ja
door jann Feb 19, 2004 om 19:27
Computers & telefonie

Computer vervangen?

Mijn computer is ca. 8 jaar oud en de laatste tijd krijg is regelmatig foutmeldingen, hij loopt vast en ikkan de pc dan niet op de normale wijze afsluiten, hij blijft constant door ratelen, het duurt een hele tijd voodat ik iets geopend hebt en ik kan mijn schijf niet meer defragmenteren. Een virus is het niet daar mijn Panda virus melder geen virusmelding doorgeeft.
Is mijn computer aan vervanging toe of kan er nog wat aan gedaan worden?

1128 5 Rapporteer

tigertje
door tigertje - Apr 16, 2004 om 12:46
402 Antwoorden / 0 Vragen

Of de computer aan vervanging toe is hangt ook van uw wensen af. Als u tevreden zou zijn als uw huidige computer het goed zou doen kunt hem gewoon blijven gebruiken. Als u behoefte heeft aan meer snelheid, sneller opstarten en u meer wilt me uw PC dan is vervanging op zijn plaats. Aangaande het huidige probleem met foutmeldingen is het misschien raadzaam om uw computer eens op te laten schonen door iemand die verstand heeft van computers. Computers hebben de onhebbelijke eigenschap vervuild te raken en gaan als gevolg daarvan minder goed functioneren. Daarnaast doet zich nog een probleem voor. Software, zoals bijv. uw virusscanner ontwikkelt zich door terwijl uw computer dezelfde is gebleven. De hedendaagse software is gemaakt voor de hedendaagse computer en is een zware belasting voor een oude computer. Om kort te gaan: laat een bekende of een vriend van u met veel kennis van computers een backup voor u maken en vervolgens uw PC opschonen (format C). Zet alle software die u gebruikt erop en kijk hoe het werkt. Het antwoord op uw gestelde vraag dient zich dan vanzelf aan.

garfield74
door garfield74 - Apr 16, 2004 om 12:46
13 Antwoorden / 2 Vragen

Wauw, acht jaar is al redelijk bejaard voor een pc :-)
Echter hoeft het hier niet aan te liggen; je kunt eens proberen je besturingssysteem opnieuw te installeren (neem aan dat je dat in die 8 jaar wel eens gedaan hebt?). Over het algemeen is het nou eenmaal zo dat Windows, hoe langer het geinstalleerd is, trager en trager wordt. Dit wordt veroorzaakt door allerlei 'vervuiling', bv. programma's en/of drivers die niet correct verwijderd worden. Dit stapelt zich meer en meer op, en op een gegeven moment moet je Windows wel opnieuw installeren.
Maar goed, het zou natuurlijk, gezien de leeftijd van de pc, ook één of meerdere onderdelen kunnen zijn die aan het slijten zijn.

acjzr1
door acjzr1 - Apr 16, 2004 om 12:46
295 Antwoorden / 3 Vragen

Uw computer is bijna antiek te noemen,maar dit betekent niet dat uw pc niet stabiel hoeft te zijn.De belangrijkste vraag is voor mij; wanneer is de pc voor het laatst opnieuw geinstalleerd? Het is namelijk zo dat in de loop der tijd uw pc erg "vervuild" raakt, en daardoor steeds slechter draait.Met alle gevolgen vandien.

tuinfreak_1
door tuinfreak_1 - Apr 16, 2004 om 12:46
763 Antwoorden / 1 Vragen

ben je tevreden met je computer dan kan mischien alles opnieuw instaleren en updaten uitkomst bieden.
ook de pc eens flink opruimen kan helpen
vooral als je veel internet ga eens naar schijf opruimen en kijk hoeveel ruimte je nog over hebt voor een goed werkende pc moet dit minimaal 15% van je schijfruimte zijn, wilde je toch al graag wat meer schijfruimte foto's bewerken e.d. dan is het de moeite waard om in een nieuwe te investeren.

nu
door nubro01 - Apr 16, 2004 om 12:46
6 Antwoorden / 0 Vragen

Naar mate een computer ouder wordt, vervuild het bestand systeem.
Het Fat en Fat32 bestand systeem heeft een folder structuur die alles achter elkaar opslaat.
Elk nieuw bestand komt achter aan in de folder en bestanden die verwijderd worden krijgen een flag/vlag van verwijderd, het DIR commando of explorer laat die dan niet meer zien, maar ze staan er wel!
Om het nieuwste bestand te kunnen vinden moet alle vorige informatie in een folder gelezen worden en als ook de folder gefragmenteerd is, moet de disk arm, heen en weer over de schijf om alles te kunnen lezen. Vandaar die ratelende geluiden.
Dos/Win98 defrag doet niets met de folders maar herstructureert alleen de bestanden in de folders. Mijn ervaring is dat SpeedDisk van Peter Norton dat wel doet.
Veel mensen adviseren een her-installatie maar als U dat doet naar een c:\Windows folder zonder die eerst geheel te verwijderen, dan wordt het probleem alleen maar erger.
Denk er ook aan dat de root folder c:\ een beperking heeft in het aantal bestanden, misschien dat daarom defrag het niet meer doet! Wees voorzichtig met het verplaatsen van die bestanden naar een andere folder! Het kunnen systeem bestanden zijn die NIET verplaats mogen worden.