la
door lammara Nov 16, 2006 om 10:33
Computers & telefonie

Bestanden overzetten naar nieuwe computer

Hallo beste mensen,

Ik wil de bestanden van mijn oude windows 98 compurer overzetten naar mijn nieuwe XP computer. Er wordt em een seriële kabel gevraagd om de de computers aan elkaar te koppelen.

Wat is een seriële kabel? Hoe ziet zo'n kabel er uit.

Wie heeft hier ervaring mee?

3499 14 Rapporteer

freya
door freya - Nov 16, 2006 om 10:58
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo lammara,

Ik weet niet of het om veel data gaat, maar als het niet al te veel is kun je het wellicht met diskettes doen (als er een diskettedrive in de nieuwe PC zit). Als het om véél data gaat zou ik die seriële kabel maar vergeten, want dat schiet echt niet op.
Als er een brander in de oude PC zit kun je ook alle bestanden op een CD'tje branden.
Of als je een beetje handig bent schroef je de harde schijf uit de oude PC en hang je deze tijdelijk als 'slave' bij de harde schijf in de nieuwe PC. Je kunt dan binnen Windows gewoon met de verkenner alle data-bestanden van de oude schijf naar de nieuwe slepen.
Laat iemand je er desnoods even bij helpen.

m.vr.gr. Freya

movieman
door movieman - Nov 16, 2006 om 11:23
180 Antwoorden / 0 Vragen

Daar heb ik (bijna *grin*) niks meer aan toe te voegen... gewoon de oude harde schijf tijdelijk erbij zetten in de nieuwe PC. Dat werkt het makkelijkst en het snelst.

Voor een zogenaamde seriële verbinding tussen 2 (of meer) computers heb je een "nulmodemkabel" nodig. Je verbindt hiermee de RS232 poorten van de PC's. Dat zijn die "rechthoekige" 9-polige connectors aan de achterkant van de computer (waar ze héél vroeger de muis op aansloten). Tegenwoordig worden alleen nog maar de USB en de PS-2 poorten gebruikt (ter vervanging van die oude en SUPERTRAGE RS232). Dus niet aan beginnen, veel te langzaam. Een netwerkverbinding (met netwerkkaarten) is ook mogelijk. Dat gaat stukken sneller maar dan moet je die kaarten natuurlijk eerst kopen...

Succes. ;-)

nouds
door nouds - Nov 16, 2006 om 11:31
98 Antwoorden / 11 Vragen

Misschien kun je hiervoor beter een USB-Stick gebruiken. Voor een paar tientjes heb je er tegenwoordig een van 1Gb. Dit werkt sneller dan een serielekabel (waar je later niets meer aan hebt).
Met een USB-stick kun je nog jaren vooruit. Ook om back-ups te maken, of even snel een bestand te kopieeren en mee te nemen.

edwardus
door edwardus - Nov 16, 2006 om 11:40
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Helemaal waar Movieman, behalve dit: iemand die niet weet wat een seriële kabel is, zie ik nog niet zo 123 een harddisk uitbouwen en weer inbouwen. Misschien is er een handige buurjongen (m/v) / neefje (m/v) / zwager (m/v) voor handen die dit beheerst?

Overigens vermoed ik dat hier sprake is van misleiding door Microsoft: als je namelijk de uitgebreide handleiding van Microsoft volgt  voor het verbinden van 2 computers zonder router/switch, dan sturen ze je inderdaad naar een seriële verbinding, ook al wilde je eigenlijk twee computers verbinden met een utp-crosscable).

la
door lammara - Nov 16, 2006 om 14:11
10 Antwoorden / 12 Vragen

Nouds,

Kan ik dan ook mijn programma's en mijn instellingen overzetten?

nouds
door nouds - Nov 16, 2006 om 14:15
98 Antwoorden / 11 Vragen

@lamarra
Je zult je programma's altijd opnieuw moeten installeren als je een nieuw besturingssysteem gebruikt, dus ook in het geval dat je je windows 98 programma's wilt gebruiken in windows XP.

shorty
door shorty - Nov 17, 2006 om 14:00
4 Antwoorden / 0 Vragen

Beste lammara,

Op de Windows XP cd staat een programma genaamd FASTWIZ.EXE en deze is te vinden in SUPPORT\TOOLS.

Dit programma heet "Files and Settings Transfer Wizard" hiermee kun je bestanden en instellingen van je oude pc verzamelen, op bijvoorbeeld een externe hardeschijf of een cd/dvd.

Het zelfde programma kun je, in Windows XP, ook vinden via "Start - Programma's - Bureau Accessories - System Tools.

Zo kun je dus de verzamelde bestanden van je oude pc overzetten naar je nieuwe pc. Misschien dat je hier iets aan hebt.

Onderstaande links geven uitleg over het gebruik van het programma.

http://support.microsoft.com/kb/306186/nl

http://support.microsoft.com/kb/306187/nl

Succes Shorty

no
door nounou - Nov 17, 2006 om 15:30
30 Antwoorden / 0 Vragen

Met b.v. Norton Ghost een cd'tje branden van de bestanden die jij wilt behouden.

wielenriet
door wielenriet - Nov 17, 2006 om 16:30
19 Antwoorden / 6 Vragen

Het meest handige is om inderdaad een USB-stick te gebruiken om bestanden over te zetten. Om programma's over te zetten buiten het besturingssysteem natuurlijk adviseer ik om gewoon de betreffende software opnieuw te installeren op de 'XP-computer'. Meestal is het voldoende om de map 'Mijn Documenten' 'Mijn muziek' en Mijn afbeeldingen' over te zetten. Als je een brander op de 'oude' PC hebt zou ik achteraf een backup van de belangrijkste mappen op een CD branden. Dan hoef je de USB-stick niet als backup te gebruiken.

Succes, De specialist.

wo
door wolffensperg - Nov 17, 2006 om 16:33
1 Antwoorden / 1 Vragen

Shorty en anderen,

Wat kan of moet je doen als je geen WindowsXP-CD hebt, wat bij veel computers het geval is. Je kan de wizzard dan wel op de nieuwe machine draaien, maar dan??

pe
door petrus_1 - Nov 17, 2006 om 18:51
2 Antwoorden / 2 Vragen

Koop een  losse harddisk +/- 100 euro die op de usb aansluiting aangesloten kan worden, het overzetten op die harde schijf is dan een fluitje van een cent, sluit hem dan op de nieuwe computer aan en zet de bestanden over (hoeft niet eens je kan hem ook als tweede hartdisc gebruiken).

PS. Er moet wel een usb aansluiting op de oude computer zitten, anders moet er printje ingebouwd worden.

shorty
door shorty - Nov 17, 2006 om 20:16
4 Antwoorden / 0 Vragen

Beste wolffensperg,

Als je de onderstaande link gebruikt, dan kun je lezen hoe je het met een diskette doet.

http://support.microsoft.com/kb/306187/nl

Succes Shorty

sl
door slempie - Nov 23, 2006 om 23:11
58 Antwoorden / 2 Vragen

>PS. Er moet wel een usb aansluiting op de oude computer zitten, anders >moet er printje ingebouwd worden.

Usb werkt alleen vanaf Windows 98SE (en vlgs mij moet het dan ook nog door het Bios ondersteund worden); effe checken dus

edwardus
door edwardus - Nov 23, 2006 om 23:19
6844 Antwoorden / 14 Vragen

BIOS ondersteuning is alleen nodig voor USB keyboard/muis.