ad
door adrie55 Jan 4, 2013 om 12:47
Computers & telefonie

Brandgevaar meterkast

Ik heb een brief gekregen, van Liander, die de transport elektra verzorgd. In de brief staat hoe veilig is uw meterkast. In de krant en in het nieuws was in oktober een waarschuwing, dat de gele kunststofaansluiting zelf niet veilig genoeg is!! Ik heb gebeld met Liander(hr. Bosch), deze wist niets van dit probleem. Zelf staat deze onveilige aansluiting op hun checkfolder. De brandweer etc. raad aan deze buis te ommantelen, met brandwerend materiaal. Ik vind het hypocriet, dat Liander brieven over veiligheid meterlast verstuurd en totaal geen woord schrijft over de onveilige gele kunststof aansluiting.
Graag advies welk materiaal ik moet kopen voor deze buis?

15744 24 Rapporteer

ad
door adrie55 - Jan 4, 2013 om 12:48
5 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=adrie55 schreef op vrijdag 4 jan 2013, 12:47]Ik heb een brief gekregen, van Liander, die de transport elektra verzorgd. In de brief staat hoe veilig is uw meterkast. In de krant en in het nieuws was in oktober een waarschuwing, dat de gele kunststofaansluiting zelf niet veilig genoeg is!! Ik heb gebeld met Liander(hr. Bosch), deze wist niets van dit probleem. Zelf staat deze onveilige aansluiting op hun checkfolder. De brandweer etc. raad aan deze buis te ommantelen, met brandwerend materiaal. Ik vind het hypocriet, dat Liander brieven over veiligheid meterlast verstuurd en totaal geen woord schrijft over de onveilige gele kunststof aansluiting.
Graag advies welk materiaal ik moet kopen voor deze buis?

ld
door lds2012 - Jan 9, 2013 om 12:19
11 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Adrie55, daar vorig jaar de dochter van een kennis zo erg is verbrand door een brand die in de meterkast is ontstaan, heb ik onmiddelijk een rookmelder in de meterkast geplaatst. Hierdoor wordt je op tijd gewaarschuwd als er iets fout gaat. Alle verhaaltjes over ondeugdelijke leidingen is een fabeltje. Bij een brand in je meterkast kan er bij stalen gasleidingen ook een explosie ontstaan. Dus neem het zekere voor het onzekere, en plaats een rookmelder in je meterkast. Ik hoop dat je wat aan mijn tip hebt.

marann
door marann - Jan 9, 2013 om 12:21
38 Antwoorden / 15 Vragen

Dag Adrie,
Ook ik heb eens even in mijn meterkast gekeken en gezien dat er een gele kunststof-aansluiting bij mij zit. Ik zal Liander ook vragen wat ze hier aan denken te doen.
Bedankt voor de tip!
Met vriendelijke groeten,
A. van Reenen

di
door dinty - Jan 9, 2013 om 20:00
3 Antwoorden / 0 Vragen

Foei Liander,
Het is toch normaal al je brandgevaarlijke aansluitingen gebruikt die zo snel mogelijk vervangt voor betrouwbare en veilige aansluitingen. Elk ongeluk , hoe klein ook is er een te veel.

ta
door tar - Jan 9, 2013 om 20:52
522 Antwoorden / 9 Vragen

Beste Adrie en andere lezers,

Sinds een tijd mogen er gewoon wettelijk gezien plastic aanvoer gasbuizen worden geïnstalleerd in uw meterkast; dat levert meestal geen enkel probleem op zolang er geen kortsluiting in uw meterkast kan ontstaan door b.v. elektrische apparatuur en/of door (brandbare) spullen in uw meterkast.

Maatregelen:

1) Gebruik nooit elektrische apparaten in uw meterkast.

2) Sla geen spullen op in uw meterkast.

3) Controleer elke 6 maanden of al uw aardlekschakelaars het nog goed doen; zie testkop op de aardlekschakelaar.

4) Zorg dat er geen vochtophoping kan plaatsvinden in uw meterkast, b.v. door een kier/opening naar de kruipruimte; (Tevens is er Radon/Thorongas gevaar vanuit uw kruipruimte, zie link).

http://www.milieucentraal.nl/themas/klimaat-en-milieuproblemen/gezondheid-en-milieu/radongas-en-thoron-in-huis

Dus eventuele kieren en naden dichtkitten/Purschuimen zodat de meterkast van binnen kurkdroog blijft.

5) U kunt eventueel de plastic aanvoer gasbuizen ommantelen met (enkele centimeters dikke) gipsplatenbehuizing, maar een vroege ontdekking van een (smeulend/beginnend) brandje is het allerbeste; dus:

Monteer het liefst een koppelbare rookmelder in uw meterkast, zodat alle andere koppelbare rookmelders in uw huis ook alarm geven als u b.v. in een andere vertrek bent; het alarm van een enkele rookmelder in een afgesloten meterkast is meestal niet of slecht te horen...

Goedkope, maar toch goed werkende koppelbare rookmelders van Elro b.v. zie: koppelbare rookmelders type Elro SA-30

Zie b.v. ook andere koppelbare rookmelders op de Elro site:

http://www.elro.eu/products/category/Brandbeveiliging/elro_rookmelders/koppelbaar/draadloos_koppelbare_rookmelder1

Uiteraard zijn er nog vele andere fabrikanten die koppelbare rookmelders maken.

Veel succes!

ta
door tar - Jan 9, 2013 om 21:10
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=lds2012 schreef op woensdag 9 jan 2013, 12:19]Beste Adrie55, daar vorig jaar de dochter van een kennis zo erg is verbrand door een brand die in de meterkast is ontstaan, heb ik onmiddellijk een rookmelder in de meterkast geplaatst. Hierdoor wordt je op tijd gewaarschuwd als er iets fout gaat. Alle verhaaltjes over ondeugdelijke leidingen is een fabeltje. Bij een brand in je meterkast kan er bij stalen gasleidingen ook een explosie ontstaan. Dus neem het zekere voor het onzekere, en plaats een rookmelder in je meterkast. Ik hoop dat je wat aan mijn tip hebt.
Geachte Lds2012,

Ik leef met u mee dat de dochter van uw kennis erg is verbrand.

Bij een brand in een moderne halfjaarlijkse gecontroleerde meterkast zal meestal geen explosie ontstaan, omdat het uitstromende gas onmiddellijk vlam vat als de gasleidingen gas gaan doorlaten.

Uiteraard zullen metalen gasleiding het (veel) langer volhouden bij een brand in een meterkast dan de tegenwoordig gebruikte plastic gasaanvoerleiding:

Echter als er geen enkele brandbare spullen/elektrische apparaten in de meterkast staan is het bijna onmogelijk dat er brand uitbreekt in de meterkast...

Ik zou als ik u was koppelbare rookmelders aanschaffen voor in de meterkast.

ad
door adrie55 - Jan 9, 2013 om 21:13
5 Antwoorden / 2 Vragen

Bijna in iedere meterkast is wel een elektrisch apparaat. bv. beltrafo.
Ziggo installeert hun routers in de meterkast!!!

Ik ben door Liander gebeld en de heer de Vries vertelde mij dat de gele plastic pijp alleen een om manteling is van de koperen buis, die erin zit. Als ik echter tegen de buis klikt, denk ik dat er geen koperen buis in zit. Ik heb dus nog steeds mijn twijfels.

Zie ook:

http://www.rtl.nl/components/actueel/rtlnieuws/2012/10_oktober/12/binnenland/Honderduizenden_meterkasten_brandgevaarlijk.xml

ta
door tar - Jan 9, 2013 om 21:37
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=adrie55 schreef op woensdag 9 jan 2013, 21:13]Bijna in iedere meterkast is wel een elektrisch apparaat. bv. beltrafo.
Ziggo installeert hun routers in de meterkast!!!

Ik ben door Liander gebeld en de heer de Vries vertelde mij dat de gele plastic pijp alleen een om manteling is van de koperen buis, die erin zit. Als ik echter tegen de buis klikt, denk ik dat er geen koperen buis in zit. Ik heb dus nog steeds mijn twijfels.

Zie ook:

http://www.rtl.nl/components/actueel/rtlnieuws/2012/10_oktober/12/binnenland/Honderduizenden_meterkasten_brandgevaarlijk.xml

Beste Adrie,

U heeft helemaal gelijk!

Uit pure gemakzucht en/of onwetendheid installeert men beltrafo's of zelfs vrij warm wordende routers in de meterkast...

De problemen beginnen nu duidelijk te worden...
Zeker als er brandbare spullen in de meterkast staan en/of de gasaanvoerleiding is geheel van plastic/kunststof!

Ik zou met een verlengsnoer de beltrafo's en ZEKER de vrij warm wordende routers buiten de meterkast hangen op een plaats zonder brandbaar materiaal.
Denk er ook om dat de (eventuele) ventilatieopeningen van de router goed vrij blijven zodat de warmte kan worden afgevoerd.

Is die gele gasaanvoerbuis ommanteling geribbeld zoals een stofzuigerslang?

Als die gele gasaanvoerbuis helemaal glad is, is dit meestal een geheel van kunststof gemaakte gasaanvoerbuis...

Met een goedkope en simpele leidingzoeker/leidingdetector (bij elke bouwmarkt te koop) kunt u heel simpel zelf controleren of er zich achter de gele mantel een metalen buis bevindt.

Succes gewenst!

webcare liander
door webcare liander - Jan 10, 2013 om 11:13
47 Antwoorden / 0 Vragen

Beste adrie55,

Ik merk dat onze eerdere reactie enige verwarring en onrust heeft veroorzaakt. Om deze reden heb ik ter verduidelijking nog een toevoeging geschreven op de eerdere meldingen op deze pagina.

De gele aanvoerleidingen die Liander gebruikt zijn veilig en voldoen aan de strenge eisen die hiervoor opgesteld zijn. Wij vinden het belangrijk dat wij op een veilige manier van gas (en elektriciteit) naar jou en al onze andere klanten kunnen transporteren. Om deze reden volgen wij nauwlettend alle ontwikkelingen op het gebied van veilige leidingen.

Mocht je ondanks mijn uitleg toch nog vragen hebben? Dan zie ik je reactie graag op dit forum tegemoet.

Vriendelijke groet,

Medewerker Liander Webcare

ad
door adrie55 - Jan 10, 2013 om 12:04
5 Antwoorden / 2 Vragen

Beste medewerker(s) Liander,

Het zou zeer gewenst zijn om uw naam onder uw berichtje te plaatsen en niet anoniem. Jammer.

Ik ben totaal niet gerust, gezien ook de reacties op mijn bericht. Uw kunt wel verklaren, dat u aan alle wettelijke eisen voldoet, dat zal wel, maar daar gaat het hier niet over. Maar over veiligheid.

Ik zou graag willen, dat u hier verklaard, dat de gele plastic aanvoerbuis(zie uw checklist sticker) uit de grond naar de gasmeter alleen de om manteling is van een koperen buis, die in de plastic buis zit!!!!!!!!!!!!!!!
Ik zou nog geruster zijn als bv een deskundige van TNO, dit zou verklaren!!!!!!!!

Misschien is het raadzaam dat u de redactie van Kassa vraagt, om in een uitzending de onrust weg te nemen, door duidelijk voorlichting mbv video(doorsnijden van de gele buis) etc.

ta
door tar - Jan 10, 2013 om 12:26
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=webcare liander schreef op donderdag 10 jan 2013, 11:13]Beste adrie55,

Ik merk dat onze eerdere reactie enige verwarring en onrust heeft veroorzaakt. Om deze reden heb ik ter verduidelijking nog een toevoeging geschreven op de eerdere meldingen op deze pagina.

De gele aanvoerleidingen die Liander gebruikt zijn veilig en voldoen aan de strenge eisen die hiervoor opgesteld zijn. Wij vinden het belangrijk dat wij op een veilige manier van gas (en elektriciteit) naar jou en al onze andere klanten kunnen transporteren. Om deze reden volgen wij nauwlettend alle ontwikkelingen op het gebied van veilige leidingen.

Mocht je ondanks mijn uitleg toch nog vragen hebben? Dan zie ik je reactie graag op dit forum tegemoet.

Vriendelijke groet,

Medewerker Liander Webcare
Geachte medewerker Liander Webcare,

Met respect!

Volgens Adrie55 monteert Ziggo hun routers in de meterkast...

Deze handelswijze is totaal in strijd met de voorschriften van Liander zelf!

Immers, volgens Liander mag er geen andere (elektrische) apparatuur worden geplaatst in de meterkast anders dan door Liander gebruikte apparatuur en dat hoort u te weten; zie b.v. deze link:

http://www.energieveilig.nl/nieuws/voorkom_brand_in_uw_meterkast

Adrie55 zei:

"Ik ben door Liander gebeld en de heer de Vries vertelde mij dat de gele plastic pijp alleen een om manteling is van de koperen buis, die erin zit".

De gele gas aanvoerleidingen die Liander gebruikt hebben een koperen binnenbuis?

Graag uw bevestiging, want bij de gele (gladde) kunststof gas aanvoerleidingen die ik heb gezien zit helemaal geen koperen buis.

Ik denk dat Liander o.a. Ziggo zo snel mogelijk moet wijzen op de gevaren als Ziggo elektrische apparatuur gaat plaatsen in de meterkast, voordat er nog meer ongelukken gebeuren.

Vriendelijke groet,

Tar

ta
door tar - Jan 10, 2013 om 12:32
522 Antwoorden / 9 Vragen

P.S.

@ webcare liander,

Ik verzoek u dringend om deze link ook even door te lezen...

http://www.rtl.nl/components/actueel/rtlnieuws/2012/10_oktober/12/binnenland/Honderduizenden_meterkasten_brandgevaarlijk.xml

alexishoop
door alexishoop - Jan 10, 2013 om 12:50
562 Antwoorden / 6 Vragen

mensen dit hier is vraag en antwoord, volgens mij heeft adrie55 nu contact mogelijkheden met liander en heeft hij geen verdere forum vragen aan ons als bezoeker, dus deze vraagtopic is beantwoord.

@tar hoe de situatie per huis of aansluiting is kan en moet de monteur van je energie netwerkleverancier beoordelen, als dit voor jou ook liander is kun je ze ook emailen.

ta
door tar - Jan 11, 2013 om 14:52
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote] @tar hoe de situatie per huis of aansluiting is kan en moet de monteur van je energie netwerkleverancier beoordelen, als dit voor jou ook liander is kun je ze ook emailen.
Beste Alex,

Als u zich in de discussie mengt dient u wel de links te bekijken/u te informeren over de materie; b.v. deze link die ik al eerder gaf:

http://www.rtl.nl/components/actueel/rtlnieuws/2012/10_oktober/12/binnenland/Honderduizenden_meterkasten_brandgevaarlijk.xml

Liander en andere netwerkbeheerders zijn bezig met een extreme bezuinigingen waardoor de veiligheid volgens experts wordt "vergeten"...

Kunststof gasaanvoerleidingen zijn immers veel goedkoper dan koperen leidingen, net zoals stalen gasaanvoerleidingen in de jaren 1970-1980 ook veel goedkoper waren; nu moeten alle stalen gasaanvoerleidingen worden vervangen omdat die stalen leidingen (op termijn) niet veilig zijn, deze vervanging kost nu vele miljoenen... "Penny-wise, pound-foolish".

Kunststof gasaanvoerleidingen hebben al tot ernstige incidenten geleid...

Liander kan mooie brochures uitgeven, maar als vervolgens b.v. Ziggo monteurs zich hier niets van aantrekken is dat in "Gidsland" Nederland een kwalijke zaak; willens en wetens neemt men nu weer onnodige risico's waarvan de consument de dupe is.

jo
door jorisw - Jan 11, 2013 om 20:04
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=adrie55 schreef op donderdag 10 jan 2013, 12:04]Beste medewerker(s) Liander,

Het zou zeer gewenst zijn om uw naam onder uw berichtje te plaatsen en niet anoniem. Jammer.

Jouw volledige naam is ongetwijfeld ook niet adrie55.....

ad
door adrie55 - Jan 11, 2013 om 20:14
5 Antwoorden / 2 Vragen

Dat klopt. Maar ik heb wel Liander gemaild, met mijn naam. Ik ben daar bekend, maar wie hier namens Liander schrijft is onbekend.

Ik vind ook dat iedereen wel kan reageren op deze site, dan wordt het Liander misschien duidelijk dat er nog steeds onrust is over de gele buizen.

Laat Liander Kassa vragen om duidelijkheid te geven in een uitzending. Die zorgen wel voor onpartijdige deskundigen. Liander kan best gelijk hebben, maar ik heb zeker nog mijn twijfels of de gele buis alleen maar om manteling is van een koperen buis.

mvg,

Adrie55

webcare liander
door webcare liander - Jan 12, 2013 om 10:33
47 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Adrie55,

Wij streven als netbeheerder naar absolute veiligheid in uw meterkast. Daarom willen wij graag met u in contact komen om uw klacht te bespreken.

Wilt u uw adresgegevens en telefoonnummer daarom emailen?

Bij voorbaat dank.

Liander webcare.

wimmi20
door wimmi20 - Jan 12, 2013 om 10:33
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Liander, u moet zich schamen voor dit antwoord.
Ten eerste ontkent Liander hier niet dat er een brand of ander risico bestaat.
Anders had Liander dat hier wel ontkend.
Dus het gevaar is wel degelijk bekend bij Liander.
Liander is bereid om met deze vraagsteller telefonisch in overleg te gaan.
De rest van Nederland interesseert Liander dus geen barst !
Want als je niet ontkent dat er gevaar is, dan is er gevaar.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++==========

=webcare liander schreef op vrijdag 4 jan 2013, 16:54: Beste Adrie55,
Wij streven als netbeheerder naar absolute veiligheid in uw meterkast. Daarom willen wij graag met u in contact komen om uw klacht te bespreken.
Wilt u uw adresgegevens en telefoonnummer daarom emailen?
Bij voorbaat dank.

Liander webcare.

ta
door tar - Jan 12, 2013 om 14:41
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=adrie55 schreef op vrijdag 11 jan 2013, 20:14]Dat klopt. Maar ik heb wel Liander gemaild, met mijn naam. Ik ben daar bekend, maar wie hier namens Liander schrijft is onbekend.

Ik vind ook dat iedereen wel kan reageren op deze site, dan wordt het Liander misschien duidelijk dat er nog steeds onrust is over de gele buizen.

Laat Liander Kassa vragen om duidelijkheid te geven in een uitzending. Die zorgen wel voor onpartijdige deskundigen. Liander kan best gelijk hebben, maar ik heb zeker nog mijn twijfels of de gele buis alleen maar om manteling is van een koperen buis.

mvg,

Adrie55

Adrie,

Het antwoord is nu toch wel overduidelijk?!:

Is uw huis na 2001 gebouwd? Check!
Gele gladde gasaanvoerleiding in uw meterkast? Check!

U heeft gele KUNSTSTOF gasaanvoerbuizen die GEEN metalen binnenkant hebben!

wimmi20
door wimmi20 - Jan 12, 2013 om 22:51
2154 Antwoorden / 7 Vragen

3 jaar geleden is mijn huis totaal verbouwd, en het gas en elektricitet kwam nu op een totaal andere plaats mijn huis binnen.
Liander gebruikte tot in de meterkast rood geschilderd stalen buis, bij de gasmeter zit een stukje koperen buis en nog een dikke harmonica slang die van staal is gemaakt.
Liander heeft dus geen gele buis gebruikt van kunststof.

ad
door adrie55 - Jan 13, 2013 om 13:43
5 Antwoorden / 2 Vragen

Goed dat bij u de buis van metaal is.
Bij is de aanvoerbuis absoluut van gele kunstof en glad!
Ik weet niet of er een metalen buis in zit.

MVG,

Adrie

sh
door shera - Jan 13, 2013 om 21:43
51 Antwoorden / 7 Vragen

Wat raar dat een meterkast niet in directe verbinding mag staan met de kruipruimte. Ik woon in een huurwoning waar de meterkast dus zo te lezen alles behalve veilig is. Toen we er kwamen was er al lekkage waar de woningbouw weigerde wat aan te doen.De lekkage is kort daarna gestopt doordat we plastic voor de douche en ventilatieopening hebben geplaatst.
Maar de meterkast heeft een directe verbinding met de kruipruimte.
Hoe kan een woningbouw nu huizen verhuren die dat hebben als dat een gevaar is.Maar ja, gezien het lekkageverhaal verbaasd het me ook wer niets.Dan moet ik ze toch maar eens bellen over het hoe en wat

ta
door tar - Jan 14, 2013 om 11:03
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=shera schreef op zondag 13 jan 2013, 21:43]Wat raar dat een meterkast niet in directe verbinding mag staan met de kruipruimte. Ik woon in een huurwoning waar de meterkast dus zo te lezen alles behalve veilig is. Toen we er kwamen was er al lekkage waar de woningbouw weigerde wat aan te doen.De lekkage is kort daarna gestopt doordat we plastic voor de douche en ventilatieopening hebben geplaatst.
Maar de meterkast heeft een directe verbinding met de kruipruimte.
Hoe kan een woningbouw nu huizen verhuren die dat hebben als dat een gevaar is.Maar ja, gezien het lekkageverhaal verbaasd het me ook wer niets.Dan moet ik ze toch maar eens bellen over het hoe en wat
Hey Shera,

Dat al uw woonvertrekken niet in verbinding mogen staan met de kruipruimte is omdat de kruipruimte onder uw woning (vaak) vochtig is en dus gevaarlijke schimmels kan bevatten.
Tevens sterven er elk jaar, jaar in jaar uit systematisch ongeveer 600 mensen in Nederland aan longkanker veroorzaakt door (licht) radioactief Radon (en/of Thoron) gas uit de kruipruimte...

Voorkom een open verbinding (naden kieren dichtkitten/dichtpurren/afplakken) met de kruipruimte en zorg dat de kruipruimte altijd voldoende geventileerd wordt.

Zie b.v. deze link:

http://www.milieucentraal.nl/themas/klimaat-en-milieuproblemen/gezondheid-en-milieu/radongas-en-thoron-in-huis

Succes!

ta
door tar - Jan 14, 2013 om 11:32
522 Antwoorden / 9 Vragen

P.S.

Bij gevoegd.

(Licht) radioactief Radon (en/of Thoron) gas komt ook vrij uit gesteente, dus ook uit beton; goed luchten in woonvertrekken zorgt dat uw huis vrij blijft van schimmelvorming en de opbouw van teveel Radon (en/of Thoron) gas.