jo
door jochem01 Nov 8, 2004 om 21:53
Computers & telefonie

Dode pixels

IK wil binnenkort een TFT monitor kopen. Ik heb echter geen ervaring met de controle van dode pixels en heb daarom enkele vragen. Het zou fijn zijn als ik wat bruikbare adviezen op mijn vragen zou kunnen krijgen. Alvast bedankt hiervoor.

1. Ik heb zelf nog nooit een dode pixel gezien. Is dit (voor een leek) makkelijk te herkennen of moet je weten waar je naar moet kijken cq. op moet letten? En hoe zit dat met dode subpixels? Hoe laat een winkel trouwens zien dat een monitor geen dode subpixels heeft als daar om gevraagd wordt?                                                             2. Ik heb gehoord dat er op internet (gratis?) software te vinden zou zijn waarmee je zelf een controle op dode (sub)pixels kan uitvoeren. IK heb hiernaar gezocht, maar het helaas niet kunnen vinden (ligt wa. aan mijzelf...). Kan iemand mij vertellen waar ik (goede) software kan downloaden van internet om dit evt. zelf te controleren?            3. In principe wil ik de winkel uit met een monitor die 100% in orde is. Het algemene advies luidt om de monitor bij aanschaf al in de winkel te (laten) controleren. Ik ben in een winkel geweest waar mij werd meegedeeld dat dat kan, maar dat kost dan wel euro 17,50. Argument: kost tijd en inspanning van medewerkers in de winkel en daar moet voor betaald worden???? Ik heb mij nog al verbaasd over deze opmerking. Komt dit meer voor cq. is dit gebruikelijk?             4. Ik weet inmiddels dat het nuttig is om naar de zgn. pixel-policy te informeren. Maar wie spreek ik er nou eigenlijk op aan (winkel of fabrikant) als er na aanschaf toch dode pixels ontstaan?                 5. Zijn er nog andere punten waar ik op moet letten/naar moet vragen om er voor te zorgen dat ik een monitor koop die volledig in orde is?

669 3 Rapporteer

tuinfreak_1
door tuinfreak_1 - Nov 8, 2004 om 22:09
763 Antwoorden / 1 Vragen

hallo jochem,

op de volgende link vind je een artkel op deze site over pixels, en nog een stukje uitzending wat je nog kan bekijken over dit onderwerp:

http://kassa.vara.nl/portal?_li=y&_scr=kassa_artikel&number=643390

groet tuinfreak

tigertje
door tigertje - Nov 8, 2004 om 22:22
402 Antwoorden / 0 Vragen

In de hierboven gegeven link kunt idd alle informatie vinden die u vraagt. Behalve, meen ik, de kwestie omtrent de software. Een goed programma hiervoor is Nokia Monitor Test 1.0.0.1. Laat u niet verwarren door de naam. Het is een sterk stukje software waarmee u in 5 minuten kan achterhalen of u dode (sub)pixels heeft of niet.

Nog een ding: Mycom heeft een 8 dagen niet goed geld terug garantie. Er worden geen vragen gesteld dus dode pixels vallen hieronder. Bovendien zijn de prijzen er redelijk.

jo
door johan911 - Nov 10, 2004 om 22:09
35 Antwoorden / 1 Vragen

1. Je scherm is opgebouwd uit vele duizenden pixels (lichtpuntjes). Deze branden of branden niet. De drie hoofdkleuren pixels (net als bij de TV, ga maar eens heeeel dichtbij kijken) kunnen dan alle kleuren van de regenboog maken. Als een pixel dood is dan kan hij niet functineren en kan er niet meer de juiste kleur worden gemaakt. Als je scherm helemaal WIT is (dan branden alle pixels) dan zie waar er dode pixels zijn omdat daar geen witte kleur is te zien.

3. 17,50 voor elk scherm? Geeft wel aan dat de winkel geld wil verdienen maar niet weet wat klantenservice is. Ik de winkel kijken en er zeker van zijn dat het goede scherm mee gaat wat je hebt gezien. EN bij geen goed scherm 17,50 terug? Ik zou het niet betalen maar bij een andere winkel kijken.

4. Je doet zaken met maar 1 persoon en dat is degene van bij wie jij de monitor hebt gekocht. Dat is dus de winkel en het personeel moet jou dan weer ten dienste zijn. Vraag er naar en zorg dat dit duidelijk is.

5. Zoek op internet welke monitoren goed zijn en welke fabrikanten ook een pixelgarantie afgeven.

Succes met het zoeken naar een goede/perfecte monitor.