sn
door snokiedeath Sep 10, 2024 om 18:12
Auto & vervoer

Beeindigen ov chipkaart expres ingewikkeld

Hoi, een ov-chipkaart heeft een houdbaarheidsdatum. Alleen dat is al een zinloze aanslag op het milieu, maar dat even ter zijde. Mijn ov-chipkaart is bijna eindig, dus ontving ik automatisch een nieuwe kaart. Deze nieuwe kaart vervangt de oude. Fysiek gebeurd dit dus vanzelf maar achter de schermen blijft een resterend saldo van €35 achter op mijn oude kaart. Daar wordt niet over gerept.

Om dit resterende saldo uitgekeerd te krijgen moet ik de kaart beëindigen in mijn ov-chipkaart.nl. Op betreffende site kun je als je ingelogd bent al je gekoppelde kaarten zien. Handig. Zo kan ik zien dat mijn kaart gekoppeld is aan mijn bankrekening om automatisch op te laden.

Als ik de kaart wil beëindigen echter, moet ik zoeken naar 'kaart beëindigen', want dit komt in géén van de aangeboden menu's en opties voor. Als ik via zoeken de functie kaart beëindigen heb gevonden moet ik vervolgens op een blanco pagina mijn kaartnummer invoeren (moet ik dus m'n kaart zoeken, of in een ander tabblad terug kijken op de profielpagina waar mijn kaartgegevens staan). De einddatum van de kaart (idem). Mijn IBAN nummer (bankgegevens nodig, terwijl kaart gekoppeld is aan betreffende rekening voor automatisch opladen). En dan nog mijn geboortedatum (in een datumpicker waarbij je dus -tig keer moet tappen/klikken voor je de juiste datum hebt opgevoerd). Heb ik dit succesvol doorlopen krijg ik de mededeling dat ik nog één ding moet doen om mijn resterende saldo terug te krijgen. Ik heb 4 weken de tijd om langs een automaat te gaan met mijn oude kaart en daar "kaart beeindigen" op mijn kaart te laden.

Na 4 weken wordt de aanvraag ge-reset en moet de aanvraag opnieuw.

Dit is toch gewoon ingericht om de burger geld af te troggelen? Ik vind het echt kwalijk.

4501 11 Rapporteer
sjjoppy
door sjjoppy - Sep 10, 2024 om 18:33
7341 Antwoorden / 3 Vragen

Kan het niet op  deze  manier?

tenormin
door tenormin - Sep 10, 2024 om 19:14
16927 Antwoorden / 108 Vragen

Nee hoor. Je stuurt hen precies wat ze willen weten (zie de link na dit antwoord onderstaand van @sjjoppy en je tegoed wordt aotomatisch overgemakt opje bankrekening. Als het goed is tenminste. En ze troggelen je je geld niet af.

Mabelle
door Mabelle - Sep 10, 2024 om 19:40
581 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb dit laatst geregeld voor een familielid en in de mail die ze hierover kreeg staat het volgende

Saldo oude kaart
Staat er nog saldo op je oude kaart? Dan storten wij dit binnen 15 dagen op je bankrekening. Let op: als je kaart nog niet verlopen is duurt het langer. In dat geval maken wij het saldo binnen 15 dagen na het verlopen van je kaart over.

Abonnementen en automatisch opladen
Staat er een geldig abonnement of automatisch opladen op je oude kaart? Dit zetten wij over op je nieuwe kaart.

Je hoeft dus helemaal niets te doen om je tegoed op je oude kaart terug te krijgen. Zij heeft het tegoed inmiddels ontvangen.

rj
door rjw - Sep 10, 2024 om 20:46
3360 Antwoorden / 5 Vragen

De tweede zin geeft al aan dat je er niet veel van snapt hoe het werkt. En direct met zo'n biased opmerking beginnen zegt al genoeg je de rest een bepaalde kant op wilt sturen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Sep 10, 2024 om 22:34
1863 Antwoorden / 32 Vragen

Geachte Snokie D.,

U kunt het ook schriftelijk regelen.

Ga naar een NS loket en vraag een medewerker om hulp.

Als het dan nog niet lukt , krijg je het formulier mee in bijgevoegde foto.

Ik heb voor de zekerheid de oude OV-chipkaart aangetekend opgestuurd.

Maak ook een kopie voor jezelf.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 11, 2024 om 10:56
16948 Antwoorden / 202 Vragen

kan ook bij een loket van iedere lokale vervoerder.

in
door inno1 - Sep 11, 2024 om 09:37
138 Antwoorden / Vragen

Raar. Ik heb laatst een nieuwe kaart gekregen en het enige dat ik hoefde te doen was mijn oude doorknippen na eerste gebruik van mijn nieuwe. Mijn overgebleven saldo werd automatich overgeheveld naar mijn nieuwe kaart.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 11, 2024 om 10:59
16948 Antwoorden / 202 Vragen

Helaas kan dat alleen het geval zijn indien ook een nieuwe kaart wordt aangeschaft.

ka
door kaartendraak - Sep 11, 2024 om 10:47
203 Antwoorden / 2 Vragen

De antwoorden staan er al, maar ik heb nooit problemen hiermee gehad. Een persoonlijke chipkaart wordt automatisch verlengd, hoewel ,je moet er wel even op de website je foto voor uploaden enz, zo gepiept en het saldo wat er nog op staat krijg je vanzelf terug.
Een anonieme kaart kun je gewoon het nr ervan en je gegevens invullen en dan krijg je ook vanzelf het geld terug wat er nog op staat. Heb dit al een paar keer gedaan ovor mezelf en paar jaar geleden mijn vader, geen problemen.
Wel een vraag: heb je het al aan het OV chip bedrijf gevraagd of aangegeven wat er mis gaat?

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 11, 2024 om 11:00
16948 Antwoorden / 202 Vragen

ook hier: Helaas kan dat alleen het geval zijn indien ook een nieuwe kaart wordt aangeschaft. Ik heb zelf het overgebleven saldo via een automaat teruggeboekt op mijn rekening omdat ik toen nog geen nieuwe aanschafte.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 11, 2024 om 10:55
16948 Antwoorden / 202 Vragen

Uw vraag begrijp ik niet. U kunt eenvoudig naar een ov-chip automaat gaan en het bedrag dat saldeert terugboeken op uw rekening.

CP
door CPV - Sep 11, 2024 om 11:07
24 Antwoorden / Vragen

Pas nog gedaan.
Het is niet zo moeilijk, maar het is wel even zoeken. Bij Mijn Kaarten kun je van alles met je kaarten doen, behalve beeindigen. Dat moet je weer even ergens anders zoeken en dat lijkt me niet nodig.

marijke77
door marijke77 - Sep 12, 2024 om 17:32
162 Antwoorden / 3 Vragen

Bij mij werd het saldo gewoon overgezet naar de nieuwe kaart.

Jo
door JohnLast - Sep 14, 2024 om 21:30
4 Antwoorden / Vragen

Het is makkelijker geweest.  Ik heb er nog €9.76 op staan. Maar dat kwam omdat ik weinig reis en de einddatum niet in de gaten had genomen.  Nu kennen ze mijn cardnummer niet meer? Ik weet niet wat de bedoeling is van deze ondemocratische behandeling. Ik denk pure oplichting,  maar dat mag ik niet zeggen.