jpm
door jpm Jul 15, 2005 om 20:15
Computers & telefonie

Bereikbaarheid Orange

Ik zou graag willen weten of ik in mijn recht sta als gehandicapte die geen signaal van Orange kan ontvangen. Bijna anderhalf jaar geleden (23-3-2004) sloot ik een abonnement af voor E 20,-- per maand en kreeg een leuk telefoontje cadeau. Het ging me niet om de telefoon, maar om de mogelijkheid dat als ik ergens met mijn rolstoel, zowel in huis als daarbuiten, een ongeluk krijg en niet bij mijn vaste telefoon kan komen, ik iemand, desnoods 112 kan bellen.

Ik bel nog geen E 4,-- gemiddeld p.m., maar mij was in de T-for-telecom-winkel gezegd dat ik het restbedrag na twee jaar mag meenemen als prepaidbedrag. Ik dacht: dat is mooi, na twee jaar heb ik veel geld als prepaid tegoed gespaard en dan kan ik nog jaren van dat geld bellen.

Nu heb ik nog nooit signaal in mijn huis gehad, daarvoor moet ik naar buiten. Dat kan niet als ik uit mijn stoel gevallen ben in mijn studeer/werkkamer. Dat signaal heb ik ook niet op het Binnenhof in Den Haag, waar ik mijn vrouw eens moest bellen dat ik wat later van een hoorzitting zou thuiskomen. Verder op meer plekken. Dat is bevestigd door een dame van Orange. Niets aan te doen hoor ik dan. Na een brief de volgende reactie:

Ik heb gevraagd om mijn beltegoed nu, gezien het hoge bedrag dat ik maandelijks meebreng (tegoed al E 316,00) terug betaald kan krijgen. Ik kreeg antwoord dat mijn abonnement in 2006 op 23 maart wordt omgezet in een prepaidtegoed (Orange ready) Dus nog 140 Euro erbij sparen. Maar ik heb daar nu, en dan w.s. ook niet, een signaal voor. Dat lijkt me wanprestatie. Wat moet ik doen en zijn er mensen die dit ook hebben meegemaakt met deze geldontvangende, nietsignaalleverende provider?

642 12 Rapporteer

sunset_1
door sunset_1 - Jul 16, 2005 om 10:18
265 Antwoorden / 22 Vragen

Ik denk dat je na anderhalf jaar niet zo heel veel meer kan eigenlijk, of je nou een valide of invalide klant bent.

Orange biedt klanten de mogelijkheid om het contract binnen 24 uur na ondertekening (ruim genomen) te annuleren.

Het netwerk van Orange heeft op sommige plaatsen en iets minder goed bereik dan bijvoorbeeld KPN of Vodafone, om de simpele reden dat de laatste 2 al jaren voordat Orange en T-Mobile de markt betraden masten aan het plaatsten waren. Die voorsprong wordt zo 123 niet meer ingelopen.

Vreemd dat TforT niet de moeite heeft genomen om voor de aanschaf van het abonnement te checken wat de verwachtte dekking op uw postcode zou zijn. Dan had u op basis daarvan waarschijnlijk voor een andere provider gekozen.

U zult Orange niet op een wanprestatie kunnen pakken, zij bieden wel degelijk een dekkend netwerk in het grootste deel van Nederland. Ieder netwerk heeft hier en daar 'gaten' zitten, zelfs KPN. Het verhaal was anders geweest wanneer u vlak na anschaf contact had gezocht, maar ik neem aan dat u zelf ook toe zult geven dat 18 maanden wat aan de lange kant is.

jpm
door jpm - Jul 16, 2005 om 12:41
822 Antwoorden / 28 Vragen

Beste Sunset,

Je hebt natuurlijk gelijk dat 18 maanden veel te lang is om te protesteren tegen de beperkte ontvangst. Maar ik heb dit abonnement echt alleen genomen om in gevallen van nood te kunnen bellen. Dus had zo gauw niet door dat het bereik zo slecht was (vanuit mijn huis en bijna alle gebouwen, plus een aantal plaatsen buitenshuis).

Dat de man in T for Telecom mij niet heeft geinformeerd vind ik inderdaad het vreemdst. Ik heb hem het doel van aanschaf heel duidelijk verteld. De dame bij Orange kon me na een check zo vertellen dat ik op veel plaatsen, vooral in Amersfoort (woonpl.) geen signaal zou hebben of uitzenden. Ik kocht dit tel. notabene in Amersfoort, inclusief het Orange-abonnement. Het lijkt me dat, als Orange in Amersfoort het zo slecht doet, je dit in Amersfoort niet eens moet WILLEN verkopen. Met wanprestatie bedoel ik dit: In mrt. 2006 zit ik met een beltegoed van pakweg E 450,--. Daar zou ik jaren voor kunnen bellen, ware het niet dat dit tot in eeuwigheid zal zijn zonder signaal. Ik denk dat ik dat toch bij de winkel ga aankaarten. Ik wil wel zo'n beltegoed, maar dan moet ik het wel kunnen "opmaken". In ieder geval toch bedankt.

us
door user999 - Jul 21, 2005 om 13:22
143 Antwoorden / 0 Vragen

Laat dit een les zijn voor de volgende keer: vraag ALTIJD na hoe de dekking is van een netwerk op een plek waar je veel wilt bellen. Een winkelmedewerker zal dit nagenoeg nooit uit zichzelf doen, omdat de dekking van de netwerken dusdanig is dat slechte of geen dekking een uitzondering is.

Daarnaast heb je als consument een informatieplicht. Je hoort zoiets na te vragen. Een oplossing voor je probleem is dan ook niet 1-2-3 te bedenken. Je kunt niet meer onder het Orange contract uit, daarvoor ben je rijkelijk te laat. De winkel kun je ook niet de schuld geven, aangezien het daar 1) te laat voor is en 2) je eigen gedrag ook laakbaar is geweest.

Het enige wat ik kan bedenken: probeer eens hoe de dekking is met een ander toestel. Het zou zo maar kunnen zijn dat je toestel slecht presteert (bijv. door een defect) wat een flink deel van de klachten kan veroorzaken. Een ander toestel kan dan de oplossing zijn.

xandor020
door xandor020 - Jul 21, 2005 om 13:50
180 Antwoorden / 8 Vragen

Verdraaid duur abo. als u nooit belt, als het om uw veiligheid gaat zou ik in ieder geval een Vodafone of KPN prepaid kaartje in het aoestel doen...... (was misschien sowieso het beste geweest/)Wat moet u dan in godsnaam met een prepaid beltegoed van 450 euri?  Misschien heeft u zich tot een inpulsaankoop laten verleiden, dat hebben we allemaal wel eens en we hebben er ook allemaal wel eens spijt van......

sunset_1
door sunset_1 - Jul 21, 2005 om 16:07
265 Antwoorden / 22 Vragen

Erg gevaarlijk, al ging bij mij dezelfde gedachte door mn hoofd. Laten we er van uit gaan dat deze meneer dit alleen gemeld heeft om aan te geven hoe hard hij zijn toestel nodig heeft ;)

anita1971
door anita1971 - Jul 21, 2005 om 19:12
102 Antwoorden / 5 Vragen

U had hier de meneer van de telecom winkel op aan moeten spreken. Orange valt hier niets te verwijten.

Valide of invalide moet hier geen rol spelen, ik ben ook gehandicapt maar ik loop er niet mee te koop. Sorry maar ik vind uw stelling dat u invalide bent echt niets met het onderwerp te maken hebben.

xandor020
door xandor020 - Jul 22, 2005 om 12:25
180 Antwoorden / 8 Vragen

ps. Het feit dat u minder valide bent doet aan dit verhaal geen waarde. Persoonlijk vind ik het dan ook jammer dat u dat u dat feit gebruikt om in een medelijwekkende slachtoffer rol te kruipen.

Sorry maar ik moest het even kwijt.......

jpm
door jpm - Jul 22, 2005 om 12:39
822 Antwoorden / 28 Vragen

Ik kan me in een van de antwoorden wel vinden: een impulsaankoop was het zeker, maar ik had dit toestel wel echt nodig. Hiervoor prepay gehad, maar raakte zelfs mijn tegoed (KPN) en daarna mijn nummer kwijt omdat ik zo weinig belde. Men had de opwaardeertermijn zonder vooraf dat te melden verminderd tot 6 mdn. (eerst 12). Vandaar de impuls een abo te nemen, niet echt een slechte impuls, hooguit het bedrag. Bovendien, nog niet erg als je een goed bereik hebt. Ik ben inmiddels naar de winkel teruggeweest en daar kreeg ik te horen dat ze me een half jaar geleden nog (op garantie) hadden willen helpen met mijn klacht.

Als mijn(3e) brief naar Orange (waar ik gewoon terugbetaling gevraagd heb van een groot deel van het beltegoed) positief wordt beantwoord, is er niets aan de hand. Dat men mij bij verkoop garandeerde dat ik een goed bereik zou hebben neem ik ze dus wel  kwalijk, want dat heb ik natuurlijk gewoon gevraagd. Ik ben echt niet zo wereldvreemd als mogelijk is gedacht.

Dat ik mijn handicap als een soort zielig figuur zou misbruiken vind ik zeer grof opgemerkt. Als u zou weten hoe ik met mijn handicap omga (dat kan, lees mijn autobiografie: www.jack-wheely.nl) dan zou u anders praten. Ik heb de situatie proberen uit te leggen vanuit mijn motivatie om een mobiele tel. te kopen: Ik moet altijd iemand kunnen bellen als me wat overkomt. Is dat zielig? Denkt U echt dat ik anders een mobiele telefoon zou kopen? Niemand kent mijn nummer, omdat ik niet eens altijd bereikbaar wil zijn. En een medegehandicapte zou eerst eens wat beter moeten nadenken voordat hij/zij iets schrijft over iemand die hem/haar totaal onbekend is. Reageren zoals deze persoon deed vind ik, gezien de eigen ervaringen die hij/zij heeft, wel heel erg raar.

sunset_1
door sunset_1 - Jul 22, 2005 om 16:02
265 Antwoorden / 22 Vragen

Vreemd dat je met zo'n opmerking toch nog de punten voor het beste antwoord krijgt toegekend ;)

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jul 25, 2005 om 15:58
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Ik zie het probleem niet zo, omdat je je telefoon wilt gebruiken in nood. Wanneer je 112 belt maakt hij gebruik van alle netwerken. (SVP GA DIT NU NIET UITPROBEREN dit is zo)

jpm
door jpm - Jul 29, 2005 om 09:37
822 Antwoorden / 28 Vragen

Beste Lekkerisdat,

Ik ben hier jammergenoeg totaal aan voorbij gegaan. Wist ook niet dat 112 door alle netwerken op dat moment wordt ondersteund en zal het zeker niet uitproberen. Dit had me inderdaad veel geld kunnen besparen, maar een goed signaal had dat ook gedaan.

Hiervoor had je wat mij betreft 5 rode sterren mogen ontvangen. Graag wil ik de mensen die gereageerd hebben, ook die welke door mij als negatief ervaren, bedanken voor hun antwoorden. Laten we het hierbij maar laten, zo stel ik voor.

jpm

mi
door mirjamrypma - Sep 10, 2005 om 14:14
2 Antwoorden / 0 Vragen

heb nu drie jaar orange nadat het de eerste twee jaar goed bevallen was besloot ik het abonnement te verlengen met nog es twee jaar vlak daarna werd het bereik heel erg slecht gelijk gebeld met orange oude toestel weer geprobeerd maar met zelfde resultaat slecht bereik ,weer orange gebeld maar maakt allemaal niks uit gewoon jammer dan zit niks anders op dan abonnement op zeggen en de tijd ùitzitten`ze nemen je gewoon niet serieus en dan zeggen ze u heeft nooit gebeld dus je staat met de rug tegen de muur, ben trouwens in die jaren nooit verhuisd of zo dus daar kan het niet aan liggen