li
door littlegettog Mar 12, 2006 om 17:42
Computers & telefonie

Computer maakt lawaai

Hallo,

ik heb een probleem,als ik zit de computeren dan maakt mij computer veel lawaai,net alosf er een vliegtuig opstart

Mijn vraag is wat is hier aan te doen ?
En ligt het mischien aan de koeler,moet ik iets erbij plaatsen om het probleem te verhelpen?

3671 17 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 12, 2006 om 18:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Meestal maakt de voeding het meeste lawaai, je zou een stillere voeding kunnen aanschaffen of een fan-loze voeding.

Verder zou je de fan op je processor kunnen vervangen door een Zalman koeler.

Je zou natuurlijk ook nog waterkoeling kunnen proberen, dan ben je er
in ieder geval zeker van dat je computer voortaan geen lawaai meer
maakt.

ve
door verwijderd - Mar 12, 2006 om 18:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Dit lawaai komt meestal van een kleine ventilator op de videokaart of op het koelblok van de processor.
Een andere ventilator erin (laten) zetten is de beste oplossing.

Het kan ook zijn dat de ventilator van de processor veel te sne draait, omdat het koelblok van de prosessor vol het stof zit.
Voorzichtig schoonmaken van het aluminium koelblokis het beste.

Gebruik bijvoorbeeld een kleine kwast met stevige haren.

Groet,
GSM

ve
door verwijderd - Mar 12, 2006 om 19:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste littlegettog,
Het lawaai kan zoal dirck en gsm vertellen veroorzaakt worden door verschillende ventilatoren. Probeer in ieder geval te achterhalen waar het lawaai vandaan komt. Door het linker zijpaneel van de systeemkast te verwijderen, kan je alle gemoteerde ventilatoren zien en horen. Het zou ook kunnen zijn dan een harde schijf of een CD of DVD rom speler/recorder niet goed gemonteerd is.

Succes!

ve
door verwijderd - Mar 13, 2006 om 15:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi

Het kan ook zijn dat een van de ventilatoren tijdens het gebruik vol stof is gaan zitten.Schoonmaken is dan de oplossing.Dit is een euvel welk vaak optreed bij pc`s die regelmatig gebruikt worden.Als je voorzichtig te werk gaat kun je dit makkelijk zelf doen.

Succes

ve
door verwijderd - Mar 13, 2006 om 17:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb precies hetzelfde gehad. Remedie: de standaard ventilator op de processor vervangen door een betere (Zalman) die bovendien het voordeel heeft dat je het toerental zelf kunt regelen.
Het enige nadeel is die dingen behoorlijk prijzig zijn.

ve
door verwijderd - Mar 13, 2006 om 17:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

De manier waarop ik de PC schoonmaak is de stofzuiger op blazen omschakelen en het stof vliegt om je oren , dus doe dat buiten en succes verzekerd. Dit gaat niet bij een computer van een roker, want de teer houdt het stof vast.

ve
door verwijderd - Mar 13, 2006 om 17:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Advies: kast openmaken, wel eerst de stekker er uit, dan de pc mat open kast starten (uiteraard vooraf de stekker er weer in, goed proberen te ontdekken door luisteren waar het lawaai vandaan komt. Is niet per definitie de koeler, mogelijk rammelt er iets anders, misschien is er iets in de koelventilator gekomen.

Als al gezegd, mogelijk zit er iets los. Bij vastzetten o.d. of verder onderzoek, uiteraard eerst de spanning/voeding er weer af.

ve
door verwijderd - Mar 13, 2006 om 18:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste vraagsteller,

Je geeft zelf al aan dat je weinig verstand hebt van het binnenste van de computer. Het advies van een enkeling om de kast open te maken moet je dus nooit opvolgen. Zoals elk apparaat ( of auto ) kan het zijn dat er vervanging of onderhoud nodig is. Ga hiervoor naar iemand die er verstand van heeft. Zo verniel je per ongeluk niets waardoor je later nog meer kosten krijgt. Meestal vallen de kosten best wel wat mee, maar vraag uiteraard altijd om een duidelijke prijsopgaaf.

Ga niet zelf wat doen. Toch weten wat het is, meestal de koeler, en deze is niet zo duur.

ve
door verwijderd - Mar 13, 2006 om 18:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een kast open maken en alleen goed luisteren kan kosten bespraren en behoeft in het geheel niet te leiden tot schade, gewoon een kwestie van een paar schroeven en uitschuiven, (na spanningloos maken). Ik moet de leverancier nog tegenkomen die geen onderzoekskosten rekent. Als je zelf al weet, door luisteren, waar het euvel is, kan dat behoorlijk besparen.

ve
door verwijderd - Mar 13, 2006 om 18:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vraag bij een computerzaak om een nieuwe koeler/fan op je processor te zetten.

Waarschijnlijk heb je een intel celeron met de standaar meegeleverde fan erop. Ik heb hier thuis ook een pc gehad met een intel celeron en daar was de standaard fan opgezet. Inderdaad, na even bezig te zijn op de pc, lijkt het inderdaad of er een vliegtuig opstijgt, maar eentje die niet wil opstijgen, maar lekker met de motoren blijft draaien.

En inderdaad, zeker als je zelf weinig verstand hiervan hebt, laat het door een vakman doen.

ve
door verwijderd - Mar 13, 2006 om 20:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi, Sinds een week of zes maakt mijn kast van de pc ook zo,n "vliegtuiglawaai", de kast is open geweest, eerst thuis, zelf, later in de winkel waar ik hem nieuw gekocht heb, drie jaar geleden.

Het antwoordt is: Een ventilator die op de printplaat vast zit maakt dit lawaai, deze kan vernieuwd worden, kosten € 100,=.

Veel sterkte er mee, als dit het ook is, Liesbeth.

ve
door verwijderd - Mar 13, 2006 om 23:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik weet wat je bedoelt, maar in de werkplaats waar ik wel eens kom zie ik de mensen altijd in de kasten met een polsbanje tegen statische electriciteit. Kijken alleen is niet erg, maar even met je hand naar binnen om wat stof weg te vegen, ook al lijkt het zo onschuldig !!! Meestal zal het goed gaan, maar toch.

Het is gewoon goedbedoelde raad.

ve
door verwijderd - Mar 14, 2006 om 12:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Littlegettog, Sluitelen aan de computer is altijd mogelijk dat  begrijp je maar een véél makelijker oplossing is het volgende: Download een GRATIS programma CCleaner.nl en dan installeren op je PC,waarna je het systeem gaat opschonen. Eerst analiseren is het beste. Met dit programma haal je nl. allerlei ongewenste cookies van de computer af die ook zorgen voor de herrie. Probeer dit maar en het werkt. Daarna kan je wanneer het echt nodig is alsnog je computer open schroeven om te zien wat er aan de hand is, maar opschonen zou ik zeker eerst doen. Succes ermee.  Jan

ve
door verwijderd - Mar 14, 2006 om 12:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Met dit programma haal je nl. allerlei ongewenste cookies van de computer af die ook zorgen voor de herrie

Dit moeten dan wel HEEL harde koekjes zijn die in je kast zitten. Overigens, bewaar koekjes svp in de koektrommel, daar komen ze beter tot hun recht. ;)

Mijn hemel wat een onzinantwoorden zeg.

Met de gegeven informatie is niet zoveel van het probleem te zeggen en een advies in deze is dan ook absoluut niet te zeggen.
het kan de koeler zijn, maar net zo goed een minder gebalanceerde cdrom ( die toevallig tijdens het computeren nodig is ).

Indien je dit vertrouwt, kun je de kast open maken. Maar wees daar wel heel voorzichtig mee. Statische electriciteit kan je pc vernielen. Vertrouw je dit zelf niet, laat het dan doen door een bevriende "expert" of een vakman.

Suc6,

nielsengel

ve
door verwijderd - Mar 25, 2006 om 21:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is raadzaam om de computer los te halen en er met een stofzuiger alle stof weg te zuigen. LET OP!!! was eerst je handen voordat je je computer los maakt. want je handen kunnen nog statisch zijn en dat kan schadelijk zijn voor de hardware. je kan ook overbodige programma's verwijderen, start, configuratiescherm en dan software.

ve
door verwijderd - Mar 26, 2006 om 16:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het maakt mij natuurlijk niet uit wat een ander er van vindt, maar ik ben wel verlost van de opstart herrie. Waarom zou je het dan niet eens proberen: het kost toch niets!

ve
door verwijderd - Mar 26, 2006 om 17:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

gebruik  nooit maar dan ook nooit een gewone stofzuiger om je comp.inwendig schoon te maken want op het moederbord zitten mini jumpertjes dat zijn kleine dingetjes meestal zwart, die over pennetjes geschoven zitten (een soort bruggetjes) als die toevallig worden opgezogen kunnen er funkties of instellingen verdwenen zijn en kan alleen een comp.winkel je nog helpen en je mag hopen dat het een bekend moederboard is anders moet je een nieuw moederbord kopen