el
door elsvanlier May 16, 2009 om 11:21
Computers & telefonie

2 maanden na a.p.k.veel mankementen.Welk recht heb ik?

Mijn dochter heeft 2 maanden geleden een auto gekocht die eerst nog gekeurd werd voordat ze hem kocht bij een erkende garage.Zij ging daarbij ook uit van de eerlijkheid van de garagehouder wat achteraf niet zo eerlijk is.Nublijken er zoveel mankementen aan te zijn dat ze zeker nog 1000,00euro kwijt zou zijn om dit te repareren.Toen ze de garagehouder opbelde hierover zei deze;Tja,daar kan ik ook niks aan doen en dat was het.Heb je rechten om hier als nog tegen in te gaan?een meelevende moeder.

2921 7 Rapporteer

unimatrix0
door unimatrix0 - May 16, 2009 om 11:52
13 Antwoorden / 0 Vragen

Een APK is uiteraard een momentopname, en niet bedoeld als controle om mankementen op te sporen, maar puur om te kijken of het voertuig aan de verkeersveiligheids eisen voldoed.

Dat er na 2 maand ineens mankementen naar voren komen heeft dus niks met een APK te maken.

U vermeld niet wat er was afgesproken betreffende eventuele garantie. Ik vermoed dat het hier gaat om een goedkope auto die mee is gegaan zonder garantie. In dat geval zal de garage niets voor u hoeven doen.

een goede les voor een volgende keer is het in ieder geval wel! :)
Vertrouw nooit op de blauwe ogen van een autoverkoper. Neem iemand mee die wat meer kijk heeft op auto's als u een auto koopt.

kenwel2
door kenwel2 - May 16, 2009 om 11:53
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Ballo elsvanlier, een apk is altijd een momentopname, in 2 maanden tijd (kunnen) er mankementen aan het voertuig naar voren komen, die op het moment dat de apk werd uitgevoerd, nu 2 maanden geleden, niet als zodanig zijn waargenomen, of dat deze mankementen niet als zodanig van technische aard waren, dat het voertuig hier op afgekeurd kon worden. Het antwoord van de garagist vindt ik overigens wel erg kort door de bocht, je zou dan ook mogen verwachten, dat zo'n garagist, waar de auto gekocht is, alsook apk gekeurd is, op zijn minst tegemoet zou willen komen, ware het maar, dat ze de kosten met je dochter zouden willen delen.(fifty fifty) Deze garagist snijd zichzelf nu met zo'n flutservice, natuurlijk flink in zijn eigen vingers, ten eerste zal hij aan u, of uw dochter nooit geen auto meer verkopen, alsook al de vrienden, familie en kennissen die u heeft...zegt het voort..

Als ik uw dochter was, ging ik nog eens flink babbelen met deze verkoper/garagist,(niet alleen laten gaan, getuige erbij) en eens voorleggen, of hij je eventueel alsnog tegemoed wil komen, in deze wel erge hoge onkostenpost, ontstaan in een zo korte periode na aankoop van betreffende auto bij hem.

Succe, Gr. Henri

edwardus
door edwardus - May 16, 2009 om 12:28
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Er is een groot verschil tussen een APK keuring en een aankoop keuring. Ter illustratie: een auto waarvan bijv. de airco defect is of bijv. de lak compleet aan gort is, komt nog prima de APK door, om dit te repareren kost het wel een berg. Bij een technische aankoopkeuring wordt zoiets wél gerapporteerd.

grindweg
door grindweg - May 16, 2009 om 18:43
2308 Antwoorden / 28 Vragen

apk is een minimum eisen pakket. bv remblokken 2mm dan goed keur. van af 1 mei is het een ac punt. uitlaat dicht gekit dat mag bij de keuring is hij dicht. bande 1.6 is goed keur maar wel ac onder de 2,5 mm. en ga maar door het is dus geen garantie dat de auto verder goed is. als u twijfelt aan de juist heid van de keuring kunt u in beroep bij het rdw.  kijk op de site van rdw daar staat wat u kunt doen en hoe.

toolboy
door toolboy - May 16, 2009 om 19:06
965 Antwoorden / 40 Vragen

Mijn dochter heeft 2 maanden geleden een auto gekocht die eerst nog gekeurd werd voordat ze hem kocht .

Wat ik hier uit opmaak begrijp ik dus geen apk afgegeven.

T

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - May 17, 2009 om 10:48
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Els,

Een goed dat wordt verkocht, moet voldoen aan de redelijke eisen welke u aan dat goed mag stellen. Dus aan een gebruikte auto van €12.000,= mogen hogere eisen gesteld worden dan aan een barrel (=olievat) op wielen van €1.200,-- of nòg minder.

Verder heeft de koper vóór aankoop onderzoeksplicht. Dat kan door een derde gedaan worden zoals ANWB/Dekra, of zelf via een checklist welke via deze site (mij) gratis te verkrijgen is.

Uw vraag roept bij mij de volgende vragen op:
Quote:"... die eerst nog gekeurd werd voordat ze hem kocht bij een erkende garage."

1. Is de auto gekeurd bij een erkende garage, of heeft ze die gekocht bij een erkende garage en elders laten keuren?

2. Is die keuring een APK keuring geweest, of een aankoopkeuring?

3. Wat is er over garantie afgesproken en hoe is dit vastgelegd?

4. Over welk merk, type, kilometerstand en bouwjaar auto hebben we het hier?

5. Hoe zag de auto er bij aankoop uit?

6. Wat was het aankoopbedrag? (gebruiksporen)

Hardware ERror MAN.

pieter454
door pieter454 - May 17, 2009 om 23:55
14 Antwoorden / 0 Vragen

Een dure maar goede les voor uw dochter!

Ga nooit uit van beloftes van een garagehouder, waar hij ook bij aangesloten is. Afspraken altijd op papier zetten. Werkt iemand hier niet aan mee gewoon ergens anders een auto kopen. Aanbod genoeg.

En wederom hoor ik hier het idee dat een APK gekeurde auto een goede/ goed onderhouden auto is. Dit is dus niet zo! De auto voldoet aan de minimum eisen om aan het verkeer deel te mogen nemen en een APK zegt niets over het gepleegde onderhoud en conditie waarin eventuele accesoires zich bevinden.

Je kunt nu alleen nog in overleg met de verkoper proberen een compensatie los te peuteren.

Of de auto inruilen op een andere. Met garantie en een duidelijk onderhoudsverleden bijvoorbeeld.