ru
door ruudvliet Mar 16, 2009 om 15:44
Computers & telefonie

Canon printer Pixma MP210

Ik heb een Canon MP210 printer van ruim 1 jaar oud die sinds kort het papier scheef naar binnen trekt en dan dus blokkeert. Dit gebeurt zowel bij het printen als het kopieeren van de scanner. Dus zowel als het apparaat wordt gestuurd door de PC als stand alone. Soms komt er een fout melding E3.

Wie weet hier een oplossing voor?

13475 17 Rapporteer

labswans
door labswans - Mar 16, 2009 om 16:04
1918 Antwoorden / 10 Vragen

Heel simpel maar toch handzaam :

Open het printer gedeelte en kijk heel secuur of er iets in de printer zit. Het kan bet zijn dat kleine ophopingen van stukjes papier het veroorzaakt.

Groetjes ,labswans

ru
door ruudvliet - Mar 16, 2009 om 17:19
5 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zie aan de rechterkant maar 1 dikke aandruk rol. Is dat normaal? Dit lijkt er bijna automatisch toe te leiden dat die kant naar binnen wordt getrokken en de andere kant niet. Klopt dat?

gsm
door gsm - Mar 16, 2009 om 17:44
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Als het papier scheef trekt, dan komt dat vaak door een foute instelling of plaatsing in de papierlade of papierbak.
Het belangrijkste is, dat het papier net niet klem ligt tussen de rechter kant en de instelbare geleider, die meestal links geplaatst is.

Papier laden.
Het papier moet droog genoeg zijn en met wapperen kun je wat lucht tussen de afzonderlijke vellen laten stromen.
Dan het papier netjes als een rechthoekig pakket op een vlakke ondergrond aankloppen en in de papierbak leggen. Het papier voorzichtig doorschuiven tot de aanslag (achter in de papierlade of bak) en vooral niet verder.

Zoals gezegd, als laatste er voor zorgen dat de speling voor het papier naar links en rechts minimaal is.

gsm
door gsm - Mar 16, 2009 om 17:44
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Een aandrukrol alleen rechts komt veel voor en is redelijk normaal.

poltol
door poltol - Mar 16, 2009 om 19:27
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Al een proef gedaan met één vel? Als dat goed gaat kunt het ook eens proberen met één vel dikker papier. Als er namelijk iets in het mechaniek zit wordt dat vaak "weggepoetst" door een dikker vel.

succes, poltol

ru
door ruudvliet - Mar 16, 2009 om 19:42
5 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb het inderdaad geprobeerd met 1 vel papier. Dat heeft het zelfde verkeerde resultaat. Ook het nauwkeurig instellen van de geleiders is gebeurd, ook zonder het gewenste resultaat. Tot zover zijn we nog niet veel verder. Als je in de papierlade kijkt zie je alleen de dikke aandrukrol aan de rechterkant. Verder lijkt het geheel gesloten. In de uitvoer zijn we een serie rolletjes te zien. Deze lijken net als de grote rol schoon te zijn.

edwardus
door edwardus - Mar 17, 2009 om 00:38
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Het zou kunnen zijn dat de rol hard en glad geworden is i.p.v. zacht en stroef. Dat gebeurt nou eenmaal op den duur met rubber. In dat geval een nieuw rollertje bestellen.

gsm
door gsm - Mar 17, 2009 om 11:11
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Een door papierstof glad geworden rubberen rol is vaak letterlijk weer goed op te lappen met wat water en zeep. Gebruik een plat houten staafje en wikkel daar een doekje omheen. Maak het doekje redelijk nat met wat water en afwasmiddel.
Probeer de hele omtrek van de rubberen rol hiermee goed te reinigen.
Heel belangrijk blijft de opslag van het papier, ook in de printer zelf. De omgeving moet niet te vochtig zijn

ru
door ruudvliet - Mar 17, 2009 om 12:20
5 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor al jullie goede tips, helaas heeft dat nog niet tot een oplossing geleid. De printer is maar net een jaar oud en is zeker niet intensief gebruikt, dus vervuiling kan ik me nauwelijks voorstellen.

gsm
door gsm - Mar 17, 2009 om 12:58
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Het lijkt er op dat er toch wat vuil in de papierbaan is gekomen.
Een oplossing zou zijn om een stevig stuk A4 (dun karton) boven op een stapel van ongeveer 20 vel normaal papier te leggen.

Voorzie het karton van een reinigingsmiddel en druk op de kopieerknop om het karton door de printer te halen. Zonodig een paar keer herhalen.

Let ook op dat de printkop, indien los genomen, weer goed teruggeplaatst wordt.

edwardus
door edwardus - Mar 17, 2009 om 20:01
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Toch kun je niet op voorhand uitsluiten dat het rubber gevulcaniseerd is.
Pak de roller beet met je vingers; voelt het aan als de binnenband van een fiets, of als een anti-slip mat?

ru
door ruudvliet - Mar 17, 2009 om 20:29
5 Antwoorden / 1 Vragen

Inmiddels geprobeerd met een stevig stuk dun karton e.a. door te duwen  maar dat loopt vast op een blokkade van de papierdoorvoer.
Het vouwt op en gaat niet verder.

poltol
door poltol - Mar 17, 2009 om 21:05
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Ga er dan maar van uit dat er ergens een stuk[je] papier zit dat de doorvoer hindert. Mogelijk dat blazen met perslucht u nog kan helpen. Is in spuitbussen te koop bij de PC winkel. Sommige hebben er zelfs een los [langer] slangetje bij om goed in de printer te kunnen blazen

Succes, poltol

gsm
door gsm - Mar 17, 2009 om 22:39
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Heb je de achterkant al open gemaakt (als dat kan tenminste) en gecontroleerd op papierresten?

kevinfl
door kevinfl - Mar 17, 2009 om 22:58
8 Antwoorden / 3 Vragen

Mocht bovenstaande inderdaad niet helpen is het mogelijk om met de printer even langs de winkel te gaan die jou het apparaat verkocht heeft. Wanneer ze deze opsturen heb je namelijk vaak binnen 2 weken een gerepareerde terug.

Let wel wanneer je met water electronica schoonmaakt en dit bij het opsturen geconstanteerd wordt worden er vaak kosten in rekening gebracht ben hier dus wel voorzichtig mee!

ru
door ruudvliet - Mar 18, 2009 om 15:09
5 Antwoorden / 1 Vragen

Beste allemaal,
Het probleem is opgelost :-))
Er bleek inderdaad een vreemd voorwerp in het mechanisme verzeild te zijn geraakt. Toen ik de printer oppakte om hem op een rustige plek aan een nader onderzoek te onderwerpen, hoorde ik iets rammelen. Er bleek een hoofdtelefoon verloopplugje in gevallen te zijn. Dit heb ik verwijderd en daarna draaide ie weer als van ouds.
Iedereen nogmaals hartelijk dank voor de goede adviezen!

edwardus
door edwardus - Mar 18, 2009 om 18:38
6844 Antwoorden / 14 Vragen

OK dan! Voortaan als je iets kwijt bent, eerst in de printer zoeken :))