es
door esnej Jan 30, 2016 om 12:09
Computers & telefonie

Anoniem telefoontje uit zwitserland

De laatste tijd word ik veel gebeld door buitenlandse nummers. Lange nummer met diverse landcodes.

Aangezien ik niemand in het buitenland ken neem ik die al niet op.

Op anonieme nummers ben ik ook niet zo dol, maar de laatste paar dagen een aantal keren door een anoniem nummer gebeld, dus ik dacht het zal wel iemand zijn die ik ken met een anoniem nummer.

Ik kreeg vervolgens een Engels sprekende damen uit Zwitserland aan de lijn die een of ander onderzoek doet.

Nu had ik al gelijk zoiets van afkappen die handel waardoor ik niet echt goed gehoord heb waarover dat onderzoek ging.
Ze vroeg of ik mrs Jense was. Waarop ik stom genoeg ja zei.

Ik zei dit in het Nederlands waarop zij vroeg of ik Engels sprak. Spreek ik wel, maar vervolgens gaf ik expres in het Nederlands antwoord. Ik zei dat ik geen Nederlands sprak en geen interesse had.

Ze zij vervolgens gedag en wenste mij een fijne dag. En ik zij haar ook gedag.

Aangezien je laatste tijd zoveel hoort over rare telefoontjes uit het buitenland ben ik hier heel voorzichtig mee.

Je hoort ook je hoeft maar ja te zeggen en met wat knip en plak werk zit je zo ergens aan vast of door uberhaupt een buitenlands nummer op te nemen heb je in een gigantische telefoonrekening waar je niet om gevraagd hebt.

Nu vraag ik mij af heb ik nu een probleem, doordat ik ja op mijn achternaam ja zei en heb ik dadelijk een gigantische telefoonrekening?

19555 20 Rapporteer

eclipse
door eclipse - Jan 30, 2016 om 12:19
1561 Antwoorden / 370 Vragen

mocht U geen ziekenhuis bezoek hebben gedaan of een afspraak hebben met de belasting laat lekker bellen anoniem is niet toevallig, als u vodafone hebt bent u ca 20 ct per minuut kwijt. neem anders even contact met de vodafone als u die hebt op   via  de tel of  facebook en vraag naar de gevolgen, u zei uiteraard dat U geen engels  sprak  .. elke provider "goede" heeft een fb  chat. of  voor vaste telefonie   zeker ook ziggo kpn...enz...

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 30, 2016 om 12:20
16879 Antwoorden / 202 Vragen

Spam! Of nog erger een poging tot PHISHING hetgeen niet alleen via het i-net plaats vindt maar ook steeds vaker en meer via de telefoon. O.a. bekend zijn de telefoontjes van zogenaamde medewerkers van Microsoft die  zogenaamd willen helpen met een porobleem dat zich zou voordoen en op afstand geconstaeerd zouden hebben.
Voor een gigantische telefoonrekening behoeft u niet bang te zijn zolang u geen nadere informatie doorgeeft. U betaalt het telefoongesprek niet. Nog iets: meestal komen deze telefoontjes uit Nigeria of ergens uit Midden Amerika en dan z.g. uit Zwitserland.

Voor onderzoeken zijn er goed gerenommerde onderzoeksbureaus in Nederland zoals TNSNipo en Gfk en dit soort bureaus hebben juist veel hinder van bovengenoemde praktijken.

Het behoeft helemaal niet zo te zijn dat uw telefoonnumer ergens bekend is. Met de huidige electronica is het heel eenvoudig om gewoonweg alles te proberen en ook helaas, er zijn nog altijd voldoende mensen die er in trappen.

diumenge
door diumenge - Jan 30, 2016 om 12:23
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Door een telefoontje op te nemen kunt u geen gigantische telefoonrekening krijgen en door simpelweg uw naam te zeggen ook niet.

Dat soort telefoontjes zijn vervelend, maar door uw juiste handelwijze hoeft u nergens bang voor te zijn.

Als u toch een of ander pakketje thuisgestuurd krijgt alsgevolg van dit telefoontje dan mag u dat pakket houden en hoeft u de rekening niet te betalen, het betreft dan immers een ongevraagde toezending.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 30, 2016 om 12:25
16879 Antwoorden / 202 Vragen

ps U kunt uw telefoonprovider vragen om buitenlandse nummers te blokkeren als u die toch nooit opneemt.

(eclipse@ ???  Waar leest u ziekenhuis onderzoek / vodafone etc.? )

diumenge
door diumenge Jan 30, 2016 om 12:38
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Hij doelt er op dat dat soort instanties anoniem bellen, dus als je geen telefoontje van het ziekenhuis of de belastingdienst verwacht, dan zou je anonieme oproepen gewoon kunnen negeren.

fr
door frans56 - Jan 30, 2016 om 12:39
230 Antwoorden / 9 Vragen

Een grote rekening zal wel meevallen, voor zo ver ik weet hoef je niet te betalen voor een binnenkomend gesprek. Maar inderdaad, met wat knip en plakwerk kan uw "ja" antwoord inderdaad geplaatst worden door hun achter een vraag waar U duidelijk NEE op hebt ge-antwoord.
Dus U kunt inderdaad niet weten of U nu ergens aan vast zit doordat hun "bewijs" hebben van een "ja" antwoord van U.
 Ik heb wel een (mogelijke) oplossing hiervoor.   let op: dit werkt alleen voor mobieltjes en huistelefoons waar een ringtone per geheugenplaats geprogrammeerd kan worden.  maak met een computer een "lege" ringtone, (een mp-tje van 2 seconde opnemen vanaf de microfoon zonder er een aan te sluiten).Gebruik deze als standaard ringtone,  en hang achter alle nummers in het geheugen een normale ringtone.  Resultaat: Als U nu word gebeld door een nummer wat in het geheugen staat, hoort U de telefoon normaal over gaan. Word U gebeld door een nummer wat niet in het geheugen staat, of door iemand met een geheim nummer, dan speelt uw telefoon de "lege" mp3 af als ringtone, dus hij gaat wel over alleen is er niets te horen en dus heeft U hier verder ook geen last meer als U word gebeld door een onbekende. Deze methode gebruik ik al jaren, werkt op vrijwel alle moderne telefoons.

es
door esnej - Jan 30, 2016 om 13:37
2 Antwoorden / 1 Vragen

De ellende van die anonieme nummers is dat er altijd wel intanties, bedrijven of personen zijn die je net wel nog hebben.
En ik weet echt niet altijd wanneer ik zo'n telefoontje kan verwachten.
Meestal neem ik zo'n telefoontje niet op. Tenzij een paar keer kort achter elkaar (paar keer op een dag en een paar dagen) wordt gebeld, dan denk ik nu word het tijd om eens wel op te nemen. Dat was nu dus het geval en meestal gaat het dan wel om iemand die ik wil spreken. Helaas nu dus niet.
En telefoontjes na 21.00 uur zijn meestal ook wel veilig. Ze zijn bij mij vast op anoniem overgegaan aangezien ik al een hele tijd die buitenlandse nummer negeer. De dame in kwestie sprak in ieder geval wel goed Engels en niet een over ander gebroken engels met zwaar accent. Eens wat anders dan die vreselijke slechte Engelse mailtjes die je krijgt.

pi
door pieterwolters Jan 30, 2016 om 16:42
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Als het hier 21.00 uur is, is het in bijvoorbeeld de Dominicaanse republiek pas 16.00. Hoezo zou het dan veilig zijn? Het is net zo veilig als voor 21.00. De kwaliteit van het Engels is overigens geen enkele indicatie of iets betrouwbaar is of niet. En anonieme nummers zijn ook niet per definitie gevaarlijk. Als ik van mijn werk naar huis bel is het nummer ook afgeschermd.

Cookies
door Cookies Jan 30, 2016 om 17:57
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@PW: +10

holstein
door holstein - Jan 30, 2016 om 14:27
922 Antwoorden / 16 Vragen

Je hoort iemand en als het je niet aanstaat, direct afkappen, tuut tuut tuut......zo ben je er het snelst vanaf.

tijger1
door tijger1 - Jan 30, 2016 om 17:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ook veel Nederlandse bedrijven hebben een afgeschermd nummer. En er zullen maar familie of vrienden in het buitenland zijn, die u dringend nodig hebben.

Dus gewoon opnemen en uw naam zeggen. Onbekend persoon? Goedendag en neerleggen.

U krijgt geen rekening voor inkomende telefoontjes. Niet zo bang zijn, nergens voir nodig.

es
door esnej - Feb 1, 2016 om 11:17
2 Antwoorden / 1 Vragen

@pieterwolters : Ik zeg ook niet dat anonieme nummers per definitie gevaarlijk zijn, maar het is vaak gezeur waar ik toch niet op zit te wachten. Kortom niet opnemen of pas als er heel wat keren achter elkaar gebeld is werkt meestal wel het beste.

En ik begrijp best dat  in andere landen om 21.00 uur een andere tijd is. Alleen zijn dit voor mij allemaal acties om de kans te verkleinen dat je iemand aan de lijn krijgt waar je niet op zit te wachten. Natuurlijk kan dat nog steeds dat begrijp ik ook.

@tijger Als je van je werk belt is het helaas. Kun je altijd nog een poging met je mobiel doen of heel regelmatig bellen, want dan denk ik waarschijnlijk wel een keer het zal wel belangerijk zijn.

En verder weet ik, zoals ik al eerder schreef, dat er geen familie of vrienden in het buitenland wonen of op vakantie zijn.

gerbera
door gerbera - Feb 1, 2016 om 11:31
7369 Antwoorden / 14 Vragen

Wat een paniek allemaal, gebeld worden kost u niets en is het een voor u onbekende gewoon wegklikken. Is dat nou zo moeilijk. U vermeld dat het om lange nummers gaat, blijkt dus dat u het nummer kan zien, dus is het niet anoniem. Denk aan de slogan..."hang op, klik weg en bel u bank" voor zover dat van toepassing mocht zijn.

ma
door marleenvanh - Feb 1, 2016 om 12:52
452 Antwoorden / 1 Vragen

Niet opnemen inderdaad. Is SPAM of erger. Alleen uw naam is niet voldoende voor echte ellende. Hopelijk heeft u daarna wel meten opgehangen. En... euh... hoort u in het engels (vaak slecht!) de vraag of die en die bent zeg dan gewoon NO sorry wrong number en hang op. Succes. Vaak is het ook iemand die beweert van Microsoft te zijn. Spreekt ook heel slecht engels. Dat er iets mis is met uw computer. Meteen ophangen. Zijn oplichters!!

op
door oplossing - Feb 1, 2016 om 13:04
119 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Esne, ik heb verleden jaar ook veel last gehad van telefoontjes vanuit Rusland of Polen, zij sprak g ebrekkig engels en stom genoeg heb ik in het engels wel geantwoord maar toen ze begon met de vraag of ik internet had gingen bij mij alle alarmbellen af en heb direct opgehangen. Dagen erna bleef dat nummer mij volgen en heb toen nooit meer opgenomen gewoon met de bedoeling dat zij zouden denken dat er niemand thuis was. Het is nu opgehouden dus ik denk dat dat de enige manier is om eraf te komen, niet meer opnemen ook niet als het onbekend is, ik weet niet of je een 06 nr hebt maar zo ja geef dan in ieder geval alleen je vrienden en kennissen jouw 06 nr dat mochten ze je echt nodig hebben en je niet op je gewone nummer bereikbaar bent jou altijd op je 06 nr kan bellen en eventueel de VM inspreken.
Succes verzekerd, ik heb geen last meer van die buitenlandse telefoontjes.
Groetjes

pi
door pietro1948 - Feb 1, 2016 om 13:18
18 Antwoorden / 1 Vragen

Door een paar vervelende telefoontjes wijs geworden werk ik momenteel als volgt: Als de beller in mijn contacten zit, zie ik de naam op de display en is er niets aan de hand. Als er wel een nummer op de display verschijnt maar geen naam (dan staat die persoon dus niet in mijn contactenlijst) dan neem ik op met 'Hallo', dus zonder mijn naam te noemen. Als het blijkt een ongewenst telefoontje te zijn, dan kap ik gelijk af en sluit de verbinding. Als ik word gebeld door een afgeschermd nummer neem ik niet op. Daar is één probleem mee: ziekenhuizen, artsen e.d. bellen meestal met een afgeschermd nummer. Mijn dochter is ook arts en heeft dus ook een afgeschermd nummer op haar gsm. Binnen de familie heb ik iedereen verteld dat ik afgeschermde nummers niet meer opneem. Op mijn smartphone heb ik daar een app voor; die blokkeert automatisch alle afgeschermde nummers, dus dan gaat niet eens de telefoon over.

kriekra
door kriekra - Feb 1, 2016 om 13:25
204 Antwoorden / 64 Vragen

U zou ook kunnen overwegen om telefoontjes die van anonieme/ vreemde nummers niet meer op te nemen. Als het belangrijk is, spreken mensen de voice mail wel in.

koekeloer
door koekeloer - Feb 1, 2016 om 14:01
562 Antwoorden / 18 Vragen

"...maar vervolgens gaf ik expres in het Nederlands antwoord. Ik zei dat ik geen Nederlands sprak en geen interesse had."

U geeft in het Nederlands antwoord en zegt dat U geen Nederlands spreek? Raar hoor.

gerbera
door gerbera - Feb 1, 2016 om 15:10
7369 Antwoorden / 14 Vragen

Tjonge tjonge, wat een problemen allemaal. Neem gewoon die telefoon aan en is het een ongewenste beller leg de telefoon neer en luister na een paar minuten of beller nog aan de lijn is, of schakel direct uit. Het is hier al vaker geopperd, er zijn veel personen en instellingen die een afgeschermd nummer hebben. Die kunnen u dus niet bereiken als het noodzakelijk is want u neemt niet op. Zou het rampenfonds bellen voor een oplossing van dit drama.

frits
door frits - Feb 1, 2016 om 22:33
146 Antwoorden / 5 Vragen

Ik wijger sowieso alle anonieme telefoontjes op mijn GSM en vaste telefoon die mij wil berijken moet dan maar een manier zoeken. email bv.

sy
door sylvia_71 - Feb 1, 2016 om 22:50
288 Antwoorden / 0 Vragen

Gewoon niet opnemen, en niet nieuwsgierig zijn. Als het echt belangrijk is, dan spreken ze maar een voicemail in. Ik zie het probleem niet. Heb je geen voicemail, jammer dan.

Ik neem nooit een anonieme nummer op. Ik hoor het vanzelf wel wie mij gebeld heeft.

costnix
door costnix - Feb 2, 2016 om 00:27
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb een scheidsrechterfluitje naast mijn telefoon liggen voor de volhardende bellers. Ik heb één keer moeten gebruiken. De man hing onder luid gevloek op en heeft niet meer teruggebeld. :-)

gerbera
door gerbera - Feb 2, 2016 om 17:09
7369 Antwoorden / 14 Vragen

Ik neem nooit een anonieme nummer op. Ik hoor het vanzelf wel wie mij gebeld heeft

Hoe dan wel, sturen ze een postduif ?????