervaring zijn winterbandenchauffeurs bezig met een hype die niet echt bezig zijn met een veiliger verkeer door hun te grote vertrouwen in hun banden en hun rijstijl daaraan gekoppeld.

Naar mijn mening zou men eerder moeten vragen om ABS dan om winterbanden.

Met de vriendelijke groeten van;

De Vrije Vogel

die hier maar dit topic wil afsluiten.

pe
door peter.kempers - Oct 18, 2011 om 20:18
2 Antwoorden / 0 Vragen

Algemeen advies ,rij gewoon met all wether banden , zomer en winter veilig, en je hoeft niets om te leggen ( ben 45 jaar automonteur) gegroet