WimB1979
door WimB1979 Mar 14, 2021 om 22:38
Computers & telefonie

Cookie instellingen worden bizar

Tegenwoordig moet je enorme lijsten invullen om aan te geven wat je wel en niet wil met de gegevens die de bedrijven van jouw verzamelen. Dit wordt zo extreem dat het bijna niet meer te doen is. Ook maken de bedrijven het zo dat je geneigd bent om heel snel; "Alles accepteren" in te drukken. Waardoor je gelijk toestemming geeft dat alles wat je op die site ziet, doet, gebruikt of achterlaat gebruikt mag worden, o.a. het verkopen aan derden. Ik moet zo lang alles uitschakelen bij bijvoorbeeld een artikel die ik wil lezen, dat onmenselijk lang. Mag dit op die manier of moet dat simpeler? Als het wel mag, Is het misschien een idee om deze bedrijven eens aan te spreken op hun gedrag? Dit is mijns inziens bewust een manier om de cookie wet te omzeilen door zo veel obstakels op de weg te leggen, zodat niemand daar aan begint. Zo houd je een ongewild verdienmodel in stand.

Hierbij een voorbeeld van een bedrijf die dit doet, het gaat niet om het artikel maar puur om de cookie instellingen.

Ik ben een half uur bezig geweest om alles uit te schakelen, toen ben ik gestopt, het werd te veel.

Ik daag u uit om dit ook eens te doen, kijkt u eens hoe lang u er over doet om ALLE gegevens uit te schakelen. ÉÉN waarschuwing vooraf, er zijn in de eerste cookie POP-UP twee tabbladen. de Eerste gaat u snel doorheen, alleen de tweede (onder de kop Bedrijven), daar vindt u een paar honderd bedrijven die u met de hand moet uitschakelen, ook daarin zit een adder onder het gras, elk bedrijf moet je openen, want daar zitten nog een aantal tabbladen en die moet je ook uitschakelen deze herkent u door het > teken achter de regel en zitten een beetje verstopt.

Hoe lang heeft u er over gedaan?
Veel succes!!!

5151 12 Rapporteer

justmeagain
door justmeagain - Mar 14, 2021 om 22:50
623 Antwoorden / 8 Vragen

U kunt na uw sessie alle cookies automatisch wissen. Dat scheelt een berg.

tijger1
door tijger1 - Mar 15, 2021 om 00:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[Edit redactie: off-topic]

aurora1
door aurora1 Mar 16, 2021 om 21:55
15645 Antwoorden / 6 Vragen

[Edit redactie: off-topic. Als je geen passend antwoord kunt geven, onthoud je dan van een reactie]

tijger1
door tijger1 Mar 16, 2021 om 22:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[Edit redactie: off-topic. Als je geen passend antwoord kunt geven, onthoud je dan van een reactie]

tijger1
door tijger1 Mar 17, 2021 om 10:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[Edit redactie: off-topic. Als je geen passend antwoord kunt geven, onthoud je dan van een reactie]

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 15, 2021 om 04:12
16870 Antwoorden / 202 Vragen

Ik heb even op de site gekeken en zie dat ook hier volgens mij twee of drie klikken voldoende zijn: instellingen beheren > de voor functioneren noodzakelijke > opslaan/verzenden.  Ik heb niet gekeken of dat inderdaad ook in werkelijkheid zo is.

En in een enkel geval dat ik een site zie waar het niet zo eenvoudig is en er inderdaad een waslijst moet worden weggeklikt begin ik er niet aanom vooral de reden dat ik dat zeer klantonvriendelijk vind en het dan ook veelal een site is waarvan de betrouwbaarheid twijfelachtig is.

Overigens is 'bussinessinsider' een zakelijke site en V&A waar u deze vraag stelt is een site voor consumenten en niet voor ondernemers.

Tevens is ook nog aan de orde dat de eigenaren van deze site ongetwijfeld een verdienmodel hebben en er dus op de een of andere manier inkomsten worden gegenereerd door  het koppelen middels cookies met adverteerders en dergelijke.  Dit tenzij het een filantropische zakelijke site is waar 'voor niets de zon op gaat'.

rj
door rjw - Mar 15, 2021 om 08:19
3269 Antwoorden / 5 Vragen

Deze vraag past in het rijtje van klachten over bijvoorbeeld apothekerskosten. Als consument willen we transparantie, daarvoor zijn deze wettelijke regels ingevoerd. Apothekers moeten specificeren hoe hun kosten zijn opgebouwd, websitebeheerders moeten aangeven welke cookies ze allemaal gebruiken en moeten gebruikers de mogelijkheid geven deze te accepteren of niet.

We kunnen natuurlijk gewoon terug naar de oude situatie waar hetzelfde gebeurde, maar waar het onzichtbaar was voor de gebruiker.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Mar 15, 2021 om 09:53
2074 Antwoorden / Vragen

Tsja, de overheid heeft de internetwereld de oorlog verklaard vwb de reclame-inkomsten en het internet vecht terug. U kunt de overheid de schuld geven en ook het internet maar dat lost verder niets op. U moet er mee leven en als u handig genoeg bent kunt u het met een paar klikken oplossen en anders heeft u gewoon pech en zal dit gevecht met een paar jaar wel een winnaar en een verliezer kennen en is deze fase weer voorbij. Dit forum zelf doet ook plenty trucken met cookies.

rinuszwam
door rinuszwam Mar 15, 2021 om 11:14
19 Antwoorden / 3 Vragen

Dat ervaar ik als te gemakkelijk , iets waar niemand om gevraagd heeft , het getuigd juist van karakter om dit ongevraagde inmenging aan de order te stellen !

voor deze zg cookies tijd werd er gewoon luister en kijk geld gevraagd voor Radio en TV  juist dat is fatsoenlijk, dan zoals nu ongevraagd inbreken met allerlei vervelende Reklame !!

johanna66
door johanna66 - Mar 15, 2021 om 10:59
48 Antwoorden / 6 Vragen

Justmeagain.
Hoe wis iuk de cookies automatisch?

gerbera
door gerbera Mar 15, 2021 om 11:28
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Als je crome gebruikt staat het hier  beschreven. Denk er wel aan dat je dan elke keer de vraag krijgt om cookies toe te staan als je een site bezoekt. Eventueel kun je per site aangeven of cookies zijn toegestaan, dus lees het ff door.

rinuszwam
door rinuszwam - Mar 15, 2021 om 11:08
19 Antwoorden / 3 Vragen

Om Cookies heb ik nooit om gevraagd ! Toch wordt ik én u er regelmatig mee geconfronteerd , ik vind dat super brutaal , om dit zomaar op mijn computer te instaleren ! Als 75 plusser is het ook nog ingewikkeld om dat te veranderen c.q. weg te krijgen !!  zodat ik deze rommel niet meer krijg , ben er uren mee bezig geweest Resultaat is NUL !!!
Het is uiters hinderlijk , Ik betaal liever een redelijk bedrag per maand/jaar tbv eventuele kosten dan het huidige ongevraagde Reklame systeem ! Dit geld ook de hindelijke reklame op TV en Radio ! Terug naar vroeger , gewoon een fatsoenlijke Kijk en Luister geld invoeren , juist dat is begrijpelijk én fatsoenlijk !!

gerbera
door gerbera Mar 15, 2021 om 11:34
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Snap niet dat u uren bezig bent om cookies te verwijderen. Gebruikt u chrome klik op de 3 puntjes rechts boven. Vervolgens op geschiedenis en op het rolmenu weer op geschiedenis. Vervolgens op browsegegevens wissen en daar kunt u alle cookies in een keer wissen. Lees ook mijn bericht onder JOHANNA66 over blokkeren per site.

tijger1
door tijger1 Mar 16, 2021 om 15:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[Edit redactie: off-topic. Als je geen passend antwoord kunt geven, onthoud je dan van een reactie]

aurora1
door aurora1 Mar 16, 2021 om 21:57
15645 Antwoorden / 6 Vragen

[Edit redactie: off-topic. Als je geen passend antwoord kunt geven, onthoud je dan van een reactie]

tijger1
door tijger1 Mar 17, 2021 om 00:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[Edit redactie: off-topic. Als je geen passend antwoord kunt geven, onthoud je dan van een reactie]

mo
door mof - Mar 15, 2021 om 12:30
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Tja, we willen internet en willen ook zelf kunnen bepalen welke gegevens bedrijven van ons mogen opslaan in cookies.
Irritant maar het is niet anders.

ja
door januitgroningen - Mar 15, 2021 om 13:18
53 Antwoorden / 2 Vragen

In Firefox is het een makkelijk instelling, daar telkens na het afsluiten van deze browser automatisch de cookies te laten verwijderen. Tenzij je gehecht bent aan bepaalde automatische instellingen. In dat geval zou je 2 browsers kunnen installeren. Waarin je de andere browser, voor de serieuze zaken kan gebruiken. Neemt niet weg, dat het schermpje wel blijft bestaan. Kwestie van op de OK klikken.

newmikey
door newmikey - Mar 15, 2021 om 14:41
830 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben het volledig met u eens dat dit bedrijf er bizarre ideëen op na houdt over de beste manier om toestemming te krijgen voor het plaatsen van cookies. Antwoorden als "maar je kunt ze toch wissen" of "stel je browser in om bij afsluiten alles te vergeten" gaan voorbij aan het feit dat het hier om een informatieplicht gaat en dat het je vrijwel onmogelijk wordt gemaakt om te begrijpen waar je toestemming voor geeft.

Dit soort websites kan je ook het beste gewoon wegklikken en in je zwarte lijst zetten. Door allerlei trucjes te verzinnen, doe je gewoon mee met deze idiotie. Als genoeg mensen het vertikken om zo'n site te bezoeken verandert het gedrag vanzelf.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Mar 15, 2021 om 15:05
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Als ik iets kocht  ergens  komen hierdoor vele reclames  voor iets dat ik al in huis heb.

En bij volgende product zelfde.
Ze verspillen veel tijd en energie  in  reclame van hopelijk heeft deze nog niets gekocht klanten...

Maar als  U hier een vraag voor een Wasdroger van bepaald merk plaatste gaan vele forum leden zoeken....
Die willen een dergelijke nooit in huis hebben of hebben een  goede Miele die lang mee ging.

Daar  houden dit soort Cookies totaal geen rekening mee.
Het wissen van geschiedenis, zoals hierboven genoemd,  als het lukte,  kladje noteren hoe  en welke knoppen en klaar.

Als oudere moet je jezelf niet meer druk maken,   ik ben een zwevende kiezer, die alle kanten op gaat....
maar  om 8.16 al gestemd...  op  zelfde als vorige keer,  L6 nr 28, want  ze is beter als die Brombeer op TV met zelfde achternaam.

gerbera
door gerbera Mar 16, 2021 om 15:33
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Zal Lieke blij mee zijn;-))

aurora1
door aurora1 - Mar 16, 2021 om 21:53
15645 Antwoorden / 6 Vragen

[Edit redactie: off-topic. Als je geen passend antwoord kunt geven, onthoud je dan van een reactie]