al
door alida43 May 14, 2005 om 11:16
Computers & telefonie

ActiveX-besturingselement

Wie kunt mijn helpen met de melding van

Deze webside vereist mogelijk dit ActiveX-besturingselement te instaleren

Zijn hier ook risicos aan verbonden

453 2 Rapporteer

aenigma
door aenigma - May 14, 2005 om 13:14
260 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Alida43,

Websites zijn (meestal) opgemaakt in HTML. Deze is 'verrijkt' met
enkele extra's zoals javascript, flash en ActiveX, doorgaans om de
website interactievere maken. Helaas heeft vooral ActiveX een
geschiedenis van beveiligingslekken. Met zo'n lek is het mogelijk voor
onwelwillenden om via ActiveX allerlei nare dingen te bewerkstelligen,
zoals het (ongevraagd) uitvoeren van opdrachten in uw systeem, het
starten van programma's enz.

De webbrowser Mozilla Firefox is een stuk veiliger omdat die ActiveX
niet gebruikt. Ik zou dan ook met Internet Explorer zeer voorzivhtig
zijn in het gebruik ervan, om niet te zeggen dat helemaal maar niet te
doen. U kunt ActiveX uitschakelen en tijdelijk aanzetten bij websites
die u vertrouwd, dat zou de veiligste oplossing zijn als u het toch
wilt gebruiken.

vr. gr.

ty
door tybris - May 14, 2005 om 13:21
13 Antwoorden / 0 Vragen

Hiermee moet je goed uitkijken. Voorheen was het een kwestie van Ja klikken om een ActiveX element te installeren, tegenwoordig is het iets moeilijker maar er wordt nog steeds niet goed gewaarschuwd voor de gevaren. Het is gewoon een makkelijk de installeren programma, maar met alle gevaren vandien. ActiveX elementen kunnen spyware (veroorzaakt ongewenste spionage), adware (veroorzaakt ongewenste reclames) of virussen bevatten. Installeer het alleen als je het bedrijf vertrouwt en snapt waar het voor is (zoals Microsoft Windows Update of Macromedia Flash player), zeg ook nooit ja tegen mogelijk 'leuke' programmaatjes.

Je kunt het ActiveX element installeren door rechts op de melding in de gele balk te klikken en aan te geven dat je wilt installeren.