bu
door bubra Jul 16, 2005 om 11:18
Computers & telefonie

Beveiligde mappen

Hallo,

windows kan op geen enkele manier opstarten. Nu heb ik een nieuwe harde
schijf geplaats. Mijn oude harde schijf kan ik nu wel benaderen, maar
ik kan niet de inhoud bekijken van de mappen die op mijn eigen naam
staan. Waarschijnlijk wordt dit veroorzaakt door het feit dat ze
beschermd zijn met mijn account wachtwoord wat ik gebruik. Heeft iemand
een oplossing zodat ik alsnog deze bestanden kan bekijken/overzetten????

Rein

523 4 Rapporteer

freya
door freya - Jul 22, 2005 om 18:16
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo bubra,

Om te beginnen moet je zorgen dat je als 'administrator' bent ingelogd (of in ieder geval dat je alle administratorrechten hebt). Alleen als administrator kun je weer 'eigenaar' (owner) worden van de bestanden (mappen). Onderstaande link leid je naar een artikel dat beschrijft hoe je weer 'ownership' over bestanden en mappen kunt krijgen.

Take ownership of a file

Veel succes, Freya

ozzo
door ozzo - Jul 25, 2005 om 23:44
4 Antwoorden / 0 Vragen

Wat hierboeven staat klopt, MAAR : bij het plaatsen van je nieuwe schijf heb je waarschijnlijk een andere username gekozen ?

Hierdoor kun je zelfs als administrator niet meer bij je 'beveiligde documenten' komen omdat de gebruikte username niet overeenkomt.

Hou er dus rekening mee dat als je altijd als "Jan-Peter Balkenende" inlogde op je oude schijf, je de nieuwe windows installatie ook als "Jan-Peter Balkenende" moet doen. En niet als JP o.i.d.

Wat ook kan is VOOR de hele operatie, proberen de files die je wilt bewaren, even te backuppen op bijv. een CD en die later weer terug te kopieëren naar je nieuwe "mijn documenten". Ook voor andere files is dit de manier.

ozzo
door ozzo - Jul 25, 2005 om 23:48
4 Antwoorden / 0 Vragen

Dit laatste houd overigens in dat je via MSDOS of Linux moet proberen om de HD te benaderen.

Dezelfde username gebruiken is het gemakkelijkst. Vergeet niet om de HD aan een andere IDE poort te hangen voor het kopieër werk of hem als SLAVE te jumperen zodat ie niet in "gevecht" komt met je nieuwe HD. (Je kan tijdelijk je CD/DVD spelers even lostrekken (IDE kabel) en daarop je oude HDD aansluiten. Na de operatie stop je de IDE stekkers weer terug en je systeem is weer als vanouds.

askjeeves
door askjeeves - Jul 26, 2005 om 07:24
134 Antwoorden / 3 Vragen

Inloggen als beheerder van de pc, mappen op je oude schijd kopieren naar je nieuwe schijf, en dan kan je ze inkijken en bewerken,