de
door dekelder Dec 6, 2010 om 11:50
Computers & telefonie

Bedenktijd telefonische aankoop telefoon+abbo

Vanochtend heb ik telefonisch een telefoon met tweejarig abbonement aangekocht van KPN/Hi. Het einde van het gesprek is opgenomen. Afgesproken is dat per mail en post een bevestiging zou krijgen en dat ik gebeld ga worden om een afspraak te maken wanneer iemand langs kan komen om de telefoon te leveren. Bij levering zal mij worden gevraagd om het contract te ondertekenen, 1 eurocent te pinnen en de telefoon in ontvangst te nemen. Ook zullen zij nummerbehoud regelen en mijn huidige contract bij Vodafone beeindigen. De dienst is nog niet ingegaan.

Ik heb mij nu reeds bedacht. Telefonisch werd mij verteld dat mij een speciale aanbieding werd gedaan, om mij als klant terug te krijgen - ik ben vroeger prepaid klant geweest bij Hi. Ik zie echter op de site van Hi exact dezelfde aanbieding beschikbaar voor iedereen. Maar ik begrijp dat ik mij 7 werkdagen kan bedenken, ook zonder opgaaf van redenen. Iets wat ze mij overig in het gesprek niet hebben gemeld.

Nu is mijn vraag, moet ik nu een aangetekende brief verzenden zonder dat ik informatie heb zoals contractnummers of zeker weet wie ik moet adresseren?
Ik lees dat mijn bedenktijd ingaat op het moment dat de telefoon geleverd wordt, maar als ik straks geen afspraak maak en de telefoon niet ontvang en het contract niet teken, dan is het opgenomen gesprek nog steeds een geldige koopovereenkomst? Wanneer gaan mijn 7 dagen bedenktijd nu precies in, en wat kan ik het beste doen om hier definitief van af te zijn.

Alle advies is welkom!

4447 8 Rapporteer

mastag
door mastag - Dec 6, 2010 om 12:05
955 Antwoorden / 19 Vragen

Helaas, hier kun je niet meer onderuit.
Bedenktijd geld hier niet zie hier link naar consuwijzer.

Mastag

vladja
door vladja - Dec 6, 2010 om 12:20
8293 Antwoorden / 27 Vragen

dekelder,

Lees de voorwaarden voor het gebruik van de telefoon tijdens de nummer-overzetting. In die tijd gelden vaak veel ongunstiger voorwaarden, dan bij het afgesproken abonnement met hoge rekeningen als gevolg.

Vladja

vladja
door vladja - Dec 6, 2010 om 12:46
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Bedenktijd

Koopt u een product? Dan begint de bedenktijd één dag nadat u het product hebt gekregen. Koopt u een dienst? Dan begint de bedenktijd op de dag dat u het contract hebt gesloten.

En wat heeft hij gedaan? Een dienst gekocht, waarbij je een telefoon cadeau krijgt. En het contract is gesloten tijdens het telefoongesprek. Welke bedenktijd heeft hij dan?

Vladja

de
door dekelder - Dec 6, 2010 om 12:55
2 Antwoorden / 2 Vragen

Vladja, ik kijk naar je link en luister naar wat je zegt, maar dan is het nog niet duidelijk. Je bedoelt volgens mij "Koopt u een dienst? Dan begint de bedenktijd op de dag dat u het contract hebt gesloten.", en het contract is gesloten tijdens het gesprek. Waarom willen ze dan nog een handtekenening? Maar belangrijker, waarom staat even verder in je link "Sluit u een dienst af die u meteen wilt laten beginnen? Bijvoorbeeld een abonnement voor mobiel bellen? Dan hebt u geen bedenktijd." Want dat is dus niet het geval, de dienst is nog niet begonnen.

Ik heb telefonisch een produkt/dienst gekocht waar ik nog geen gebruik van kan maken. Waarom is er dan geen bedenktijd van toepassing?

vanden bosch
door vanden bosch - Dec 6, 2010 om 13:12
252 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=vladja schreef op maandag 6 dec 2010, 12:46]Bedenktijd

Koopt u een product? Dan begint de bedenktijd één dag nadat u het product hebt gekregen. Koopt u een dienst? Dan begint de bedenktijd op de dag dat u het contract hebt gesloten.

En wat heeft hij gedaan? Een dienst gekocht, waarbij je een telefoon cadeau krijgt. En het contract is gesloten tijdens het telefoongesprek. Welke bedenktijd heeft hij dan?

Vladja

7 dagen met ingang van vandaag.

de
door dekelder - Dec 6, 2010 om 13:30
2 Antwoorden / 2 Vragen

Ik ben nu van plan een dag of twee af te wachten om te zien of ik een bevestiging krijg, die informatie zou ik kunnen gebruiken voor de brief. Krijg ik die niet dan stuur ik een aangetekende brief zonder die informatie.

Ik wacht nog even met beoordelingen en het topantwoord tot ik weet hoe het afloopt, maar beloof hiervoor terug te komen. Alvast bedankt voor het meedenken en de interpretatie.

sjois1
door sjois1 - Dec 8, 2010 om 16:09
12 Antwoorden / 3 Vragen

1. Kpn gaat jou nog bellen voor een afspraak voor de levering. Je kunt dan melden dat je je bedacht hebt.
2. Onderteken het contract niet. Zo lang ze je handtekening niet hebben, zit je nergens aan vast. Na telefonische verkoop heb je altijd 7 dagen bedenktijd na ontvangen van de volledige schriftelijke informatie.
3. Verstuur een aangetekende brief naar het hoofdkantoor van KPN waarin je meld dat je je bedacht hebt.

vanden bosch
door vanden bosch - Jan 29, 2011 om 22:42
252 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mastag schreef op maandag 6 dec 2010, 12:05]Helaas, hier kun je niet meer onderuit.
Bedenktijd geld hier niet zie hier link naar consuwijzer.

Mastag

Bedenktijd geldt wel, want de dienst is niet direct ingegegaan.

De bedenktijd van 7 dagen is vandaag ingegaan.

Bedenktijd

Koopt u een product? Dan begint de bedenktijd één dag nadat u het product hebt gekregen. Koopt u een dienst? Dan begint de bedenktijd op de dag dat u het contract hebt gesloten.

bron: Je tekst hier...