be
door bemiddel May 20, 2004 om 19:30
Computers & telefonie

Athlon versus pentium

Het valt me vaker op dat een ( vergelijkbare) athlon computer goedkoper is dan een pentium. Ik heb gehoord dat een athlon meer problemen geeft met de software die je kunt gebruiken op een pentium, dus bv. windows XP en Outlook. Heeft iemand hier ervaring mee , of kun je toch beter een Pentium kopen ?

Bedankt voor de moeite

343 9 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 20, 2004 om 19:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

AMD (athlon + alle ander) is in vergelijking met Intel Pentium Processors gewoon beter, waarom word Intel Pentium dan toch het meest verkocht en door winkels enz. als het beste aangeraden dat komt omdat AMD Procesoren ondanks dat ze heel veel beter zijn toch een heel stuk goedkoper zijn. als je bijv een 3200 Mhz AMD prosecor hebt is dat sneller en beter als een 3600 Mhz Inter Pentium prosecor hebt (zou je niet zeggen als je het ziet maar het is wel zo). dus ik kan u in prenciepe gewoon een AMD Athlon procesor aanraden.

Marco

ve
door verwijderd - May 20, 2004 om 20:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

het klopt inderdaad dat de AMD athlon goedkoper is, dit wil echter niet zeggen dat het een slechte proccesor is, ook kan ik je uit ervaring vertellen windows XP en outlook niet vastlopen, en wat software betreft is het ook al geen probleem. problemen met software komen vaak voor omdat de software niet geschikt is voor windows XP dit ligt dus niet aan de proccesor. groeten

ve
door verwijderd - May 21, 2004 om 08:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft een eeuwigdurende discussie nieuw leven ingeblazen; er zijn namelijk voorstanders van Athlons en van Pentiums. Ik zelf hoor bij de laatste categorie. Het is niet echt te kwalificeren, want de Athlons zijn zeker zeer goed (geworden, want 'vroeger" waren er zeker compatibiliteitsproblemen).

De snelheid die wordt aangegeven door AMD heeft trouwens niets te maken met de daadwerkelijke processorsnelheid als Intel dat gebruikt, daar is 3.2Ghz ook daadwerkelijk 3.2Ghz. Bij AMD worden "vergelijkingswaarden" gebruikt, dus een 3600+ zou hetzelfde moeten kunnen presteren als een 3.6Ghz van Intel.

Met andere woorden; er zijn weinig nadelen dan wel voordelen te noemen van de een versus de ander; het is een subjectief iets. Feit is wel dat Microsoft en Intel wel heel 'close' zijn en dus zaken kunnen verzinnen die het optimale uit de nieuwe ontwikkelingen van Intel zal halen en waar AMD dus het wiel zelf zal moeten uitvinden.

ve
door verwijderd - May 21, 2004 om 11:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb vorig jaar overwogen een Pentium 4 te nemen maar heb
uiteindelijk een AMD Athlon XP 2600+ genomen. Het prijsverschil was
gewoon te groot en de kwaliteit van Intel is echt niet beter. Waarom
wordt elke pc dan geleverd met een Intel? U kunt zich net zo goed
afvragen waarom op elke PC Outlook Express wordt meegeleverd en geen
Thunderbird E-mail client? Kies maar gewoon voor AMD en steek geld in
uw zak.

Ik heb aardig wat software (o.a. zware grafische) draaien en ook de nodige games en het werkt perfect.

ve
door verwijderd - May 21, 2004 om 13:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik draai al 3 jaar met een Athlon processor en nog nooit problemen gehad, ook nu ik al een jaar met XP werk.

ve
door verwijderd - May 21, 2004 om 14:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het enige noemenswaardige verschil, technisch gezien (dus niet prijstechnisch en qua prestaties) waar je rekening mee moet houden is het verschil in warmte-afgifte van de processor.
De AMD kan , als er een flink beroep wordt gedaan op de rekencapaciteit van de CPU, aanzienlijk heter wordt dan de Pentium.
Dit is al jarenlang een bekend feit, maar AMD doet zijn best om hier iets aan te doen. Het ligt aan de constructiewijze van de processor.
Het kan zijn dat de processor hierdoor sneller 'slijt' en dus niet zo lang meegaat als een Intel Pentium processor.
Dus als je veel zware programma's draait zoals games en videobewerking kun je beter een Pentium kopen.
Kies je toch voor een AMD zet er dan een echte goeie koeler op en dan heb je jaren plezier van je AMD-processor.

Veel succes met de keuze...

ve
door verwijderd - May 21, 2004 om 14:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

De nieuwste generatie AMD processoren heeft juist weinig problemen met warmte. Nu heeft Intel juist een probleem ermee. De Prescott serie zijn echte heethoofden. Bij de Athlon was dat de XP 2400 en daarna eigenlijk niet meer.

Verder zijn er inderdaad wat meer compatabiliteitsproblemen met AMD's maar dat verschil is niet erg groot.

ve
door verwijderd - May 31, 2004 om 02:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik bven zelf van mening dat een amd en athlon proccesoren beter zijn dan een pantium en met beter bedoel ik stabieler sneller en zoals je zelf al zei ook stukken goedkoper. Ik heb zelf eenmaal een pentim pc gehad met alleen maar problemen en na aanschaf van een amd pc waren deze zowaar verdwenen. Ook nu gebruik ik een amd processor en windows xp en office xp werken hier prima op evenals andere software. Ik zou dus lekken een amd aanschaffen.

ve
door verwijderd - May 31, 2004 om 09:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

De oude AMD Procs hadden hiermee problemen de nieuwe generatie amd's zijn zover ik weet 100 % compatible met de Intel proccessoren.