spooky01
door spooky01 Sep 18, 2011 om 16:43
Computers & telefonie

Batterij laptop

Ik heb een laptop. Nou mijn vraag: weet iemand wat te doen kan ik het beste thuis de laptop op de stroom laten, of de laptop van het stroom laten en als hij bijna leeg is weer aan te sluiten.

Groetjes Ingrid

24394 32 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 18, 2011 om 17:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

(ik bedoel dus: fysiek de batterij van de laptop ontkoppelen)

ve
door verwijderd - Sep 18, 2011 om 17:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

gijssie81 schreef op zondag 18 sep 2011, 17:08: Veel laptops doen het, wanneer ze aan de stroom hangen, ook zonder batterij. Als uw laptop dit ondersteund, dan is dit de beste optie om uw batterij te sparen (wel oppassen dat de stroomkabel er niet 'per ongeluk' uitfloept, want dan is de laptop ineens uit).

Ik heb geen idee, ga het uitzoeken.

ve
door verwijderd - Sep 18, 2011 om 23:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn twee grote vijanden van de Lithium batterijen: hitte en langdurig hoog of te laag ladingsniveau.Bron

Tegen te laag ladingsniveau is de batterij redelijk beveiligd, soms autonoom (in het pack), maar ook door het automatisch uitschakelen van de laptop.

Niet elke laptop zal zonder accu werken en de adapter zou er (tijdens het booten) de brui aan kunnen geven. Als een van de stekkers eruit schiet kan je ook een corrupt systeem (OS) krijgen en gegevens kwijtraken.

Wanneer je de batterij langer wilt bewaren kun je hem het best tot ca de helft ontladen en op een koele plaats liggen. Wel eens in het half jaar opladen en weer deels leegmaken om te voorkomen dat het ladingsniveau te laag wordt. Wanneer de spanning van een Lithiumcel onder een bepaalde waarde zakt, overlijdt deze.

Wil je de batterij in de laptop gebruiken, en toch een langere levensduur willen, dan moet je hem ook echt gebruiken, dwz laden/ontladen en niet continu aan de adapter laten hangen. En evt half vol (of half leeg ;) ) wegzetten.

ve
door verwijderd - Sep 19, 2011 om 09:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo simonlebon,

U zegt: "Wil je de batterij in de laptop gebruiken, en toch een langere levensduur willen, dan moet je hem ook echt gebruiken, dwz laden/ontladen en niet continu aan de adapter laten hangen."

Hoe vaak op de accu dan? (Het artikel waar u naar verwijst schept mijns inziens ook niet veel helderheid.)

ve
door verwijderd - Sep 19, 2011 om 09:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Veel laptops doen het, wanneer ze aan de stroom hangen, ook zonder batterij. Als uw laptop dit ondersteund, dan is dit de beste optie om uw batterij te sparen (wel oppassen dat de stroomkabel er niet 'per ongeluk' uitfloept, want dan is de laptop ineens uit).

ve
door verwijderd - Sep 19, 2011 om 09:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als u uw laptop uitsluitend op een vaste plek in huis gebruikt en dus niet "mobiel" dan is het beter voor uw accu om deze te verwijderen en de laptop uitsluitend op netstroom te gebruiken (net zoals een normale pc).

Door de laptop met accu constant op netstroom te zetten zal de accu zijn vermogen verliezen en steeds korter werken als de laptop niet op netstroom wordt gebruikt.

ve
door verwijderd - Sep 19, 2011 om 12:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een keer per maand helemaal opladen en een keer nper maand tot de helft terug laten gaan door gebruik van de batterij (zonder aangesloten adapter) is heel goed. Verder, indien deze mogelheid er is, zonder batterrij via de adapter gebruiken. Batterij stofvrij en koel bewaren.

ve
door verwijderd - Sep 19, 2011 om 12:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zelf werk ik op mijn laptop tot hij aangeeft dat de accu nog 10% lading heeft. Dan steek ik de stekker in en wordt de accu opgeladen terwijl ik gewoon verder werk. 's Avonds gaat de stekker eruit en de volgende dag begint het weer van voren af aan. Dus werken op de accu tot de 10% waarschuwing. Etc. etc. Zo doet hij het al meer dan een jaar en de batterij duur is nog steeds ruim 3,5 uur. Afhankelijk van wat ik doe, natuurlijk.
Bij eerdere laptops heb ik de accu er ook wel uitgehaald, maar ik vind dat bij nader inzien wel link. Als de stroom uitvalt ben je de klos. Nu zie ik de accu als een UPS (Uninterruptable Power Supply)

ve
door verwijderd - Sep 19, 2011 om 13:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

De antwoorden van jpm en theodorusme vind ik allebei heel verhelderend, maar de praktische consequenties zijn wel heel verschillend. Ik had eigenlijk juist besloten de werkwijze te gaan volgen die jpm beschrijft. Maar er is ook wel iets voor te zeggen om de accu gewoon in het apparaat te laten zitten (dat heb ik trouwens het afgelopen half jaar, sinds de aanschaf, steeds gedaan). 3,5 uur heb ik met mijn accu geloof ik nog nooit gehaald.

ve
door verwijderd - Sep 19, 2011 om 13:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Op de internet-cursus kregen wij als advies om altijd de laptop op stroom te gebruiken...Dan gaat de accu ook langer mee....

ve
door verwijderd - Sep 19, 2011 om 13:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb altijd mijn laptop op een vaste plaats staan.ik draai altijd op netstroom om mijn accu te sparen.de laptop heb ik op een tijdschakelaar aan gesloten omdat je nooit je laptop stroomloos kan laten staan, om reden dat het geheugen batterijtje opgeladen moet worden omdat je progamma niet verloren gaat.

ve
door verwijderd - Sep 19, 2011 om 13:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo kam, wat bedoelt u met "je kan je laptop niet stroomloos laten staan"? Je hoeft hem toch niet 24 uur per dag aan te hebben? Dat heb ik nog nooit gehoord. En, welk programma zou verloren gaan?

ve
door verwijderd - Sep 19, 2011 om 14:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Daar de accu , bij een nieuwe laptop altijd los verpakt is , en nooit in de laptop is geplaatst.
Dit word gedaan omdat , de laptop wel een jaar in een magazijn kan staan.
Dus als je een nieuwe laptop koopt , kijk goed in de gebruiksaanwijzinging ,
hoe U de accu op moet te laden , daar een verkeerde oplading , de levensduur van de accu , aanzienlijk kan beperken .
Eenmaal goed opgeladen , dan half leeg laten lopen in de laptop ,
daarna weer uit de laptop halen en terug verpakking doen , dan kan je hem op een koele
plaats makkelijk een jaar bewaren , en na een jaar weer een keer opladen.
En verder gewoon op netstroom draaien .
Alle laptops doen dat , daar de voeding meer dan genoeg vermogen heeft.
daar normaal de voeding de accu ook op moet laden , tijden's het gebruik van de laptop

De gebruiksduur van de accu ,is sterk afhankelijk , van het type laptop .
En de energie instellingen , van het beeldscherm en processor .
Met een snelle duo core processor , kan de gebruiksduur zelfs minder dan een uur zijn ,
Met een nieuwe accu , daar deze meer energie vraagt .
Ook word er vaak een , standaard accu bij een nieuwe laptop geleverd 4400 m.A !
En zijn er sterkere accu's los verkrijgbaar 8800 m.A bijvoorbeeld .

Inderdaad wel oppassen dat als , de laptop voor langen tijd niet gebruikt word , de backup knoopcel batterij / accu niet leeg raakt , dan verliest hij de bios instellingen,
en de klok zal dan , ook weer opnieuw ingesteld worden .
Als de backup accu overlijd , is dit een dure reparatie ,
deze accu zit in de laptop op de gekste plaatsen veel al moet de laptop geheel uitelkaar

dit geld ook als men de gewone laptop accu in de laptop laat zitten en men gebruikt de laptop voor lange tijd niet , dan overlijden ze bijde daar de laptop ze langzaam leeg trekt
ook al word hij niet gebruikt .

ve
door verwijderd - Sep 19, 2011 om 14:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nog een kleine toevoeging op mijn reactie , ga maar een naar een grote winkel waar de laptops , als demo aanstaan , men zal nooit een accu in de laptop aantreffen .
Ze draaien gewoon zonder accu , omdat ze de demo anders niet meer kunnen verkopen.
dan is de accu al stuk iedere dag de accu opladen als de winkel weer open gaat .
dit bewijst dat ze het zonder accu ook doen .

ve
door verwijderd - Sep 19, 2011 om 14:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

spooky01 schreef op zondag 18 sep 2011, 16:43: Ik heb een laptop. Nou mijn vraag: weet iemand wat te doen kan ik het beste thuis de laptop op de stroom laten, of de laptop van het stroom laten en als hij bijna leeg is weer aan te sluiten.

Groetjes Ingrid

Ik laat mijn batterij altijd in mijn laptop zitten, ook al werk ik het meest op netstroom.

Als je met Vista werkt, download dan daarbij het programma van Microsoft Vista Battery Saver .

Windows Vista battery saver
Notebook-gebruikers kennen allemaal het probleem: bij intensief gebruik loopt de accu sneller leeg. Om de gebruikstijd van uw Windows Vista-notebook onderweg te maximaliseren is het hulpprogramma Vista Battery Saver ontwikkeld.

ve
door verwijderd - Sep 19, 2011 om 15:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Spooky01,

ik kan me voorstellen dat je na deze adviezen nog niet weet waar je aan toe bent.
En ik heb heeeel slechte adviezen gelezen.
In een laptop zit een lithium-ion accu.
Li-ion accu's zitten ook in telefoons en electrische fietsen.
Een li-ion accu gaat het langst mee als hij constant vol is..
Dus dat sprookje van hem half laten leeglopen en dan wegleggen is een heeeel slecht advies !
Een li-ion accu is na ongeveer 500 tot 1000 keer opladen naar de knoppen.
Ook een klein beetje opladen ziet deze accu als een laadcyclus.
Laat je de accu in de laptop en je werkt op het lichtnet dan zal deze accu regelmatig minimaal worden opgeladen.
En elk klein opladinkje gaat af van die 500/1000 keer opladen.
Je accu leeg gebruiken en dan weer opladen is een heeeel slecht advies, dat verkort de levensduur aanzienlijk.
Mijn advies : accu opladen, eruit halen en wegleggen.
1 maal per maand opladen, want li-ion gaat het langst mee als hij vol is.
En dat verhaaltje dat het stekkertje eruit kan floepen : dat is bij mij nog nooit gebeurd.

ve
door verwijderd - Sep 19, 2011 om 15:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ok wimmi20

Daar nieuw van uit de fabriek , de Li-ion accu nooit volledig is opgeladen .
Dan moet je hem helemaal opladen , dan vrijwel volledig ontladen ,
dan weer volledig opladen , dan pas heeft hij het maximale vermogen.
dat staat in de meeste gebruiksaanwijzingen .

Maar je kan gelijk hebben dat als de accu eenmaal gebruikt is het beter is hem volledig opgeladen weg te leggen ,

En inderdaad als je op netstroom werkt , en je laat de accu in de laptop zitten ,
word hij steeds even opgeladen , dan heb je zo de 500/1000 ladingen bereikt .
En is hij zo naar de knoppen , 500/1000 x een lading is hij inderdaad kapot.
Ook neemt het vermogen na iedere oplading af.
dus na 250 x opladen ben je al 1/4 tot 1/2 vermogen van de accu kwijt.

ve
door verwijderd - Sep 19, 2011 om 15:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

wimmi20 schreef op maandag 19 sep 2011, 15:03: Spooky01,
Dus dat sprookje van hem half laten leeglopen en dan wegleggen is een heeeel slecht advies !

Hoi Wimmi20,

Heeft u de link van: simonlebon zondag 18 sep 2011, 23:43 al aangeklikt?

Succes!

ve
door verwijderd - Sep 19, 2011 om 15:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

wimmi20 schreef op maandag 19 sep 2011, 15:03:
En ik heb heeeel slechte adviezen gelezen.
In een laptop zit een lithium-ion accu.
Li-ion accu's zitten ook in telefoons en electrische fietsen.
Een li-ion accu gaat het langst mee als hij constant vol is..
Dus dat sprookje van hem half laten leeglopen en dan wegleggen is een heeeel slecht advies !

Hmm, degene die hier nu een heel slecht advies en foute informatie geeft ben jij.

Op Lithium (kathode) gebaseerde accu's (Li Ion, LMO, LiPo, LeFePO4 etc) slijten harder door warmte en hoge ladingstoestand. Het is een natuurlijk desintegratieproces door een chemische reactie.

Prolonging battery pack life
Depletion below the low-voltage threshold (2.4 to 2.8 V/cell, depending on chemistry) results in a dead battery which does not even appear to charge because the protection circuit (a type of electronic fuse) disables it.[99] This can be reversed in many modern batteries, especially single-cell ones, by applying a charging voltage for long enough to make the cell voltage rise above the low-voltage threshold; however this behaviour varies by manufacturer.
Lithium-ion batteries should be kept cool; they may be stored in a refrigerator.[99][100]
The rate of degradation of Lithium-ion batteries is strongly temperature-dependent; they degrade much faster if stored or used at higher temperatures.[99][101]
The rate of degradation of Lithium-ion batteries is also related to battery charge level; they degrade much faster when at 100% charge, than at lower charges. Since batteries die if deep discharged (depleted) and since a battery has some self-discharge it is frequently recommended to store batteries at 40% charge level.[102]
bron: Wikipedia

M.a.w. NIET op 100% bewaren/houden, maar op 40% en koel houden. In de modelbouw is het niet ongewoon om LiPo accu's in de vriezer te bewaren. Maar dat gaat eigenlijk wat ver lijkt me.

Verder het uitsluitend draaien op adaperverhaal; Het kan goed gaan, maar het kan ook fout gaan. Tijdens het booten (opstarten) van de computer kan er een langdurige piekstroom onstaan, wanneer de batterij in de laptop zit, fungeert deze als buffer. De adapter is meestal wel opgewassen tegen de piekstromen, maar dat is niet altijd het geval, voor de zekerheid wel even navragen bij de fabrikant. Bovendien moet je dan niet vergeten de accu af en toe op te laden en ontladen (zou bijvoorbeeld tijdens overgang winter/zomertijd en vice versa)

Meeste laptops zijn na 5 jaar wel verouderd en na gemiddeld 3 jaar treedt er een defect op. Dus het nut van krampachtig de levensduur van de accu oprekken is maar relatief.

Een laptop blijft zelden langer dan een half jaar in een magazijn, de meeste nieuwe laptops zijn 1-3 maanden oud wanneer ze in de hand van de consument komen. Produktiedatum kun je vaak op de onderkant van de laptop vinden.

De manier waarop theodorusme werkt (tot 10%, dan aan adapter tot vol en weer de adapter loskoppelen), is een hele goede. En zo is de kans op dataverlies ook kleiner. Verder zou je ervoor kunnen zorgen dat de laptop koel blijft en de ventilatieopeningen (met name die aan de onderkant) vrij houden.

ve
door verwijderd - Sep 19, 2011 om 16:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Allen bedankt voor de adviezen. Ik ben zelf aan het googelen geslagen en dit gevonden: batterij laptop
Ik vond meerdere sites met dezelfde adviezen en het leek mij verder wel logisch.

ve
door verwijderd - Sep 19, 2011 om 16:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

spooky01 schreef op maandag 19 sep 2011, 16:01: Allen bedankt voor de adviezen. Ik ben zelf aan het googelen geslagen en dit gevonden: batterij laptop
Ik vond meerdere sites met dezelfde adviezen en het leek mij verder wel logisch.

Hey Spooky,

In dat artikel staat:

"Lithium Ion batterijen (zoals je die tegenwoordig in moderne laptops aantreft) vinden het niet leuk als je ze helemaal tot het laatste beetje leeg trekt. Als je dat een of twee keer doet ben je niet meteen je batterij kwijt, maar doe het vaak genoeg en je verkort de levensduur aanzienlijk".

Dat kan niet, omdat moderne laptop (Lithium Ion) accu's worden beschermt door de laad/oplaad elektronica, die voorkomt dat een (Lithium Ion) accu wordt overladen of diepontladen.

ve
door verwijderd - Sep 19, 2011 om 16:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ tar

Verder op in het artikel staat:

Het goede nieuws is dat het je waarschijnlijk sowieso niet zal lukken je batterij helemaal leeg te trekken, tenzij je daar echt je best voor doet. De meeste moderne laptops zijn namelijk zo ontworpen dat ze afsluiten voordat de batterij leeg is.

ve
door verwijderd - Sep 19, 2011 om 16:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

lanser50 schreef op maandag 19 sep 2011, 14:22:
En zijn er sterkere accu's los verkrijgbaar 8800 m.A bijvoorbeeld .

Inderdaad wel oppassen dat als , de laptop voor langen tijd niet gebruikt word , de backup knoopcel batterij / accu niet leeg raakt , dan verliest hij de bios instellingen,
en de klok zal dan , ook weer opnieuw ingesteld worden .

Dat is inmiddels wel achterhaald.
De instellingen van de bios staat tegenwoordig in NVM (nonvolatile memory) en bovendien staan de standaardwaarden van laptop meestal wel goed, dus als deze gereset worden is er bij standaardgebruik niets aan de hand. Hooguit dat de klok niet meer goed loopt, maar tegenwoordig is het stroomverbruik door schaalverkleining zo laag, dat de batterij eerder door zelfontlading leeg zal raken, dan door de klok. De lithiumcel kan 10 jaar meegaan en zit soms zelfs geïntegreerd op de klok.

ve
door verwijderd - Sep 19, 2011 om 16:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

spooky01 schreef op maandag 19 sep 2011, 16:10: @ tar

Verder op in het artikel staat:

Het goede nieuws is dat het je waarschijnlijk sowieso niet zal lukken je batterij helemaal leeg te trekken, tenzij je daar echt je best voor doet. De meeste moderne laptops zijn namelijk zo ontworpen dat ze afsluiten voordat de batterij leeg is.

Hey Spooky,

Mooi zo!

Jammer, dat het artikel bepaalde achterhaalde informatie nog opschrijft/herhaalt.

Op die link van Simonlebon kun je alles vinden hoe je moet omgaan met de vele verschillende soorten accu's.

Ik volg al jaren de adviezen op die staan op die site; batteryuniversity.com en al mijn accu's gaan aanzienlijk langer mee.

Groetjes

ve
door verwijderd - Sep 19, 2011 om 16:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vele inzendingen zijn juist, toch een paar kanttekeningen. De backup batterij die inderdaad o.a. de bios erinhoudt, type 2032 (Lithium) kost bij de Hema € 1,20, bij een computerzaak minstens2 x zoveel, gaat tien jaar mee. Als je hem vervangt, en er nog wat inzit, dient de cel vervangen te worden terwijl hij verbonden is met het lichtnet, anders ben je alsnog alles kwijt. Zolang de klok op tijd loopt bij het inschakelen van de computer, is de cel nog goed. Wél is het raadzaam tijdens het vervangen de PC uit te schakelen. Meestal is dat een operatie die iedereen in enkele minuten zélf kan doen, hij zit meestal geklemd in een houder. Bij alle moderne laptops wordt de laadstroom uitgeschakeld als de accu vol is. De accu kan dus zonder enig bezwaar altijd erin blijven als is het geen slecht idee als hij lang in een zeer warme omgeving staat, ook de laptop wordt vaak heet, om hem te verwijderen en koel te bewaren. Iemand die hem wel eens opengemaakt heeft kan bevestigen daar ook in de accu een printje met veel onderdelen en een temperaruur sensor zit. Iedere fabrikant staat graag bekend als zijnde zorgzaam voor zijn fabrikaat! Half leeg laten lopen was vroeger bij nickel cadmium zeer slecht, de huidige categorie, meestal Li-Ion, is ongevoelig voor gedeeltelijke ontlading, gewoon erin laten zitten dus. Ook Tar ziet dat juist. Ook GSM's hebben deze goede kwaliteit cellen dus maakt het niet uit als de lading te lang aanstaat, ook daar wordt het laden gestopt als de accu's vol zijn, ik krijg zelfs een seintje bij mijn Samsung alst'ie vol is. Kost wél stroom maar dat is minimaal, ik denk nog geen tien cent per jaar! De moderne voedingsadaptor kan altijd makkelijk de piekstroom van het starten leveren. De oudere adaptor, herkenbaar aan grotere omvang en veel zwaarder, kan op langere termijn problemen geven al zijn die weer makkelijk en heel goedkoop te repareren. De ruststroom is wat groter, pakweg een tientje per jaar. (is ook geld)

ve
door verwijderd - Sep 19, 2011 om 17:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Eh de (CR) 2032 wordt in PC's volop gebruikt, maar in laptops is het nogal eens een ander verhaal. Wat je niet moet doen met deze batterijen is ze met je vingers op het contactoppervlak aanraken. Met contactoppervlak bedoel ik het punten waar de contactpunten van de batterijhouder de batterij raken.

Zelf werk ik het liefst met uitgeschakelde voeding; bios instellen is nu niet echt zo moeilijk en vaak zijn de standaardsettings prima.

ve
door verwijderd - Sep 19, 2011 om 17:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

simonlebon schreef op maandag 19 sep 2011, 17:07: Eh de (CR) 2032 wordt in PC's volop gebruikt, maar in laptops is het nogal eens een ander verhaal. Wat je niet moet doen met deze batterijen is ze met je vingers op het contactoppervlak aanraken. Met contactoppervlak bedoel ik het punten waar de contactpunten van de batterijhouder de batterij raken.

Zelf werk ik het liefst met uitgeschakelde voeding; bios instellen is nu niet echt zo moeilijk en vaak zijn de standaardsettings prima.

Inderdaad simoniebon
Als je de batterij op het plus min randje , beet pakt met de hand kan er zuur van je handen op komen en loopt de batterij sneller leeg
inderdaad staat bij nieuwere laptops , en pc de instellingen in een , EEPROM ,
die zonder stroom de gegevens vast houd , van de bios ,
maar ben ook oplaadbare , backup batterijen tegen gekomen in laptops HP bijvoorbeeld.
die houd de klok bij , en als die kapot is , is het erg hinderlijk , zelfs al is de gewone accu vol .
als je de laptop uitzet , moet je als je hem opnieuw opstart de klok weer instellen.
doe je dit niet krijg je de gekste fouten.
die backup batterij zit op de bodem van de laptop , moet dus helemaal uit elkaar.
Was een beetje van de wijs gebracht maar , de batterij met 40 % lading opbergen is het best op een koele plaats .
sommige laptops worden erg warm , daardoor de batterij ook erg warm word
Wat slecht is voor de accu.
zeker als hij 100 % vol is , en op netstroom draait ,
daarom heb ik de accu er af gehaald , daar ook na iedere oplading het vermogen afneemt.
mijn HP is nu 5 jaar oud en de accu gaat nog steeds 3 uur mee als ik hem echt nodig heb . van een vriend van mij is de accu al 3 jaar kapot , zelfde laptop
deze liet hem er inzitten , na 2 jaar was hij stuk , 10 min en uit laptop ,

ve
door verwijderd - Sep 19, 2011 om 19:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik gebruik mijn laptop uitsluitend thuis 1 x in de 14 dagen gebruik de accu tot hij bijna leeg is en daarna zet ik de spanning er weer op en kan hij dus weer opgeladen worden.

ve
door verwijderd - Sep 19, 2011 om 20:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

valerius-2 schreef op maandag 19 sep 2011, 19:08: Ik gebruik mijn laptop uitsluitend thuis 1 x in de 14 dagen gebruik de accu tot hij bijna leeg is en daarna zet ik de spanning er weer op en kan hij dus weer opgeladen worden.

Dat kan gaat de accu niet steeds sneller leeg dan ?
Dat was bij mijn vriend ook , na 2 jaar had hij nog op accu 10 min over in plaats van 3,5 uur.

heb zelf nog 3 uur over op accu continu , in 5 jaar tijd , de zelfde laptop als mijn vriend met XP , heb nog nooit problemen gehad dat hij zonder accu draaide . zonder UPS.

Heb nu een intel imac .
Daar werk ik nu het meest mee thuis met UPS , geweldige machine .
Met Parallels Desktop , draait hij ook alle Windows . en over Full hd scherm.
Dus gebruik mijn laptop niet zoveel meer , maar ook het meeste thuis.

heb ook naar andere laptops gekeken , maar bijna niet een haalt een uur op de accu.
Continu gebruik , daar windows Vista en windows 7 geheugen en stroom vreten .

En dat XP HP laptopje draait nog perfect , en Vista vond ik toch al niks , Traag !!

ve
door verwijderd - Sep 19, 2011 om 23:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

spooky01
Zonder verder overal op in te gaan is het voor een accu beter als hij van tijd tot zo goed al ontladen word.
Dus de stekker uit en er in als hij aangeeft dat de accu nog op 10% zit.
Beter voor een langer levensduur van de accu, mijn accu werkt 2 uur daarna bijladen!!
En als hij helemaal net wordt gebruikt de stekker eruit i.v.m. brandgevaar.
Als je hem er eerder weer in doet krijgt hij een geheugen effect en zal steeds eerder leeg raken.
Vriendelijke groet.
A.F

ve
door verwijderd - Sep 20, 2011 om 00:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Geheugeneffect treedt uitsluitend op bij NiCad, niet bij Li Ion (polymeer)

Quote:
Oorzaken van capaciteitsvermindering

Verminderde prestaties van oplaadbare cellen worden in het algemeen niet veroorzaakt door het geheugeneffect maar door:
-bij het laden (bij gebruik van goede batterijladers treden deze oorzaken niet op):
-te ver/te lang opladen
-te hoge temperaturen
-te snel opladen (te hoge laadstroom)

bij het gebruik:
-te ver ontladen (hetgeen wel wordt gedaan om het geheugeneffect teniet te doen)
-zeer lage gebruikstemperaturen
-te zwaar belasten (teveel stroom trekken)
-normale veroudering

Indien batterijen op de juiste wijze worden opgeladen en gebruikt, en niet te ver worden ontladen, zullen geheugeneffect en voltage depression niet optreden.

Het te ver ontladen is in een laptop niet van toepassing, de laptop schakelt namelijk op tijd uit.
Bij zeer lage temperaturen zal ook niet de volledige lading uit de accu gehaald kunnen worden.

Sorry, ik ben een batterij/accu freak ;)

ve
door verwijderd - Sep 20, 2011 om 00:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

De accu's zitten in de winkel niet in de laptops omdat ze anders gewoonweg gejat worden !
In een telefoonwinkel zitten de accu's ook niet in de demo telefoons tegen het jatten.
En daar heb je wel gelijk in, een andere reden is dat de accu's niet "slijten"
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++=======

lanser50 schreef op maandag 19 sep 2011, 14:36: Nog een kleine toevoeging op mijn reactie , ga maar een naar een grote winkel waar de laptops , als demo aanstaan , men zal nooit een accu in de laptop aantreffen .
Ze draaien gewoon zonder accu , omdat ze de demo anders niet meer kunnen verkopen.
dan is de accu al stuk iedere dag de accu opladen als de winkel weer open gaat .
dit bewijst dat ze het zonder accu ook doen .