ellenellen
door ellenellen Sep 8, 2006 om 08:53
Computers & telefonie

Cd-rom+cd-writer verdwenen

Bij een kennis van me is het met haar computer ineens niet meer mogelijk om de cd-rom en cd-writer te gebruiken. Alle gegevens lijken te zijn verdwenen. We zijn geen van beiden computerhelden, dus hopen we dat iemand ons kan helpen om deze functies terug te krijgen.

Alvast bedankt

627 12 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 8, 2006 om 10:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mogelijk is iets verkeerd gegaan met de Windowsinstellingen. Heeft u XP, Probeer dan de optie systeemherstel (via bureauaccescoires). Lukt dat niet, dan zit er weinig anders op dan het ophalen (downloaden) van de drivers van de i-site van de leverancier van de CD-Rom hardware en/of van de programmatuur.

ve
door verwijderd - Sep 8, 2006 om 11:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Check even of bij het opstarten van de pc de lampjes van deze apparaten gaan branden (en weer uitgaan)
Als dat niet het geval is de verbinding met het moedboard mogelijk de boosdoener. Meestal op te lossen door de kabel even aan te drukken.

Mocht je dit zelf willen doen (?) dan wel eerst de stekker van de pc uit het stopcontact!

ve
door verwijderd - Sep 8, 2006 om 12:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gerrit,
Onder XP heb je geen drivers meer nodig voor een cd rom/dvdspeler.
Waarschijnlijk is de idekabel los geschoten, even aandrukken aan beide kanten.
Werkt dit niet dan kan de idecontroller kapot zijn,of de dvdspeler.

Zijn het twee apparaten op een controller die niet werken, dan vermoed ik de aansluiting op het moederbord, of een kapotte controller.

ve
door verwijderd - Sep 8, 2006 om 12:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als het aan de aansluiting ligt klopt het dan dat ik ze geen van beide meer terug kan vinden bij hardware?  Als ik dan aangeef: nieuwe hardware zoeken, kan ie niets vinden.

Of de lampjes knipperen weet ik niet, (ben nu thuis) ga ik vanavond controleren.

ve
door verwijderd - Sep 8, 2006 om 12:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als ze beide niet doen is het de aansluiting van de kabel op het moederbord.
Even voelen of ie vast zit.
De twee apparaten zitten nl. op een controller.
Helpt dit niet dan is de controller waarschijnlijk stuk,
Misschien is er nog een vrije controller over op het moederbord, maar dar kunt u beter aan een expert vragen.

ve
door verwijderd - Sep 8, 2006 om 13:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mocht je het zelf gaat doen, hierbij een webpagina met foto's kabelaansluiting op het moederbord.

CD
kabelaansluiting op moederbord

ve
door verwijderd - Sep 8, 2006 om 13:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

--------Als ik dan aangeef: nieuwe hardware zoeken, kan ie niets vinden.----------

Je mag me corrigeren als ik het verkeerd zie;

maar als ze er al op zitten, is het geen nieuwe hardware en zal ie dus ook niets (nieuws)  vinden lijkt mij.............. Toch ?!

Groetjes

ve
door verwijderd - Sep 8, 2006 om 13:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

@stacey

Bij mijn weten valt dit niet onder windows 'nieuwe harware zoeken' maar is dit de taak van de bios.

@ellenellen
Normaal gesproken zitten 2 cd en/of dvdapparaten op 1 aansluiting van het moederbord. Zie verder onderstaand antwoord van Binca

ve
door verwijderd - Sep 8, 2006 om 14:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Oké, weer wat geleerd, thanx  ;-)

ve
door verwijderd - Sep 27, 2006 om 11:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is een zeer bekende fout die nu en dan optreedt in Windows ME, Windows 2000 en Windows XP en veroorzaakt wordt door het verwijderen van software.
Verwijder de DVD en CD-ROM uit Apparaatbeheer indien aanwezig en start de PC opnieuw op.
Als dat niet geholpen heeft verwijder dan opnieuw de DVD en Cd uit Apparaatbeheer.

Het probleem kan dan vaak nog verholpen worden door een wijziging in de
registry aan te brengen. Wees wel voorzichtig met wijzigen in de
registry!

Zie ook:            http://support.microsoft.com/kb/270008

De oplossing:

Een registry key verwijderen die de juiste detectie van de DVD verhindert.

Klik op Start en op Uitvoeren:

Type REGEDIT en druk dan de Enter toets.

In de Register-editor op Deze Computer klikken (1x).

Dan op Bewerken en Zoeken klikken.

Vul in: LowerFilters en druk dan op Enter.

Wacht tot het zoeken stopt.

Kijk of in het rechter venster onder gegevens Dvd-/cdrom-stations staat.

Ga anders door met zoeken (F3 toets)

Indien gevonden klik dan met de rechtermuisknop in de kolom Naam op LowerFilters en klik dan Verwijderen. Zie ook KB/270008

Verwijder ook UpperFilters op dezelfde manier indien deze Naam aanwezig is.

Sluit REGEDIT en Herstart het Systeem op de normale manier via Start

 en Uitschakelen.

Groet,
GSM

ve
door verwijderd - Sep 27, 2006 om 11:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste GSM,

Hij doet het weer !!!!!!

Geweldig, het heeft even geduurd voor we het aandurfden om iets in het register te veranderen, maar toch geprobeerd, en gelukt!!!

Wat we ons nu wel afvragen: is wat we nu eigenlijk gedaan hebben?

Nogmaals hartstikke bedankt.

Groetjes Ellen en Silvia

ve
door verwijderd - Sep 28, 2006 om 00:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gefeliciteerd met de geslaagde operatie!

Wat precies het effect is van de filters weet ik ook niet.
Het lijkt er op dat het blikveld van Windows XP bij het zoeken naar de CD/DVD apparaten te zeer beperkt is door de (foute waarde??) in LowerFilter en/of UpperFilter.
Door het filter te verwijderen kijkt XP blijkbaar iets verder en vindt dan wel het juiste apparaat.
De problemen worden soms mogelijk veroorzaakt door brandersoftware die verwijderd wordt van de PC.

Groet,
GSM