mi
door minordrempel Nov 10, 2013 om 13:31
Computers & telefonie

Besturingssysteem windows

op mijn laptop heb ik XP. Deze wordt niet meer ondersteund. Is Vista ook een oplossing? Dan behoef ik misschien geen andere laptop aan te schaffen. Bedankt zover.

1642 11 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Nov 10, 2013 om 13:37
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo minordrempel,

Als je Vista nog hebt of kunt krijgen/kopen zou dat een oplossing kunnen zijn.
Nóg beter is het om dan - indien mogelijk - over te stappen naar Windows7.

Suc6

tijger1
door tijger1 - Nov 10, 2013 om 17:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hoewel XP tzt niet meer ondersteund wordt, kunt u het natuurlijk wel blijven gebruiken.

valerius-2
door valerius-2 - Nov 10, 2013 om 18:50
7840 Antwoorden / 95 Vragen

U zult wel genoeg geheugen moeten hebben om een stap hoger o.s, te gebruiken. Anders wordt hij een stuk langzamer.

aurora1
door aurora1 - Nov 10, 2013 om 19:06
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lees ook even klik hier en de andere vragen erover met de reacties.

db87
door db87 - Nov 11, 2013 om 02:04
32 Antwoorden / 0 Vragen

Indien een laptop goed genoeg is voor Windows Vista dan kun je er ook Windows 7 of 8.1 op zetten.

db87
door db87 - Nov 11, 2013 om 02:05
32 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 10 nov 2013, 17:44]Hoewel XP tzt niet meer ondersteund wordt, kunt u het natuurlijk wel blijven gebruiken.

Dan weet je echt niet waar je het over hebt.

pi
door pieterwolters - Nov 11, 2013 om 09:34
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=db87 schreef op maandag 11 nov 2013, 02:05][quote=tijger1 schreef op zondag 10 nov 2013, 17:44]Hoewel XP tzt niet meer ondersteund wordt, kunt u het natuurlijk wel blijven gebruiken.

Dan weet je echt niet waar je het over hebt.

XP blijft het gewoon doen dus als je geen nieuwe eisen hebt kan je het gewoon blijven gebruiken. Je krijgt alleen geen patches meer voor problemen. Ook dat hoeft geen probleem te zijn. Dat het op een gegeven moment niet meer werkzaam is omdat bijvoorbeeld nieuwe webfunctionaliteit alleen nog maar in nieuwe browsers (die niet meer werken op XP) beschikbaar is, is een andere verhaal.

db87
door db87 - Nov 11, 2013 om 10:57
32 Antwoorden / 0 Vragen

Je gaat geheel voorbij aan de beveiliging. Beveiliging is zo sterk als de zwakste schakel, windows XP is nu al zeer kwetsbaar maar na April ook officieel onveilig verklaard. Zie ook deze factsheet van de overheid.

Een concreet voorbeeld: U doet aan internetbankieren maar u wordt slachtoffer van fraude als u ziet dat er in plaats van 25 euro 2500 euro van de rekening is afgeschreven. Als u uw bank belt om het geld terug te krijgen dan zal de bank u vragen of u wel zorgvuldig heeft gehandeld. Uw bank zal dan oordelen dat u uw geld niet terug krijgt omdat u een onveilig besturingssysteem heeft gebruikt.

mi
door minordrempel - Nov 11, 2013 om 13:52
4 Antwoorden / 6 Vragen

Allen hartelijk dank voor jullie informatie. Mogelijkheden genoeg om alles te overwegen en gewoon verder te gaan.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Nov 11, 2013 om 16:04
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=db87 schreef op maandag 11 nov 2013, 10:57]Je gaat geheel voorbij aan de beveiliging. Beveiliging is zo sterk als de zwakste schakel, windows XP is nu al zeer kwetsbaar
Wie heeft dat onderzoek uitgevoerd? Ben ik zo duidelijk genoeg?

Als je gewoon goede beveiligingssoftware draait kun je nog prima 5 jaar lang XP blijven gebruiken. Ook internetbankieren is dan geen enkel probleem.

db87
door db87 - Nov 12, 2013 om 14:14
32 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op maandag 11 nov 2013, 16:04]Als je gewoon goede beveiligingssoftware draait kun je nog prima 5 jaar lang XP blijven gebruiken. Ook internetbankieren is dan geen enkel probleem.

Volgens mij begrijp je niet hoe de beveiliging werkt op een computer. Als ik een huis heb met een gepantserde voordeur heb ik daar ook niks aan als de inbrekers binnen zijn gekomen via het dakraam.
Zo moet je het ook zien met Windows XP, in de kern van het besturingssysteem zitten te veeltekortkomingen om het systeem adequaat te kunnen beveiligen. Je kunt Windows XP compleet dichttimmeren met tal van toepassingen en programma's maar daar los je het probleem niet mee op.

Internetbankieren de komende 5 jaar op Windows XP is volstrekt onverantwoord en tevens geheel op eigen risico indien je slachtoffer wordt van internetbankieren.

Zie ook de factsheet van de overheid.

Kijk eens op fora zoals wilderssecurity.com.