Ka
door Karlien1 Jun 18, 2024 om 21:23
Winkels & webshops
Biologisch katoenen kleding, echt biologisch?

Ik heb bij de C&A verschillende kledingstukken  gekocht met daar aan kaartjes dat het van biologisch katoen is gemaakt.
Thuis keek ik in de labels binnenin de kledingstukken en daar staat in de beschrijving van het materiaal, 100% katoen. Hier staat niet bij dat het om biologisch katoen gaat.
Nu vraag ik me af of het wel echt biologisch katoenen kleding is, omdat alle andere biologische kleding die ik koop van andere merken er wel biologisch of organic bij vermeld staat.

Ik heb de klantenservice van de C&A gemaild, zij geven geen reactie.

2266 6 Rapporteer
sira
door sira - Jun 18, 2024 om 21:40
2421 Antwoorden / 24 Vragen

Geen flauw idee, dan zult u de herkomst moeten achterhalen en dat zullen de medewerkers van de C&A ook niet weten, daarvoor moet u echt de inkoop hebben.

Maar als het een leuk blousje is en het zit lekker, moet u het gewoon nemen.
De wereld van biologisch is mij nog veel te vaag.
Koop je een jas met een synthetische bontkraag of capuchon, blijkt het gewoon echt bont te zijn of van hondenhaar. Dus niks synthetisch.

Ja
door JannyBoe Jun 18, 2024 om 22:13
540 Antwoorden / Vragen

Synthetisch wat echt bont blijkt te zijn?
U hebt een hele rijke fantasie....

sira
door sira Jun 18, 2024 om 22:20
2421 Antwoorden / 24 Vragen

1) Jazeker en 2) nee, ik heb geen rijke fantasie. Dit is al eens in een uitzending geweest van Radar, Kassa of misschien Max.
Waarschijnlijk ben je te druk geweest met koffie drinken, maar dit is wel degelijk op tv geweest.

Die uitzending moet je zelf maar zoeken.
https://vatdblog.wordpress.com/2017/03/21/waarom-imitatiebont-toch-vaak-echt-bont-is/

sira
door sira Jun 18, 2024 om 22:26
2421 Antwoorden / 24 Vragen

Nog eentje voor je om te lezen, maar ga verder zelf maar googelen
https://snuffelbox.nl/zit-er-hond-in-je-bont

Mabelle
door Mabelle Jun 19, 2024 om 11:13
501 Antwoorden / 1 Vragen

"Waarschijnlijk ben je te druk geweest met koffie drinken" Lol.;-))

sira
door sira Jun 19, 2024 om 12:51
2421 Antwoorden / 24 Vragen

;-)) Tja, een rijke fantasie

Deze zaken waren in 2011 al bekend. Het blijkt overigens Radar geweest te zijn die hier een uitzending aan heeft gewijd.

Thijs12
door Thijs12 - Jun 18, 2024 om 22:53
573 Antwoorden / Vragen

Katoen is toch een plant, dat heet toch altijd biologisch. Anders zijn ze van katoen beesten gemaakt.

sira
door sira Jun 18, 2024 om 23:29
2421 Antwoorden / 24 Vragen

Bij biologische katoen zouden geen chemicaliën worden gebruikt, maar 100% zekerheid heb je nooit, daartegenover staat dat er vele malen meer water wordt verbruikt (in veel landen waar waterschaarste is).

Hoe dan ook, ik blijf de biologische wereld vaag vinden.

marita5
door marita5 - Jun 19, 2024 om 07:55
11569 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Karlien1,

Ons biologische katoen is in elk stadium van de toeleveringsketen, van teler tot kledingfabrikant, gecertificeerd overeenkomstig normen van derde partijen en het wordt nooit gemengd met conventioneel katoen.
Dit betekent dat een C&A-product in onze winkel met het BIO COTTON label is gecertificeerd door een onafhankelijke derde partij.
Dit certificeringsproces omvat over het algemeen jaarlijkse audits door certificerende instanties van elke fase van de toeleveringsketen en alle partijen die betrokken zijn bij de productie van het gecertificeerde textiel.
Dit gebeurt middels uitgebreide inspecties ter plaatse, om te controleren of aan alle milieu- en sociale vereisten wordt voldaan.
Elke stap van de productieketen) moet een 'Bedrijfscertificaat' en een 'Transactiecertificaat' hebben.
Een ‘Bedrijfscertificaat’ vermeldt de producten (na de oogst)/productcategorieën die voor certificering in aanmerking komen en als zodanig kunnen worden gelabeld, overeenkomstig de standaard en de corresponderende productiestadia.
Het Transactiecertificaat vermeldt de daadwerkelijk gecertificeerde producten en transportgegevens.

Zie deze link ,

 https://www.c-and-a.com/nl/nl/shop/materialen#organic

Ka
door Karlien1 Jun 19, 2024 om 11:38
Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Marita,
Bedankt voor je uitgebreide reactie.
Ik weet niet zeker of ik het nu goed begrijp, vandaar nog 2 vragen:

- Zijn de kledingstukken van C&A met het groene ronde kaartje 'bio cotton'  van 100% biologisch katoen gemaakt?
-Zo ja, waarom staat dat niet aangegeven in het label in de kledingstukken?

Alvast super bedankt voor je reactie, groet Karlien

marita5
door marita5 Jun 19, 2024 om 15:10
11569 Antwoorden / 15 Vragen

@Karlien1 ,

 Zijn de kledingstukken van C&A met het groene ronde kaartje 'bio cotton'  van 100% biologisch katoen gemaakt?

Uit deze link , link is wel van 2013

Waar moet je op letten als je biokatoen wilt kopen? Er zijn een aantal keurmerken waar je als consument naar kunt kijken of kleding duurzaam wordt geproduceerd. Het is voor de consument moeilijk om te zien of kleding duurzaam geproduceerd is omdat er verschillende keurmerken bestaan. We zetten er een aantal op een rijtje: GOTS: Global Organic Textile Standard. Het hele proces van grondstof tot biologische kleding wordt gecertificeerd. Hierbij wordt gekeken of de grondstoffen (minimaal 95% biologisch) en het productieproces milieubewust en sociaal verantwoord zijn. Kleding met dit keurmerk bestaat voor 95% uit biologisch katoen. C&A gebruikt onder meer dit keurmerk.

https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/koop-eerlijke-kleding-koop-biokatoen

Zo ja, waarom staat dat niet aangegeven in het label in de kledingstukken? Weet ik ook niet .

Ja
door JannyBoe - Jun 19, 2024 om 14:56
540 Antwoorden / Vragen

Hallo Karlien, zoals al aangegeven is de bio katoen van C&A gecheckt op de biologische oorsprong. En ook nog eens op de arbeidsomstandigheden van de mensen die het produceren.
Voor regulier katoen wordt een onvoorstelbaar grote hoeveelheid chemische middelen gebruikt zoals pesticiden en insecticiden.
Een kwart van alle insecticiden in de wereld wordt voor de teelt van katoen gebruikt. Zeer schadelijk voor de boeren en arbeiders die ermee werken,
maar ook voor het milieu uiteraard.
Dat voor de teelt van biologische katoen meer water nodig is klopt maar waar het om gaat is wélk water daar voor gebruikt wordt.
De vaak kleine producenten gebruiken voornamelijk regenwater en ontrekken dus geen water uit de bodem.
Op deze site staat een interessant artikel over dit waterverbruik en andere zaken.
U zou ook eens kunnen kijken naar alternatieven zoals op deze website staan zoals linnen, bamboe of hennep.

agapon1951
door agapon1951 Jun 21, 2024 om 19:56
185 Antwoorden / Vragen

Helemaal correct, alleen de plant is biologisch, de produktie NIET en veroorzaakt in feite schade.

Ga
door Gargamel1900 - Jun 21, 2024 om 12:33
14 Antwoorden / 2 Vragen

wat een onzin, biologische is tegenwoordig het toverwoord bij verkoop.  Gewone ,goedkopere artikelen zijn zeker niet slechter dan met dat bio gedoe. Ik betaal nergens ook maar een cent meer voor als er biologisch op staat. puur geldverspillen dat bio gedoe.

Ja
door JannyBoe Jun 21, 2024 om 14:10
540 Antwoorden / Vragen

Alle artikelen zijn 'gewoon'.
Zowel niet-biologische als biologische.

Gr
door GreesjeG Jun 21, 2024 om 14:28
12 Antwoorden / Vragen

Beste Gargamel, wat denk je waarom de artikelen die jij koopt zo goedkoop zijn? Die artikelen worden gemaakt in landen waar de lonen bizar laag zijn en de arbeidsomstandigheden zeer beroerd. Werken met vervuilende chemicalien is daar geen punt. Vaak zijn de artikelen, omdat het zo goedkoop mogelijk moet, ook van mindere kwaliteit, zodat je er minder lang mee kunt doen (2 spijkerbroeken voor € 50,- bijvoorbeeld).
Als de werknemers een goed loon hadden ontvangen en goede arbeidsomstandigheden, zouden de prijzen hoger worden. Dat zou redelijker zijn. Als jou dat allemaal niks kan schelen dan vind ik je een asociaal iemand. Het is iets anders als je het niet kunt betalen omdat de gecertificeerde artikelen de goede, hogere prijs hebben.

Gelukkig is er een Europese wet aangenomen die leveranciers verplicht om te onderzoeken of het hele traject van de bron tot de winkel op een mens- en milieuwaardige manier is ingericht.

rj
door rjw - Jun 21, 2024 om 14:13
3307 Antwoorden / 5 Vragen

Het label in de kleding beschrijft alleen het gebruikte materiaal en is vooral bedoeld om te weten hoe je het moet behandelen (wassen, strijken, e.d.). Daarbij is het niet van belang of het biologisch is of niet. Beide moet je op dezelfde manier behandelen.

De label aan de buitenkant van de kleding zoals het in het rek hangt beschrijft ook de herkomst van het materiaal zodat je als klant een keuze kunt maken.