Campingguest
door Campingguest Jun 18, 2024 om 21:50
Vakantie & reizen
Camping houtenhuisje geïmpregneerd hout binnen slaapkamers en bedden mag dat?

Ik zit op een camping en heb een houtenhuisje wat bestaat uit geïmpregneerd hout, oke voor buiten. Alleen binnen zit het ook vol met geïmpregneerd hout waarvan de slaapkamers en bedden ook. Zelfs de kinder en peuter slaapkamers. Mag dit? En is dit niet slecht voor de gezondheid?

2431 6 Rapporteer
sira
door sira - Jun 18, 2024 om 21:52
2421 Antwoorden / 24 Vragen

Misschien wel, misschien niet. U zult dan een keer iemand moeten laten komen die daar metingen verricht. Misschien kan Vereniging Eigen Huis u adviseren.

Campingguest
door Campingguest Jun 18, 2024 om 21:56
Antwoorden / 1 Vragen

Oke we huren het huisje op een camping voor een korte tijd. Het is een bekende kindercamping genaamd, camping de paal.

sira
door sira Jun 18, 2024 om 22:07
2421 Antwoorden / 24 Vragen

Ik weet niet waarmee geïmpregneerd is, net zo min als u dat weet.
Hoeveel mensen zijn u al niet voorgeweest in dat huisje? Kan me niet voorstellen dat u er ziek van zult worden. De fabrikant c.q. bouwer zullen daar vast wel rekening mee gehouden hebben.

Campingguest
door Campingguest Jun 18, 2024 om 22:28
Antwoorden / 1 Vragen

Ik denk dat u gelijk heeft, ik heb meerdere houten huisjes bewoond. Dit is wel de eerste waarbij ik het zie.

sira
door sira Jun 19, 2024 om 00:01
2421 Antwoorden / 24 Vragen

Ik zou me er niet druk over maken.

Fijne vakantie

gerbera
door gerbera - Jun 18, 2024 om 22:06
7390 Antwoorden / 14 Vragen

Wat verstaat u onder ímpregneren, het hout is bewerkt met een middel op waterbasis om te voorkomen dat het te veel gaat werken. En als het slecht voor de gezondheid zou zijn was het niet gebruikt.

Campingguest
door Campingguest Jun 18, 2024 om 22:15
Antwoorden / 1 Vragen

Geïmpregneerd hout heeft een typische groenkleurige gloed. Dit komt door de combinatie van koper en chemicaliën in het behandelmiddel.

Thijs12
door Thijs12 - Jun 18, 2024 om 22:48
573 Antwoorden / Vragen

Als het niet geïmpregneerd is gaat het rotten. Dan heb je weer die ellende met schimmels. Tis altijd wat.

rj
door rjw Jun 19, 2024 om 10:02
3307 Antwoorden / 5 Vragen

Hout hoeft niet geimpregneerd te worden. Je kunt het ook gewoon lakken. Uiteraard wel meer onderhoud maar als dat goed is opgedroogd en uitgewasemd is het in ieder geval veilig.

Topantwoord

ne
door neodutchio - Jun 19, 2024 om 08:21
5191 Antwoorden / 12 Vragen

"

DOOR  CAMPINGGUEST JUN 18, 2024 OM 22:15
ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

Geïmpregneerd hout heeft een typische groenkleurige gloed. Dit komt door de combinatie van koper en chemicaliën in het behandelmiddel."

Die typische groene kleur komt door het koper dat in het vloeistof zit. Koper, waar ook waterleidingen van gemaakt zijn. Ook zijn er zal impregneervloeistoffen die gewoon geschikt zijn voor binnen gebruik. Geen reden tot paniek dus.

Topantwoord

1paul
door 1paul - Jun 19, 2024 om 08:38
3218 Antwoorden / 0 Vragen

scheelt veel welk middel is gebruikt, er zijn giftige middelen en er zijn middelen die dit niet zijn, informeer dus bij de eigenaar van het huisje welk middel is gebruikt!!

BBB heft onlangs ook vragen gesteld over impregnatie en dan met name over het gebruik van dit hout in bakken die men maakt voor groenten te kweken en of dit gevaarlijk is, antwoorden heb ik nog niet gezien..

rj
door rjw Jun 19, 2024 om 10:03
3307 Antwoorden / 5 Vragen

Grappig dat uitgerekend de grootste voorstanders van gif hier vragen over gaan stellen. De mensen die in houten bakken groente telen zijn zeker de concurrenten van de agro-lobby.

Campingguest
door Campingguest Jun 20, 2024 om 22:46
Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor de antwoorden, ik zal het eens vragen. Vraag me af of de eigenaar het zelf weet

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jun 19, 2024 om 12:11
2147 Antwoorden / Vragen

In principe gebeurt dat impregneren met Koper- en Chrome zouten dus het doet niets met de luchtkwaliteit, die zijn namelijk verre van vluchtig, maar je moet er in principe niet aan gaan likken. Het gebruik van geïmpregneerd hout binnen is onlogisch maar of het ook verboden is kan ik nergens vinden.

ju
door juliomariner Jun 20, 2024 om 10:54
1352 Antwoorden / 2 Vragen

Het impregneermiddel op basis van metaalzouten is inderdaad niet vluchtig. Zelf als u eraan gaat likken zou dat normaal gesproken geen problemen opleveren (of u moet dit dagelijks meerdere uren doen)
Het ligt er ook aan hoe oud het materiaal is. Vroeger waren er veel meer stoffen in de impregneermiddelen toegestaan als tegenwoordig.
Vroeger was het impregneermiddel het afvalputje van de chemische industrie maar tegenwoordig zit er voornamelijk nog koper, zink en chroom zouten in. (en dan ook nog in een lagere concentratie)
Ik kan nergens vinden dat het binnen gebruik van geimpregneerd hout verboden is. Je kunt het echter beter niet in de openhaard of kachel verbranden omdat dan de metalen vrijkomen.
Het met teerolie geimpregneerde hout (gecreosoteerd) is voor particulier gebruik al jaren verboden en voor professioneel gebruik sinds 2021.