fa
door fasemc Jan 11, 2007 om 09:21
Computers & telefonie

Disk error, insert system disk ??

Hallo allemaal,

ik heb sinds gister een raar probleempje.

Ik heb mijn bios geupgrade en dat is in principe best wel goed gegaan. Alleen nadat ik mijn computer opstart krijg ik een disk error , en iets van insert system disk, m.a.w waarschijnlijk kan er geen medium gevonden worden om windows van op te starten. Ik heb in mijn bios de bootvolgorde aangepast, eerst cd rom daarna harde schijf. Als ik nu mijn windows xp cd in de cd rom doe en ik start op, krijg ik wel een melding : om de computer vanaf cd-rom op te starten, druk een toets ". Dit doe ik niet en na een paar seconden begint mijn pc windows op te starten en is het probleem van de disk error niet aanwezig en kom ik gewoon in windows. Zodra ik mijn cd er uit haal , of in de boot sequence gewoon aangeef dat er vanaf mijn harde schijf geboot moet worden, krijg ik weer die foutmelding....

Iemand enig idee ??

Bedankt !

356 2 Rapporteer

nowhere
door nowhere - Jan 11, 2007 om 09:35
127 Antwoorden / 1 Vragen

Waarschijnlijk heeft het BIOS na uw update de harde schijf nog niet herkend, dit kan ook voorkomen na een bios reset en is waarschijnlijk niet iets om u zorgen over te maken. Open het BIOS door gedurende de start op DEL, F1 of F11 te drukken (verschilt per computer). Laat vervolgens het BIOS een scan uitvoeren op de harde schijf en controleer of de opstart volgorde staat op 1) Harde schijf, 2) CD-Rom - andersom mag eventueel ook dan hoeft u voor een schone installatie van Windows niks aan te passen.

ho
door hoeksema_1 - Feb 12, 2007 om 18:23
6 Antwoorden / 0 Vragen

Stop uw WinXP installatie CD erin en start de installatie procedure. Als u bij het blauwe scherm komt kiest u voor Reparatie. U komt dan in een DOS scherm waar u uw boot moet aangeven bijv C:\Windows  u geeft uw administator wachtwoord op (als u niets heeft ingevuld toen u windows xp installeerde is het wachtwoord ook niets)

u ziet nu bijv. "c: "

Wat u nu intypt is "fixboot"

daarna kunt u reset in drukken en de xp cd eruit halen.