tamohammed
door tamohammed Aug 19, 2010 om 19:22
Computers & telefonie

Abonnement zonder handtekening

Kan een provider betaling eisen, terwijl die geen ondertekent contract van de klant heeft?

10960 28 Rapporteer

waterlelie82
door waterlelie82 - Aug 19, 2010 om 19:26
71 Antwoorden / 2 Vragen

Dat hangt af van hoe de overeenkomst tot stand zou zijn gekomen. Ben je telefonisch iets overeengekomen?

tamohammed
door tamohammed - Aug 19, 2010 om 22:06
6 Antwoorden / 4 Vragen

Nee het is via internet gegaan. T-Mobile zou het nr overnemen van Hi, maar hebben er nooit bericht van gegeven dat het nr niet kon worden over genomen en hebben er op eigen houtje een nieuw abonnement van gemaakt, zonder dat er voor getekend is. Ook weigert T-Mobile een kopie van het contract te verstrekken.

stacey
door stacey - Aug 19, 2010 om 22:10
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Als je via internet aanmeld is dat net zo geldig als een handtekening of een voicelog bij telefonisch afsluiten.

Ze hebben er niet eigenhandig een abonnement van gemaakt, je had een abo aangevraagd...........dat ze het nummer om wat voor reden dan niet kunnen overzetten betekend niet dat je dan geen abonnement hebt/krijgt...........

stacey
door stacey - Aug 19, 2010 om 22:12
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Had je verzocht om nummerbehoud bij aanvraag ?
En liep je oude contract nog (lang genoeg door) om een nummerportering te kunnen uitvoeren ?
Welke reden geven ze op dat je nummer niet behouden kan worden ?

edwardus
door edwardus - Aug 20, 2010 om 00:25
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Nummerbehoud is geen voorwaarde voor een nieuw abonnement. Ook al wordt nummerbehoud afgewezen, je nieuwe aanvraag gaat gewoon door, maar dan met een ander telefoonnummer.

nb
door nbw - Aug 20, 2010 om 02:21
521 Antwoorden / 24 Vragen

Tja en dan zit je zomaar vast aan een ongewenst/onbedoeld abonnement . Ondertekende contracten bestaan allang niet meer in deze sector. Je kunt dan nog proberen contact op te nemen met ingehuurde callcentra en vriendelijk uitleggen dat dit direct moet stoppen. Daarna kun je een klacht indienen. Echter zolang er niet iemand is aan de andere kant die niet alleen begrip toont maar ook handeld blijf je zelf kosten maken hun gebreken op te lossen.

Want uiteindelijk moet de provider aan kunnen tonen dat ze rechtsgeldige overeenkomst met jou hebben gesloten. En elke rechter in nederland zal je gelijkgeven.En alle providers weten dat ook zo gauw je juridische hulp op ze loslaat is het verzet gebroken en kom je ineens in contact met mensen die echt werken bij de providers en is je probleem ineens opgelost.Desnoods met vergoeding van gemaakte kosten.

Zo werkt deze wereld.

tdehond
door tdehond - Aug 20, 2010 om 08:59
4744 Antwoorden / 9 Vragen

@ t.s.
Volgens de wet is de provider verplicht u een overeenkomst te sturen:

Wet telecommunicatie
Wet_implementatie_Europees_regelgevingskader_elektronische_communicatie_(13-05-2004)_(stb189).pdf
Artikel 7.1
1. Een aanbieder van een openbare elektronische communicatiedienst
verstrekt voor of bij het sluiten van een overeenkomst met een consument
aan hem de volgende gegevens op schrift of op een andere te zijner
beschikking staande en voor hem toegankelijke duurzame gegevensdrager:
a. de naam en het adres van vestiging van de aanbieder;
b. de te verstrekken diensten en de wachttijd bij eerste aansluiting op
een openbare elektronische communicatiedienst;
c. het kwaliteitsniveau van de te verstrekken diensten;
d. de soorten onderhoudsdiensten;
e. de geldende tariefstructuur, de belangrijkste tarieven en de wijze
waarop informatie verkregen kan worden over de geldende tarieven en
onderhoudskosten;
f. de duur van de overeenkomst alsmede de voorwaarden waaronder
de overeenkomst of onderdelen daarvan, kan worden verlengd of
beëindigd;

Ook is m.i. niet voldaan aan de Wet Koop op Afstand:
Verplichtingen bedrijf t.a.v. consument bij koop op afstand

Wet koop op afstand

Als u de consument niet voldoende hebt geïnformeerd over de zichttermijn, dan wordt deze automatisch verlengd tot drie maanden. Op het moment dat u de consument alsnog goed informeert, wordt de zichttermijn weer zeven werkdagen.

Tijd dus voor een gepeperde aangetekende brief waarin u zich op beide wetten beroept.
U zou dus kunnen aangeven dat uw inziens de zichttermijn is verlengd tot drie maanden omdat deze provider u niet opmerkzaam heeft gemaakt op de zichttermijn ( conform de Wet koop op Afstand) en weigert u de overeenkomst toe te sturen ( conform de Wet Telecommunicatie artikel 7.1)

Als alsnog de overeenkomst binnenkomt dan kunt u binnen de dan ingaande zichttermijn van 7 werkdagen, liefst schriftelijk aangetekend met ontvangstbevestiging annuleren, indien u dit wenst. Verzoek om bevestiging annuleren overeenkomst en bewaar dit 5 jaar.

Stuur brief (ven) aangetekend, bewaar copie van brieven + verzendbewijs en handtekening retourkaart goed.

Wordt uw probleem niet opgelost dan kunt u dit als een geschil voorleggen aan de Geschillencommissie Telecommunicatie.

GESCHILLENCOMMISSIE TELECOMMUNICATIE

Geschillencommissie Telecommunicatie

stacey
door stacey - Aug 20, 2010 om 11:40
10352 Antwoorden / 12 Vragen

--Als alsnog de overeenkomst binnenkomt dan kunt u binnen de dan ingaande zichttermijn van 7 werkdagen, liefst schriftelijk aangetekend met ontvangstbevestiging annuleren--

Wet koop op afstand geldt Niet Als een dienst gelijk ingaat...............
en dat zou hier het geval kunnen zijn.
Bovendien lijk me als dat de zichttermijn termijn al reeds overschreden is (als het al van toepassing is) als je al een rekening ontvangt,
want die krijg je niet gelijk binnen een week (mee)gestuurd........

wimmi20
door wimmi20 - Aug 20, 2010 om 13:49
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Een waarschuwing voor een T-Mobile praktijk: als je een 0800 nummer draait van hun klantenservice dan denk je dat het een gratis nummer is.
Vergeet het maar, je hoort ook geen melding dat je wordt doorgeschakeld naar een duur betaalnummer.
Toen ik na een kwartier wachten de klantenservice aan de lijn kreeg ( ik belde met mijn huistelefoon ) vroeg ik na een gesprek of dit een gratis nummer was. Nee meneer, was het antwoord, u werd gelijk doorgeschakeld naar een 06 betaalnummer. Zonder waarschuwing. Daar stink je dus mooi in. En met de vaste huistelefoon is dat duur bellen.

stacey
door stacey - Aug 20, 2010 om 14:04
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op vrijdag 20 aug 2010, 13:49]Een waarschuwing voor een T-Mobile praktijk: als je een 0800 nummer draait van hun klantenservice dan denk je dat het een gratis nummer is.
Vergeet het maar, je hoort ook geen melding dat je wordt doorgeschakeld naar een duur betaalnummer..

--Ben je nog geen klant van T-Mobile?
Neem dan contact op via 0800 - 7123 (gratis).--
Bij mijn weten kunnen bij een doorschakeling Door hun voor jou geen kosten ontstaan, de doorschakelaar betaald dan kosten.....

--“Als je naar een 0800-nummer belt vanaf een vaste telefoon, dan betaalt de consument hier niets voor. De zogeheten verkeers- of transportkosten van het gesprek worden door de 0800-nummerhouder (klantenservices etc.) betaald. De kosten om een mobiel gesprek tot stand te brengen zijn hoger dan die van een vast netwerk en mobiele aanbieders brengen die verkeerkosten om naar het gratis 0800-nummer te bellen in rekening.“--Info

stacey
door stacey - Aug 20, 2010 om 14:08
10352 Antwoorden / 12 Vragen

--Een 0800-nummer is gratis voor de beller en mag ook na doorschakeling geen kosten voor de beller met zich meebrengen.
Maar kan wel een mobiele toeslag hebben.--Info

Dus als jij met een vaste lijn belt dan Mogen ze Geen kosten in rekening brengen, doen ze dat wel dan is dat tegen de regels en dan moet je een klacht indienen.

pl
door ploeff - Aug 20, 2010 om 17:02
54 Antwoorden / 2 Vragen

@stacey vraagt zich af of nummerbehoud is gevraagd. Relevanter is of dat nummerbehoud als integrerend deel van de overeenkomst moet worden beschouwd (rakende de "zelfstandigheid der zaak" in de oude terminologie).
Tenzij de provider kan bewijzen dat de koper uitdrukkelijk heeft afgezien van nummerbehoud moet het m.i. tegenwoordig als een essentieel onderdeel van elke telefonie-overeenkomst gelden.
Ik ben te lang uit de rechtspraktijk om met zekerheid te kunnen zeggen dat een dergelijk beginsel nog steeds geldt, maar ik zou er in elk geval een beroep op doen - dan kunnen die jonge juristen weer eens ergens in gaan kluiven.
En in èlk geval: als nummerbehoud niet mogelijk zou zijn (geweest), dan zou de provider dat - met redenen omkleed - hebben moeten melden aan de koper. Als dat al niet uit de Wet voortvloeit (zie boven) dan is het toch tenminste een kwestie van fatsoen, die in de precontractuele fase van de overeenkomst betamelijk is.

sympathy
door sympathy - Aug 20, 2010 om 17:08
5 Antwoorden / 4 Vragen

Juridisch gezien geldt: wie eist, bewijst.

Een telefonisch overeenkomst is ook bindend, maar moeilijker te bewijzen.
Als de provider eist dat je hem n.a.v. een telefonische overeenkomst geld schuldig bent en je laat dat tot de rechter komen, dan zal de rechter de provider vragen om bewijsmateriaal.

stacey
door stacey - Aug 20, 2010 om 17:08
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=ploeff schreef op vrijdag 20 aug 2010, 17:02]@stacey vraagt zich af of nummerbehoud is gevraagd. .

Het is geen onderdeel van een abo maar een mogelijkheid en als vraagsteller dit achteraf nog zou hebben bedacht/aangevraagd houd het zeker op............
Provider verkoopt/levert een telefoondienst geen nummerbehoud........

Maar probleem ligt wellicht niet bij de nieuwe provider en niet bij de nieuwe (klacht hoor je nog wel eens), nieuwe provider is hiervoor afhankelijk van de oude provider en kan dus ook niet aansprakelijk gesteld worden voor niet lukken als hij dat niet zelf in de hand heeft............

stacey
door stacey - Aug 20, 2010 om 17:10
10352 Antwoorden / 12 Vragen

EDITFUNCTIE ?! ;-(

Foutje..........

--Maar probleem ligt wellicht niet bij de nieuwe provider en niet bij de nieuwe (klacht hoor je nog wel eens), --

Maar probleem ligt wellicht niet bij de nieuwe provider MAAR bij de oude provider (klacht hoor je nog wel eens),

yke
door yke - Aug 20, 2010 om 17:33
82 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn moeder heeft een aantal maanden geleden een nieuw abonnement genomen via Miky.nl. Toen ze de telefoon kwamen brengen moest ze aan de deur ook het contract ondertekenen. Toen ze bij jou de spullen hebben geleverd heb je toen geen contract moeten tekenen?

pl
door ploeff - Aug 20, 2010 om 17:34
54 Antwoorden / 2 Vragen

@stacey:
Het is (al enige tijd) geen gunst maar een recht dat de providers desgewenst - en als alle daartoe benodigde gegevens worden overgelgd - MOETEN uitvoeren. Zo heeft de OPTA enige tijd geleden al vastgesteld/bepaald.
Als er problemen spelen tussen de providers (oude of nieuwe) dan is dat een zaak die zij onderling en niet ten nadele van de klant moeten oplossen.
Alleen als de oude rechthebbende op een nummer niet wil meewerken aan nummerbehoud (vb: een werkgever heeft het recht op een nummer dat een werknemer al zeer langdurig op zijn naam gebruikt, en de wg verrekt het om mee te werken aan nummerbehoud voor de (bijv. gepensioneerde) werknemer) dàn kan nummerportatie niet doorgaan. (dit heb ik van nabij meegemaakt!)
Daar is dan niet de provider schuld aan, maar de oud-rechthebbende, i.c. de ex-werkgever.
Nogmaals: nummerbehoud is geen gunst, maar een recht. Chicanes op dit punt zijn onterecht!

stacey
door stacey - Aug 20, 2010 om 18:31
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=ploeff schreef op vrijdag 20 aug 2010, 17:34]@nummerbehoud is geen gunst, maar een recht. Chicanes op dit punt zijn onterecht!

Recht hebben en recht krijgen zijn sowieso altijd nog 2 verschillende dingen.........

Maar er moet ook aan voorwaarden voldaan worden door klant voor nummerbehoud en gebeurd dat niet heb je pech...........

Maar zolang vraagsteller niet duidelijk zegt waarom het niet lukte/hoe het precies allemaal verlopen is lijkt me dit verder ook een zinlose discussie te worden............

wimmi20
door wimmi20 - Aug 20, 2010 om 19:49
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Beste Stacey,
ik belde met het 0800 nummer dat je zou moeten bellen als je nog geen klant bent. Daar werd mij na 20 minuten verteld dat HET GEEN GRATIS nummer is omdat je wordt doorgeschakeld naar een mobiel nummer. ( zonder waarschuwing ) En voor de chef klantenservice van T-Mobile; ik heb de naam van de operator die het heeft medegedeeld

=stacey schreef op vrijdag 20 aug 2010, 14:04:
=wimmi20 schreef op vrijdag 20 aug 2010, 13:49: Een waarschuwing voor een T-Mobile praktijk: als je een 0800 nummer draait van hun klantenservice dan denk je dat het een gratis nummer is.
Vergeet het maar, je hoort ook geen melding dat je wordt doorgeschakeld naar een duur betaalnummer..

--Ben je nog geen klant van T-Mobile?
Neem dan contact op via 0800 - 7123 (gratis).--
Bij mijn weten kunnen bij een doorschakeling Door hun voor jou geen kosten ontstaan, de doorschakelaar betaald dan kosten.....

--“Als je naar een 0800-nummer belt vanaf een vaste telefoon, dan betaalt de consument hier niets voor. De zogeheten verkeers- of transportkosten van het gesprek worden door de 0800-nummerhouder (klantenservices etc.) betaald. De kosten om een mobiel gesprek tot stand te brengen zijn hoger dan die van een vast netwerk en mobiele aanbieders brengen die verkeerkosten om naar het gratis 0800-nummer te bellen in rekening.“--Info

stacey
door stacey - Aug 20, 2010 om 20:06
10352 Antwoorden / 12 Vragen

wimmi20

@------Als u een overwacht hoge telefoonrekening ontvangt kunt u de volgende stappen ondernemen
Meld uw klacht over een 0900-, 0906-, 0909- of 18-nummer bij ConsuWijzer.
Gebruik daarvoor het formulier. Zo weet OPTA, één van de toezichthouders achter ConsuWijzer, welke problemen bestaan in de markt.

Klacht over een informatienumer indienen bij ConsuWijzer (0900-, 0909-, 0906- en 18-nummer--Conuwijzer

Gaat hier enkel over betaal nummers, wellicht omdat 0800 nummers gratis (moeten) zijn dat deze niet vermeld worden, zou even bij consuwijzer informeren wat beste manier is om klacht neer te leggen.

Controleer wel eerst je telefoonrekening of er daadwerkelijk kosten in rekening zijn gebracht (ook bewijs als je klaagt) want het kan ook zijn dat een call center muts niet weet hoe het werkt of bedoelde dat er kosten voor bellen Vanaf mobiel waren...........

edwardus
door edwardus - Aug 20, 2010 om 20:07
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Het is raadzaam om je telefoonnota in de gaten te houden als je vanaf een vaste telefoon een gratis 0800 nummer belt, want die nummers kun je gratis bellen, de ontvanger betaalt de kosten, behalve de eventuele toeslagen die een provider rekent voor bellen naar 0800 nummers. Wordt voor dat gesprek een bedrag in rekening gebracht aan de consument, niet zijnde een toeslag van de eigen provider, dan is dat strijdig met de regels die ook de OPTA hanteert.

edwardus
door edwardus - Aug 20, 2010 om 20:12
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Nu nog even terug naar het onderwerp. Het sluiten van een contract via de website van T-Mobile is bindend en hoewel nummerbehoud altijd aangevraagd kan worden is dit geen ontbindende voorwaarde, maar uiterlijk bij ontvangst van de simkaart moet er wel een contract ondertekend worden. Zo gaat dat altijd.

Dat nummerbehoud niet lukte (daar zijn meerdere legitieme oorzaken voor mogelijk) is dus geen belemmering voor het sluiten van het contract en je bent gehouden aan de voorwaarden van dat contract. Zou je wel even kunnen uitleggen hoe je de simkaart in ontvangst hebt genomen, als dat al gebeurd is?

pinguin1
door pinguin1 - Aug 22, 2010 om 13:10
37 Antwoorden / 6 Vragen

Bij mijn weten is het altijd mogelijk om je nummer mee te nemen naar een andere provider. De enige uitsluiting is als een nummer ( al lange tijd) niet meer actief is. Er kan een afwijzing komen, dat de naam, adres en woonplaats niet overeenkomen, ( dit omdat op deze manier de eigenaar van het nummer wordt geidentificeerd) maar de nieuwe provider moet dan een nieuw verzoek doen met de juiste gegevens. En dat wordt meestal niet gedaan. Alle providers, bij mijn weten is Vodafone de enige, die hier niet mee werkt, geven de klant een tijdelijk nummer, dat dan later vervangen wordt door het nummer, dat de klant wil behouden. Omdat het abonnement toch al loopt en de klant ervoor moet betalen is de noodzaak om nummerbehoud te realiseren niet zo belangrijk. Ik heb dit in het verleden zelf ook meegemaakt. De laatste keer ben ik overgestspt naar Vodafone. Hier wordt meteen een aanvraag voor nummerbehoud gedaan. Is dit om de een of andere reden niet mogelijk, dan vervalt de contractsverplichting, omdat er geen tijdelijk nummer is aangemaakt..

edwardus
door edwardus - Aug 22, 2010 om 14:35
6844 Antwoorden / 14 Vragen

@pinguin1: wat je schrijft klopt niet helemaal. Nummerbehoud kan altijd aangevraagd worden, alleen de huidige provider kan een verzoek afwijzen als bijv. de minimale contractduur nog niet verstreken is (je kunt het beste een wensdatum invullen die op of na de contractuele einddatum ligt), of als er nog een openstaande schuld is, dan wordt er niet een lopende nota bedoeld, maar bijv. achterstand in de betaling.

pinguin1
door pinguin1 - Aug 22, 2010 om 14:43
37 Antwoorden / 6 Vragen

Hallo Edwardus, zelfs als je abonnement nog niet verlopen is kan je nummer toch uitporteren. Je krijgt dan wel een afkoopnota van je oude provider en deze kan flink oplopen. Wel het invullen van onjuiste gegevens of een foutief simnummer zorgt voor een afwijzing. De nieuwe provider let vaker niet op deze afwijzingen en vergeet dan een nieuw verzoek te doen. Ook als een nummer niet actief is is portering niet mogelijk. Dit zal dan, mits het nog niet zolang geleden afgesloten is, weer moeten worden geactiveerd door de oude provider. Ook kan dit kosten en/of een nieuwe opzegtermijn met zich meebrengen. In gevanl van portering zal je zelf de vinger aan de pols moeten houden en regelmatig contact opnemen over de status.

edwardus
door edwardus - Aug 22, 2010 om 14:53
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Klopt, je kunt een afkoopsom aan de broek krijgen, maar ook een ijskoude afwijzing behoort tot de mogelijkheden, het hangt er maar net van af.
Nummerbehoud is alléén mogelijk op een nog actief nummer, dat is logisch.

tamohammed
door tamohammed - Dec 15, 2010 om 10:32
6 Antwoorden / 4 Vragen

Nu hebben ze weer een nieuwe rekening gestuurd waarin gesteld dat mijn dochter door een eerdere betaling de vordering heeft erkend. Wat kan ze nu het beste doen, want dit begint aardig uit de klauwen te lopen. Dat heeft ze alleen gedaan om de deurwaarder niet aan de deur te krijgen.

stacey
door stacey - Dec 15, 2010 om 11:39
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=tamohammed schreef op woensdag 15 dec 2010, 10:32]Nu hebben ze weer een nieuwe rekening gestuurd waarin gesteld dat mijn dochter door een eerdere betaling de vordering heeft erkend. Wat kan ze nu het beste doen, want dit begint aardig uit de klauwen te lopen. Dat heeft ze alleen gedaan om de deurwaarder niet aan de deur te krijgen.

Volgens mij was het al duidelijk dat je zelfs zonder handtekening op Papier een contract kunt afsluiten en je dochter dit gedaan had ook via internet, dan zit je er dus aan vast en zul je rekeningen krijgen en moeten betalen gedurende de gehele looptijd van het contract.............