bikker
door bikker Nov 29, 2023 om 14:19
Computers & telefonie
Desktop computer probleem.

Hallo beste mensen, ik heb een computerprobleem, als ik mijn desktop computer af wil sluiten gaat hij niet uit maar start automatich opnieuw op, ik trek dan maar de stekker er uit. Als hij dan weer opstart krijg ik de volgende melding in een blauw scherm te zien. Cmos-controlsom is ongeldig, en cmos-reset (502)
Hoe los ik dat op, zelf durf ik niet zomaar ergens op te klikken, bang dat er gegevens verloren gaan, en misschien ik niet meer mijn computer in kom. Wie weet de oplossing? Alvast dank, groeten Paul.

3998 16 Rapporteer

Topantwoord

Thecla58
door Thecla58 - Nov 29, 2023 om 14:38
854 Antwoorden / 3 Vragen

Ga naar een winkel, of zoek zo'n studentcollectief en vraag of die je kunnen helpen

sira
door sira Nov 29, 2023 om 14:42
2340 Antwoorden / 24 Vragen

Student aan huis is inderdaad een goed alternatief.
Heb toevallig recent opgezegd, omdat er geen enkele student bij mij in de omgeving zit.

bikker
door bikker Nov 29, 2023 om 15:17
44 Antwoorden / 17 Vragen

Ik woon in Denhaag dus studenten genoeg denk ik.

me
door mein33 Dec 1, 2023 om 11:37
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Kunt u net zo goed naar een computerwinkel gaan aangezien die student ook niet voor niets aan huis komt, maar wel een slordige € 15,00 per kwartier in rekening kan brengen.

sira
door sira - Nov 29, 2023 om 14:40
2340 Antwoorden / 24 Vragen

Op deze pagina zijn diverse topics en video's te vinden over de 502 foutmelding:
https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=Cmos-controlsom+is+ongeldig%2C+en+cmos-reset+%28502%29

Misschien kunt u er iets mee, ga anders naar een computerbedrijfje in uw woonplaats.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Nov 29, 2023 om 14:48
2057 Antwoorden / Vragen

Dat CMOS-probleem is waarschijnlijk niet de oorzaak maar het gevolg van de stekker eruit trekken, en nu moet je beiden oplossen. Het makkelijkste is toch ter plaatse bekijken wat er aan de hand is maar als u dat niet zelf kan is een handig neefje (nichtje kan natuurlijk ook) meestal de oplossing. U kunt er natuurlijk ook officieel iemand bijhalen maar ik denk dat het gezien de leeftijd misschien meer loont om aan wat nieuws te denken.

Ozymandias
door Ozymandias - Nov 29, 2023 om 14:55
167 Antwoorden / Vragen

Hoe oud is je systeem?

Even een mogelijke simpele oplossing. Controleer of je aanknop niet blijft plakken. Het kan dat deze gewoon aan blijft hangen vanwege vuil.

En de CMOS foutmelding kan ook wijzen op een lege CMOS batterij (een kleine knoopcel op het moederbord dat er voor zorgt dat instellingen bewaard worden).

ennoborg
door ennoborg - Nov 29, 2023 om 14:55
24 Antwoorden / 3 Vragen

Persoonlijk vermoed ik een lege batterij van die CMOS, en die batterij zit diep in de computer. Als je ermee naar een winkel gaat, is een goeie techneut daar zo achter, want die kan die batterij er zo even uithalen en die doormeten, en ook vervangen, als die echt leeg is.

En als de batterij goed is, kan die persoon misschien ook de CMOS opnieuw voor je instellen, met de tools van HP. Zelf kan je er weinig aan doen.

bikker
door bikker - Nov 29, 2023 om 15:02
44 Antwoorden / 17 Vragen

De computer is 4 jaar oud, De stekker heb ik er pas uitgehaald toen de computer niet meer uit ging, dus dat is volgens mij niet het probleem.
De Bios batterij heb ik ooit eens bij mijn vorige computer zelf vernieuwd, ging makkelijk, kan ik ook proberen. Ik ga al jullie tips proberen.

wi
door wilhelmina59 - Nov 29, 2023 om 16:55
513 Antwoorden / 0 Vragen

Ziet eruit klinkt als een lege bios batterij.
Vervang dat ding en dan gaan alle basiszaken weer "vanzelf"

sw
door swat1500 - Nov 29, 2023 om 19:11
3779 Antwoorden / 0 Vragen

Het telkens opnieuw opstarten van de computer is waarschijnlijk een Windows instelling die "spontaan"is verandert zodat "Afsluiten" wordt uitgevoerd als "Afsluiten en opmieuw opstarten".
Even Googlen op "Window start telkens weer op" en dan vindt u een aantal oplossingen.
Het geforceerd uitzetten van de comouter door het uittrekken van de stekker zorgt ervoor dat windows niet goed afsluit waardoor niet alle lopende processen goed eindigen en bij opstarten foutmeldingen genereren.

U zou de navolgende oplossing kunnen proberen:
https://support.lenovo.com/nl/nl/solutions/ht117681

Ja
door JannyBoe - Nov 29, 2023 om 19:30
516 Antwoorden / Vragen

Hallo Paul, op de site van HP staat info over deze problemen.

Ge
door GeWij - Nov 29, 2023 om 23:57
2 Antwoorden / Vragen

Computer een nachtje helemaal van de stroom al eens geprobeerd? Korter kan soms ook, wel powerknop daarna een seconde of 30 even indrukken (vlak na het van de stroom afhalen). Soms moet het met alle rand zaken er af, zoals grafische kaart, ram moduultjes e.d.. Misschien daarna een betere cmos batterij er in. Is énige wat ik weet dat hier misschien voor kan helpen.

ro
door ronny530 - Nov 30, 2023 om 11:48
2780 Antwoorden / 41 Vragen

Vervang eerst de Cmosbatterij en stel de Bios opnieuw in want waarschijnlijk zijn de datum en tijd instellingen ook niet correct.
Kies bij de manier van opslaan de Failsave optie en druk Yes en de pc zal opnieuw op gaan starten.
Nadat de pc geheel is opgestart kiest u in het startmenu uitschakelen en dan zal de pc normaal afsluiten en ook niet meer opstarten.
Als er iets met een geheugenmodule of met een intern apparaat mis is hoort u tijdens het opstarten een aantal piepgeluiden en dan heeft de Bios een fout gedetecteerd maar start niet verder meer op.
De meeste desktop pc's kennen een soft off optie en die is best wel handig want met een korte druk op de aan/uit knop wordt het besturingsprogramma afgesloten en start ook niet meer op.
Het is ook mogelijk om met de aan/uitknop de pc geforceert uit te schakelen door de knop ingedrukt te houden maar met die mogelijkheid kan de het besturingssysteem beschadigd raken en na opnieuw opstarten in veilige modus gaan.

mi
door miennaamishaaz - Nov 30, 2023 om 21:19
725 Antwoorden / 1 Vragen

Wat is het specifieke model van uw computer, dit kan ons helpen voor verder advies.

Iets wat u al zelf kan proberen is
1 koppel de PC van stroom [meest simpele manier: ALLE KABELS LOS]
2 maak de zijkant van de computer kast open
3 kijk of u een CR2032 knoopcell kan vinden
4 vervang deze door een nieuwe.
5 maak de zijkant weer dicht
6 start de PC op.

Indien het probleem alsnog voorkomt
Dan zou u moeten proberen de BIOS te updaten:
https://support.hp.com/us-en/document/ish_4209641-3226345-16

mo
door mof - Dec 1, 2023 om 13:03
3619 Antwoorden / 3 Vragen

de websie vermeld:

Volg deze procedure om de fout 500, 501, 502 CMOS of BIOS op te lossen.

  1. Start de computer op.

    • Als de pc opstart met het Windows-bureaublad, downloadt en installeert u het recentste BIOS voor de computer.

    • Als de pc niet opstart naar het Windows-bureaublad, gebruikt u een USB-herstelstation om het BIOS te herstellen.

  2. Als het herstellen van het BIOS niet werkt neem dan contact op met HP Klantenondersteuning.

    Ga naar voor meer informatie.

    Ik kan me voorstellen dat dit ingewikkeld is voor iemand die de PC als gebruiker gebruikt en zelf niet de kennis en ervaring heeft "onder de motorkap" te kijken. Misschien een whizzkid in de buurt of een hobbyclub of repair club. Of bij een gespecialiseerde winkel kijken. De bios opnieuw installeren vernietigd uw data op de harde schijf niet. De bios zorgt dat het operating systeem (Windows) wordt opgestart nadat de configuratie van de PC is vastgelegd.

    Om in de BIOS te komen is meestal iets nodig als "op F2 drukken" bij het opstarten of een andere functietoets. Meestal wordt dit bij opstarten kort weergegeven. Maar ja, dan moet die bios nog worden geupdated met een USB stick of met Windows (Windows kan bij d eBIOS instellingen, maar ik zou nooit vanuit een OS mijn Bios, of tegenwoordig UEFI, updaten. Altijd direct met een USB stick.

bikker
door bikker - Dec 1, 2023 om 17:20
44 Antwoorden / 17 Vragen

Ik heb ondertussen de BIOS batterij zelf vervangen, ging best makkelijk, maar het probleem is daarmee niet opgelost dus ik ga verder met jullie tips.
Maar makkelijk is het niet heb ik begrepen, dus als het niet lukt dan maar student aan huis uitnodigen, de jeugd is toch meer bijdehanter dan ik als 71 jarige.
Maar ik probeer het toch zelf op te lossen.

bikker
door bikker - Dec 3, 2023 om 17:05
44 Antwoorden / 17 Vragen

Nadat ik de bios batterj had vervangen bleef het probleem, maar na 3 keer opnieuw opstarten van mijn computer was hij toch gereset.Nogmaals bedankt voor jullie tips. probleem opgelost. Groeten Paul (Bikker).

br
door brui0929 - Dec 4, 2023 om 06:54
634 Antwoorden / 10 Vragen

Houdt de power knop ingedrukt nu sluit het systeem af. Wacht een minuut start opnieuw op. Als uw gegevens op een externe harddisk zijn opgeslagen hebt u deze nog. Het gaat hier om de C schijf. Windows 11 maakt backups  deze kunt u terug zetten.
start op vanaf een usb stick met een boot functie.

afsluiten 1 klik op het afsluit icoon rechts in de taakbalk 2 zet de printer uit.  3Zet de monitor uit. Wanneer de lees schrijf kop van de harddisk is geparkeerd schakel de stroom uit.

opstarten 1 zet de monitor aan 2 zet de printer aan 3 start de computer op.