ik
door ikke2000 May 15, 2010 om 20:23
Computers & telefonie

Aankoop nieuwe PC

Hallo allen,
via de PC club van mijn werkgever kan ik een systeem aanschaffen. Heb de keuze uit 2 systemen:

CPU Intel Core i5-750 2.66Ghz 8MB 1156
PC Kast Foxconn Qmotion TLM725 Case (1W)
Moederbord Foxconn P55MX (P55 M-ATX)
Memory Kingston 4GB DDR3 1333 CL9 Kit2
Harddisk samsung 1TB 5400 32MB EcoGreen I
VGA Kaart xfx ATI HD5450 1GB 650M (LP) HDMI
Cardreader TakeMS Cardreader int. 64in1
Optical drive LG Blue Ray speler/22x DVD-RW SATA
Besturing Microsoft W7 Home Prem 64-BIT NL
Keyboard Logitech Deluxe 250 keyboard black ps/2
Muis Logitech Opt. wheel mouse black ps2 S96
Prijs € 631,00

CPU Core i7-860 2.80Ghz 8MB 1156
PC Kast Foxconn Qmotion TLM725 Case (1W)
Moederbord asus P7H55-M (1156)
Memory Kingston 6GB DDR3 1333 CL9
Harddisk Samsung 1.5TB 5400 32MB SATAII
VGA Kaart xfx Nvidia GT240 1GB 550M SDDR3
Cardreader TakeMS Cardreader int. 64in1
Optical drive LG 22x DVD-RW SATA Black wo/S
Besturing Microsoft W7 Home Prem 64-BIT N
Keyboard Logitech Deluxe 250 keyboard black ps/2
Muis Logitech Opt. wheel mouse black ps2 S96
Prijs € 715,00

Zijn dit reeële prijzen?
Ik ben een leek op dit gebied, dus elk advies is welkom.

Bedankt
Groeten
Ronald

1708 9 Rapporteer

freya
door freya - May 15, 2010 om 21:05
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo ikke2000,

De prijzen zijn niet verkeerd, maar als je het via je werkgever koopt zit er wellicht nog een ander financieel voordeel aan? Wellicht is er een constructie waarbij een deel van de prijs voor rekening van de werkgever komt? In dat geval valt de werkelijke prijs voor jou nog wat lager uit.

Welke voor jou het meest geschikt is, is een keuze die je zelf moet maken. Voor het gewone officewerk, e-mailen, internetten, foto's bewerken/bekijken is het eerste systeem al prima geschikt. Wil je aan videobewerking doen en/of video gaan bewerken, dan is het tweede systeem wellicht beter geschikt.

[u]Voordelen van het tweede systeem:[/u]

1. Een iets snellere processor
2. méér werkgeheugen.
3. Grotere harde schijf
4. Snellere videokaart

Enige pluspunt van het eerste systeem is dat je ook BluRay kunt afspelen en met het tweede systeem alleen DVD.

m.vr.gr. Freya

freya
door freya - May 15, 2010 om 21:10
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[u]Correctie:[/u]

De zin 'Wil je aan videobewerking doen en/of video gaan bewerken,...' is een beetje dubbelop. Ik wilde eigenlijk schrijven 'Wil je aan videobewerking doen en/of zware games spelen,...'.

Freya

mo
door moi67 - May 16, 2010 om 15:08
23 Antwoorden / 1 Vragen

Zoals freya al schreef, inderdaad geen verkeerde prijzen. Het hangt er zeker vanaf wat je ermee wilt doen. Blijft het bij standaard wat internetten, mail lezen en wat tekst verwerken, dan is de eerste meer dan zat.

Wil je toch spellen, video bewerken etc, dan is het tweede een goede optie. Zeker gezien het prijs verschil, maar ik kan niet in je portemonee kijken, zou ik voor de tweede gaan. Je wilt toch weer even met de pc doen, en games groeien heel snel naar een zwaar systeem toe.

Ik draai zelf Windows7 Ultimate op een Core i7 920 267Ghz en 8GB geheugen, en dat draait lekker.

se
door seeker - May 17, 2010 om 00:18
181 Antwoorden / 13 Vragen

Als ik zo even snel naar prijzen kijk is daar inderdaad niks mis mee.

sp
door speedy001 - May 17, 2010 om 10:02
2 Antwoorden / 0 Vragen

De prijzen zijn prima. Ik koop mijn eigen compu altijd in onderdelen. Ik heb daarom wel een kanttekening bij het eerste systeem. De merken van bepaalde onderdelen zijn van mindere kwaliteit dan die van het tweede systeem. Zoals eerder is gezegd zijn beide systemen geschikt voor windowsen, internetten en een tekstje opmaken dwz alles behalve zware software aplicaties zoals bijvoorbeeld de nieuwere grafische spellen en bepaalde videobewerkingsprogramma's. Ga je met het laatste aan de slag zou ik zo en zo voor het tweede systeem kiezen. Persoonlijk vind ik de kwaliteit erg belangrijk van de onderdelen die in een kast zitten. Dat wil niet zeggen dat het eerste systeem slecht is. Het is maar wat je belangrijk vindt.
Omdat de huidige systemen veel meer koeling nodig hebben dan de oudere systemen van jaren geleden is het misschien wel een idee om te vragen wat andere collega's die al zo'n systeem hebben gekocht van het geluidsniveau vinden. Je wilt denk ik geen stofzuiger in je kamer hebben staan. Maar ook dat is persoonlijk en heeft te maken met de kwaliteit van de onderdelen. Want tegenwoordig zijn de meeste onderdelen inclusief de kast uitgerust met eigen koelingsfans!
Misschien kan je ook nog onderhandelen over de prijs met je werkgever. Het is namelijk zo dat een werkgever ook fiscale voordelen heeft bij het verkopen van een computer!

Succes

ik
door ikke2000 - May 22, 2010 om 17:22
2 Antwoorden / 4 Vragen

Hallo Freya, Moi67, Seeker en Speedy001,
Allemaal hartelijk dank dat jullie de moeite hebben genomen mijn vraag te beantwoorden.
De prijzen die ik vermeld heb, bleken ex BTW te zijn, dus zijn nu resp € 729,00 en € 849,00. Helaas is het belastingvoordeel al tijd geleden afgeschaft.
Ook blijkt dat er geen firewire aansluiting aanwezig. Dit schijnt tegenwoordig niet meer gebruikelijk te zijn. Hebben jullie daar ervaring mee?
Eigenlijk een tegenvaller omdat ik via deze aansluiting mijn videocamera aansluit of mijn huidige PC.
Ik ga eens rustig bekijken of en welk systeem ik aanschaf.

Nogmaals iedereen bedankt.
Groeten
Ronald

freya
door freya - May 22, 2010 om 17:43
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Jammer dat de prijs wat hoger uitvalt, maar dan nog kan het best aantrekkelijk zijn om een dergelijk systeem via je werk te kopen. Denk b.v. maar eens aan garantie en ondersteuning bij problemen. Vaak heb je dan via je werkgever een aparte ingang bij het bedrijf waar de computers vandaan komen en word je dus beter en vlotter geholpen dan wanneer je zomaar een klant bent in één of andere computerzaak.

En het ontbreken van een firewire aansluiting (IEEE1394) hoeft geen probleem te zijn hoor. Voor €15 à €20 koop je een PCI-kaartje met daarop één of twee firewire-poorten.

Freya

ik
door ikke2000 - May 22, 2010 om 19:46
2 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=freya schreef op zaterdag 22 mei 2010, 17:43]
Jammer dat de prijs wat hoger uitvalt, maar dan nog kan het best aantrekkelijk zijn om een dergelijk systeem via je werk te kopen. Denk b.v. maar eens aan garantie en ondersteuning bij problemen. Vaak heb je dan via je werkgever een aparte ingang bij het bedrijf waar de computers vandaan komen en word je dus beter en vlotter geholpen dan wanneer je zomaar een klant bent in één of andere computerzaak.

En het ontbreken van een firewire aansluiting (IEEE1394) hoeft geen probleem te zijn hoor. Voor €15 à €20 koop je een PCI-kaartje met daarop één of twee firewire-poorten.

Freya

Hallo Freya

Bedankt voor je reactie.
Klopt, kopers krijgen inderdaad ondersteuning via de PC club. Dat is dus zeer positief.
Ik heb ook al geïnformeerd naar een PCI kaart. Jouw suggestie kreeg ik ook van een helpdesk medewerker van de PC club via e-mail. Moet er alleen nog achter zien te komen of de aansluiting dan aan de voorkant van de behuizing zit. Lijkt me handiger dan aan de achterkant. Dit is waarschijnlijk afhankelijk van de behuizing.

Groeten
Ronald

ti
door timfelix - Jun 14, 2010 om 21:24
270 Antwoorden / 13 Vragen

Nee, dit is niet afhankelijk van de behuizing. Als je een PCI-uitbereidingskaart koopt zit deze per definitie aan de achterkant. Er zijn 2 a 3 kasten gemaakt door Silverstone waar dit aan de bovenkant zit, maar dat zijn naar mijn weten de enigen.

Verder ben ik het niet helemaal eens met Speedy, de merken zijn van beide pc's gewoon zeer goed. Foxconn is al jaren het grootste elektronica bedrijf ter wereld en is een geduchte concurrent van Asus(Asus gebruikt ook componenten van Foxconn, kijk maar eens op de geheugendimms, de pci sloten en de socket, 90% is van foxconn).