bremi13
door bremi13 Oct 10, 2011 om 17:46
Auto & vervoer

Xenon verlichting

Ik heb een Golf plus uit 2006, kan ik daar zelf Xenon verlichting opzetten? Er zit in het dashboard wel een lampje dat gaat branden als er een lampje ergens stuk is. Krijg ik dan geen problemen met de computer die dat regeld. Of nog erger gaat dat regelsysteem niet stuk.

6384 18 Rapporteer

gr
door grootvader_1 - Oct 10, 2011 om 18:20
153 Antwoorden / 44 Vragen

Het lijkt mij toch een stuk verstandiger om bij lampvervanging hetzelfde type lamp te gebruiken.
Als dat xenon is dan kunt u natuurlijk een nieuwe xenon lamp in zetten maar vaak nog is de standaardlamp een H4.
Een xenonlamp wordt een stuk heter en daarmee kunt u de reflector verwoesten.
Bovendien zult u medeweggebruikers gaan verblinden (waarschijnlijk) omdat de reflector niet voor xenonverlichting is aangepast.

Overigens zijn er ook erg veel automobilisten die kennelijk hun duplolamp(en) verkeerd monteren gezien de vele auto's die foute verlichting voeren.
Deze automobilisten zouden dit eens moeten gaan controleren door hun auto pl.m. 5 meter van een muur neer te zetten en dim-en grootlicht zo te controleren.
Beter nog, naar een garage te gaan die dat even kontroleerd.

De donkere uren met veel regen komt er weer aan dus verblinding door zo'n onoplettende automobilist.

Tenslotte wordt er ook door de politie te weinig op gecontroleerd.
(maar dat ben ik van smerissen wel gewend dat ze verkeerde prioriteiten stellen!)

De Vrije Vogel
(was even malle gerrit)
maar wel al jaren lid van veilig verkeer nederland
(dat zouden meer mensen moeten doen)

robtien
door robtien - Oct 10, 2011 om 19:43
269 Antwoorden / 10 Vragen

de verlichting voor de juiste type verlichting vervangen. of vervangen voor wat er in het boekje staat niet zomaar andere verlichtingen er in gaan zetten/draaien.

grindweg
door grindweg - Oct 10, 2011 om 20:26
2308 Antwoorden / 28 Vragen

u bedoelt waarschijnlijk de complete units vervangen.
dit kan gewoon maar let op de hoge spanning.
alles moet goed afgewerkt worden.
er zijn voor de apk ook eisen gesteld aan xenon.
let op dat uw hoogte verstelling goed werkt.
bij moderne af fabriek sustemen werkt dit automatisch.
er zitten dan ook koplamp sproeiers op af fabriek en dat soort zaken mist u dan.
er zijn ook sterkere h4 lampen leverbaar deze zijn voor export bedoeld maar doen het prima..
als u h7 heeft dan gaat die vlieger niet op

abarth
door abarth - Oct 10, 2011 om 21:03
845 Antwoorden / 19 Vragen

Bij auto's vanaf 01-01-2006 mag dit alleen als er koplampsproeiers aanwezig zijn en de koplampen moeten in hoogte verstelbaar zijn.

Er bestaan ook gewone halogeen lampen die wit licht geven.

de
door dewollf - Oct 12, 2011 om 14:28
54 Antwoorden / 0 Vragen

in tegenstelling wat grootvader beweert wordt een xenonlamp absoluut niet warmer, dat dat verwoesten van de reflector is nonsence.
ook abarth sltaat de plank eningzings mis, want het bouwjaar vanaf wanneer sproeiers en automatische hoogteverstelling moet worden ingebouwd (als dat kan) is 1-1-2007.
wel doe je er verstandig aan een goed merk in te bouwen.
deze zijn wel een stuk duurder, maar ook veel duurzamer.
(denk hierbij aan Pilot, geeft 2 jaar garantie)
bij de goedkope set moet je echt geluk hebben, maar vaak is het weggegooid geld en dan ben je nog duurder uit.
Pilot heeft bijv. ook en aanpassing dat ook de signalering van defecte lampjes normaal blijft functioneren.
let er wel op dat he het zelfde systeem lampen morteerd als nu ingebouwd, anders gaat het niet werken.
dus heb je bijv. H7, dan ook H7 xenon monteren etc.
let wel op dat erg op Marktplaat veel setjes aangeboden worden onder de naam Pilot, diegene die ver onder de verkoopprijs worden aangeboden zijn meestal fake.

het meest witte is 4300k, maar het meest wordt ingebouwd 6000k of 8000k (deze laatste is iets blauwer)
wil je het helemaal mooi doen monteer dan ook LEDjes in je stadslichten.
Als je H4 hebt bestaan er ook Bi-xenon, hiermee kan ke ook
als grootlicht meesein, hetgeen met apparte grootlicht xenon lampen niet mogelijk is vanwege de opwarm tijd.
(pas na een seconde of 10 is het licht op de volledige sterkte.
apparte APK eisen zijn er niet, als het lichtbeeld maar klopt en dat verandert niet vij xenon inbouw.

le
door legaumais - Oct 12, 2011 om 16:06
13 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=grootvader schreef op maandag 10 okt 2011, 18:20]Het lijkt mij toch een stuk verstandiger om bij lampvervanging hetzelfde type lamp te gebruiken.
Als dat xenon is dan kunt u natuurlijk een nieuwe xenon lamp in zetten maar vaak nog is de standaardlamp een H4.
Een xenonlamp wordt een stuk heter en daarmee kunt u de reflector verwoesten.
Bovendien zult u medeweggebruikers gaan verblinden (waarschijnlijk) omdat de reflector niet voor xenonverlichting is aangepast.

Overigens zijn er ook erg veel automobilisten die kennelijk hun duplolamp(en) verkeerd monteren gezien de vele auto's die foute verlichting voeren.
Deze automobilisten zouden dit eens moeten gaan controleren door hun auto pl.m. 5 meter van een muur neer te zetten en dim-en grootlicht zo te controleren.
Beter nog, naar een garage te gaan die dat even kontroleerd.

De donkere uren met veel regen komt er weer aan dus verblinding door zo'n onoplettende automobilist.

Tenslotte wordt er ook door de politie te weinig op gecontroleerd.
(maar dat ben ik van smerissen wel gewend dat ze verkeerde prioriteiten stellen!)

De Vrije Vogel
(was even malle gerrit)
maar wel al jaren lid van veilig verkeer nederland
(dat zouden meer mensen moeten doen)

Fout!
H4 jodium verhit tot 60W, een xenon verwarmt slechts 35 W.
U bent verwarrend: kleurtemperatuur in graden Kelvin is de kleur van het uitgestraalde licht. En de temperatuur als gevolg van hitte wordt veroorzaakt door gedissipeerd de macht.

speedy54
door speedy54 - Oct 12, 2011 om 21:25
19 Antwoorden / 0 Vragen

Je mag xenon lampen inbouwen in een auto die vóór 01-01-2007 op kenteken is gezet. Het is inderdaad verstandig om nadat je de lampen ingebouwd hebt even langs een garage te rijden om te controleren of het lichtbeeld nog goed is. Op deze website vind je waarschijnlijk de informatie die je nodig hebt. http://www.auto-tuning-guide.com/xenon.html

speedy54
door speedy54 - Oct 12, 2011 om 21:26
19 Antwoorden / 0 Vragen

Nog even vergeten te melden dat er waarschijnlijk balansweerstanden ingebouwd moeten worden om de computer van je auto geen foutmelding te laten geven

ch
door chrisantonis - Oct 12, 2011 om 23:11
63 Antwoorden / 4 Vragen

Nieuwe regels voor gasontladingskoplampen (26 juni 2006)
Voor nieuwe auto’s die vanaf 1 januari 2007 op kenteken worden gezet, gelden strengere eisen voor het achteraf inbouwen van extra sterke koplampen, zogeheten xenonlampen. Kabinet is hiermee akkoord gegaan. Het inbouwen van deze lampen is alleen toegestaan als ze aan bepaalde eisen voldoen.

De belangrijkste eisen zijn automatische niveauregeling en een koplampreinigingsinstallatie. Wanneer een auto door een zware belading achterover hangt, kan een tegenligger verblind raken door de koplampen. Een niveauregelaar gaat dit tegen. Verder moet een sproeier de lampen schoonhouden. Een vuile koplamp kan namelijk voor verblindend ‘strooilicht’ zorgen. Door de hoge lichtopbrengst is bij xenonlampen het voorkomen van verblinding erg belangrijk.
Het mag dus maar het blijft wel degelijk associaal om zonder automatische hoogteniveauregeling te gaan rijden, onderweg haal je deze auto's er ook meteen uit, ik ben er dus absoluut niet blij mee en je kunt er een bekeuring voor krijgen, terecht ook, dus bezin eer gij begint!

de
door dewollf - Oct 12, 2011 om 23:41
54 Antwoorden / 0 Vragen

wat nog veel hindelijker is, is dat wanneer men zelf een lampje verwissel heeft, het lampje op een of andere wijze verdraaid in de fitting heeft gekregen (vraag mij niet hoe, want het kan eigenlijk niet, maar ze krijgen het toch voor elkaar)
en met verlichting op je afrijden alsware het grootlicht en je verblinden. daar moeen ze eens op letten cq bekeuren.

ma
door martin wiltink - Oct 14, 2011 om 15:05
21 Antwoorden / 0 Vragen

Daar moet je helemaal niet mee beginnen. Xenon lampen geven heel veel klachten van andere automobilisten en bovendien zijn oudere auto's er niet geschikt voor.
Vooral bij regen verblinden ze enorm en ze moeten professioneel afgesteld worden.
Geen werk voor Jan en alleman.

speedy54
door speedy54 - Oct 14, 2011 om 20:18
19 Antwoorden / 0 Vragen

Even terug naar de vraag van Bremie13: Er zit in het dashboard wel een lampje dat gaat branden als er een lampje ergens stuk is. Krijg ik dan geen problemen met de computer die dat regeld. Of nog erger gaat dat regelsysteem niet stuk.
diverse antwoorden gaan over hoe slecht of goed Xenon lampen wel niet zijn.

Het antwoord op zijn/haar vraag is: Nee, het regelsysteem gaat niet kapot.
Wel kan het in sommige gevallen nodig zijn een balansweerstand te monteren om er voor te zorgen dat het lampje op het dashbord niet gaat branden.

ro
door ron530 - Oct 14, 2011 om 20:57
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Leuk zo'n setje maar het mag niet want de type goedkeuring van de auto vervalt, bij wat oudere auto's wordt het gedoogd als er aan strikte regels wordt voldaan. Voor de controlelamp op het instrumenten paneel heeft de inbouw geen invloed, die controleert enkel de verlichting aan de achterkant.

de
door dewollf - Oct 14, 2011 om 23:54
54 Antwoorden / 0 Vragen

ron530
sorry, maar wat een onzin zit je uit te kramen.
typekeurmg vervalt helemaal niet, en het controlesysteen voor een defecte lamp werkt voor alle verlichting.
daarom schreef ik ook een goed merk te monteren, die heeft balanskastjes die het cambus systeem juiste info geeft, dus ook aangeeft als een lamp stuk is.

ro
door ron530 - Oct 15, 2011 om 11:13
4084 Antwoorden / 17 Vragen

De type goedkeuring vervalt wel, strikt genomen kan tijdens een controle het kentekenbewijs ingenomen worden, google maar eens op xenon en typegoedkeuring.

de
door dewollf - Oct 15, 2011 om 13:04
54 Antwoorden / 0 Vragen

goed lezen ron, dit geld vanaf 1-1-2007

ro
door ron530 - Oct 15, 2011 om 13:11
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Voor auto's van voor 1/1/2007:

Het achteraf inbouwen van xenonverlichting wordt gedoogd, indien de afstelling van de koplampen correct blijft en u tegenliggers niet verblind. Dit houdt in dat het lichtbeeld van uw koplamp niet hinderlijk mag veranderen, nadat u xenonverlichting heeft ingebouwd.

Bron cargoods.

Het wordt gedoogd maar wettelijk gezien mag het niet.

de
door dewollf - Oct 15, 2011 om 13:32
54 Antwoorden / 0 Vragen

zucht,
als het lichtbeeld zou veranderen dan val je door de mand bij de APK, maar dit geldt ook voor halogeen.
daarom hamer ik er ook op om een goed merk te monteren.
veel zitten te kloten met adaptors, waardoor het brandpunt = lichtbeeld veranderd.
de meeste problemen ontstaan met die goedkope rommel.
die veroorzaken de kritiken op xenon.
maar vlak ook de overlast niet uit door verkeerd gemonteerde en afgestelde halogeen.
dus ook het gedogen is hier absoluut niet "im frage"