jo
door jochem01 Nov 8, 2004 om 21:56
Computers & telefonie

Dode pixels

IK wil binnenkort een TFT monitor kopen. Ik heb echter geen ervaring met de controle van dode pixels en heb daarom enkele vragen. Het zou fijn zijn als ik wat bruikbare adviezen op mijn vragen zou kunnen krijgen. Alvast bedankt hiervoor.


1. Ik heb zelf nog nooit een dode pixel gezien. Is dit (voor een leek) makkelijk te herkennen of moet je weten waar je naar moet kijken cq. op moet letten? En hoe zit dat met dode subpixels? Hoe laat een winkel trouwens zien dat een monitor geen dode subpixels heeft als daar om gevraagd wordt?


2. Ik heb gehoord dat er op internet (gratis?) software te vinden zou zijn waarmee je zelf een controle op dode (sub)pixels kan uitvoeren. IK heb hiernaar gezocht, maar het helaas niet kunnen vinden (ligt wa. aan mijzelf...). Kan iemand mij vertellen waar ik (goede) software kan downloaden van internet om dit evt. zelf te controleren?


3. In principe wil ik de winkel uit met een monitor die 100% in orde is. Het algemene advies luidt om de monitor bij aanschaf al in de winkel te (laten) controleren. Ik ben in een winkel geweest waar mij werd meegedeeld dat dat kan, maar dat kost dan wel euro 17,50. Argument: kost tijd en inspanning van medewerkers in de winkel en daar moet voor betaald worden???? Ik heb mij nog al verbaasd over deze opmerking. Komt dit meer voor cq. is dit gebruikelijk?


4. Ik weet inmiddels dat het nuttig is om naar de zgn. pixel-policy te informeren. Maar wie spreek ik er nou eigenlijk op aan (winkel of fabrikant) als er na aanschaf toch dode pixels ontstaan?


5. Zijn er nog andere punten waar ik op moet letten/naar moet vragen om er voor te zorgen dat ik een monitor koop die volledig in orde is?    

505 2 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

ve
door verwijderd - Nov 8, 2004 om 22:10
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

< dubbelpost >

ve
door verwijderd - Dec 8, 2004 om 16:43
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Ik heb zelf in een computerwinkel gewerkt, genoeg TFT-schermen gezien om je te kunnen helpen met je vragen hoop ik :)


1. Een dode (sub)pixel is vrij makkelijk te herkennen, en komen bij TFT-schermen binnen een week tevoorschijn. Een dode pixel is wit of zwart van kleur, een subpixel is rood, blauw of groen. Een pixel heeft het formaat van een puntje, zo groot als de punt aan het einde van deze zin.


2. Een heel eenvoudige truc om te zien of er een dode pixel aanwezig is, is door de achtergrondkleur van het bureaublad op 1 kleur te zetten (dus geen afbeelding). Zet de achtergrondkleur achtereenvolgens op zwart, wit, blauw, rood en groen. Op het moment dat u een puntje in een afwijkende kleur ziet is dit een dode (sub)pixel. Zo heeft u geen speciale software nodig :)


3. Een monitor is inderdaad een grote aanschaf die helemaal in orde moet zijn. Controleer dit dus in de winkel, vraag dan ook direct wat de 'pixel-policy' is van de winkel en van de fabrikant. Als een winkel al moeilijk doet over het demonstreren van een monitor, doe het dan niet. Ik weet uit ervaring dat er voldoende winkels zijn die dit graag voor u doen.


4. U doet zaken met de winkel, niet met de fabrikant, dus u heeft in eerste instantie te maken met de garantievoorwaarden van de winkel.


5. Let naast de dode pixels ook op de overige specificaties van de monitor. Ook het merk is belangrijk, hoewel daar het laatste word nog niet over gesproken is. De responsetijd is belangrijk bij het spelen van bepaalde (schiet)spellen. Sommige monitoren hebben naast een VGA-aansluiting ook een DVI-aansluiting. De DVI-aansluiting geeft een mooier (digitaal) beeld, maar dan moet de pc dit ook ondersteunen.


Tot slot: Computerwinkel 'MyCom' heeft een niet-goed-geld-terug regeling: mocht je niet tevreden zijn over de kwaliteit van het product, dan kan het binnen 8 dagen met de bon terug gebracht worden, je krijgt dan geen gezeur met tegoedbonnen, maar gewoon je geld terug. Ik weet niet of er nog meer winkels zijn die deze policy hanteren, maar zeker met TFT-monitoren is het handig.
Zodra je je monitor thuis hebt, laat deze dan minstens vijf dagen achter elkaar aanstaan, zodat binnen deze periode alle mogelijke defecte pixels zichtbaar worden.



Succes!!!

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

No
Noa44evan! - Sep 22, 2024 om 15:46
Geldzaken & recht

Factuur onterecht ontvangen

Krijg na opzegging van ziggo abbo. nog een rekening van €78,- kosten booster. Terwijl ik deze terug heb gestuurd incl. router in toegestuurde ziggo doos. Tevens dreiging met incasso,omdat ik natuurlijk niet heb  betaald. Ziggo div. keren gemaild hierover maar geen reactie?
Verzendgegevens post nl aanwezig 
Graag Uw reactie hierover. 


              m.vr.gr. John Q. 

Lees meer

Br
Brko - Sep 21, 2024 om 21:58
Geldzaken & recht

Factuur onterecht ontvangen

Situatie:
- onlangs is er lekkage geweest op de 2e verdieping en is er een bedrijf gebeld, deze zouden langskomen en kijken of het ook hersteld kan worden (kapotte dakpan?). 
- het bedrijf is geweest maar ze hebben de dakpan niet rechtgelegd, ze zijn met ladder niet verder gekomen dan de dakgoot aangezien ze het een te stijl dak vonden
- er blijkt meer aan de hand te zijn dan allee ... Lees meer

sn
snokiedeath - Sep 10, 2024 om 18:12
Auto & vervoer

Beeindigen ov chipkaart expres ingewikkeld

Hoi, een ov-chipkaart heeft een houdbaarheidsdatum. Alleen dat is al een zinloze aanslag op het milieu, maar dat even ter zijde. Mijn ov-chipkaart is bijna eindig, dus ontving ik automatisch een nieuwe kaart. Deze nieuwe kaart vervangt de oude. Fysiek gebeurd dit dus vanzelf maar achter de schermen blijft een resterend saldo van €35 achter op mijn oude kaart. Daar wordt niet over gerept.  Om ... Lees meer