Ro
door Rob-002 Feb 2, 2022 om 10:16
Computers & telefonie

Betrouwbare nummerherkenning

Waarom worden telecomproviders niet verplicht om een betrouwbare nummerherkenning te leveren. Doordat spammers steeds vaker wisselende nummers gebruiken, heeft blokkeren geen zin.

1452 8 Rapporteer

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 2, 2022 om 10:20
16888 Antwoorden / 202 Vragen

Tja, dat lijkt mij erg lastig. Wie kan vooraf bepalen of een nummer wel of niet betrouwaar is? Het enige dat in deze te doen is steeds blokkeren en een melding doen bij de ACM opdat men 'misbruikers' dan mogelijk kan aanpakken https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer
 en zie dan vooral deze info https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/ongewenste-telefoontjes-van-bedrijven-en-goede-doelen  (waaronder het niet meer bestaan van het bel me niet register) Let op blokkeren op eigen telefoon kan wel.)

(Aanvullend, ik herinner mij dat afgelopen maandag dit een onderwerp was bij Radar)  (En degenen die werken voor een aquisitiebueeau doen dat momenteel vaak vanuit hun eigen huis/eigen aansluiting.)

Ro
door Rob-002 Feb 2, 2022 om 12:29
Antwoorden / 1 Vragen

Met betrouwbaar bedoel ik dat het nummer klopt. Telecombedrijven weten wel waar ze de kosten van het telefoongesprek in rekening moeten brengen, m.a.w ze weten het nummer waarmee gebeld wordt.

panter22
door panter22 Feb 2, 2022 om 14:27
6599 Antwoorden / Vragen

Moeten de telecombedrijven iedereen die een nieuw telefoonnummer aanvraagt gaan controleren?
Hoe zie je dat dan voor je en wie zal dat betalen?

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 2, 2022 om 15:45
16888 Antwoorden / 202 Vragen

@ROB-002: ook al wordt u ongewenst gebeld (wat dus wettelijk niet mag), de kosten daarvan staan toch niet op uw telefoonrekening?

Daarbij komt zelfs nog dat u zelf ook dit soort telefoontjes zou kunnen plegen indien u al of niet via een aquisitiebureau u daar geld mee zou kunnen verdienen. Herhaald: wettelijk mag het niet.

rj
door rjw Feb 2, 2022 om 18:29
3300 Antwoorden / 5 Vragen

@ROB-002: "Telecombedrijven weten wel waar ze de kosten van het telefoongesprek in rekening moeten brengen, m.a.w ze weten het nummer waarmee gebeld wordt."

Hier zit jouw denkfout. Telecombedrijven weten dat alleen maar van hun eigen klanten. Als iemand met een Vodafone abonnement een KPN nummer belt weet KPN niet wie de beller is. In dit voorbeeld brengt KPN de kosten niet in rekening maar Vodafone. De verrekening tussen beide providers gat niet op nummer maar op de totale hoeveelheid verkeer.

En als het internationaal is is al helemaal niet bekend wie de beller is.

Als je dit zou willen oplossen moeten duizenden providers wereldwijd al hun nummerdatabases met elkaar gaan delen en moeten alle onderlinge kostenverrekeningen op gespreks- en nummerbasis worden geregeld. Je snapt dat dit zo goed als onmogelijk is om dat voor elkaar te krijgen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 2, 2022 om 18:32
16888 Antwoorden / 202 Vragen

Voor de goede lezer dus een denkfout van vraagsteller.

Ro
door Rob-002 Feb 4, 2022 om 01:02
Antwoorden / 1 Vragen

Dat tefoonbedrijven weten welk nummer er belt, is voor telecomspecialisten vanzelfsprekend. Maar misschien niet voor iedereen. Omdat aannemelijk te maken geef ik het voorbeeld dat de kosten verrekend moeten worden. Telecombedrijven kunnen het spammen onmogelijk maken. En daar wordt de wereld weer een stukje beter van.

Mijn verwachting is dat spammers uiteindelijk via bekende nummers gaan bellen. Waarschijnlijk vanuit een land dat het niet zo nauw neemt met regelgeving, dus ook computergestuurd bellen. De telefoonmaatschappijen kunnen dat maar beter voor zijn, lijkt me.

gerbera
door gerbera - Feb 2, 2022 om 10:22
7389 Antwoorden / 14 Vragen

De nummerherkenning is hartstikke betrouwbaar u ziet het nummer , indien de afzender dit wenst, gewoon op uw scherm. En waarom zou de provider hier wat aan moeten doen, zij kunnen er niets aan doen dat spammers steeds andere nummers gebruiken. Het is aan u om dan gewoon niet te reageren op een voor u onbekend nummer, zo simpel is dat.

Ro
door Rob-002 Feb 2, 2022 om 12:38
Antwoorden / 1 Vragen

Spammers kunnen elk willekeurig nummer meesturen en op mijn scherm laten zien. Dus ook bekende nummers. Dat noem ik onbetrouwbaar. Telecomproviders weten vanaf welk nummer gebeld wordt. Waarom wordt dat nummer niet getoond?

Thecla58
door Thecla58 - Feb 2, 2022 om 10:31
883 Antwoorden / 3 Vragen

Als ik een nummer niet ken of er wordt anoniem gebeld (uitzondering als iemand mij een smsje stuurt dat ik gebeld ga worden) dan neem ik eenvoudigweg niet op. Indien instanties of zo willen bellen dan vraag ik of ze van te voren een smsje willen sturen.

tenormin
door tenormin Feb 2, 2022 om 11:39
16873 Antwoorden / 108 Vragen

@thecla58. Van dat standpunt ging ik ook altijd uit: anoniem bellen, niet opnemen maar sinds begin 2020 ben ik erachter gekomen dat ook ziekenhuizen, specialisten met een anoniem nummer bellen om een telefonisch consult te hebben. Dat is, voor zover ik weet, sinds Corona. Ik begrijp best dat niet iedere specialist zijn eigen nummer wil tonen, dan zou hij/zij waarschijnlijk vaker "lastig gevallen worden". Maar in die 2 jaar ben ik dus 5 keer gebeld voor een telefonisch consult (zelfs de prijs ging door, grapje) met een anoniem nummer.

Ro
door Rob-002 Feb 2, 2022 om 13:10
Antwoorden / 1 Vragen

Het probleem van anoniem bellen door ziekenhuizen is op te lossen in de telefooncentrale van de ziekenhuizen. Gewoon met een software instelling, dan wordt het algemene nummer getoond. Waarom ziekenhuizen dit niet willen is mij een raadsel.

sira
door sira - Feb 2, 2022 om 10:49
2414 Antwoorden / 24 Vragen

Doordat spammers steeds vaker wisselende nummers gebruiken, heeft blokkeren geen zin.

Dan heeft nummerherkenning ook geen zin. Tenzij u van ieder nummer weet wie het zijn.

Blokkeren heeft wel degelijk zin. Veel bedrijven bellen met een 085-nummer en oplichters gebruiken veelal een 06-nummer. Mijn bedrijf werd iedere week vele malen gebeld. Ieder nummer plaatste ik op de zwarte lijst en werden geblokkeerd, de telefoontjes werden steeds minder. Ik neem aan dat u een consument bent en dan kan ik mij niet voorstellen dat u dagelijks vele malen gebeld wordt, bent u een bedrijf zal dat misschien wel kunnen.
"Microsoft" bellers zullen het blijven proberen, daar kunt u niks tegen doen.

Maar u kunt toch gewoon opnemen? Als blijkt dat u geen interesse heeft, verbreekt u de verbinding. En is het een onbekend nummer neemt u alleen op met "hallo".

ne
door neodutchio - Feb 2, 2022 om 11:11
5186 Antwoorden / 12 Vragen

Is dat wel mogelijk dan? Een ander nummer meesturen dan van waar gebeld word is niet per definitie fraude. Grote bedrijven doen dat ook zodat een algemeen nummer meegezonden word en niet het doorkiesnummer. Dat kwaadwillenden deze techniek ook gebruiken wil niet zeggen dat het helemaal niet meer zou mogen,.

mahadma
door mahadma - Feb 2, 2022 om 11:22
11609 Antwoorden / 51 Vragen

De nummerherkenning is 100% op orde, echter, de boefjes die een gespoofed nummer gebruiken kunnen alle gewenste nummers instellen, dus ...... kansloze missie.

Ag
door Agamemnon Feb 2, 2022 om 20:43
82 Antwoorden / 7 Vragen

En dat spoofen moet dus onmogelijk gemaakt worden. Waarom bestaat dat uberhaupt? Of het zou desnoods alleen via een SMS code aan het betreffende nummer ter controle mogelijk moeten zijn.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 4, 2022 om 09:27
16888 Antwoorden / 202 Vragen

@ROB-002: zoalang er lieden zijn die spam en phishing als verdienmodel zien en er ook nog steeds geld mee weten los te peuteren zal het hen niet uitmaken wat het dan kost (zolang ze er toch aan blijven verdienen).