Xenon verlichting
Ik heb een Golf plus uit 2006, kan ik daar zelf Xenon verlichting opzetten? Er zit in het dashboard wel een lampje dat gaat branden als er een lampje ergens stuk is. Krijg ik dan geen problemen met de computer die dat regeld. Of nog erger gaat dat regelsysteem niet stuk.
Het lijkt mij toch een stuk verstandiger om bij lampvervanging hetzelfde type lamp te gebruiken.
Als dat xenon is dan kunt u natuurlijk een nieuwe xenon lamp in zetten maar vaak nog is de standaardlamp een H4.
Een xenonlamp wordt een stuk heter en daarmee kunt u de reflector verwoesten.
Bovendien zult u medeweggebruikers gaan verblinden (waarschijnlijk) omdat de reflector niet voor xenonverlichting is aangepast.
Overigens zijn er ook erg veel automobilisten die kennelijk hun duplolamp(en) verkeerd monteren gezien de vele auto's die foute verlichting voeren.
Deze automobilisten zouden dit eens moeten gaan controleren door hun auto pl.m. 5 meter van een muur neer te zetten en dim-en grootlicht zo te controleren.
Beter nog, naar een garage te gaan die dat even kontroleerd.
De donkere uren met veel regen komt er weer aan dus verblinding door zo'n onoplettende automobilist.
Tenslotte wordt er ook door de politie te weinig op gecontroleerd.
(maar dat ben ik van smerissen wel gewend dat ze verkeerde prioriteiten stellen!)
De Vrije Vogel
(was even malle gerrit)
maar wel al jaren lid van veilig verkeer nederland
(dat zouden meer mensen moeten doen)
de verlichting voor de juiste type verlichting vervangen. of vervangen voor wat er in het boekje staat niet zomaar andere verlichtingen er in gaan zetten/draaien.
u bedoelt waarschijnlijk de complete units vervangen.
dit kan gewoon maar let op de hoge spanning.
alles moet goed afgewerkt worden.
er zijn voor de apk ook eisen gesteld aan xenon.
let op dat uw hoogte verstelling goed werkt.
bij moderne af fabriek sustemen werkt dit automatisch.
er zitten dan ook koplamp sproeiers op af fabriek en dat soort zaken mist u dan.
er zijn ook sterkere h4 lampen leverbaar deze zijn voor export bedoeld maar doen het prima..
als u h7 heeft dan gaat die vlieger niet op
Bij auto's vanaf 01-01-2006 mag dit alleen als er koplampsproeiers aanwezig zijn en de koplampen moeten in hoogte verstelbaar zijn.
Er bestaan ook gewone halogeen lampen die wit licht geven.
in tegenstelling wat grootvader beweert wordt een xenonlamp absoluut niet warmer, dat dat verwoesten van de reflector is nonsence.
ook abarth sltaat de plank eningzings mis, want het bouwjaar vanaf wanneer sproeiers en automatische hoogteverstelling moet worden ingebouwd (als dat kan) is 1-1-2007.
wel doe je er verstandig aan een goed merk in te bouwen.
deze zijn wel een stuk duurder, maar ook veel duurzamer.
(denk hierbij aan Pilot, geeft 2 jaar garantie)
bij de goedkope set moet je echt geluk hebben, maar vaak is het weggegooid geld en dan ben je nog duurder uit.
Pilot heeft bijv. ook en aanpassing dat ook de signalering van defecte lampjes normaal blijft functioneren.
let er wel op dat he het zelfde systeem lampen morteerd als nu ingebouwd, anders gaat het niet werken.
dus heb je bijv. H7, dan ook H7 xenon monteren etc.
let wel op dat erg op Marktplaat veel setjes aangeboden worden onder de naam Pilot, diegene die ver onder de verkoopprijs worden aangeboden zijn meestal fake.
het meest witte is 4300k, maar het meest wordt ingebouwd 6000k of 8000k (deze laatste is iets blauwer)
wil je het helemaal mooi doen monteer dan ook LEDjes in je stadslichten.
Als je H4 hebt bestaan er ook Bi-xenon, hiermee kan ke ook
als grootlicht meesein, hetgeen met apparte grootlicht xenon lampen niet mogelijk is vanwege de opwarm tijd.
(pas na een seconde of 10 is het licht op de volledige sterkte.
apparte APK eisen zijn er niet, als het lichtbeeld maar klopt en dat verandert niet vij xenon inbouw.
[quote=grootvader schreef op maandag 10 okt 2011, 18:20]Het lijkt mij toch een stuk verstandiger om bij lampvervanging hetzelfde type lamp te gebruiken.
Als dat xenon is dan kunt u natuurlijk een nieuwe xenon lamp in zetten maar vaak nog is de standaardlamp een H4.
Een xenonlamp wordt een stuk heter en daarmee kunt u de reflector verwoesten.
Bovendien zult u medeweggebruikers gaan verblinden (waarschijnlijk) omdat de reflector niet voor xenonverlichting is aangepast.
Overigens zijn er ook erg veel automobilisten die kennelijk hun duplolamp(en) verkeerd monteren gezien de vele auto's die foute verlichting voeren.
Deze automobilisten zouden dit eens moeten gaan controleren door hun auto pl.m. 5 meter van een muur neer te zetten en dim-en grootlicht zo te controleren.
Beter nog, naar een garage te gaan die dat even kontroleerd.
De donkere uren met veel regen komt er weer aan dus verblinding door zo'n onoplettende automobilist.
Tenslotte wordt er ook door de politie te weinig op gecontroleerd.
(maar dat ben ik van smerissen wel gewend dat ze verkeerde prioriteiten stellen!)
De Vrije Vogel
(was even malle gerrit)
maar wel al jaren lid van veilig verkeer nederland
(dat zouden meer mensen moeten doen)
Fout!
H4 jodium verhit tot 60W, een xenon verwarmt slechts 35 W.
U bent verwarrend: kleurtemperatuur in graden Kelvin is de kleur van het uitgestraalde licht. En de temperatuur als gevolg van hitte wordt veroorzaakt door gedissipeerd de macht.
Je mag xenon lampen inbouwen in een auto die vóór 01-01-2007 op kenteken is gezet. Het is inderdaad verstandig om nadat je de lampen ingebouwd hebt even langs een garage te rijden om te controleren of het lichtbeeld nog goed is. Op deze website vind je waarschijnlijk de informatie die je nodig hebt. http://www.auto-tuning-guide.com/xenon.html
Nog even vergeten te melden dat er waarschijnlijk balansweerstanden ingebouwd moeten worden om de computer van je auto geen foutmelding te laten geven
Nieuwe regels voor gasontladingskoplampen (26 juni 2006)
Voor nieuwe auto’s die vanaf 1 januari 2007 op kenteken worden gezet, gelden strengere eisen voor het achteraf inbouwen van extra sterke koplampen, zogeheten xenonlampen. Kabinet is hiermee akkoord gegaan. Het inbouwen van deze lampen is alleen toegestaan als ze aan bepaalde eisen voldoen.
De belangrijkste eisen zijn automatische niveauregeling en een koplampreinigingsinstallatie. Wanneer een auto door een zware belading achterover hangt, kan een tegenligger verblind raken door de koplampen. Een niveauregelaar gaat dit tegen. Verder moet een sproeier de lampen schoonhouden. Een vuile koplamp kan namelijk voor verblindend ‘strooilicht’ zorgen. Door de hoge lichtopbrengst is bij xenonlampen het voorkomen van verblinding erg belangrijk.
Het mag dus maar het blijft wel degelijk associaal om zonder automatische hoogteniveauregeling te gaan rijden, onderweg haal je deze auto's er ook meteen uit, ik ben er dus absoluut niet blij mee en je kunt er een bekeuring voor krijgen, terecht ook, dus bezin eer gij begint!
wat nog veel hindelijker is, is dat wanneer men zelf een lampje verwissel heeft, het lampje op een of andere wijze verdraaid in de fitting heeft gekregen (vraag mij niet hoe, want het kan eigenlijk niet, maar ze krijgen het toch voor elkaar)
en met verlichting op je afrijden alsware het grootlicht en je verblinden. daar moeen ze eens op letten cq bekeuren.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Compensatie voor een non EU vlucht
Op 19 april 2024, om 15:40 (Japanse tijd) zou ik in het vliegtuig stappen van Haneda airport naar Guangzhou airport om daar mijn directe vlucht om op 20 april 08:00 (NL tijd) aan te komen in Amsterdam, deze vluchten werden gedaan door China Southern Airlines (CSA). Vanaf Haneda airport waren de vertragingen al begonnen, 3x vertraagd (19:00, 22:40 en 01:00) waardoor ik uiteindelijk op 20 april ... Lees meer
Niet geïndexeerde begrafenisverzekering
Onlangs ontdekt: heb een begraf.verzek. van €908 (=2000 gulden) Stopgezet per 1-9-1970. Dus destijds door ouders bijeen gespaard met zuur verdiende centjes. De afgelopen 54! jaar hebben de diverse verzekeringsmaatschappijen hier gigantisch geld mee verdiend. Zie ik daar helemaal niets van terug? Allemaal misschien volgens de regeltjes, maar t blijft bizar! Is daar nog iets aan te doen, want ik v ... Lees meer
TrackR app voor android
Ik heb een TrackR tracker hier maar de bijhorende android app werkt niet meer. Is er iemand die hier een alternatieve app voor weet? Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer